LJ73
En liten oppdatering_ Ny dynamo på hverdagshelten:

- IMAG2371.jpg (1.04 MiB) Viewed 11542 times
Oppdaget plutselig en dag at glødereleet ikke slo inn som det skulle. Etter litt feilsøking frem og tilbake fikk jeg mistanke til dynamo/spenningregulator da jeg hørte at det
selv med tenning av "klikket" i regulatoren når jeg tok ledninga mellom dynamo og regulator inn og ut (sort kontakt midt oppå dynamoen på bildet over). Målte på denne (det er ledninga fra børstebrua til regulator) og sammenlignet med en annen 70 og fant ut at jeg hadde spenning et sted det ikke skulle være spenning. EDIT: Til info: På LJ7x er gløderele og dynamo/spenningsregulator direkte forbundet med hverandre. Vet flere som har fått problemer med glødina etter at de har skiftet til annen type regulator...
Ny børstebru (i tilfelle det var en diode på denne som var gåen/tror det står dioder på den..) ble vurdert (børstene ligger under den blanke firkanta plata som den svarte kontakten står fast på og er lett å få ut), men forskjell i pris på ny børstebro og ny byttedynamo fra NBF var bare drøye 1.000.- Så da ble det ny dynamo med ny vakumpumpe på kjøpet.
Litt herk å komme til, trangt og møkkete var det, -alle tilkoblinger ligger BAK dynamo, under turboen, umulig å se godt og vanskelig å nå. Men det hjalp å ha den nye dynamoen liggende. Lettere å se hvor ulike banjokoblinger og slangekoblinger og ledninger var da.
Hele operasjonen gikk nesten i stå da noen hadde dratt til gjennomgangsbolten som holder dynamoen i nedkant noe allerh... en gang i tiden, + at mutteren var dårlig. Enden på bolten er så lang at man må helst ha en langkopp for å få skikkelig tak på mutteren. Min hadde nok vært prøvd løsnet ved hjelp av en for kort kopp!
Ble berget av dette verktøyet, har kommet godt med med flere anledninger. Anbefales!

- IMAG2375.jpg (1005.85 KiB) Viewed 11542 times
Edit: La ved et bilde av mutteren.

- mutter.jpg (799.05 KiB) Viewed 11516 times
Når mutteren endelig var av ville bolten heller ikke ut av hullet pga noe som virket som gammelt lim på selve bolten.

- IMAG2374.jpg (832.89 KiB) Viewed 11542 times
Kjøpte likegodt ny bolt, kr 150.- fra Toyota. På den nye bolten sto det en merkelappe på samme stedet og både den og limrester ble grundig fjernet med Label Off før montering!

- IMAG2376.jpg (814.34 KiB) Viewed 11542 times
Bytta olje og filter etter motorrens med Omega.

- IMAG2377.jpg (874.72 KiB) Viewed 11542 times
Måtte reparere ledninga til oljetrykksgiveren da denne var noe miserabel etter 30 års hardt liv over dynamo, -under manifoil og bak oljefilter, men nå virker ALT SOM DET SKAL!
Litt plundrete jobb, men med litt tolmodighet og unngåelse av "stress-skruing" så går det deg til. Ville vurdert å ta ned radiatoren om jeg skulle gjøre det en gan til. Kanskje luftfilterboksen også!