Side 16 av 20

Postet: lør sep 12, 2009 7:39 pm
av Frode S
Og så et tips jeg oppdaget ved et uhell da en kanne avfettingsmiddel veltet i bilen uten at jeg merket det.

Dere som sliter med å få ut de gamle steinharde bitumen-platene fra dørkenen: Spray rikelig med avfetting, og la virke i ca. et døgn, spray etter as needed. Etter et døgn er bitumenplatene smeltet og kan skrapes av som harskt smør:

Postet: søn sep 13, 2009 1:39 pm
av wazzza
Hehe.. Aldri så ille at det ikke er godt for noe:p

Postet: søn sep 13, 2009 2:18 pm
av 4Springar
hell i uhell får man si da! hvordan ble rumpa på bilen?

Postet: søn sep 13, 2009 2:39 pm
av Frode S
4Springar skrev:hell i uhell får man si da! hvordan ble rumpa på bilen?
Har tettet den siden der jeg kappet. Synes profilen ble bra, men der er en del spakling som skal til før det er lakkerbart... Så er det å ta andre siden.

Re: Frode S's garasje

Postet: søn des 06, 2009 8:52 pm
av Frode S
Da er den første av fire "nye" dører kommet på plass, disse er så og si rustfrie, i motsetning de de jeg hadde, som var full av huller og kjeks (og bulker etter finlandsturen i sommer...). Lakken er litt matt, men sjekk de stripene 8) 8)

Et par dører til neste helg, tenker jeg.

Re: Frode S's garasje

Postet: søn des 06, 2009 10:59 pm
av 4Springar
Kanon! Er det bare meg eller er det en bulk i den nye døra og?

Re: Frode S's garasje

Postet: man des 07, 2009 1:40 am
av Eivind37
Så ut som en liten "dent" det der ja.....

Re: Frode S's garasje

Postet: man des 07, 2009 7:33 am
av Frode S
Eivind37 skrev:Så ut som en liten "dent" det der ja.....
Hehe, utilsiktet fototriks... Det som ser ut som en bulk, er faktisk Per Martin som var bortpå med lakkrubbing og "elbow grease". Så det er bare blank lakk på ei matt dør tatt med dårlig kamera :wink: Døra er platemessig helt strøken. Henger jo ikke opp ei bulkete dør...

Re: Frode S's garasje

Postet: søn des 20, 2009 8:34 pm
av Frode S
Vekk med en lekkasje...

Har hatt en grassal lekkasje i vannpumpa en stund nå, er tetteringen bak impelleren som etter tilsvarende 54 ganger rundt jorda ikke ville mer. Pumpa er overhalt med alle deler nye og potte tett.

Observasjon: Da Toyota skrev FSM'en tror jeg ikke de tok hensyn til at det som regel går 25+ år før noe må åpnes igjen. I følge boka er det lett, i røynda må man ofte bli ganske voldelig for å få driten fra hverandre...

Re: Frode S's garasje

Postet: søn des 20, 2009 8:42 pm
av Frode S
...og frem i dagen med en ny

Da vannlekkasjen var borte, oppdaget jeg en diesellekasje som vannet hadde kamuflert. Det lekker fra pumpa fra de to innerste injektorrørene (se bilde). Til dere som har skrudd pumpe; på FSM'en ser det ut som om det sitter en O-ring innfor her. Er den kurant å skifte uten å demontere/ta av pumpa?

Sjans for at jeg slipper unna med å løsne rørene og etterstramme litt?

Re: Frode S's garasje

Postet: man des 21, 2009 9:42 am
av Vegard
Sjans for at det holder å etterstramme ja, er koniske rørstusser inn på pumpa (og dysene). Jeg har gjort det med hell tidligere.

Re: Frode S's garasje

Postet: man des 21, 2009 10:28 am
av Frode S
Vegard skrev:Sjans for at det holder å etterstramme ja, er koniske rørstusser inn på pumpa (og dysene). Jeg har gjort det med hell tidligere.
Høres bra ut. Men det er ikke ved rørene det lekker, men mellom godset i selve pumpa og den gjengede delen som stikker opp av pumpa (Den som sammen med naboen er sikret mot å gjenge seg opp ved hjelp av den "klossen" som vises på bildet.

Var litt unøyaktig da jeg beskrev det over :oops:

Re: Frode S's garasje

Postet: man des 21, 2009 10:50 am
av Vegard
Åja, men tror jeg har vært borti det og. Måtte løsne de der klammene som låser mutterne i hvert fall, og dra til (ene var så løs at bilen gikk på 3 sylindre). Blei bra det. Uansett greit å prøve da.

Re: Frode S's garasje

Postet: man des 21, 2009 10:55 am
av Frode S
Vegard skrev:Åja, men tror jeg har vært borti det og. Måtte løsne de der klammene som låser mutterne i hvert fall, og dra til (ene var så løs at bilen gikk på 3 sylindre). Blei bra det. Uansett greit å prøve da.
Det skal jeg prøve. Synes jeg har merket at forbruket har økt og at Røden har vært lat i motbakkene. Nå vet jeg hvorfor :wink:

Re: Frode S's garasje

Postet: man des 21, 2009 8:17 pm
av Steinar
Fint at dørene så bra i lys også. Det blir fint med nye dører, men kanaler bør vel også være hele fine til neste sesong :wink:

Re: Frode S's garasje

Postet: man des 21, 2009 8:50 pm
av knut eivind
Frode S skrev:
Vegard skrev:Åja, men tror jeg har vært borti det og. Måtte løsne de der klammene som låser mutterne i hvert fall, og dra til (ene var så løs at bilen gikk på 3 sylindre). Blei bra det. Uansett greit å prøve da.
Det skal jeg prøve. Synes jeg har merket at forbruket har økt og at Røden har vært lat i motbakkene. Nå vet jeg hvorfor :wink:
nå fikk jeg en veldig sterk mistanke om lekkasje på den i min cruiser også. har hatt ett hinsides forbruk, mindre sortrøyk og utrolig lat bil

Re: Frode S's garasje

Postet: tor des 31, 2009 3:43 pm
av Frode S
Den beste prognosen slo til, det var bare å etterstramme den dingsen som stakk opp av pumpa, som dieselrøret er skrudd i. Den som lak var helt løs, på tross av låseinnrettningen. Potte tett pumpe også nå :D

Re: Frode S's garasje

Postet: man feb 08, 2010 10:08 am
av Frode S
Lenge siden det har skjedd noe her nå... Får laste opp noen Cruiser-relaterte bilder

Re: Frode S's garasje

Postet: søn mar 14, 2010 3:12 pm
av Frode S
Neste store jobb på gang, clutchbytte. Det er vel ærlig talt en drittjobb... Masse småtterier som må av, skittent og vanskelig å komme til. Men jeg er kommet til det stadiet da gearkassen skal ned. Det turde jeg ikke begynne på alene, her trengs minst to par hender og en jekk til...

Re: Frode S's garasje

Postet: man mar 15, 2010 6:08 pm
av per_martin
Hepp!
Melder meg på arbeidslaget, - forutsatt at motytelser i form av rimelige mengder kaffe og noen av dine eminente vafler kan påregnes?