Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynner

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
kavaleristen
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Innlegg av kavaleristen »

OK, da var alt skrudd sammen, sylinderen "bench bled", kalippere overhalt, lspv skrudd sammen etter bildet til brooklyn og montert (fant en reservedel etterpå, kremt.. uviktig). Brukte en liter bremsevæske på å dytte ut det som lå der fra før og lufte. Litt vrient alene, men følte jeg fikk det greit til.

Men, det jeg har glemt i denne prosessen er jo å sjekket at staget som går ut fra bremsekraftforsterkeren passer sånn lengdemessig.. Arg. Må tråkke ganske langt før det tar, så da er det vel trolig det som er feil? Kan jo såklart være luft i systemet da, men føltes ikke så svampete den pedalen egentlig.

Ikke bare det, men den låser fortsatt bakhjulene først :|

Får sove på det. Blir ikke helt klok på den bilen min.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

har du gjort noe med calipterene forran? hvordan ser stempelene ut? om du ikke har sett på de, gjetter jeg at de trenger stell.
Brukeravatar
ole_kristian
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Innlegg av ole_kristian »

Jeg mener også du kanskje skulle tatt en sjekk/overhaling av bremsekalipere foran.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
isuki
Ble med: søn sep 16, 2007 7:39 pm
Lokasjon: Ål

Innlegg av isuki »

Har du skjekket om det er mye dritt inne i tromlene bak? Er det mye dritt kan de hugge til å låse.
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
Brukeravatar
kavaleristen

Det er en stund siden tromlene var av bak, var vel april i fjor tror jeg. Det er jo ikke så ille vanskelig å ta opp og sjekke, så kan jeg ta av kanten på skoene og slik som brooklyn (m.fl) har foreslått tidligere.

Kaliperne foran har jeg tatt av, vurdert, helt/klemt ut det som var av gammel bremsevæske, smørt opp stemplene med rustløser/smøreolje. De lot seg som nevnt bevege for hånd (alle 8 stempler), men nå kan det jo være at jeg er sterkere i klypa enn jeg tror (men tvilsomt med sivilingeniørfingrene mine, begynner å bli noen år siden jeg var oppsatt med svart beret og 40 tonn beltegående nå gitt).

Hvor lett skal stemplene gå? Har de en max-grense de kan gå inn mot skiva? Har målt skivene og de ligger på litt over 19mm, så er klar for utskifting vet jeg, men skal vel ikke miste så mye kraft foran bare for det? Bremseklossens så fine ut, tipper 4mm belegg igjen på hver side.
'95 HDJ80 33" overlander
isuki

Innlegg av isuki »

kavaleristen skrev:Det er en stund siden tromlene var av bak, var vel april i fjor tror jeg. Det er jo ikke så ille vanskelig å ta opp og sjekke, så kan jeg ta av kanten på skoene og slik som brooklyn (m.fl) har foreslått tidligere.

Kaliperne foran har jeg tatt av, vurdert, helt/klemt ut det som var av gammel bremsevæske, smørt opp stemplene med rustløser/smøreolje. De lot seg som nevnt bevege for hånd (alle 8 stempler), men nå kan det jo være at jeg er sterkere i klypa enn jeg tror (men tvilsomt med sivilingeniørfingrene mine, begynner å bli noen år siden jeg var oppsatt med svart beret og 40 tonn beltegående nå gitt).

Hvor lett skal stemplene gå? Har de en max-grense de kan gå inn mot skiva? Har målt skivene og de ligger på litt over 19mm, så er klar for utskifting vet jeg, men skal vel ikke miste så mye kraft foran bare for det? Bremseklossens så fine ut, tipper 4mm belegg igjen på hver side.

Hmm. ja da er ikke fastrusta stempler problemet.... Men jeg ble litt skeptisk mår du nevnte rustløser og smøreolje i forbindelse med bremsepakninger.... De er "alergiske" mot annet enn bremsevæske, rødsprit og bremsepasta. Jeg vil anbefale deg å bytte alle pakninger som har vert i kontakt med olje og rustløser.

Bremsepasta (smører og beskytter mot korrosjon) får du kjøpt på seriøse bremseverksteder for en hundrings per tube, da har du pasta for resten av livet....
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
Brukeravatar
kavaleristen

isuki skrev: Hmm. ja da er ikke fastrusta stempler problemet.... Men jeg ble litt skeptisk mår du nevnte rustløser og smøreolje i forbindelse med bremsepakninger.... De er "alergiske" mot annet enn bremsevæske, rødsprit og bremsepasta. Jeg vil anbefale deg å bytte alle pakninger som har vert i kontakt med olje og rustløser.
:oops: korttenkt av meg den der.

