Page 13 of 20
Posted: Tue May 06, 2008 9:38 pm
by Frode S
Har faktisk aldri eid en LC med fungerende vindusvisker bake, så i kveld skulle jeg fikse motoren på bakluka til sekstien (som ikke skal selges likevel, blir på gråten bare ved tanken på å se den dra).
Reparasjonen endte ikke akkurat med jubel og folkeforlystelser
Motoren er brent, den ene børsten er borte (lå et fint grfittpulver langs veggene inni) og akslingen til viskerarmen var ettertrykkelig fastrustet. Fikk løs akslingen ved hjelp av WD 40 og et overtalelsesverktøy, men motoren lar seg ikke berge.
Nå ligger det en annonse på "Deler kjøpes"...
Ps.: Hvorfor gikk ikke sikringen før motoren brant opp? Er det ikke derfor man har sikringer?
Posted: Tue May 06, 2008 11:08 pm
by wazzza
Frode S wrote:
Ps.: Hvorfor gikk ikke sikringen før motoren brant opp? Er det ikke derfor man har sikringer?
Skulle nesten tro jeg siterte meg selv her.. Jeg har hatt to bilbranner (elektriske i gammelbiln) der sikringer har vært problemet.. Flere av kursene hadde 40A (!!!) sikringer.. De smalt ikke av med det første.. har du sjekka hvor stor sikring du har på kursen bakover??
Posted: Sun Jul 27, 2008 8:22 pm
by wazzza
Hva er det du pirker på her?

Posted: Mon Jul 28, 2008 11:52 am
by Frode S
Hehe, nei si det...
Det kunne virke som om det var oksydert et lite hull i ramma akkurat der... Får ta fram vinkelsliperen og sveiseapparatet igjen. Synes jo fremdeles det er gøy å sveise, så...
Posted: Mon Jul 28, 2008 8:07 pm
by marting
Frode; støtfangeren din var utrolig stygg

har du bøyd den til selv med gravemaskin?
Ellers snasen kjerre.. Du har turbo ikke sant? Funker det greit, noen problemer eller bekymringer?
Posted: Mon Jul 28, 2008 8:43 pm
by Frode S
marting wrote:Frode; støtfangeren din var utrolig stygg

har du bøyd den til selv med gravemaskin?
Ellers snasen kjerre.. Du har turbo ikke sant? Funker det greit, noen problemer eller bekymringer?
Øyh! Disser'u fangern min? Den var bein og fin en gang i tiden, men så kom det plutselig en stein farende og traff den, og litt etterpå et tre...
Har turbo, ja. Fått vite det er fra Patrol 3,3. Synes den funker fint, lader tidlig. Får 0,6 bar på den nå, det er egentlig passe, koster godt nok avgårde til mitt bruk. Ingen problemer å melde, egentlig. Men så er den "snillt" innstilt både når det gjelder trykk og dieselmengde. 2H har jo ikke underspylte stempler, så det er greit å ikke tyne for mye ut av den. Mulig jeg monterer IC etterhvert, men det står langt nede på lista.
Posted: Wed Jul 30, 2008 11:22 am
by Steinar
Frode S wrote:marting wrote:"snillt" innstilt både når det gjelder trykk og dieselmengde. 2H har jo ikke underspylte stempler, så det er greit å ikke tyne for mye ut av den.
Pøøh...... Det er bare å mate på, plaskesmøringen fungerer godt nok, men iC bør nok på plass før en tuller for mye med dieselmengden ellers så blir det for varmt. Turbotrykket kan du bare justere opp, det gjør ikke noe. Du har vel ett stag som må kortes inn.
Posted: Wed Aug 13, 2008 5:35 pm
by Frode S
Har fått den svært smittsomme pussesyken, å må fingre og male på bilen hele tiden... Det har gått hardest ut over undersiden av bilen, ramma og hjulbuene. Men nå har det spredd seg til fronten av bilen også... Har tatt brillene, men det klør i fingrene etter å ta grillen.
Posted: Wed Aug 13, 2008 5:39 pm
by marting

Det er bra! 60'n fortjener litt fikling..
men husk.. etter den søte kløe kommer den sure svie...
(vet ikke hva det skal bety, men syns det passa)

