K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1775
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen.

Innlegg av KjellOlsen »

Flere bilder.
Vedlagte filer
DSC05361 (Kopia).JPG
DSC05361 (Kopia).JPG (193.42 KiB) Vist 6208 ganger
Toppakningen. Rustangrep rundt kjølevannet, så det har nok pågått lenge.
Toppakningen. Rustangrep rundt kjølevannet, så det har nok pågått lenge.
DSC05366 (Kopia).JPG (266.47 KiB) Vist 6208 ganger
toppen
toppen
DSC05368 (Kopia).JPG (271.59 KiB) Vist 6208 ganger
Mangler motor
Mangler motor
DSC05369 (Kopia).JPG (253.07 KiB) Vist 6208 ganger
Kaos i garasjen. Litt for mange prosjekter samtidig...
Kaos i garasjen. Litt for mange prosjekter samtidig...
DSC05373 (Kopia).JPG (276.65 KiB) Vist 6208 ganger
Donorbilen med flott motor i!
Donorbilen med flott motor i!
DSC05409 (Kopia).JPG (254.58 KiB) Vist 6208 ganger
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1775
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Da er motoren prøvekjørt og det virker absolutt lovende. Det er ikke fjernet plomberinger på justering av dieselmengde, så den har tydeligvis gått med "orginal" mengde diesel hele sitt liv. Byttet dyser, disse skal åpne på mellom 180 og 210 kg, og mine åpnet på 200kg. Merket bedre gange på motoren etter dette. Tre av de orginale dysene spredde ikke helt riktig. Det kom ut diesel i kun fire av de fem hullene i dysene.
Ellers ble det en solid motorvask, og en runde med drill og stålbørste. Så owatrol og lakk. Litt hyggeligere å montere når det er rent.
Vedlagte filer
Ferdig vasket.
Ferdig vasket.
DSC05489 (Kopia).JPG (283.28 KiB) Vist 6140 ganger
Owatrol og lakk
Owatrol og lakk
DSC05510 (Kopia).JPG (264.41 KiB) Vist 6140 ganger
DSC05511 (Kopia).JPG
DSC05511 (Kopia).JPG (253.08 KiB) Vist 6140 ganger
Klar til å settes inn
Klar til å settes inn
DSC05512 (Kopia).JPG (257.46 KiB) Vist 6140 ganger
Gearkassa på plass
Gearkassa på plass
DSC05513 (Kopia).JPG (252.89 KiB) Vist 6140 ganger
Endelig montert i bilen
Endelig montert i bilen
DSC05514 (Kopia).JPG (275.63 KiB) Vist 6140 ganger
DSC05515 (Kopia).JPG
DSC05515 (Kopia).JPG (239.31 KiB) Vist 6140 ganger
Har hatt problemer med liten plass mellom vifta og radiator pga aircondition og intercooler, så måtte ta det samtidig.
Har hatt problemer med liten plass mellom vifta og radiator pga aircondition og intercooler, så måtte ta det samtidig.
DSC05523 (Kopia).JPG (251.71 KiB) Vist 6140 ganger
Måtte få intercooleren lenger fram, så måtte kappe vekk en del i front for å få dette til.
Måtte få intercooleren lenger fram, så måtte kappe vekk en del i front for å få dette til.
DSC05524 (Kopia).JPG (304.35 KiB) Vist 6140 ganger
DSC05526 (Kopia).JPG
DSC05526 (Kopia).JPG (249.15 KiB) Vist 6140 ganger
Ferdig, og klar til testtur!
Ferdig, og klar til testtur!
DSC05528 (Kopia).JPG (230.67 KiB) Vist 6140 ganger
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av ofrovold »

Blir moro å høre åssen drag det er i motoren med riktige dyser.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av christianmindrebo »

Pent arbeid Kjell!
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
jørgen
Innlegg: 1053
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av jørgen »

Du lar deg ikke stoppe av bagateller nei. Jeg var litt skeptisk til problemløsningen sist, men dere virket såppas sikkre og jeg har ikke allværdens å fare med, så jeg krysset fingrene for dere, men nå er det løst i alle fall. Hvordan var det med de to utgangene til varmeregiste forran og bak? Ble du noe klokere på kjølevæskens gang i motoren?
Supert arbeid INPONERT
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
per_viggo
Innlegg: 297
Ble med: tor apr 06, 2006 12:43 am
Lokasjon: Askøy

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av per_viggo »

Dette ble jo veldig pent Kjell, det ligger noen timers arbeid bak denne bilen :D

Mvh
Per Viggo
in wind and weather
150
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av offroadguru Solli »

