Vegards hdj80 (x: bj40, bj42, hj61, lj73, bj75, kdj95)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Da har jeg endelig K084! Stor takk til Pål og Per Martin! Uten deres hjelp hadde jeg fortsatt kjørt K082.

12 timer i garasjen i går gjorde susen. Flytta over alle bremsedeler fra semi-flyten, bytta bremsebånd og detaljer. Alle lagere og tettinger nye. Gammel aksling av, ny på. Gikk stort sett problemfritt, takket være ypperlig telefonsupport.

Merker at nye akslingen er tightere enn gamle, mindre slakk i drivlinja når jeg brått går på/av/på gassen.
Brukeravatar
Frode S
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

Gratulerer! Du har hatt litt av en jobb med det der. Nå blir det mye lettere å skifte dekk, når du kan legge det på klumpen...

Blir den råeste bilen i Mauken, dette her

Bilder?
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
rikard
Ble med: tor mai 13, 2004 8:34 am
Lokasjon: Melhus, Trøndelag

Innlegg av rikard »

grattis med nye og monterte aksler. Hvordan gjør du det med innkobling? bruker du shimano grip shift eller....?
Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Hehe, råeste offroaderen i Mauken blir nok ikke bussen. Men som bil til bruk både på og av veien blir den temmelig bra etterhvert.

Rikard: Jeg har gjort som Lasse anbefalte: http://nlck.no/forum/files/lockercable.jpg
Kosta 250,- pr wire. Har original-spakene til inn/ut kobling.
TLC-fan
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Jadda, jadda.... Det her va nu på tide... :lol:

Grattis!! Ha en strålende tur til Mauken.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Den må da bli nåkka med det råeste i Mauken!!! Grattis med nytt utstyr på bilen!!! Håpe du blir med på "mi" gruppe... :D

Glede mæ tel turen!!!

æ vil også ha sperre fremme... :P
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Jepp, skal bli vanvittig kult i Mauken Knut! Vi ses i morra.

Må få rette takk til Stian og Roger for konsulentbidrag ifm vinsjmontering. Er ikke helt ferdig, men det rekker til bruk i Mauken.

Kjøpte tau i dag, 50 meter tar opp ca 2/3 av trommelen...
Vedlagte filer
Er glad jeg gikk bort fra permanent-monterings-tankene. Merker at bilen er tung i fronten.
Er glad jeg gikk bort fra permanent-monterings-tankene. Merker at bilen er tung i fronten.
DSCN7524.JPG (22.21 KiB) Vist 7915 ganger
Fangeren skal kappes kortere, og skråskjæres.
Fangeren skal kappes kortere, og skråskjæres.
DSCN7526.JPG (48.79 KiB) Vist 7915 ganger
Warn 8274, multi-mount løsning.
Warn 8274, multi-mount løsning.
DSCN7522.JPG (54.64 KiB) Vist 7915 ganger
Brukeravatar
per_martin
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Grattis med en ordentlig rå bil. Mange nye og fine deler som har kommet på denne våren! Kjempejobb!
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
jørgen
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Innlegg av jørgen »

Hvor ble 42en av? og kan jeg spørre om hva en må gi for et slikt eksemplar? evnt. hvordan kom du over det og hva kostet det å få den til landet.
Å drømme er gratis!!!
Jørgen
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Noen bilder av Vegards bil i mauken...

Lurer på hvorfor han stoppet på tur til treffet??? :D
Vedlagte filer
på vei opp mattis bakken... per winch...
på vei opp mattis bakken... per winch...
04.06.2006 061 (Medium).jpg (55.65 KiB) Vist 7703 ganger
flex på fjellet...
flex på fjellet...
04.06.2006 198 (Medium).jpg (28.9 KiB) Vist 7703 ganger
hjulløft på vei opp høyde 302
hjulløft på vei opp høyde 302
04.06.2006 087 (Medium).jpg (40.61 KiB) Vist 7703 ganger
Her ble det satset... kom nesten over...
Her ble det satset... kom nesten over...
04.06.2006 065 (Medium).jpg (26.33 KiB) Vist 7703 ganger
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

wazzza
Ble med: søn aug 21, 2005 8:02 pm

Innlegg av wazzza »

stili. kommer det film fra treffet?
TLC-fan
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Jeg er kjempespent... Hvordan fungerte dekka på den slags underlag?
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Hei, og takk for trivelig kjøring i Mauken til alle som var der!

Løypa var tildels tøffere enn tidligere. Når vi i tillegg var flere biler enn noen gang før resulterte dette i en del venting. Siste halvdel av turen hadde bedre flyt (om vi ser bort fra luxen til Andreas som sank, hehe)

Har gjort mye med bilen siste halvåret, og dette var første test. Nye dekk, sperrer framme og bak + vinsj. Kort oppsummering:

Dekk: De er et nr for store for hjulhusene. Jeg har kappa og banka litt, men det var ikke nok. Resultatet er en del flenger i dekka, og bakre hjørner på skjermene bretta inn. Solide, kjørte nok lenge på helt flatt framdekk, bulka felgen, men dekket holdt! Smale, med de ulemper og fordeler som følger med.

