Se der hadde jeg fått noen svar jeg ikke hadde fått med meg og
Kjører mest asfalt ja, og ikke dukket akslingen, så vannet har kommet inn fra annetsteds fra. Blandingen av gir- og motorolje gjorde jeg bare i nøden der jeg stod til fjells uten nok av riktig olje, men er jo mulig at det har ligget igjen såpass langsetter akselen at det har ødelagt hypooljen og.
Ellers er det tid for å lufte frustrasjon. Som Martin har følt det nå i det siste så er jeg og på en kneik med 60en min. Hadde den inne for pkk og den kom tilbake med oppløftende få 2ere. Ujevne bremser bak, tynt belegg på klosser foran, og noe rust i ramma. Det siste visste jeg om, så ikke så mye drama med litt bremsejobb forsåvidt. Men i tillegg går den merkbart dårligere nå etter pkk'en. Jeg fikk dem til å flushe med oljerenselurium og ha i ny motorolje samtidig, og ikke vet jeg men der jeg hadde forventet roligere gange på motoren etter behandlingen synes jeg nå den bråker og rakler mer enn noengang før. I tillegg er det en lyd som minner om eksoslekkasje, men jeg finner ingen eksoslekkasje, så skjønner ikke hva det kan være. Jeg får ta mot til meg og gå over justering av ventiler for å se om det kan gjøre noe med saken, men jeg må innrømme at jeg ikke har troen på at det skal hjelpe.
Bremsene gikk jeg over igår. Av med tromlene og smørte opp stempel med bremsepasta, renset med bremserens. Mye belegg igjen enda, så droppet å skifte belegg bak. Trommelen på høyre side viste seg å være ganske sporete innvendig, så det kan jo være grunnen til ujevne bremsene bak. Får se på det etter den er på re-test.
Tok en testtur og fant til min skrekk ut at jeg omtrent ikke hadde bremsekraft. Blarg. Jaja, hadde vel sluppet inn noe luft på et vis tenkte jeg, og parkerte bilen heller for å begynne med forbremsene.
Forbremsene fikk jeg ikke byttet klosser på. Bestilte klosser på Toyota Drammen, som vanligvis er NLCK-vennlige og gir god service, men tror det må finnes to typer klosser? Disse var det alt for tykt belegg på hvertfall, og ikke snakk om at de ville på utsiden av bremseskiva. Bomtur der med bremsejobben altså. Istedet byttet jeg bremseslangene på endene foran (hadde nye slanger liggende fra før).
Rundbaut lufting ble gjort, begynte lengst unna, tok med meg lastventilen også, og pakket bort sakene. Ny testtur.. Noe bremser er det der, men absolutt ikke slik de pleide å være. Aner ikke hva som kan være med det. Håndbrekket er også så godt som fraværende.
Dobbeltblarg.
Så nå må jeg opp igjen med tromlene bak i søken etter noe jeg ikke vet hva kan være. Først bør jeg vel prøve en ny lufting, men skjønner ikke helt at det kan være det. Logikken med at håndbrekket er dårlig skjønner jeg hvertfall ikke.
Som et annet punkt på programmet for å gjøre bilen noe mer levelig til pendling strammet jeg også opp styringen. Det virket lett på beskrivelsene på nett, og til tross for vanlige fastrustede muttere så fikk jeg strammet litt syntes jeg. Fornøyd inntil jeg begynte å kjøre til jobb idag. Ikke det spøtt bedre. Veiver og sporer rundt på veien som en annen fyllik. Dette er med dekk som jeg i fjor syntes var veldig behagelige og veldig mye mindre sporete enn seipa AT-dekk.
Så nå vet jeg ikke. Er lei hele bilen. Trekker dårlig, bruker "mye" diesel ift da den var stock uten turbo, bråker noe helt forferdelig fra motor, "eksoslekkasje" som har gjemt seg, lekker vann inn i bakakselen og olje tyter ut fra forakselen, et håndbrekk som har tatt ferie og bremser som må ble elendige etter overhaling. Ikke lukter det spesielt godt inni heller, og i tillegg får jeg kjeft fra sure gamla i garasjestyret som påstår at det står i vedtektene at man ikke har lov til å "drive verksted" i garasjen. Også har tenningslåsen funnet ut at den ikke er venn med tenningsnøkkelen lenger, så bruker 2-3 minutter på å vri rundt tenningen.
Nei, nå kan du få hele 60en billig av meg