Har du noe erfaring på bremsekraftforsterker og justering? (har ikke søkt på mud ennå..)
isuki

Innlegg av isuki »

kavaleristen skrev:
isuki skrev: Hmm. ja da er ikke fastrusta stempler problemet.... Men jeg ble litt skeptisk mår du nevnte rustløser og smøreolje i forbindelse med bremsepakninger.... De er "alergiske" mot annet enn bremsevæske, rødsprit og bremsepasta. Jeg vil anbefale deg å bytte alle pakninger som har vert i kontakt med olje og rustløser.
:oops: korttenkt av meg den der.

Har du noe erfaring på bremsekraftforsterker og justering? (har ikke søkt på mud ennå..)
Det jeg vet er at det i hvertfall skal være litt klaring..et par mm :?: . Siden du har 80 hvoved cylinder og bremsekraftforsterker bør du vel følge boka til 80 serien.... Last ned verkstedshandboken til 80 fra FTP serveren vår. Det er alltid en god ide å lese i "klokeboken" før man begynner med noe man ikke har gjort før. :wink:

(når det gjelder bremsepakkningene er det sikkert noen som tåler olje bedre enn andre. det som ofte skjer er at gummipakningene sveller opp når de kommer i kontakt med olje. I en hovedsylinder kan det føre til at pakningen sveller så mye at den dekker forran utligningshullet. Da virker ikke syinderen som den skal lenger)
isuki

Innlegg av isuki »

Hei

Håper jeg ikke tok piffen av deg :D Det var ikke meningen :!:

Hvis du tar ut stemplene av calpperene og gjør rent, går dette sikkert bra. Hvis pakkningene har svellet eller er skadet kan man kjøpe reppsett. (TIPS. man skal vist helst ikke skru calipperene i fra hverandre. )

Bruk trykkluft, tang, limtvinger bremseklosser etc.til å holde igjen de stemplene som beveger seg lettest. Ta ut det om går tregest først og få det til å gå lett osv.... til slutt har du alle ute :lol: (det er en drittjobb)

Puss rent og vask rent. Vask tilslutt alt i rødsprit og monter med bremsepasta. (pakninger vaskes kun i rødsprit) og vips så har du "nye" calippere. :wink:
Brukeravatar
kavaleristen

Masse piff igjen her, isuki! No worries :)

Nå har jeg bremsekraftforsterkeren som stod i (60) og master fra 80. Er det det man kaller hybridbil? :lol:

Jeg skal få renset kalipperne for olja jeg hadde på, men så lenge stemplene går greit så skjønner jeg ikke at begrensningen i bremsekraft skal ligge der. Hovedsylinderen er ikke tullet med av olje, den ble bare åpnet for å verifisere at alt stod bra til, og vasket med litt ren bremsevæske.

Første på listen min nå er å justere master, booster (og pedal?) vi får se.

Søndag drar jeg "dessverre" til Canada for en uke, så da slipper dere mas fra meg på noen dager !
'95 HDJ80 33" overlander
brooklyn
Ble med: søn mar 15, 2009 3:16 pm
Lokasjon: on the road

Innlegg av brooklyn »

huff, canada høres skikkelig ille ut... hvor skal du??? er et sted hvor jeg har lyst til å reise det.. sommer med dh selvfølgelig... men man får trøste seg med hafjell...he he. når lotto slår inn drar jeg nok dit en tur..

anywho, vurderer bremsepumpe fra 80 selv. så kom gjerne med tilbakemeld når tingene er justert og forhåpentlighvis fungerer.
da har jeg eid lc en liten stund..
isuki

Innlegg av isuki »

kavaleristen skrev:Masse piff igjen her, isuki! No worries :)

Nå har jeg bremsekraftforsterkeren som stod i (60) og master fra 80. Er det det man kaller hybridbil? :lol:

Jeg skal få renset kalipperne for olja jeg hadde på, men så lenge stemplene går greit så skjønner jeg ikke at begrensningen i bremsekraft skal ligge der. Hovedsylinderen er ikke tullet med av olje, den ble bare åpnet for å verifisere at alt stod bra til, og vasket med litt ren bremsevæske.

Første på listen min nå er å justere master, booster (og pedal?) vi får se.