"Godt" du fikk motorproblemene før langturen, hadde vært surt på vei nedover. Ser bra ut nå.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1775
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Blir noen turer nå for å se om alt funker før Tunisiaturen.
Vurderer å montere solcellepanel for å lade evt forbruksbatterier når bilen ikke er i drift. Men det blir jo ekstra kilo å dra på, to batterier til. Selv om de ikke behøver å være like store som startbatteriene. Lurer på hvordan det hadde vært å bruke et 24v panel med regulator for å lade opp bilens startbatterier? Hvis disse er fulladet det meste av tiden burde det holde til kjølebag og litt led-lys? evt en bryter som skrur på panelet når motoren ikke går?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av offroadguru Solli »

Jeg skrur av kjøleskapet på nettene. Holder tempen så lenge det er lukket. Og oljelamper er koseligere enn ledlys og bruker ikke strøm.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1775
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Joda, ser den. Men det hender at bilen står en dag eller to med kjøleren på uten at motoren startes når vi er på tur. Pluss lys og ofte noen timer med Eberen på. Har ikke hatt noe problemer før, men dynamoene på sekstien er ikke av de vasseste, så litt ladehjelp skader nok ikke.
Men er enig i at oljelamper er mye hyggeligere enn en led-spot.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av offroadguru Solli »

Du reiser mye og da er ett slikt solcelle system alltid fint å ha. Det kan da ikke veie så mye selv med batterier?
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1775
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Det er jo batteriene som veier. Lurer på en lignende løsning som Erwin lagde på sin åtti. Montere batteriene så lavt som mulig, og la forbruket gå fra startbatteriene når motoren er i gang, og automatisk fra forbruksbatteriene når bilen står. Lading fra solcelle hele tiden til forbruk.
Har funnet et bøyelig panel for 24 volt som gir 60 watt. Sammen med to stk 45AH batterier i serie, tror jeg dette passer bra sammen i forhold til lading og forbruk. Største problemet blir å finne en fornuftig plassering av panelet.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av offroadguru Solli »

Fungerer sikkert utmerket. I Tunisia er det solcelle panel på gatelysene.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1775
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Ser at de eldre tykke stive panelene veier ganske mye. 8 - 10 kg ikke uvanlig. Men de nyere bøylige veier godt under kiloen, så dette er nok mer å satse på til bil. Usikker på hvor godt de tåler en eventuell steinsprut. kanskje lurt å legge en plexiplate oppå, hvis det ikke demper for ladingen.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Noen bilder fra motorprosess.
IMG_0400 (Kopia).JPG
IMG_0400 (Kopia).JPG (244.84 KiB) Vist 5869 ganger
IMG_0401 (Kopia).JPG
IMG_0401 (Kopia).JPG (245.06 KiB) Vist 5869 ganger
IMG_0407 (Kopia).JPG
IMG_0407 (Kopia).JPG (291.57 KiB) Vist 5869 ganger
IMG_0409 (Kopia).JPG
IMG_0409 (Kopia).JPG (284.49 KiB) Vist 5869 ganger
IMG_0411 (Kopia).JPG
IMG_0411 (Kopia).JPG (130.79 KiB) Vist 5869 ganger
Her har kjell gjort en kjempejobb. Siste bilde er fra første tur etter oppstart. Bilen gikk som en drøm..
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Siste hobbykveld hadde vi en siste etterkontroll og etterskrudde div småting og en fin prøvetur... Motorn summer fint har en nydelig gange og har et godt drag... Godkjent og Kjell og Tone kan herved legge ut på nye eventyr med 61'n NB! Jeg fikk ikke mindre lyst på en 12 HT.. eller i det minste en turbo..
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: K.A.O.S. Garasjen.

Innlegg av lassebb »

Lest tidligere i tråden at du har montert en oppjustert pumpe på din 12H-T. Hva har du gjort med den så den kan levere mer diesel, eller er jeg helt ute på jordet nå?
Deilig å ha en garasje med utstyr tenker jeg, skal selv igang med å bytte til OME fjærer på bilen på et ujevnt gressjorde :shock:
Gruer meg litt :P
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av ofrovold »

Kjell ser nesten mer fornøyd ut når han skrur, enn når han kjører!
Godt å se at seksern rusler i et godt karosseri! :D
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av JanK 55 »

Godt at den er klar for ny ekspedisjons tur. :D Bra jobba.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av offroadguru Solli »

Flott at den fungerer igjen. Da er det bare å telle ned
Svar

Tilbake til «Garasje»