70 og 80 har ganske like tror jeg. så skal se om de passer.isuki skrev:Jeg vet ikke om den er gådt ut på 12-ht, men jeg vet at den ihvertfall ikke passer.toddi skrev:Gasswire`en var gått ut av produksjon. Om noen som har peiling på om den er godt ut på 12 ht motorene å? Og om den kan i så fall tilpasses 2h moteren?
Kanskje wiren til nyere 60 ikke har gått ut ennå???, men da må du også bytte "vippa" som forbinder gasstaget fra pedalen med wiren.
Toddi`S Garasje HJ 60
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Toddi`S Garasje HJ 60
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Var kansje ikke u-boltene du tenkte på, men den senter tappen, for den ble for liten ja. Så jeg måtte gå ned til 2 grader kilertoddi skrev:U boltene har lengde nok i massevis, men jeg går for 4 grader kilen, den mellomstemarting skrev:Med de største kilene der så får du problemer med at u-boltene blir for korte !
Jobber med saken
Yepp, endelig delene i posten. Jeg hadde ikke tid å bestille fra utlandet så jeg bestilte atter en gang fra Norsk offroadteknikk, og det gikk sin tid det å. To uker før delene kom. Bob bob.
Men de kom og jeg gledet meg til montering.
Men de kom og jeg gledet meg til montering.
- Vedlagte filer
-
- DSC00208.JPG (224.33 KiB) Vist 2088 ganger
Jobber med saken
Ble litt arbeid å få av de gamle. Mulig de har sett sine baste dager. Men så hvet jeg egentlig ikke hva jeg holdt på med, for jeg fikk ikke dette til å stemme. Hvilke vei og hvordan kilen skulle korigere casteren
helt til jeg så at det var jo ikke der den skulle være

Så vi fikk dem på rett plass, og på med nye u bolter

Så vi fikk dem på rett plass, og på med nye u bolter
- Vedlagte filer
-
- Obs, en liten tulle kopp
- DSC00209.JPG (212.95 KiB) Vist 2087 ganger
-
- Her er det på plass
- DSC00213.JPG (236.89 KiB) Vist 2087 ganger
Jobber med saken
Så nå var begge montert og ny viftereim og servoreim. Ut og teste og det var stor forskjell, ikke bare på styringa men knekke lydene var borte, så jeg må nok bytte dem bak å ganske snart. Men kone bilen er på verksted
, så hun må ha 60.

Jobber med saken
Jeg måtte faktisk kappe den ene u bolten, mutterene var helt ute av gjengene, nesten umulig å skru
Jobber med saken
Ble bilen mer rettningstabil og sporer den mindre? Hvor mange grader var kilen du brukte på?toddi skrev:Så nå var begge montert og ny viftereim og servoreim. Ut og teste og det var stor forskjell, ikke bare på styringa men knekke lydene var borte, så jeg må nok bytte dem bak å ganske snart. Men kone bilen er på verksted![]()
, så hun må ha 60.
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du
(og en RN36, og en RN46)

Ja den ble det, sporer mindre og føles fin, men trenger en forstillingskontroll , 2 grader kiler ble det. Var ikke plass til 4 graders kile, tappen var for liten. Men jeg tror 4 grader hadde vært perfekt.
Jobber med saken
Jeg brukte 4 graders.... jeg banka en mutter inn i hullet på kilen så tappen stakk like langt opp som før. Med 205 dekka jeg satt på nå er den like fin å kjøre som en hvilken som helst vanlig bil. ingen sporing eller klatring i spor og dønn stabil i retningen.
Jo jeg mente u-boltene. De holdt akkurat, men fikk ikke skrudd mutteren like langt inn som tidligere, dvs før stakk bolten gjennom mutteren på undersiden, det gjør den ikke lenger.
Det er ikke så mye de får gjort på en forstillingskontroll egentlig.. eneste du kan justere er spissing (toe) Der anbefales litt toe-in, dvs at hjula svinger litt mot hverandre hele tiden. Er egentlig bare å måle mellom dekka foran og bak og justere på styrestaget.
Jo jeg mente u-boltene. De holdt akkurat, men fikk ikke skrudd mutteren like langt inn som tidligere, dvs før stakk bolten gjennom mutteren på undersiden, det gjør den ikke lenger.
Det er ikke så mye de får gjort på en forstillingskontroll egentlig.. eneste du kan justere er spissing (toe) Der anbefales litt toe-in, dvs at hjula svinger litt mot hverandre hele tiden. Er egentlig bare å måle mellom dekka foran og bak og justere på styrestaget.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
ja, det sa Eivind også.
Akkurat, men så lenge boltene har alle gjengene inn på staget så er det nok. Men den mutter løsningen var fin, at ikke jeg tenkte på det
Akkurat, men så lenge boltene har alle gjengene inn på staget så er det nok. Men den mutter løsningen var fin, at ikke jeg tenkte på det

