Side 3 av 8

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: tir jun 03, 2014 5:28 pm
av JanK 55
Ble knall tøff. men bør nok være litt høyere bak ja. Hvis den kan bli for stiv så går det vel og legge på spacere vel. mener Higwaypatrol gjorde noe slikt på sin 120.

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: fre jun 06, 2014 8:30 pm
av christianmindrebo
Da er 4 hjulskontroll gjennomført - ble definitivt mye bedre å kjøre nå. Men det synger greit i de nye hjula rundt 100km/t. Som jeg har lest noen andre si her på forumet - Må nok skru opp stereo'n et par hakk.

Fikk endelig montert på foringsettet for tannstanga også, det hjalp veldig mye. Men det er en liten slark i styringen fortsatt. Det jeg la merke til i dag er at det kun er når jeg ikke har kraft fra motoren. Merker det mest når jeg kjører i ulendt terreng. Kan nesten høre en svak klakkelyd også. Noen som har peil på hva for no dyrt det kan være?

Jeg hadde tenkt å flotte meg med å flushe girkassa med det samme jeg hadde bilen hos Snap drive Ryen. Men selv om de på kundesenteret påstod at dette hadde de mye erfaring med, så viste det seg at de nettopp hadde fått utstyret, og at de ikke skjønte hvordan de skulle koble til - De fikk bare kjølevæske ut av girkassa(!)

Et annet resultat av at de dreiv og prøvde på dette var at de klarte å ødelegge radiatoren min og måtte sette inn en ny - gratis - kjempesynd... 8)

Det måtte feires med etliten planleggings/lekemedbarna/sepåoffroadkart hos MR. Wiberg, etterfulgt av et lite besøk i det lokale pukkverket, som stadig bygges mer og mer igjen. Jeg fikk imidlertid testa de nye dekka litt, og herre#¤¤% det er annerledes. Det samme kan sies om min sinnsykt stive nye frontfjæring - Jeg tror ikke jeg skal ha HD bak også, da kommer jeg bare til å skvette av alle steiner jeg forsøker å forsere i fremtiden..

I stedet har jeg bestilt 3cm spacers til bakfjærene og må vel kjøpe meg sånne luftputer... Men da er det e stund til neste investering eller...?

Å nei, stemmer det - Snorkel og difflufting ja...

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: fre jun 06, 2014 8:46 pm
av pilten
Klakking og slark, sjekk bærekuler.

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: fre jun 06, 2014 9:26 pm
av christianmindrebo
Holder det med en slik på hver side da? eller trenger jeg noe mer? #StillNOOB

http://www.milneroffroad.com/toyota-jap ... lower-rh-2

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: fre jun 06, 2014 10:26 pm
av jonwib
Diffluftning kostar dig ett par meter med gummislag och ett par timmar under bilen - easy peasy.

Du behöver inte förlänga dem innan du ska på rejäl tur med mycket vatten/ lera.

Snorkel - ett måste på varje kittad bil ;). Men behovet av den kommer väl samtidigt med behov av diffluftningen? Ila hösten är mycket gjort Chistian ;).

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: tir jun 10, 2014 10:29 am
av christianmindrebo
Da har jeg fått lagt inn en 40 - 50 mil på nytt oppsett, etter 4 hjuls kontrollen med langtur og 100 sone i helgen.

Før 4 hjulskontrollen rista bilen (i mine øyne) noe jævlig allerede i 80, spesielt under gasspådrag. Etter 4 hjulskontrollen er det helt fint opp til rett under 100, men da begynner det å vibrere ganske kraftig igjen. Det er spesielt under gasspådrag under belastning at det vibrerer.

Opp til 80 er det null stress nå, 80 - 100 vibrerer det noe ved gasspådrag.

Kan de samme evt slitte bærekulene som Pilten snakket om over forårsake dette også? Jeg antar at disse evt ikke er noe å fikse på, bare bytte, siden prisen på 20£ på milner ikke var avskrekkende?

Evt kan det være at hjula mine ikke er balansert nok? (Fant for øvrig ut at nakkene på Snap Drive ikke hadde skrudd til det ene bakhjulet mitt, det hjalp også litt å stramme men ikke helt)

Eller er jeg i overkant paranoid nå? Må jeg forvente såpass vibrering/ støy (mer enn hjul-humming) med større hjul og stive fjærer?

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: søn jun 15, 2014 10:25 pm
av christianmindrebo
Da har bilen vært på spa igjen, denne gangen i den Tüvgodkjente og miljøsertifiserte Hølandsgarasjen. Og det var ikke dumt

Nå ser endelig bilen riktig ut, etter montering av hevesett og større hjul. Den trengte virkelig de 3 cm med spacers som kom på bak.

