Vegards hdj80 (x: bj40, bj42, hj61, lj73, bj75, kdj95)
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Da har jeg endelig K084! Stor takk til Pål og Per Martin! Uten deres hjelp hadde jeg fortsatt kjørt K082.
12 timer i garasjen i går gjorde susen. Flytta over alle bremsedeler fra semi-flyten, bytta bremsebånd og detaljer. Alle lagere og tettinger nye. Gammel aksling av, ny på. Gikk stort sett problemfritt, takket være ypperlig telefonsupport.
Merker at nye akslingen er tightere enn gamle, mindre slakk i drivlinja når jeg brått går på/av/på gassen.
12 timer i garasjen i går gjorde susen. Flytta over alle bremsedeler fra semi-flyten, bytta bremsebånd og detaljer. Alle lagere og tettinger nye. Gammel aksling av, ny på. Gikk stort sett problemfritt, takket være ypperlig telefonsupport.
Merker at nye akslingen er tightere enn gamle, mindre slakk i drivlinja når jeg brått går på/av/på gassen.
Gratulerer! Du har hatt litt av en jobb med det der. Nå blir det mye lettere å skifte dekk, når du kan legge det på klumpen...
Blir den råeste bilen i Mauken, dette her
Bilder?
Blir den råeste bilen i Mauken, dette her
Bilder?
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Hehe, råeste offroaderen i Mauken blir nok ikke bussen. Men som bil til bruk både på og av veien blir den temmelig bra etterhvert.
Rikard: Jeg har gjort som Lasse anbefalte: http://nlck.no/forum/files/lockercable.jpg
Kosta 250,- pr wire. Har original-spakene til inn/ut kobling.
Rikard: Jeg har gjort som Lasse anbefalte: http://nlck.no/forum/files/lockercable.jpg
Kosta 250,- pr wire. Har original-spakene til inn/ut kobling.
Jadda, jadda.... Det her va nu på tide... 
Grattis!! Ha en strålende tur til Mauken.

Grattis!! Ha en strålende tur til Mauken.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Den må da bli nåkka med det råeste i Mauken!!! Grattis med nytt utstyr på bilen!!! Håpe du blir med på "mi" gruppe...
Glede mæ tel turen!!!
æ vil også ha sperre fremme...

Glede mæ tel turen!!!
æ vil også ha sperre fremme...

Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Jepp, skal bli vanvittig kult i Mauken Knut! Vi ses i morra.
Må få rette takk til Stian og Roger for konsulentbidrag ifm vinsjmontering. Er ikke helt ferdig, men det rekker til bruk i Mauken.
Kjøpte tau i dag, 50 meter tar opp ca 2/3 av trommelen...
Må få rette takk til Stian og Roger for konsulentbidrag ifm vinsjmontering. Er ikke helt ferdig, men det rekker til bruk i Mauken.
Kjøpte tau i dag, 50 meter tar opp ca 2/3 av trommelen...
- Vedlagte filer
-
- Er glad jeg gikk bort fra permanent-monterings-tankene. Merker at bilen er tung i fronten.
- DSCN7524.JPG (22.21 KiB) Vist 7915 ganger
-
- Fangeren skal kappes kortere, og skråskjæres.
- DSCN7526.JPG (48.79 KiB) Vist 7915 ganger
-
- Warn 8274, multi-mount løsning.
- DSCN7522.JPG (54.64 KiB) Vist 7915 ganger
- per_martin
- Innlegg: 861
- Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
- Lokasjon: Harstad
Noen bilder av Vegards bil i mauken...
Lurer på hvorfor han stoppet på tur til treffet???
Lurer på hvorfor han stoppet på tur til treffet???

