Side 24 av 71
Flødekontroll
Postet: tir des 11, 2007 10:53 am
av Ole Kristian
Eivind37 skrev:PORTING AV TOPP!!
For å gjøre det klart med en gang! DETTE HAR JEG INGEN GREIE PÅ!
Har forhørt meg med noen dragrace gutter samt noen som har preparert topper i en halv mannsalder...for å få greie på "how to"...
Både innsugskammeret og eksoskammeret i toppen har store støpekanter og ugjevnheter...spesielt bak ventilsetene er det en ganske grov kant...og det er visst fy..fy..i følge de lærde.
SÅ....leste jeg litt om dette....Man skal visst porte mest på eksoskammeret og minst på innsugskammeret.
Tok Dremelen fatt samt et dusin slipesteiner.....og i gang bar det.....
Det som er spennede er jo hvor mye gods en har å slipe på....det vet en jo ikke....og går en gjennom så er løpet kjørt...
I følge de som kan dette og de som har sett toppen er det mye effekt å hente her...bare på dette...så vi får se da....
Noen bilder fra nesten ferdig portete kammere...og bilder av slik det ser ut originalt. Legg merke til kantene bak ventilsetene...jeg hat tatt ut ganske mye!
I og med at du har dratt inn kompetanse fra dragracemiljøet regner jeg med du har en ide om hvordan du vil flødeteste gjennomstrømmingen din, slik at den blir lik på alle kanaler?
Blir det store forskjeller her - så går vinninga fort opp i spinninga.
Postet: tir des 11, 2007 11:12 am
av Jostein78
Dette blir helt klart spennende

Med racingturbo,propan,porta topp og og blytung høyrefot

Postet: tir des 11, 2007 12:04 pm
av Aman
Ska du ha propan sprut på den også??
Postet: tir des 11, 2007 2:03 pm
av Eivind37
Joda...vi får se da....teori og praksis er som kjent to vidt forskjellige saker

, men det var rimelig ruglete inni kammerene...spesiellt eksoskammeret...rene Grand Canyon....Det er visst ikke særlig bra....det skaper turbulens i flowen med resultat at forbrent restgass tar plass i forbrenningskammeret og reduserer effekt.
Flowtesting maser disse dragracegutta om, men dette skal ikke bli en dragracemotor...da måtte jeg gått grundigere til verks med balansering av veiv...sterkere ramme og veivlager...større ventiler...sterkere råder...andre stempler og ringer...etc...
Målet med dette er å greie å få ca 250 ærlige arbeidsvillige hester ut av denne. Men for all del...er helt enig med deg Ole Kristian...skulle gjerne tatt hele balletten. Hadde vel igrunn skiftet til en annen grunnstamme også da...ikke den eldgamle støtstangmotoren
Joda...planen er å bruke propaninjection som ekstra boost...gleder meg til resultatet.
Miljøfaktoren her Dan....vel...den kommer nok i andre rekke...er opptatt av miljø, men på en fornutig måte. Har ikke dårlig samvittighet når naturgass-tårnene i Nordsjøen spyr ut mange tonn CO2. Det er det ikke fokus på i media....merkelig!
Jostein...

Høyrefoten skal brukes ved behov..og med andakt...

SÆRLIG!!!!
Postet: tir des 11, 2007 2:22 pm
av Aman
Kor du kjøp propanspruten i fra eller ska du mekkeler tell sjøl??
Har tenkt på det sjøl, men da på en anna bil.
Postet: tir des 11, 2007 2:27 pm
av Steinar
Nå er det det fy fy med slike kanter og ru overflate i innsug og eksos kanaler, men jeg vil gjerne tro at ventilen er tilpasset flyten igjennom kanalene. Når man porter toppen såpass mye som jeg skjønner at du har tenkt til så er det vel vanlig at det blir satt inn større ventiler/ventilseter også...... fra en 4,2l kanskje

Postet: tir des 11, 2007 2:35 pm
av Eivind37
Propaninjection kit får jeg fra USA Aman. Det er veldig populært der på bla store Cumminsdieseler. Effekten er visst mer enn merkbar sies det...
Ifølge han som vurderte toppen min var ikke flow et tema i det hele tatt når motoren ble bygd. Toppen ble støpt, og planet...ventiler og seter ble tilpasset og fres. Støpekanter og slikt ble ikke prioritert i det hele tatt. Han som tittet på dette sa at det ikke var gjordt et forsøk her engang!
Større ventiler er det desverre ikke plass til...ellers hadde det blitt vurdert.
Ellers så skjer denne prosessen etter den velkjente sålalte "klyster-metoden".....dvs har ingen måleapparater etc. Har forsåvidt ingen forutsetning til å gjøre det jeg gjør...jeg bare gjør et forsøk jeg...så får vi se hva resultatet blir til slutt. Kanskje det til og med blir bra?