Og den ble også mye bedre å kjøre. Jeg trodde den var blitt så lat som den var pga store hjul, men nå når bilen igjen er i "water", glir den myye bedre i 100+ og klager ikke på langt nær så mye når jeg ber den om å forte seg litt oppover bakkene.

Det er fortsatt vibrasjon i rattet, og noe i bilen, men det tror jeg ikke lengre skyldes drivlinja, og det roer pulsen min noen hakk, og jeg har begynt å glede meg til kommende overfart til Bergen igjen.

Bilde
(Mobilen begynte å slite i det lille lyset som var)

En annen ting som var utrolig digg var å få av "dreggen" på bakdøra - Siden jeg har ganske slitte hengsler i bakdøra, slo døra i hver eneste lille dump og lyden forplantet seg i karosseriet - Nå: Nesten ikke en lyd. Aahhh...

Og jeg synes bilen kledde det også:
Bilde
Mon tro hva jeg skal montere i boltene på bakdøra - Johnny foreslo postkasse ;-)

Veldig godt fornøyd med dagen - Mange seire i dag igjen. Og noen komiske nybegynnerfeil som seg fortsatt tydeligvis hør og bør.

Takk til Jon og Johnny for uvurderlig hjelp og trivelig selskap. Nå begynner jeg å bli klar for Landstreff!

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: man jun 16, 2014 3:34 pm
av hr_nilsen
Ser flott ut! Postkasse på bakdøra e veldig kjekt, der har eg div tau og stropper sjakkel sag øks og støvlan++

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: man jun 16, 2014 4:24 pm
av christianmindrebo
Takk for det Hr_Nilsen.

Hvor kjøper man postkasse da?

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Postet: man jun 16, 2014 4:34 pm
av christianmindrebo
Vibrasjonsmysteriet er løst!

På første 4 hjulskontroll etter heving så oppdaget ikke Snap Drive at nedre bærearmer var løse. Jeg hadde løsnet de for å få på dempere foran, og hadde strammet igjen etterpå, men tydeligvis ikke riktig/ godt nok.

Dette var visst ikke noe de gjorde noe med på en 4 hjulskontroll. Men da jeg var innom med bilen i dag, så slo det ut på richters skala i 4 hjulskontrollmaskinen, og de stammet samt kjørte ny 4hjulskontroll uten å ta betalt for det.

Nå er bilen bedre enn noen gang, med nye foringer på tannstanga og stramme bærearmer rister det ingenting lengre.

Nå gjenstår bare å trimme skvettlappen litt i morgen, så anser jeg heving/nye hjul delen av ombyggingen som fullført. Neste på lista er mer omfattende rustoppfølging under, og Snorkel... Det blir til høsten.

Må forresten si at jeg synes det er litt knølete opplegg at 4 klistremerker er den eneste identifikasjonen Biltilsynet kan bruke for å sjekke at jeg har riktige fjærer. Spesielt når første ledige time er 6 august. Løsning: skånsom vasking i sommer + gladpack rundt klistremerket...

Re: Christians garasje - 90 VX

Postet: tir jul 01, 2014 5:36 am
av hr_nilsen
Bra du fikk i orden :)
Fjalla og AT har vel sånne kassa tell bakdør.

Re: Christians garasje - 90 VX

Postet: lør okt 11, 2014 9:32 pm
av bebe
Bilen din har blitt sjukt fin Christian

Re: Christians garasje - 90 VX

Postet: lør okt 11, 2014 10:03 pm
av christianmindrebo
Takk Børre, det er hyggelig å høre - Spesielt fra en som er estetiker av yrke.

Re: Christians garasje - 90 VX

Postet: lør okt 11, 2014 10:45 pm
av christianmindrebo
Garasjetørke...

Her har det ikke vært noe særlig mekkefaglig som har skjedd siden før sommer'n. Montert på vepse- og steinsprutfanger, men det teller jo egentlig ikke. Har fått balansert hjula, og skrevet inn hevesettet i vognkortet, men det teller vel egentlig heller ikke..

Fått seipet hjulene, spennende å se hvor bra det funker på glatta:
Bilde


Men fortsatt go'fornøyd med bilen... Kjørte familiens andre bil et par ggr denne uken, og deilig å komme tilbake til toyotan.

