Side 11 av 23
Re: K.A.O.S. Garasjen.
Postet: lør aug 23, 2014 1:11 pm
av KjellOlsen
Flere bilder.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: søn aug 24, 2014 10:06 am
av KjellOlsen
Da er motoren prøvekjørt og det virker absolutt lovende. Det er ikke fjernet plomberinger på justering av dieselmengde, så den har tydeligvis gått med "orginal" mengde diesel hele sitt liv. Byttet dyser, disse skal åpne på mellom 180 og 210 kg, og mine åpnet på 200kg. Merket bedre gange på motoren etter dette. Tre av de orginale dysene spredde ikke helt riktig. Det kom ut diesel i kun fire av de fem hullene i dysene.
Ellers ble det en solid motorvask, og en runde med drill og stålbørste. Så owatrol og lakk. Litt hyggeligere å montere når det er rent.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: søn aug 24, 2014 10:30 am
av ofrovold
Blir moro å høre åssen drag det er i motoren med riktige dyser.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: søn aug 24, 2014 11:09 am
av christianmindrebo
Pent arbeid Kjell!
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: søn aug 24, 2014 2:07 pm
av jørgen
Du lar deg ikke stoppe av bagateller nei. Jeg var litt skeptisk til problemløsningen sist, men dere virket såppas sikkre og jeg har ikke allværdens å fare med, så jeg krysset fingrene for dere, men nå er det løst i alle fall. Hvordan var det med de to utgangene til varmeregiste forran og bak? Ble du noe klokere på kjølevæskens gang i motoren?
Supert arbeid INPONERT
Jørgen
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: søn aug 24, 2014 11:06 pm
av per_viggo
Dette ble jo veldig pent Kjell, det ligger noen timers arbeid bak denne bilen
Mvh
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: man aug 25, 2014 8:20 am
av offroadguru Solli
"Godt" du fikk motorproblemene før langturen, hadde vært surt på vei nedover. Ser bra ut nå.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: man aug 25, 2014 9:00 am
av KjellOlsen
Blir noen turer nå for å se om alt funker før Tunisiaturen.
Vurderer å montere solcellepanel for å lade evt forbruksbatterier når bilen ikke er i drift. Men det blir jo ekstra kilo å dra på, to batterier til. Selv om de ikke behøver å være like store som startbatteriene. Lurer på hvordan det hadde vært å bruke et 24v panel med regulator for å lade opp bilens startbatterier? Hvis disse er fulladet det meste av tiden burde det holde til kjølebag og litt led-lys? evt en bryter som skrur på panelet når motoren ikke går?
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: man aug 25, 2014 10:49 am
av offroadguru Solli
Jeg skrur av kjøleskapet på nettene. Holder tempen så lenge det er lukket. Og oljelamper er koseligere enn ledlys og bruker ikke strøm.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: man aug 25, 2014 11:38 am
av KjellOlsen
Joda, ser den. Men det hender at bilen står en dag eller to med kjøleren på uten at motoren startes når vi er på tur. Pluss lys og ofte noen timer med Eberen på. Har ikke hatt noe problemer før, men dynamoene på sekstien er ikke av de vasseste, så litt ladehjelp skader nok ikke.
Men er enig i at oljelamper er mye hyggeligere enn en led-spot.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: tir aug 26, 2014 7:32 am
av offroadguru Solli
Du reiser mye og da er ett slikt solcelle system alltid fint å ha. Det kan da ikke veie så mye selv med batterier?
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: tir aug 26, 2014 7:53 am
av KjellOlsen
Det er jo batteriene som veier. Lurer på en lignende løsning som Erwin lagde på sin åtti. Montere batteriene så lavt som mulig, og la forbruket gå fra startbatteriene når motoren er i gang, og automatisk fra forbruksbatteriene når bilen står. Lading fra solcelle hele tiden til forbruk.
Har funnet et bøyelig panel for 24 volt som gir 60 watt. Sammen med to stk 45AH batterier i serie, tror jeg dette passer bra sammen i forhold til lading og forbruk. Største problemet blir å finne en fornuftig plassering av panelet.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: tir aug 26, 2014 8:03 am
av offroadguru Solli
Fungerer sikkert utmerket. I Tunisia er det solcelle panel på gatelysene.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: tir aug 26, 2014 8:21 am
av KjellOlsen
Ser at de eldre tykke stive panelene veier ganske mye. 8 - 10 kg ikke uvanlig. Men de nyere bøylige veier godt under kiloen, så dette er nok mer å satse på til bil. Usikker på hvor godt de tåler en eventuell steinsprut. kanskje lurt å legge en plexiplate oppå, hvis det ikke demper for ladingen.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: fre aug 29, 2014 11:40 am
av Johnny Fredriksen
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: fre aug 29, 2014 11:44 am
av Johnny Fredriksen
Siste hobbykveld hadde vi en siste etterkontroll og etterskrudde div småting og en fin prøvetur... Motorn summer fint har en nydelig gange og har et godt drag... Godkjent og Kjell og Tone kan herved legge ut på nye eventyr med 61'n NB! Jeg fikk ikke mindre lyst på en 12 HT.. eller i det minste en turbo..
Re: K.A.O.S. Garasjen.
Postet: fre aug 29, 2014 1:08 pm
av lassebb
Lest tidligere i tråden at du har montert en oppjustert pumpe på din 12H-T. Hva har du gjort med den så den kan levere mer diesel, eller er jeg helt ute på jordet nå?
Deilig å ha en garasje med utstyr tenker jeg, skal selv igang med å bytte til OME fjærer på bilen på et ujevnt gressjorde
Gruer meg litt

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: fre aug 29, 2014 2:04 pm
av ofrovold
Kjell ser nesten mer fornøyd ut når han skrur, enn når han kjører!
Godt å se at seksern rusler i et godt karosseri!

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: fre aug 29, 2014 9:35 pm
av JanK 55
Godt at den er klar for ny ekspedisjons tur.

Bra jobba.
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Postet: lør aug 30, 2014 7:21 pm
av offroadguru Solli
Flott at den fungerer igjen. Da er det bare å telle ned