K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen.
Flere bilder.
- Vedlagte filer
-
- DSC05361 (Kopia).JPG (193.42 KiB) Vist 6208 ganger
-
- Toppakningen. Rustangrep rundt kjølevannet, så det har nok pågått lenge.
- DSC05366 (Kopia).JPG (266.47 KiB) Vist 6208 ganger
-
- toppen
- DSC05368 (Kopia).JPG (271.59 KiB) Vist 6208 ganger
-
- Mangler motor
- DSC05369 (Kopia).JPG (253.07 KiB) Vist 6208 ganger
-
- Kaos i garasjen. Litt for mange prosjekter samtidig...
- DSC05373 (Kopia).JPG (276.65 KiB) Vist 6208 ganger
-
- Donorbilen med flott motor i!
- DSC05409 (Kopia).JPG (254.58 KiB) Vist 6208 ganger
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Da er motoren prøvekjørt og det virker absolutt lovende. Det er ikke fjernet plomberinger på justering av dieselmengde, så den har tydeligvis gått med "orginal" mengde diesel hele sitt liv. Byttet dyser, disse skal åpne på mellom 180 og 210 kg, og mine åpnet på 200kg. Merket bedre gange på motoren etter dette. Tre av de orginale dysene spredde ikke helt riktig. Det kom ut diesel i kun fire av de fem hullene i dysene.
Ellers ble det en solid motorvask, og en runde med drill og stålbørste. Så owatrol og lakk. Litt hyggeligere å montere når det er rent.
Ellers ble det en solid motorvask, og en runde med drill og stålbørste. Så owatrol og lakk. Litt hyggeligere å montere når det er rent.
- Vedlagte filer
-
- Ferdig vasket.
- DSC05489 (Kopia).JPG (283.28 KiB) Vist 6140 ganger
-
- Owatrol og lakk
- DSC05510 (Kopia).JPG (264.41 KiB) Vist 6140 ganger
-
- DSC05511 (Kopia).JPG (253.08 KiB) Vist 6140 ganger
-
- Klar til å settes inn
- DSC05512 (Kopia).JPG (257.46 KiB) Vist 6140 ganger
-
- Gearkassa på plass
- DSC05513 (Kopia).JPG (252.89 KiB) Vist 6140 ganger
-
- Endelig montert i bilen
- DSC05514 (Kopia).JPG (275.63 KiB) Vist 6140 ganger
-
- DSC05515 (Kopia).JPG (239.31 KiB) Vist 6140 ganger
-
- Har hatt problemer med liten plass mellom vifta og radiator pga aircondition og intercooler, så måtte ta det samtidig.
- DSC05523 (Kopia).JPG (251.71 KiB) Vist 6140 ganger
-
- Måtte få intercooleren lenger fram, så måtte kappe vekk en del i front for å få dette til.
- DSC05524 (Kopia).JPG (304.35 KiB) Vist 6140 ganger
-
- DSC05526 (Kopia).JPG (249.15 KiB) Vist 6140 ganger
-
- Ferdig, og klar til testtur!
- DSC05528 (Kopia).JPG (230.67 KiB) Vist 6140 ganger
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Blir moro å høre åssen drag det er i motoren med riktige dyser.
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Pent arbeid Kjell!
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Du lar deg ikke stoppe av bagateller nei. Jeg var litt skeptisk til problemløsningen sist, men dere virket såppas sikkre og jeg har ikke allværdens å fare med, så jeg krysset fingrene for dere, men nå er det løst i alle fall. Hvordan var det med de to utgangene til varmeregiste forran og bak? Ble du noe klokere på kjølevæskens gang i motoren?
Supert arbeid INPONERT
Jørgen
Supert arbeid INPONERT
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Dette ble jo veldig pent Kjell, det ligger noen timers arbeid bak denne bilen
Mvh

