Side 3 av 7
Re: lj70_eier1
Postet: fre jun 24, 2011 6:01 pm
av Pirkka
lj70_eier1 skrev:Ja Ronny123, turbotryksmåler er det ikke mye tvil om at jeg skal ha men jeg er litt i tvil om det holder med en fra biltema.
Noen som vet om det er bra nok kvalitet på biltema sine målere?
Jeg har sett bitte litt på bilen nå etter jeg kom hjem fra jobb og jeg har enda ikke funnet noe rust å snakke om. Noe er det jo men ikke noe hull på de vanlige stedene. (se bilder)
Lakkjobben derimot er vel langt fra det beste jeg har sett noen gjøre!

Håper jeg skal klare å få til noe med den etter hvert.
Jeg skjønner ikke hva det er som gjør at bilen går så ufattelig dårlig, har sjekka turbo/wg men finner ikke noe feil.
Noen som kan fortelle meg hva som skjer om jeg sette wg til konstant lukket?
Hvis wg ikke åpner da blir full trykk alt eksos går gjennom turbin

her er bilde av CT20 turbo höyre side av turbin er wg-ventil.Men du kan teste wg-ventil den justerbare stang skal bevege seg hvis du gir gass

Re: lj70_eier1
Postet: fre jun 24, 2011 6:37 pm
av lj70_eier1
Da har jeg vært ute å testet pumpen til WG uten å kjenne noe som helst reaksjon. Ingen bevegelse ved pådrag eller ved å slippe gassen!
Testa til og med en ekstra klokke som fulgte med bilen (sammen med en turbo i deler og en ekstra wg).
Heller ikke den hadde noe reaksjon!
Skal det være vakum eller trykk inn på pumpen til wg?
Tok av slangen mens motoren gikk og jeg synes det virket som om det blåste svakt der når jeg prøvde å holde fingeren forran! Underlig!

Re: lj70_eier1
Postet: fre jun 24, 2011 8:15 pm
av lj70_eier1
Testing og prøving gjør at jeg konkluderer med at vakumklokka til wastegaten er defekt!
Er det noen som har en liggende?
Re: lj70_eier1
Postet: fre jun 24, 2011 11:36 pm
av Ronny123
Kan du bevege på armen til wg'en? Klarer du å bevege på armen på wg klokka? Når wg klokka er ute skal armen til wg'en gå lett og ledig.
Sjekk om du har ladetrykk eventuelt hvor mye før du begynner å stresse med å skaffe wg klokke.
Biltema måler funker vel, men hvor nøyaktige de er er en annen sak.
Jeg har valgt å bruke digital eksostemp måler (egt) fra auber instruments. De selger også trykkmålere,vanntemp, osv osv.
Disse er også bare noen få cm brede, så er lette å plassere.
Kan også sette på alarm og styre releer hvis du f.eks vil ha en vifte til å slå inn på høy temp
Skal helt klart ha inn mere instrumenter fra de.
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... 544c0bebc2
Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 12:24 am
av lj70_eier1
Nei Ronny123 jeg får ikke rikka armen på klokka. Selv ikke når jeg tar av staget!
Har også testa en annen som fulgte med bilen, den har samme feilen.
Blir nok å montere trykk måler i morgen for å se hva som skjer.
De instrumentene var jo bra nok de ja!
Det må sjekkes ut nermere ja!
Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 11:06 am
av Pirkka
Har du prøvt og ta av turborør mens motor er i gang er de noen forendring

Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 11:09 am
av lj70_eier1
Mener du hovedrøret til turboen?
Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 11:20 am
av Pirkka
lj70_eier1 skrev:Da har jeg vært ute å testet pumpen til WG uten å kjenne noe som helst reaksjon. Ingen bevegelse ved pådrag eller ved å slippe gassen!
Testa til og med en ekstra klokke som fulgte med bilen (sammen med en turbo i deler og en ekstra wg).
Heller ikke den hadde noe reaksjon!
Skal det være vakum eller trykk inn på pumpen til wg?
Tok av slangen mens motoren gikk og jeg synes det virket som om det blåste svakt der når jeg prøvde å holde fingeren forran! Underlig!