Dekkmønster: Gir stort sett godt feste, men er ikke et dekk som flyter fint ut med lite luft. 10 psi i disse dekka er for lite, da gikk lufta ut av dem, og felgen spant i dekket. Sammenliknet med Goodyear mtr så har jeg dårligere feste, særlig på fjell. Seiping vil antakelig hjelpe noe. Fungerte meget godt der jeg kunne spinne meg ned til fast grunn.

Sperrer: Supert! Rask inn og utkobling. En drøm!

Vinsj: Bremsen funker ikke som den skal. Herlig rask vinsj. Krybba bøyde seg litt, må bygges om.

Annet: 3B med turbo er jammen bra! Selv med originalutveksling og ærlige 36" kan jeg kjøre på tomgang stort sett hvor jeg vil. Unntaket er når bilen sitter i myra. Kan start i 2. lav i myr, få skikkelig fart på kort tid. Holder 90 i bakkene til og fra kjøring.

Oppsummert: Kommer meg dårligere fram enn Knuts 4runner på 37" mtr og baksperre, men så veier vel bussen et halvt tonn mer. Er fornøyd.

Framtidig arbeid: Xos-anlegg, reparere bulka felg, reparere skjermer, sette på stab-stag. Ja, også bør jeg vaske og polere.

Også var det det med stoppen på vei til Mauken da... Gikk tom for diesel, er det noe annet som kan stoppe en Toyota? Er jo så gnien, så jeg ville ikke fylle før Vollan (prisen er oft 1.50 lavere der). Men, kom en knapp mil ut av Tromsø før det var tomt. Takk til Team Fosland som skaffet meg en kanne diesel!

Blei filma mye Øystein, så det blir nok mulighet for å se noe etterhvert. Særlig facinerende er filmen av vannet som pumpes ut av 4. sylinderen til Andreas etter at han bada. Da vannet var ute og olja skifta, så deltok luxen på resten av turen!
wazzza
Ble med: søn aug 21, 2005 8:02 pm

Innlegg av wazzza »

Gleder meg 8) Hørte rykter om drukningen me hiluxen...
Kjetila
Ble med: ons mai 12, 2004 9:41 pm
Lokasjon: Oppegård

Innlegg av Kjetila »

Høres jo ut som en knall tur dette. Bra att du er fornøyd med bilen. :)
Dekk: De er et nr for store for hjulhusene. Jeg har kappa og banka litt, men det var ikke nok. Resultatet er en del flenger i dekka, og bakre hjørner på skjermene bretta inn. Solide, kjørte nok lenge på helt flatt framdekk, bulka felgen, men dekket holdt! Smale, med de ulemper og fordeler som følger med.
Tror du det ville hjulpet med body lift? Jeg går jo å lurer på disse dekka jeg også.

Kjetil
/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Jeg ville heller kappet mer enn å heve, "bussen" er høy nok til det meste. Det vil også være å løfte tyngdepunktet kanskje litt for mye...

Skikkelig tøff bil som virker! Turbinlyden må bare oppleves, norges tøffeste diesel lyd!!! :P

Vil veldig gjerne se uredigert film... kan vi avtale tid og sted??? :D

Takk for en super helg, vi kosa oss bakerst i gruppa... :)

Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Enig i at tyngdepunktet er høyt nok. Sammen med myke fjærer og smal bil så føles det skummelt iblant.

I valg mellom body-lift og fjærløft så vil ihvertfall bodylift gjøre mindre utslag for tyngdepunktet.

Skal antakelig forsøke meg med lenger sjakler, eller kanskje med 2-3 cm bodylift for det er ikke mer som mangler for at hjula skal gå klar de fleste steder.

Virkelig super helg! Mauken rangerer høyt blant de plasser en kan drive offroading! Rå den 4runneren din Knut, stilig og storrt sett kunne rulle rolig forbi alle vanskeligheter. Kunne hatt en slik som kone-bil :D
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Konebil??? : :twisted: Likte bussen din! Får ta en tur ut å kjike litt nærmere en dag...

jaja... får nøye mæ med den da... :)

Ønsker meg detroit truetrack til framdiffen... muligens i selvinnkjøpt sommer/høst/jul/30-årsgave... :)

Da blir det sakte kjøring over hindre skal du se... :P

Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Får vel legge inn nån flere bilda av bussen din... :)
Vedlagte filer
myyyyyyyyyyyyyyyyyr
myyyyyyyyyyyyyyyyyr
04.06.2006 064 (Medium).jpg (45.1 KiB) Vist 7418 ganger
myyyyyr
myyyyyr
04.06.2006 063 (Medium).jpg (51.74 KiB) Vist 7418 ganger
myyr
myyr
04.06.2006 062 (Medium).jpg (46.51 KiB) Vist 7418 ganger

Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

knixen skrev:Konebil??? : :twisted:
Hehe, var ikke noe vondt ment!!! Hadde mer enn gjerne erstatta carinaen til dama med en runner!

Har ingen bilder selv, så takk for at du legger ut.
Svar

Tilbake til «Garasje»