Mvh
Per Viggo
in wind and weather
150
in wind and weather
150
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
"Godt" du fikk motorproblemene før langturen, hadde vært surt på vei nedover. Ser bra ut nå.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Blir noen turer nå for å se om alt funker før Tunisiaturen.
Vurderer å montere solcellepanel for å lade evt forbruksbatterier når bilen ikke er i drift. Men det blir jo ekstra kilo å dra på, to batterier til. Selv om de ikke behøver å være like store som startbatteriene. Lurer på hvordan det hadde vært å bruke et 24v panel med regulator for å lade opp bilens startbatterier? Hvis disse er fulladet det meste av tiden burde det holde til kjølebag og litt led-lys? evt en bryter som skrur på panelet når motoren ikke går?
Vurderer å montere solcellepanel for å lade evt forbruksbatterier når bilen ikke er i drift. Men det blir jo ekstra kilo å dra på, to batterier til. Selv om de ikke behøver å være like store som startbatteriene. Lurer på hvordan det hadde vært å bruke et 24v panel med regulator for å lade opp bilens startbatterier? Hvis disse er fulladet det meste av tiden burde det holde til kjølebag og litt led-lys? evt en bryter som skrur på panelet når motoren ikke går?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Jeg skrur av kjøleskapet på nettene. Holder tempen så lenge det er lukket. Og oljelamper er koseligere enn ledlys og bruker ikke strøm.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Joda, ser den. Men det hender at bilen står en dag eller to med kjøleren på uten at motoren startes når vi er på tur. Pluss lys og ofte noen timer med Eberen på. Har ikke hatt noe problemer før, men dynamoene på sekstien er ikke av de vasseste, så litt ladehjelp skader nok ikke.
Men er enig i at oljelamper er mye hyggeligere enn en led-spot.
Men er enig i at oljelamper er mye hyggeligere enn en led-spot.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Du reiser mye og da er ett slikt solcelle system alltid fint å ha. Det kan da ikke veie så mye selv med batterier?
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Det er jo batteriene som veier. Lurer på en lignende løsning som Erwin lagde på sin åtti. Montere batteriene så lavt som mulig, og la forbruket gå fra startbatteriene når motoren er i gang, og automatisk fra forbruksbatteriene når bilen står. Lading fra solcelle hele tiden til forbruk.
Har funnet et bøyelig panel for 24 volt som gir 60 watt. Sammen med to stk 45AH batterier i serie, tror jeg dette passer bra sammen i forhold til lading og forbruk. Største problemet blir å finne en fornuftig plassering av panelet.
Har funnet et bøyelig panel for 24 volt som gir 60 watt. Sammen med to stk 45AH batterier i serie, tror jeg dette passer bra sammen i forhold til lading og forbruk. Største problemet blir å finne en fornuftig plassering av panelet.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Fungerer sikkert utmerket. I Tunisia er det solcelle panel på gatelysene.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Ser at de eldre tykke stive panelene veier ganske mye. 8 - 10 kg ikke uvanlig. Men de nyere bøylige veier godt under kiloen, så dette er nok mer å satse på til bil. Usikker på hvor godt de tåler en eventuell steinsprut. kanskje lurt å legge en plexiplate oppå, hvis det ikke demper for ladingen.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- Johnny Fredriksen
- Innlegg: 615
- Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Noen bilder fra motorprosess.
Her har kjell gjort en kjempejobb. Siste bilde er fra første tur etter oppstart. Bilen gikk som en drøm..- Johnny Fredriksen
- Innlegg: 615
- Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Siste hobbykveld hadde vi en siste etterkontroll og etterskrudde div småting og en fin prøvetur... Motorn summer fint har en nydelig gange og har et godt drag... Godkjent og Kjell og Tone kan herved legge ut på nye eventyr med 61'n NB! Jeg fikk ikke mindre lyst på en 12 HT.. eller i det minste en turbo..
Re: K.A.O.S. Garasjen.
Lest tidligere i tråden at du har montert en oppjustert pumpe på din 12H-T. Hva har du gjort med den så den kan levere mer diesel, eller er jeg helt ute på jordet nå?
Deilig å ha en garasje med utstyr tenker jeg, skal selv igang med å bytte til OME fjærer på bilen på et ujevnt gressjorde
Gruer meg litt
Deilig å ha en garasje med utstyr tenker jeg, skal selv igang med å bytte til OME fjærer på bilen på et ujevnt gressjorde

Gruer meg litt

1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Kjell ser nesten mer fornøyd ut når han skrur, enn når han kjører!
Godt å se at seksern rusler i et godt karosseri!
Godt å se at seksern rusler i et godt karosseri!

Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Godt at den er klar for ny ekspedisjons tur.
Bra jobba.

Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Flott at den fungerer igjen. Da er det bare å telle ned