- Vedlagte filer
-
- på vei opp mattis bakken... per winch...
- 04.06.2006 061 (Medium).jpg (55.65 KiB) Vist 7703 ganger
-
- flex på fjellet...
- 04.06.2006 198 (Medium).jpg (28.9 KiB) Vist 7703 ganger
-
- hjulløft på vei opp høyde 302
- 04.06.2006 087 (Medium).jpg (40.61 KiB) Vist 7703 ganger
-
- Her ble det satset... kom nesten over...
- 04.06.2006 065 (Medium).jpg (26.33 KiB) Vist 7703 ganger
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Jeg er kjempespent... Hvordan fungerte dekka på den slags underlag?
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Hei, og takk for trivelig kjøring i Mauken til alle som var der!
Løypa var tildels tøffere enn tidligere. Når vi i tillegg var flere biler enn noen gang før resulterte dette i en del venting. Siste halvdel av turen hadde bedre flyt (om vi ser bort fra luxen til Andreas som sank, hehe)
Har gjort mye med bilen siste halvåret, og dette var første test. Nye dekk, sperrer framme og bak + vinsj. Kort oppsummering:
Dekk: De er et nr for store for hjulhusene. Jeg har kappa og banka litt, men det var ikke nok. Resultatet er en del flenger i dekka, og bakre hjørner på skjermene bretta inn. Solide, kjørte nok lenge på helt flatt framdekk, bulka felgen, men dekket holdt! Smale, med de ulemper og fordeler som følger med.
Dekkmønster: Gir stort sett godt feste, men er ikke et dekk som flyter fint ut med lite luft. 10 psi i disse dekka er for lite, da gikk lufta ut av dem, og felgen spant i dekket. Sammenliknet med Goodyear mtr så har jeg dårligere feste, særlig på fjell. Seiping vil antakelig hjelpe noe. Fungerte meget godt der jeg kunne spinne meg ned til fast grunn.
Sperrer: Supert! Rask inn og utkobling. En drøm!
Vinsj: Bremsen funker ikke som den skal. Herlig rask vinsj. Krybba bøyde seg litt, må bygges om.
Annet: 3B med turbo er jammen bra! Selv med originalutveksling og ærlige 36" kan jeg kjøre på tomgang stort sett hvor jeg vil. Unntaket er når bilen sitter i myra. Kan start i 2. lav i myr, få skikkelig fart på kort tid. Holder 90 i bakkene til og fra kjøring.
Oppsummert: Kommer meg dårligere fram enn Knuts 4runner på 37" mtr og baksperre, men så veier vel bussen et halvt tonn mer. Er fornøyd.
Framtidig arbeid: Xos-anlegg, reparere bulka felg, reparere skjermer, sette på stab-stag. Ja, også bør jeg vaske og polere.
Også var det det med stoppen på vei til Mauken da... Gikk tom for diesel, er det noe annet som kan stoppe en Toyota? Er jo så gnien, så jeg ville ikke fylle før Vollan (prisen er oft 1.50 lavere der). Men, kom en knapp mil ut av Tromsø før det var tomt. Takk til Team Fosland som skaffet meg en kanne diesel!
Blei filma mye Øystein, så det blir nok mulighet for å se noe etterhvert. Særlig facinerende er filmen av vannet som pumpes ut av 4. sylinderen til Andreas etter at han bada. Da vannet var ute og olja skifta, så deltok luxen på resten av turen!
Løypa var tildels tøffere enn tidligere. Når vi i tillegg var flere biler enn noen gang før resulterte dette i en del venting. Siste halvdel av turen hadde bedre flyt (om vi ser bort fra luxen til Andreas som sank, hehe)
Har gjort mye med bilen siste halvåret, og dette var første test. Nye dekk, sperrer framme og bak + vinsj. Kort oppsummering:
Dekk: De er et nr for store for hjulhusene. Jeg har kappa og banka litt, men det var ikke nok. Resultatet er en del flenger i dekka, og bakre hjørner på skjermene bretta inn. Solide, kjørte nok lenge på helt flatt framdekk, bulka felgen, men dekket holdt! Smale, med de ulemper og fordeler som følger med.
Dekkmønster: Gir stort sett godt feste, men er ikke et dekk som flyter fint ut med lite luft. 10 psi i disse dekka er for lite, da gikk lufta ut av dem, og felgen spant i dekket. Sammenliknet med Goodyear mtr så har jeg dårligere feste, særlig på fjell. Seiping vil antakelig hjelpe noe. Fungerte meget godt der jeg kunne spinne meg ned til fast grunn.
Sperrer: Supert! Rask inn og utkobling. En drøm!
Vinsj: Bremsen funker ikke som den skal. Herlig rask vinsj. Krybba bøyde seg litt, må bygges om.
Annet: 3B med turbo er jammen bra! Selv med originalutveksling og ærlige 36" kan jeg kjøre på tomgang stort sett hvor jeg vil. Unntaket er når bilen sitter i myra. Kan start i 2. lav i myr, få skikkelig fart på kort tid. Holder 90 i bakkene til og fra kjøring.
Oppsummert: Kommer meg dårligere fram enn Knuts 4runner på 37" mtr og baksperre, men så veier vel bussen et halvt tonn mer. Er fornøyd.
Framtidig arbeid: Xos-anlegg, reparere bulka felg, reparere skjermer, sette på stab-stag. Ja, også bør jeg vaske og polere.
Også var det det med stoppen på vei til Mauken da... Gikk tom for diesel, er det noe annet som kan stoppe en Toyota? Er jo så gnien, så jeg ville ikke fylle før Vollan (prisen er oft 1.50 lavere der). Men, kom en knapp mil ut av Tromsø før det var tomt. Takk til Team Fosland som skaffet meg en kanne diesel!
Blei filma mye Øystein, så det blir nok mulighet for å se noe etterhvert. Særlig facinerende er filmen av vannet som pumpes ut av 4. sylinderen til Andreas etter at han bada. Da vannet var ute og olja skifta, så deltok luxen på resten av turen!
Høres jo ut som en knall tur dette. Bra att du er fornøyd med bilen.
Kjetil