Skal blåse med gasspådrag da trykket blir høyt nok så åpner wg-ventil
Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 11:25 am
av lj70_eier1
Det bare suger i den slangen hos meg!

Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 5:05 pm
av Pirkka
Skal vel være trykk på den slangen gasspådrag

Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 5:35 pm
av lj70_eier1
Ja Pirkka.
Det er min konklusjon også etter å ha brukt noen timer der i dag.
Det som er problemet er at det er ikke nok trykk ut av insuget!
Lurer rett og slett på om den motoren er blåst en eller flere ventiler på!
Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 5:39 pm
av lj70_eier1
Skulle gjerne hatt den du har bilde av der Pirkka!
Det er jo som å se gull glinse i solen å se slike vakre deler!
Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 6:15 pm
av Pirkka
Bare levere til Turbopower Kongsberg så blir den blank og fin

Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 6:39 pm
av Pirkka
lj70_eier1 skrev:Ja Pirkka.
Det er min konklusjon også etter å ha brukt noen timer der i dag.
Det som er problemet er at det er ikke nok trykk ut av insuget!
Lurer rett og slett på om den motoren er blåst en eller flere ventiler på!
Men hvis noen ventil er brent og motor går pent tomgang starter lett.Jeg mener at hvis en ventil brent så motor går bare 3 sylinder også tomgang.Du må måle kompresjon alle sylinder da får du svaret

Re: lj70_eier1
Postet: lør jun 25, 2011 6:50 pm
av lj70_eier1
Er jo det jeg synes er så rart også.
Den går pent og rent på tomgang og oppover men er bare helt utrolig lat.
Det virker nesten som om det ikke er nok dieseltilførsel eller at det luftes ut komp et eller annet sted.
Tror jeg må grave meg i alt rundt motoren etter at jeg har tatt en komptest og sjekka timingen på pumpa!
Re: lj70_eier1
Postet: søn jun 26, 2011 1:12 am
av Toy_Roller
Høres ut som turboen din ikkje lager trykk??? Står skovel hjula fast eller har du sjekka om sen skaper trykk?? Uten slangen til luftfilter så skal det plystre heftig???
Koble av inn og ut slangen på turbo og se om den snurrer og kjenn om den skaper trykk???
Re: lj70_eier1
Postet: søn jun 26, 2011 1:20 am
av Toy_Roller
Den skal selvfølgelig suge der du ser skovelene. Og blåse på den som peiker over motoren der du tar bort det blanke røret! Det skal vere line høgt trykk på wgslangen som det turboen skaper slangen kommer fra trykk siden på turbo. Wg åpner når trykket blir høgt nokk og justerer på den måten trykket mekanisk
Veit ikkje hvor mye du kann???

Re: lj70_eier1
Postet: søn jun 26, 2011 2:48 am
av lj70_eier1
Ja Toy_Roller, jeg har lest og lest i dag og kommet frem til en del saker som skal sjekkes i morgen.
Det første som skal sjekkes er å ta en komptest av motoren så jeg er sikker på at det ikke er noe galt der.
Så blir det å sjekke alt som er rundt turboen og se at den faktisk sviver slik det skal og at alle slanger og vakumklokker er intakt.
Ny oppdatering kommer så snakrt jobben med å teste ut alt sammen er utført.
Testa i dag hvor mye trykk jeg fikk i slangen ned til klokka som styrer WG og der hadde jeg ca 6 - 7 psi, det skal vist ligge på ca 11,5 etter hva det står i bøkene.
Re: lj70_eier1
Postet: man jun 27, 2011 1:20 pm
av Toy_Roller
Rener med at siden den går ok på tomgang kan du konse om turbo???