Side 14 av 14

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Postet: ons des 28, 2011 10:30 am
av JanK 55
Fin tur det der. Skjønner godt at du kosa deg. Må jo ut på tur når man har mulighet til slike forhold :)

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - vaniljesaus i diffen

Postet: tor jan 12, 2012 11:14 am
av kavaleristen
Bytta en noe grumsete olje i bakdiffen i romjulen. Dårlig av meg å ikke sjekke oftere, men de gangene jeg har sjekket før har både nivå og farge og konsistens vært finfin. Noe har derimot skjedd siden i sommer. Tok meg god råd og tappet ut søleolja og hadde på en miks av motorolje og 80w-90 for å flushe ut mer av det gamle møkket, og kjørte samtidig nedom Felleskjøpet for å skaffe noe høykvalitets hallingsalsk hypogear. Etter 3 uker så sjekket jeg igår på nytt. En eller annen morsom dølanisse har da vært og byttet ut diffoljen min med vaniljesaus! Frekt!

Noen som vet hvor jeg bør begynne å lete etter en sånn lekkasje? ser ikke tegn til at det renner noe ut noe sted, og det virker ikke ut som det lekker noe ut på nivået heller.

PKK til uka.. krysse fingra.
bilde 1.JPG
bilde 1.JPG (542.57 KiB) Vist 2795 ganger
bilde 2.JPG
bilde 2.JPG (339.63 KiB) Vist 2795 ganger

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Postet: tor jan 12, 2012 1:21 pm
av offroadguru Solli
Kan tyde på at luftingen er gåen og dermed kommer det vann inn i oljen.

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Postet: tor jan 12, 2012 1:43 pm
av kavaleristen
Aha! Forumsøket gav ikke noen treff på temaet. Har du link til eller noe mer info som kan hjelpe meg enda et hakk videre?

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Postet: tir jan 17, 2012 6:37 pm
av marting
Du har vel en liten slangestuss ut av akslingen, eller bare en slags nippel.
Får vel ikke vann inn luftinga uten å parkere bilen i dypt vann!? Kjører ikke du bare på asfalt?


Det er ikke bare fordi du har blanda hummer og kanari i diffen da.
Kanskje motorolje+girolje+tilsettes i diff og bland godt i 3 uker=eggedosis?

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Postet: tir jan 17, 2012 7:25 pm
av 4Springar
Ja, motorolje og girolje går dårlig overens. Og når det blir luftbobler i gugga får den godfargen. Bare smak på den, så kjenner du nok hva det er. Mulig du har en dæsj vattn der også.
Men ikke lett å få det helt ut... Måtte jo kjøre motorolje på girkassa i noen timer da jeg fikk storlekkasje i sommer og gikk fri for hypoid. Tappa ut, tok av melllomakslingen på kassa, fylte vel tre-fire ganger mens bilen gikk, med pumpe, så jeg fikk fylt kassa HELT full, og lot det renne ut med kassa i gang. Brukte da bare gammel girolje, og en runde med hydraulikk olje, så skylling med ny olje, og nytt skift etter noen mil kjøring. føltes som tusen liter etterhvert. men nå er den fin og blank igjen.
Du bør nok tippe akslingen litt frem og tilbake sideveis så du får skylt ut det som er i akselhylsa også, legger seg en dæsj olje mot simmeringen i akselhylsa.

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Postet: man feb 06, 2012 10:16 am
av kavaleristen
Se der hadde jeg fått noen svar jeg ikke hadde fått med meg og :)
Kjører mest asfalt ja, og ikke dukket akslingen, så vannet har kommet inn fra annetsteds fra. Blandingen av gir- og motorolje gjorde jeg bare i nøden der jeg stod til fjells uten nok av riktig olje, men er jo mulig at det har ligget igjen såpass langsetter akselen at det har ødelagt hypooljen og.

Ellers er det tid for å lufte frustrasjon. Som Martin har følt det nå i det siste så er jeg og på en kneik med 60en min. Hadde den inne for pkk og den kom tilbake med oppløftende få 2ere. Ujevne bremser bak, tynt belegg på klosser foran, og noe rust i ramma. Det siste visste jeg om, så ikke så mye drama med litt bremsejobb forsåvidt. Men i tillegg går den merkbart dårligere nå etter pkk'en. Jeg fikk dem til å flushe med oljerenselurium og ha i ny motorolje samtidig, og ikke vet jeg men der jeg hadde forventet roligere gange på motoren etter behandlingen synes jeg nå den bråker og rakler mer enn noengang før. I tillegg er det en lyd som minner om eksoslekkasje, men jeg finner ingen eksoslekkasje, så skjønner ikke hva det kan være. Jeg får ta mot til meg og gå over justering av ventiler for å se om det kan gjøre noe med saken, men jeg må innrømme at jeg ikke har troen på at det skal hjelpe.

Bremsene gikk jeg over igår. Av med tromlene og smørte opp stempel med bremsepasta, renset med bremserens. Mye belegg igjen enda, så droppet å skifte belegg bak. Trommelen på høyre side viste seg å være ganske sporete innvendig, så det kan jo være grunnen til ujevne bremsene bak. Får se på det etter den er på re-test.

Tok en testtur og fant til min skrekk ut at jeg omtrent ikke hadde bremsekraft. Blarg. Jaja, hadde vel sluppet inn noe luft på et vis tenkte jeg, og parkerte bilen heller for å begynne med forbremsene.

Forbremsene fikk jeg ikke byttet klosser på. Bestilte klosser på Toyota Drammen, som vanligvis er NLCK-vennlige og gir god service, men tror det må finnes to typer klosser? Disse var det alt for tykt belegg på hvertfall, og ikke snakk om at de ville på utsiden av bremseskiva. Bomtur der med bremsejobben altså. Istedet byttet jeg bremseslangene på endene foran (hadde nye slanger liggende fra før).

Rundbaut lufting ble gjort, begynte lengst unna, tok med meg lastventilen også, og pakket bort sakene. Ny testtur.. Noe bremser er det der, men absolutt ikke slik de pleide å være. Aner ikke hva som kan være med det. Håndbrekket er også så godt som fraværende.

Dobbeltblarg.

Så nå må jeg opp igjen med tromlene bak i søken etter noe jeg ikke vet hva kan være. Først bør jeg vel prøve en ny lufting, men skjønner ikke helt at det kan være det. Logikken med at håndbrekket er dårlig skjønner jeg hvertfall ikke.

Som et annet punkt på programmet for å gjøre bilen noe mer levelig til pendling strammet jeg også opp styringen. Det virket lett på beskrivelsene på nett, og til tross for vanlige fastrustede muttere så fikk jeg strammet litt syntes jeg. Fornøyd inntil jeg begynte å kjøre til jobb idag. Ikke det spøtt bedre. Veiver og sporer rundt på veien som en annen fyllik. Dette er med dekk som jeg i fjor syntes var veldig behagelige og veldig mye mindre sporete enn seipa AT-dekk.

Så nå vet jeg ikke. Er lei hele bilen. Trekker dårlig, bruker "mye" diesel ift da den var stock uten turbo, bråker noe helt forferdelig fra motor, "eksoslekkasje" som har gjemt seg, lekker vann inn i bakakselen og olje tyter ut fra forakselen, et håndbrekk som har tatt ferie og bremser som må ble elendige etter overhaling. Ikke lukter det spesielt godt inni heller, og i tillegg får jeg kjeft fra sure gamla i garasjestyret som påstår at det står i vedtektene at man ikke har lov til å "drive verksted" i garasjen. Også har tenningslåsen funnet ut at den ikke er venn med tenningsnøkkelen lenger, så bruker 2-3 minutter på å vri rundt tenningen.

Nei, nå kan du få hele 60en billig av meg :roll:

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Postet: man feb 06, 2012 10:55 am
av 4Springar
Bremser er bremser. Mine har også begynt å bli klar for totaloverhaling bak, likner på symptomene dine.
Sist pilla jeg alt ned og shina det skikkelig, og smurte slik det skulle smøres.
Gjorde alt ut i fra manualen, og det ble bra. Men nå er vel bare trommelen og skoene slitt fra gjørme og graks.
Er tromlene bak uggen, får du de dreid ned.

Slarker og vingler det forran, prøv med ei endring av spissinga, og tight opp linkene i styret.
Kan hende dekkene dine har slitt seg til, og tar mer tak i kantene nå.

Den røffe gangen kan være at avleiringer og guffe som blei rensa bort tidligere fungerte som "støydempende" materiale. Sikkert ikke no skummelt.
Det som høres ut som eksoslekkasje kan også være på innsuget eller manifoilen. Sjekk det ut.

60'n er jo en humørspreder, du må bare være mottakelig!
og ALT er slitedeler, så har en et lite opphold i servicen, så blir det fort frustrerende.

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Postet: tor feb 09, 2012 12:52 pm
av kavaleristen
60'n er jo en humørspreder, du må bare være mottakelig!
og ALT er slitedeler, så har en et lite opphold i servicen, så blir det fort frustrerende.
Takk, Pål, er så sant som det er sagt :) Ikke alltid gledesspreder, men definitivt humørspreder. Etter to uker i Japan var det jo fint å se bilen igjen, stå der med OME og drøy bakkeklaring ift hva jeg hadde blitt vant med på ferien. Det var bare at det plutselig var så mye på en gang som dukket opp. To uker etter hjemkomst og noen dager etter frustrasjonsutbruddet så er ting litt mer på stell. Jeg synes styringa har kommet seg etter en tur ut i brøytekanten på jobb. Sikkert bare synsing, for jeg finner ingen forklaring på hvorfor. Motoren har den samme lekkasjelyden fortsatt, og den SKAL bort på et vis, bare at jeg ikke lar meg stresse av det. Draget i den er fortsatt dårlig, men kanskje noe bedre enn det var. Jeg prøvde å koble ut intercooleren, men da skranglet det så mye fra løse IC-rør at det var virkelig uutholdelig. Bremsene har tatt seg opp litt, og jeg kommer til å gjøre nytt forsøk med dem til helgen. Det samme med ventiljustering.

Leste lit på Mud eller hvor det var om at flushing/rensing av oljen kanskje ikke er så lurt på gamle motorer, og at man kan risikere å tape kompressjon ved å fjerne dritt rundt sylinderene. Isåfall har jeg gått på fella der. Får bare kjøre på med dårlig blanding til det tetter seg igjen :)

Jeg har om ikke annet blitt litt mer venn med bilen igjen. Det er jo ikke sånn at jeg kan komme på en annen bil jeg heller vil ha, men må få fram igjen det draget den hadde i sommer så jeg får holdt følge med HDJ80en til brodern.
selvberging på jobb..
selvberging på jobb..
stuck.jpg (49.59 KiB) Vist 2584 ganger

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Postet: tir mai 15, 2012 2:03 pm
av kavaleristen
Fint når snøen er gått, sånn at jeg alltid har ledig parkeringsplass på jobb selv om jeg forsover meg litt..
Hadde og et par fine småekspedisjoner på Gol sist helg. Rotten vårsnø setter ikke en stopper for 60 i godt driv :) Absolutt digger den bilen. Men spørs nå om det ligger an til at det blir 80 på meg etterhvert..
bilde 1.JPG
bilde 1.JPG (565.75 KiB) Vist 2479 ganger