Side 11 av 18
Re: Henning med en FJ45 i garasjen.
Postet: tor jul 22, 2010 10:10 am
av Toy_Roller
Wooow... du som har endt opp med drømme bilen min no altså.... hehehe
her jeg må følge med frammover da!!!

Re: Henning med en FJ45 i garasjen.
Postet: tor jul 22, 2010 10:31 am
av FJ45
Ser sånn ut...og drømmer er av og til for salg. Jeg var heldig denne gangen. Skal gi deg en lyd om den kommer for salg....

Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: tor jul 22, 2010 4:23 pm
av 4Springar
Voivoi, Gratulerer!
UTE-build av denne blir heelt rått!

Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: tor jul 22, 2010 4:47 pm
av FJ45
Ja...jeg har ikke helt bestemt meg ennå....men det er et godt alternativ. Vi får se...ting må modnes i kropp, sjel og lommebok.
Har stor sans for Roald sin bil...den er til inspirasjon...islandstuk er vanskelig pga av godkjenning osv.
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: tor jul 22, 2010 5:38 pm
av FJ45
Litt demontering av deksler og skjermer er påbegynt. Må få lakkert de nye skjermene og rydde plass til turbo montering....greit å være ute i god tid. Ting tar tid uansett.

.
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: tor jul 22, 2010 9:51 pm
av håvard
Ojojoj! Det er bare å gratulere med en fantastisk bil. Og så praktisk a gitt!
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: tor jul 22, 2010 10:22 pm
av 4Springar
Kanonheldig han Litaueren, det er som oftest bare trivelig med haikere!
Men fortell mer om motoren, hva er forskjellen på denne II utgaven?
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: fre jul 23, 2010 12:22 am
av per_viggo
Gratulerer Henning.
Kanonstilig bil
Venter i spenning på å få kikket orndetlig på den.
Mvh Per Viggo
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: fre jul 23, 2010 12:36 am
av FJ45
Dette med B3II motor KAN!!!! Jan Greve bedre enn meg (håper han får med seg den)

Første synlige forskjellen er toppdekselet, eksosmanifoilen...videre skal dere være noe med lagrene på kam og annet snacks. Og skal vist være en kongemotor til turbo osv....Dette KAN Jan....håper han skriver litt om dn motoren her eller på teknisk forum

Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: fre jul 23, 2010 1:25 am
av Gi Gass
FJ45 skrev:Dette med B3II motor KAN!!!! Jan Greve bedre enn meg (håper han får med seg den)

Første synlige forskjellen er toppdekselet, eksosmanifoilen...videre skal dere være noe med lagrene på kam og annet snacks. Og skal vist være en kongemotor til turbo osv....Dette KAN Jan....håper han skriver litt om dn motoren her eller på teknisk forum

Hehe, "tog an"...
Litt linker:
http://cruisers.shoumatoffmedia.com/3b.html
http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-24- ... iesel.html
http://catalog.acl.com.au/ACLwebcatalog ... listtype=0
http://cruisers.shoumatoffmedia.com/dieselology.html
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: fre jul 23, 2010 9:06 am
av FJ45
Takk skal du ha Jan for linkene. Kjekt lesestoff dette her. Håper andre også ser nytten i de.
Henning
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: fre jul 23, 2010 9:39 am
av offroadguru Solli
FJ45 skrev:Takk skal du ha Jan for linkene. Kjekt lesestoff dette her. Håper andre også ser nytten i de.
Henning
Han oppfordres til å legge linkene i en egen tråd på 7 Serie, samt skrive litt om motoren i tillegg.
Til deg, flott bil. 45 & 75, sikkert ikke bare meg som kunne tenkt seg det samme i garasjen.....
Men når du først skal oppgradere motoren, hvorfor ikke starte med en 14B eller 15B?
Vi var nede og kjøpte en 3 liter i Danmark og firmaet hadde flere stående og jeg vil påstå at det ikke er noe å si på prisene. (NEI, vi ble ikke sponset for å reklamere)
Selger uten moms når de skal til Norge. De åpnet alle motorer og kontrolerte om det var sprekker i toppen.
3B: (Fra Wikepedia)
The 3B is a 3.4 L inline 4 eight valve OHV diesel engine. Compression ratio is 20:1. Output is 90 hp (67 kW) at 3500 rpm with 160 ft·lbf (217 N·m) of torque at 2000 rpm.
14B:
with direct injection. The 14B is a 3.6 inline 4 eight valve OHV direct injection diesel engine.Compression ratio is 18:1. Output is 98 hp (72 kW) at 3400 rpm with 177 ft-lbs (240 N·m) of torque at 1800 rpm.
15B:
The 15B-F is a 4.1 L (4104 cc) inline 4 sixteen valve OHV direct injection diesel engine (same configuration as the 15B-FTE but no turbo and intercooler). Bore is 108 mm and stroke is 112 mm. Output is 115 hp (85 kW) at 3200 rpm and 214 ft·lbf (290 N·m) of torque at 2000 rpm
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_B_engine#3B
Hvis du først skal bygge turbo bør du jo ha en versting som overgår Greven
Gadbjerg Motorimport:
http://www.motorimport.dk/da/dept_15.html
TIPS!!!
Firmaet ligger 25min. fra Legoland. Så det er en perfekt ferie, familie i karusell og sjef med ny motor!
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: fre jul 23, 2010 10:45 am
av FJ45
Har ingen tanker om å overgå Jan Greve, det har jeg for lite kunskap og penger til. Han er god på det han kan og jeg håper på og kunne ha glede av kunskapen hans. Er trygg på at jeg får de beste råd, vink og hjelp fra han..Turbo Mentoren Jan... ...men livet er jo også fylt av overraskelser.....
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: ons aug 04, 2010 1:27 pm
av FJ45
Prøving av nye skjemer og påbegynt reingjøring av bakre ramme utvendig og har høytrykkspylt rammen innvendig.

Dette ser veldig bra ut.
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: ons aug 04, 2010 1:58 pm
av Ole Kristian
Håper nesten du beholder kapellet jeg. Syns det kan kle den UTE / outback stilen.
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: ons aug 04, 2010 2:52 pm
av marting
Sammen med hilux (til 83), 60 og 45,er dette en av mine absolutt favorittbiler...

. SKAL ha en sånn en gang ! kanskje en 79 helst så man slipper å sitte oppi frontruta
Grattis med anskaffelsen...

Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: ons aug 04, 2010 3:10 pm
av FJ45
marting skrev:Sammen med hilux (til 83), 60 og 45,er dette en av mine absolutt favorittbiler...

. SKAL ha en sånn en gang ! kanskje en 79 helst så man slipper å sitte oppi frontruta
Grattis med anskaffelsen...

Tusen takk for det.
Men det er ingen problem med å sitte oppi frontruten med mine 187 cm....det er jo bare å legge ned frontruten på panseret og ta taket. The sky is the limit.
Det var en lek å kjøre denne hjem fra Tromsø enn 45 hjem fra Amsterdam.

Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: man aug 16, 2010 12:18 pm
av FJ45
Litt fremgan er det. Akslinger og ramme deler er blittt demontert. En runde til med høytrykkspyleren, så er det rustbehandling med POR 15 på de få plassenen som trenger det. Det ser veldig bra ut. Har den samme gode følelsen som jeg hadde av min FJ45.
Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: man aug 16, 2010 12:34 pm
av FJ45
Litt turbo arbeid blir det også tid til

Re: Henning. Nå med BJ75 i garasjen. :-)
Postet: man aug 16, 2010 3:44 pm
av knixen