Bilen har fått lea på seg en god del kilometer siden i vår (ca. 10.000km), blant annet en rundtur på Jylland i sommer med bilhøydepunkt fra Løkken til blokkhus, samt en liten sti jeg klarte å forhandle meg til i familierådet mot 1 times fotosession og oppdagelsesferd på et badehotell... Og ikke minst har vi vært med på et kongetreff på Rena i september. Dit lengter både jeg og bilen tilbake til allerede.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde




Fikk meg aldri så liten telttur til Hvaler for å Windsurfe forrige helg, utrolig digg måte å telte på. Meget god komfortnivå med kjøleskap og stor primus. Og ikke minst, en herlig følelse å være først på vannet :P

Bilde
Bilde
Bilde



Nå venter vinterklargjøring, med service (ink oljeskift på differ og girkasse), forhåpentligvis overhaling av diffsperre. Hadde egentlig lyst til å å sandblåse og oljebehandle på nytt, da jeg ikke synes at Funderudbehandlingen sitter godt nok på alle steder...


Er egentlig veldig fornøyd med bakkeklaringen, toucha ikke nedi en eneste gang på Rena, men lurer på å teste å ta av stigtrinnene for å se om bilene får barskere utseende av det... Jålete?

Re: Christians garasje - 90 VX

Postet: tir okt 14, 2014 10:45 pm
av jonwib
Såg en gubbe som hade monterat " stealth sliders " under de orginala, lite ala de jag har. Men det gjorde ju inte bilen barskare direkt. Kanske det går att bocka till ett par rör och montera dit ist för dina men betänk då att " lätt-för-mor-att-kliva-ini-stora-bilen " faktorn blir rätt begränsad.

Radiatorlekkasje SCHMADIATORLEKKASJE

Postet: tir mar 03, 2015 10:01 pm
av christianmindrebo
Well,

Her har det ikke vært mye Upgrades i det siste. Bilen har gått gjevnt og trutt, jeg rundet vel ca. 20.000 km i 2014. Begynner å få dreisen på service selv, og bytter biltemaolje og alle filter (Milner) hver 5000km ca.


I

Re: Christians garasje - 90 VX

Postet: tir mar 03, 2015 11:25 pm
av JanK 55
Godt å høre at ting går rett vei. Ja, bilen skal gå når du peiler oljen.

Re: Christians garasje - 90 VX

Postet: ons mar 04, 2015 3:30 am
av christianmindrebo
Takker.

Etter 3 prøveturer i dag, begynner jeg å fundere på om problemet som gjenstår kan være av elektronisk art.

Fra oppstart ved kald bil skjer følgende helt konsekvent ved alle 3 turene:

* Første giringen skjer normalt
* Fra andre giringen begynner surret, og den vil ikke i 2. gir, og bilen blir gæærn, turtall, opp og nedgiringer, motorlampe av/på etvc. I tillegg så fungerer ikke overdriven. Litt varierende så kommer enten motorlyset på når jeg skrur AV eller på overdrive, eller i forbindelse med et hardt girskifte.
* Når bilen har blitt driftsvarm, og jeg har gjort noen forsøk på manuelt å manipulere bilen inn i 2. gir, og av og på med overdrive, så skjedde det alle 3 gangene at bilen normaliserer seg (myke fine giringer, overdrive funker å skru på og av, motorlampe slukker og forblir slukket etc etc), og forblir normal til jeg setter den fra meg.

Hadde det vært pcen min som oppførte seg sånn så hadde jeg resatt den, evt reinstallert software. Jeg har hørt om å nulle ut feilkoder etc, noen som har idé om dette kan være noe å prøve?

Hmmm, litt frustrerende og litt fascinerende samtidig dette her...

Re: Christians garasje - 90 VX

Postet: tor mar 05, 2015 12:49 pm
av per ulv
Nulle feilkoder kan du gjøre ved å ta av batteri polen noen minutter hvis du ikke hat tilgang på feilkodeleser..
Høres ut som innvendig ventil som tuller. Dessverre er disse 90 bilene så gamle man sikkert ikke kan lese ut live data fra girkasse underkjøring som kunne hjelpa.

Re: Christians garasje - 90 VX

Postet: tor mar 05, 2015 1:24 pm
av christianmindrebo
De fikk lest av på Toyota i går.

Det er Shift Solenoid nr 2 som er gått. Er ikke mulig å finne ut av hvilken som er nr.2 og visstnok lurt å bytte alle med en gang. Så første tiltak er å bytte disse, tror det er 5 stk.

Noen som vet om andre steder enn Milner hvor de kan ha noe sånt? Tråler eBay i kveld.