Postet: tir des 11, 2007 3:56 pm
av Aman
F¨r du dette ferdig tellpassa 60en eller e det universalkit??
kordan prisa snakka vi om??
E det dynamisk sprut, eller bare sprut??
Flowtest
Postet: tir des 11, 2007 4:07 pm
av Ole Kristian
Eivind37 skrev:
Flowtesting maser disse dragracegutta om, men dette skal ikke bli en dragracemotor...da måtte jeg gått grundigere til verks med balansering av veiv...sterkere ramme og veivlager...større ventiler...sterkere råder...andre stempler og ringer...etc...
Et billig triks for å sikre nogenlunde lik flow i hver kanal er å få tak i et langt (ca 80cm - 1m) gjenomsiktig plexiglassrør med en diameter som går såvidt utenfor kanalene. Sett av en sprittusjstrek for hver 5 cm, og fyll det med ris (ukokt - selv om vi har "riskokere"). La risen renne gjennom kanalen og ta tida mellom strekene med stoppeklokke. Når du har det innom et halvt sekund (mer nøyaktig er ikke øyet og reaksjonsevnen vår), så er flødingen mer enn nøyaktig nok for en slik type trimming.
Postet: tir des 11, 2007 5:14 pm
av Eivind37
Aman:
DIsse kitene får du ikke spesifikt til HJ60...ikke hva jeg har sett i allefall. Du får til nyere turbodiesebiler mest til amerikanske dieselmotorer. Disse ligger på sånn ca $600 -900 alt avhengig av merke. Bullydog sine har fått god omtale...også Superchips men de ligger i øvre prissjikt. Dette er solenoid og forstøver med slanger...uten tank. Tenkte jeg skulle bruke en tank fra en propantruck.
Takk for gode konstruktive innspill Ole Kristian! Dette var en ganske grei måte å måle flow...sånn etter klyster-metoden...

Det er det jeg er ute etter..for som sagt så er jeg ganske så uten kunnskap og erfaring på dette.
Postet: tir des 11, 2007 10:01 pm
av Aman
Har du en link, forstøver?? treng du ikke bærre ei dyse?
Postet: ons des 12, 2007 8:51 am
av Eivind37
Litt avhengig av om du bruker propan gass eller flytende propan.
Her er en link:
http://www.bullydogshop.com/product/par ... 78.0.0.0.0
Postet: ons des 12, 2007 2:36 pm
av Aman
Ha vært kult å laga sånnt sjøl:) Det e jo ikke rakettvitenskap da!
Postet: ons des 12, 2007 3:17 pm
av Eivind37
Tror ikke det frister å lage slikt selv...propan er veldig antennelig...og da kan det fort bli rakettvitenskap....

Postet: ons des 12, 2007 5:12 pm
av Aman
tja, du kan nu vel selvantenn det dær også om du gjør det feil.
Prppansprut i sin enkleste form e jo ei flaske propan, reduksjonsventil, tellbakseslagsventil, å en trøkkaktuator som ikke åpna før propan før du har turbotrøkk.
Veit om folk som har tadd 11KG flaska fra campingvogna i pasasjersete, slange ut vinduet å under panseret på en nippel før turboen å åpna når dem fikk byggd opp trøk i motorn. Å det funka.
Men det e jo lurt å bygg inn nnån sikkerhetsmargina i systemet da:P
Postet: ons des 12, 2007 5:44 pm
av marting
Postet: tor des 13, 2007 9:45 pm
av Eivind37
Sikkert ikke vanskelig...men jeg tør ikke. Har sett propan i fyr og flamme på ville veier....huff og huff!!! Ttror en skal ha en viss respekt for elementene og naturkreftene....
Postet: tor des 20, 2007 5:52 pm
av Aman
Ja e nu grett å vær førsektig. Men nu e nu faktisk propan regna som et meire stabilt brensel en feks Bensin.
Postet: tor des 20, 2007 7:08 pm
av Pirkka
Har komppis som testa lystgass på Ford Sierra En helflaske lystgass baksete på Sierra hageslange fra gassfaske til forgasser.Alt dette skulle han da styre med en kuleventil.Da startet han Sierran full gass og åpna ventil helt åpen da gikk de fort aldri har set Sierran akselere den måten.Men de var problem han fikk ikke stengt ventilen de var fryst fast åpen stilling.Og en helflaske (dette flaske er like som dem brukker i sykehus) med full trykk hålte ikke hageslange så veldig lenge og sprak dette tidspunkte hylte Sierra motor siste vers og gassen strömet inne kupeen og ut av alle rust huler.Til slutt stopet motor p.g.a forgasser var smeltet en glump (antar höy varmeutvikling) og ut av Sierra kom en man med god humor

Postet: tor des 20, 2007 8:48 pm
av Eivind37
Hehe...jaja....lystgass er det mange som har lekt seg med...og det går an...ingen fatale konskvenser med lystgass. Den brenner nemlig ikke....det gjør propan....den brenner intenst!