Søndag drar jeg "dessverre" til Canada for en uke, så da slipper dere mas fra meg på noen dager !
Enig... bremsekraftproblemet ligger ikke der.....
Brukeravatar
kavaleristen

brooklyn skrev:huff, canada høres skikkelig ille ut... hvor skal du??? er et sted hvor jeg har lyst til å reise det.. sommer med dh selvfølgelig... men man får trøste seg med hafjell...he he. når lotto slår inn drar jeg nok dit en tur..

anywho, vurderer bremsepumpe fra 80 selv. så kom gjerne med tilbakemeld når tingene er justert og forhåpentlighvis fungerer.
Det var Revelstoke som var målet i Canada. Et av de desidert mest snørike stedene known to mankind. Canada er et fantastisk land: Hyggelige mennesker, lett å komme seg rundt, greie priser, bra natur.. Eneste mangelen var at det var få Cruisere der. En 100 og en mulig 80 ble sett på vei ut av Calgary, (edit: og en fin og rød 60 på vei tilbake inn i Calgary) men ute i mindre urbane strøk var det en overvekt av billige Runnere (tenåringenes preferanse så det ut til), og gedigne trucks av Ford, Dodge, Chevvy etc.. Disse ble helst observert med minst én snøskuter på planet. Så det er bare å fortsette tippingen, brooklyn! verdt hver krone :)

Tilbake til bremseproblemene på bilen min så ser det ut til å ha løst seg. I helgen skrudde jeg av masteren igjen, og justerte ut staget på boosteren slik at det lå an til 0,0mm klaring mellom stag og sylinderen på masteren. Luftet bremsene på nytt og merket fort at bremsene tok slik de pleide sett i forhold til travel på bremsepedalen. En rask prøvetur og denne gangen føles det som forbremsene tar slik de er ment :) Skal være forsiktig med å juble for tidlig, men har en bedre feeling nå hvertfall.

Når det gjelder mer generelt med 80-sylinder i en 60 så er det bolt-on. Man må huske å justere staget fra boosteren, men det er ikke snakk om mer enn en drøy mm. Det var nok til å gi merkbar effekt på hvor langt bremsepedalen måtte tråkkes før bremsene tok. Får å gjenta, så skal 80sylinderen jeg har komme fra en høyrerattet bil. Det står dessuten ABS på reservoaret, uten at jeg vet om det har noe å si for hvor bolt on den er.
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Tror de kalipperne går i reservedelskassa. Låser først bak, og virker som forbremsene oppfører seg stort sett som dem selv vil.
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Nye tester utført. LSPVen lekker ørlite, men litt uvisst om det er bypass-delen eller proporsjonalitetsdelen som eventuelt får lide av det. Den virker uansett slik den er ment, og reduserer trykket til bakbremsene ved et gitt trykk når forbremsekretsen er tilsluttet. Dekobling av denne gir ustrupet kraft bakover ihht design. Likevel låser bakbremsene litt før med tom bil/tom tank. Blir nok oppgradering til runner-kalipperne ila våren, men anser det som safe å kjøre på dette ettersom litt mer last skal gi en fin fordeling av låste hjul.

Anser meg dessuten som utdannet på funksjon av LSPV og trykkfordeling forover, bakover, til siden og opp og ned om noen skulle lure på noe ifm den. Én ting er sikkert; med mindre du kjører med nye originalfjærer har du heller ikke en LSPV som er optimalt justert :wink:
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Berre nokre nye bilete tå gampen..
bilde 2.JPG
bilde 2.JPG (458.99 KiB) Vist 4128 ganger
bilde 3.JPG
bilde 3.JPG (457.67 KiB) Vist 4128 ganger
bilde 4.JPG
bilde 4.JPG (414.97 KiB) Vist 4128 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Sånn skal en bruksbil se ut! Likern jeg!
Brukeravatar
kavaleristen

Hey, takk for den! Er egentlig en fin vinkel å se 60en fra på det første bildet der. Får ta en mer planlagt photshoot med speilrefleksen en gang. Etter jeg får fiksa rusta. Og alt annet. Lett.

I mellomtiden leker jeg paparazzi! Denne havnet jeg bak på lørdag i Oslo :shock: Det var endel folk gatelangs som snudde seg for å se en gang til når det ikke bare kom én, men to halvslitne lyseblå 60er rullende :P
60spotting.JPG
60spotting.JPG (139.5 KiB) Vist 4058 ganger
Ble dessuten lei hvite felger. Jeg synes svarte felger kler 60er. De virker med ett noe slankere og lettere, med fokus på kroppen når synet ikke blir dratt ned mot felgene. Kan se ut som fjærene mine har satt seg litt mer nedpå nå enn da de var nymontert også.. Slik ble det seende ut:
nyefelger.jpg
nyefelger.jpg (48.42 KiB) Vist 4058 ganger
blackmag.JPG
blackmag.JPG (49 KiB) Vist 4058 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Tjoaeh, kommer litt an på lyset og tror jeg. Synes vinterdekkene på originalfelg ser større ut enn ATene på hvitfelg. Men det ser ut som den har seget endel i bakfjærene egentlig. Får ta et mål på det igjen. Kanskje derfor den føles litt mindre sporete med AT enn i høst. Casteren blir vel endre med lavere bakfjærer.
Svar

Tilbake til «Garasje»