Jobber med saken
Som dere ser på bildene er bladfjærene noe slitt. Så jeg skal spare til nye tenker jeg. Men hvet ikke helt hva jeg skal ha. Så jeg ønsker gjerne innspill fra dere som leser, erfaringer og om hva dere har hørt. Jeg ønkser mye flex og myk fjæring
Jobber med saken
Jeg har et sett ome medium, med dempere osv smørbare sjakkler ol som jeg vurderer å selge, men da må jeg få de gamle fjærene og demperene av degtoddi skrev:Som dere ser på bildene er bladfjærene noe slitt. Så jeg skal spare til nye tenker jeg. Men hvet ikke helt hva jeg skal ha. Så jeg ønsker gjerne innspill fra dere som leser, erfaringer og om hva dere har hørt. Jeg ønkser mye flex og myk fjæring

(og en RN36, og en RN46)

Tja, vi kan kanjse ordne noe der ja. Vi får se når jeg får tid til å ta den biten med å bytte.
Jobber med saken
I dag kjørte jeg "Rennfast" og fikk plutselig problemer med varmeapparatet, litt varmt og litt kaldt, og temp raturen på moteren ble noe høy
- Vedlagte filer
-
- var litt høy her ja
- DSC00206.JPG (202.18 KiB) Vist 1938 ganger
Jobber med saken
og så plutselig ble den lav, kaldt luft og varm luft. Skjønte ikke så mye, men jeg tenkte ar jeg hadde ikke så langt hjem, så jeg lot det bare gå sin gang.
- Vedlagte filer
-
- Her er den lav
- DSC00207.JPG (201.04 KiB) Vist 1937 ganger
-
- Åpnet panseret og se .................
- DSC00209.JPG (171.16 KiB) Vist 1937 ganger
Jobber med saken
Mårkne gamle slanger ja. Tåler ikke så mye lenger, må nok bytte de fleste. Nå tar jeg bare å kappe bort den ødelagte delen og ser om den er lang nok til å settes på igjen.
- Vedlagte filer
-
- DSC00210.JPG (195.76 KiB) Vist 1937 ganger
Jobber med saken
- knut eivind
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
Det er nok egentlig akilleshelen på de gamle traverne hvis man skal på ekspedisjoner osv. akkurat det samme skjedde på den gamle bjelken min også, men jeg kjørte hjem allikevel og fylte bare etter 15l kjølevæske og fortsatte fremdeles like bra.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
heh, ja jeg tror jeg fylte nærmere 10l selv. Gikk fint det, men jeg ser nok det at de kan byttes og evt få noen med bedre kvalitet, litt tynn gods i gummien syntes jeg.
Jobber med saken
Hvor kan man justere klutsjen slik at jeg får fri den 100 %. Føler at den ikke frir helt nå. Spesielt når jeg skal i revers, da spiser jeg noe tannhjul. Er det noe justering på slikt?
Jobber med saken
toddi skrev:Hvor kan man justere klutsjen slik at jeg får fri den 100 %. Føler at den ikke frir helt nå. Spesielt når jeg skal i revers, da spiser jeg noe tannhjul. Er det noe justering på slikt?
Hvis det er problemer med å fri ut tror jeg ikke det hjelper med justering. Skjekk om du har nokk bremsevæske til clutchen, skjekk for lekasjer og luft i systemet.
Lykke til
(og en RN36, og en RN46)