Ta grillen også nå! Har du bare spraya rett på eller?
Posted: Wed Aug 13, 2008 6:38 pm
by Frode S
marting wrote:
Det er bra! 60'n fortjener litt fikling..
men husk.. etter den søte kløe kommer den sure svie...
(vet ikke hva det skal bety, men syns det passa)

Ta grillen også nå! Har du bare spraya rett på eller?
Tok dem fatt i går, pluss de små ventilene bake. Mattet ned med fint sandpapir (240) og vasket med aceton. Deretter ble det grunning (quick universal) og to lag spraylakk (quick det også). Ser ut som om det ikke ble så verst, vi får se hvor bra det holder i lengden. Er jo ikke mye jobb å gjøre det igjen med en annen lakk hvis dette ikke varer...
Posted: Wed Aug 13, 2008 6:46 pm
by marting
Tror den Quicklakken er ganske god.. muttern har en gammel jernvask som blomsterpotte på veggen ute.. den er spraya med quicklakk og er helt blank og fin etter 5 år.
Posted: Sun Aug 31, 2008 2:14 pm
by Frode S
På grunn av alt pepperet jeg fikk for fangeren min, fant jeg ut at jeg måtte gå løs på den med et spett og et par slegger. Grillen er også årna. "Før" bilde lenger opp på denne siden...
Posted: Sun Aug 31, 2008 2:45 pm
by knut eivind
jeg synes jo fangern var penere sånn den var da den var bøyd jeg, da var den en halvmeter foran bilen kun på midten.
Posted: Sun Aug 31, 2008 2:54 pm
by knixen
knut e wrote:jeg synes jo fangern var penere sånn den var da den var bøyd jeg, da var den en halvmeter foran bilen kun på midten.
x2
Men jeg må si at du er flink å holde på for tiden, skulle kanskje vært en tur over å sett...

Posted: Sun Aug 31, 2008 2:55 pm
by Frode S
knut e wrote:jeg synes jo fangern var penere sånn den var da den var bøyd jeg, da var den en halvmeter foran bilen kun på midten.
Hehe, til lags åt alle kan ingen gjæra
Fangeren skal vekk på sikt, og ny skal bygges. Har planene klare for en fanger som både er bøyd inn mot hjulene på en pen måte, samtidig som hele greia kommer 7-8 cm lengre inn mot bilen. Men med mekanisk vinsj slipper man ikke unna et visst overheng, dessverre. (Dog er leppa allerede adskillig mindre enn den Mr. T himself satte på sekstien med mek. vinsj...)
Posted: Sun Aug 31, 2008 3:09 pm
by knixen
synes faktisk den mitsubishi (?) varianten som Per-M bruker kler bilen.... hva med en sånn variant?
Posted: Sun Aug 31, 2008 3:16 pm
by knut eivind
jeg har jo hj60 i kikkerten jeg nå, og har planene klare for vinsjefanger planer, tenkte jeg skulle lage noe som ser ut som arb sin sahara bar fanger. for de som ikke vet hvordan den ser ut så er den rimlig lik den vanlige bullbar men uten selve kufangerdelen som jeg ikke behøver da jeg ikke har plass til fangede kuer på min lille gårdsplass. i tilegg ulovlig og fange ku i norge nå.
Posted: Sun Aug 31, 2008 4:52 pm
by Frode S
Ja, planleggingen er 3/4 av jobben.
Har ikke spikret designen enda, så alle innspill mottas med takk. Surfer mye på
www.ih8mud.com og der har de masse bilder og byggetråder på både fram og bakfangere til 60 serien (og de andre seriene også). Er vel verd en titt. Begynner nok ikke å bygge før utpå nyåret en gang, så det er enda mye forskning som må gjøres...
Posted: Sun Oct 26, 2008 7:09 pm
by Frode S
Tengte det hadde vært tøft med håndbrekk og bakbremser som funker sånn passe... Så da er det bare å hive seg rundt å rive bakakslingen inn til spindelene. Montering til helga når alt er tørt...
Posted: Sun Nov 09, 2008 10:55 pm
by Frode S
Da var alt på plass igjen!
Alt inni bremsetromlene er overhalt, og bremsebåndnene er nye. Bremseskjold og tromler er nymalt.
Må vende meg til å ha håndbrekk og bakbremser som faktisk tar tak. Nå bremser den nesten for godt...