Tror du det ville hjulpet med body lift? Jeg går jo å lurer på disse dekka jeg også.Dekk: De er et nr for store for hjulhusene. Jeg har kappa og banka litt, men det var ikke nok. Resultatet er en del flenger i dekka, og bakre hjørner på skjermene bretta inn. Solide, kjørte nok lenge på helt flatt framdekk, bulka felgen, men dekket holdt! Smale, med de ulemper og fordeler som følger med.
Kjetil
/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
Jeg ville heller kappet mer enn å heve, "bussen" er høy nok til det meste. Det vil også være å løfte tyngdepunktet kanskje litt for mye...
Skikkelig tøff bil som virker! Turbinlyden må bare oppleves, norges tøffeste diesel lyd!!!
Vil veldig gjerne se uredigert film... kan vi avtale tid og sted???
Takk for en super helg, vi kosa oss bakerst i gruppa...
Skikkelig tøff bil som virker! Turbinlyden må bare oppleves, norges tøffeste diesel lyd!!!

Vil veldig gjerne se uredigert film... kan vi avtale tid og sted???

Takk for en super helg, vi kosa oss bakerst i gruppa...

Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Enig i at tyngdepunktet er høyt nok. Sammen med myke fjærer og smal bil så føles det skummelt iblant.
I valg mellom body-lift og fjærløft så vil ihvertfall bodylift gjøre mindre utslag for tyngdepunktet.
Skal antakelig forsøke meg med lenger sjakler, eller kanskje med 2-3 cm bodylift for det er ikke mer som mangler for at hjula skal gå klar de fleste steder.
Virkelig super helg! Mauken rangerer høyt blant de plasser en kan drive offroading! Rå den 4runneren din Knut, stilig og storrt sett kunne rulle rolig forbi alle vanskeligheter. Kunne hatt en slik som kone-bil
I valg mellom body-lift og fjærløft så vil ihvertfall bodylift gjøre mindre utslag for tyngdepunktet.
Skal antakelig forsøke meg med lenger sjakler, eller kanskje med 2-3 cm bodylift for det er ikke mer som mangler for at hjula skal gå klar de fleste steder.
Virkelig super helg! Mauken rangerer høyt blant de plasser en kan drive offroading! Rå den 4runneren din Knut, stilig og storrt sett kunne rulle rolig forbi alle vanskeligheter. Kunne hatt en slik som kone-bil

Konebil??? :
Likte bussen din! Får ta en tur ut å kjike litt nærmere en dag...
jaja... får nøye mæ med den da...
Ønsker meg detroit truetrack til framdiffen... muligens i selvinnkjøpt sommer/høst/jul/30-årsgave...
Da blir det sakte kjøring over hindre skal du se...

jaja... får nøye mæ med den da...

Ønsker meg detroit truetrack til framdiffen... muligens i selvinnkjøpt sommer/høst/jul/30-årsgave...

Da blir det sakte kjøring over hindre skal du se...

Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Får vel legge inn nån flere bilda av bussen din... 

- Vedlagte filer
-
- myyyyyyyyyyyyyyyyyr
- 04.06.2006 064 (Medium).jpg (45.1 KiB) Vist 7418 ganger
-
- myyyyyr
- 04.06.2006 063 (Medium).jpg (51.74 KiB) Vist 7418 ganger
-
- myyr
- 04.06.2006 062 (Medium).jpg (46.51 KiB) Vist 7418 ganger
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord
