Offroadguruen BJ45 (45 &60)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Innlegg av håvard »

Godt å høre!
Og du hadde ikke IC?
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

Skjønner ikke helt at det skal være så håpløst med AT i ørkenen, skulle bare tro det var mer behagelig, men selvfølgelig vanskeligere å skaffe reservedeler/sleggemekke hvis det skulle skje noe. Hvis jeg ikke husker helt feil så laget vi en egen tråd for denne diskusjonen ;)

120 eller 60, hvilken duger i afrika?
Brukeravatar
offroadguru Solli
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Innlegg av offroadguru Solli »

Ja det er en egen tråd rundt emnet.
Problemet er at det oppfattes som hets om jeg eller andre skriver ett svar på ett konkret spørsmål. Hvorfor spørre om en AT duger når man på forhånd har bestemt seg for at om ikke svaret passer så er det tull og vas? Jeg bygger mine meninger på erfaring, og ikke misunnelse. Men om enkelte lever i den vilfarelse at dyrt utstyr er likestil med best utstyr så forstår jeg skuffelsen.
Her er det beste svaret jeg kan gi; jeg hadde aldri reist i følge med en AT på denne turen. Slik er det bare. Du kan ikke reparere en ting selv, det ville krevd 2stk. 37 reservehjul og full oppakking. Da har man passert 3 tonn og vel så det og en kommer ikke langt. AT er opptimalt for Island, her hjemme ser det kult ut men etter de fleste erfarne offroaderes mening er det ikke brukenes til offroad i det hele tatt.
Selv TLC 100 glimret med sitt fravær, i stedet gikk det i 105 med gammel teknologi. Så en Prado, her er den:
Vedlagte filer
tunisia12 132.JPG
tunisia12 132.JPG (233.49 KiB) Vist 2971 ganger
Brukeravatar
offroadguru Solli

Her er ett eksempel på hva vi måtte løse på turen. Det nyeste kjøretøyet, en BMW, knakk sin eksotiske og moderne coilover demper.
Eieren regnet turen for over men jeg og Wolfgang laget nytt av ett flattjern og kjemisk metall:
Vedlagte filer
tunisia12 172.JPG
tunisia12 172.JPG (182.42 KiB) Vist 2958 ganger
tunisia12 173.JPG
tunisia12 173.JPG (203.97 KiB) Vist 2958 ganger
tunisia12 175.JPG
tunisia12 175.JPG (112.65 KiB) Vist 2958 ganger
tunisia12 179.JPG
tunisia12 179.JPG (157.4 KiB) Vist 2958 ganger
tunisia12 180.JPG
tunisia12 180.JPG (214.75 KiB) Vist 2958 ganger
tunisia12 185.JPG
tunisia12 185.JPG (171.82 KiB) Vist 2958 ganger
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Kult!
Vi hadde noen sånne fikser i Russland også. Utrolig hva som kan fikses når man MÅ :)
Brukeravatar
offroadguru Solli

Men for å heve humøret litt legger jeg ut det jeg synes ble turens aller beste bilde, håper å få det i neste års kalender om jeg er snill gutt med AT Prado guttene :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vedlagte filer
tunisia2010x 049.JPG
tunisia2010x 049.JPG (177.66 KiB) Vist 2957 ganger
Brukeravatar
knut eivind
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

dette er et eventyr jeg selv skulle likt og gjennomføre engang, men i mange år iallefall får det bli med tanken. kunne heller tenke meg noe sånt enn de russiske myrene, ser liksom litt mer behagelig og exotisk ut.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Absolutt kjempeherlig å se...ahh...for en tur det måtte ha vært! Det frister sort!

Ang. kjøring i ørken og hvilket redskap som virker...så har vi jo vår eminente biljournalist Fred Magne...Etter hva jeg vet så har vel han kjørt MYE ørken med masse forskjellig redskap...Kanskje han har noe å bidra med sånn erfaringsmessig...slik at oss noviser på området kan ta lærdom??
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Innlegg av Toyole »

Deilig foto!
Slike bilder varmer. Gratulerer forøvrig med å ha levd ut eventyret Jan Terje. Når du nevner misunnelse, så får hvertfall jeg slikt etter å se og lese om turen din, det er sikkert fint å kjøre på Island og, men det frister ikke meg.. heller..!

Så forøvrig to andre biler ved Pradoen over :roll: , så da ut til å strutte kvalitet de og!
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
OJM
Ble med: ons jun 22, 2005 9:59 pm
Lokasjon: stavanger

Innlegg av OJM »

Kan livet bli betre en og kjøre ekta Land Cruser i slik landskap :?: Neppe, dette har eg lyst til da i en Hd Land cruser :D
Kjemp flotte bilder,respekt for du gjennomførte denne drømmetur JT
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Brukeravatar
toddi
Ble med: tor feb 18, 2010 7:36 am
Lokasjon: Rogaland, Sandnes
Kontakt:

Innlegg av toddi »

det gikk et program på tv. Troe det het "Du skal høre mye" som var fra Rorbua i Tromsø. Fin plass foresten. Men man trenger ikke det når man har NLCK sine sider å lese på.
Bortsett fra det ser turen utrolig gøy ut. Det er ingen ting som er så herlig å vandre eller kjøre i ødemarken med minimalt med hjelp, helst bare seg selv. Der er noe jeg unner alle. Har ikke vært på slik tur som solli her, men har ensome turer i fjellet eller andre øde plasser med bare natur. Kos deg videre på turen
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Brukeravatar
crown1
Ble med: man okt 29, 2007 9:04 pm
Lokasjon: Rogaland

Innlegg av crown1 »

Grattis med konge tur Solli, Det er de gamle som er eldst :D
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

knut e skrev:kunne heller tenke meg noe sånt enn de russiske myrene, ser liksom litt mer behagelig og exotisk ut.
Dette ser fantastisk ut! Men Knut, ikke tro så mye som et sekund at ikke BondeRussland ikke er eksotisk! :D
Brukeravatar
HighwayPatrol
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Innlegg av HighwayPatrol »

Velkommen heim, guruen :) Fantastiske bilete. Ser ut t at din 60 e i sitt rette element.
David: din bil hadde klart seg på lik linje som de andre bilar, men ville ikkje satsa på å være dønn aleine med ein bil med dekkdimmensjon ingen andre i teamet hadde med seg. Slik eg forstod so hadde reisefølget guruen va med i samme dekkdimm alle bilane.
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

specialops skrev:
håvard skrev:
knut e skrev:kunne heller tenke meg noe sånt enn de russiske myrene, ser liksom litt mer behagelig og exotisk ut.
Dette ser fantastisk ut! Men Knut, ikke tro så mye som et sekund at ikke BondeRussland ikke er eksotisk! :D
Russland er nice, har selv vert i moscow, trudde flyet bort der skulle styrte heile tia, det var ein opplevelse hehe... trur om jeg skal dit igjen blir det å kjøre ned ja.. :mrgreen:

hvor i russland er di gode plasser for sånn wannabe offroad kjøring da ? :D
Nei nå roter vi til tråden veldig her. Kanskje noen skulle modde mye av dette ut av garasjen til Solli? Men jeg tillater meg å svare på denne da. Altså nå trør du i graset "specialops". Hvis du trur du har fått mye motgang på å dra til Afrika med ATen din, så trur jeg ikke du skal pille på Arctic Trophy emnet :) Det ER Offroad det. Trur en AT kunne ha gjort det ok der, men er ikke lommeboka di tom før den turen, så er den ihvertfall det etter å ha kvesta den gjennom skogen i Russland...

Du kan ta en tur ut i granskogen å øve deg ved å legge ned alle trær du ser i 10-30 kmt. Liker du synet av bilen etter et så hiv deg på i 2010! :) Flyteevnen på ATen din er viktig å ha med der- det hadde jeg på min bil!
Brukeravatar
offroadguru Solli

Til Tunisia kan du som til alle land på denne jord kjøre med hva du vil. Det neste er hva du skal gjøre der.
Jeg håper ingen modder ut noe av tråden, jeg synes det skal stå. For min del så er det en glede å se hvor mange som gleder seg over hva jeg har gjort med min drøm i livet, oppfordrer andre til å slippe seg løs også.
Men det er utrolig at det igjen skal poengteres et det er mine midler som avgjør mitt utstyrsvalg.
Jeg har skrevet det før, jeg skal når som helst kjøre fra en hvilken som helst AT hvor som helst med ett untak-SNØ.
Det er frustrerende å oppleve at enkelte her på forumet ikke eier respekt for andres valg i livet, men kun verdsetter dem som kan pløye ubegrensede midler inn i sin hobby.
Jeg har en fordel enkelte andre ikke kan påberope seg, "nød lærer naken kvinne å spinne". Jeg må finne egne løsninger eller slutte med hobbyen. Det gir meg fordeler fremfor dem som må på verksted hver gang det er noe med bilen.
Hadde dere lest hva jeg skriver så tror jeg fx. Spesialcops mere burde henge seg opp i at hans bil og elektronikk vil fylles med svært saltholdig sand. Det i seg selv burde være grunn for å la være å ta seg en tur til Sahara.
Jeg gremmes også over utrykk som "de lokale", er de mere krimminelle enn andre? Rasister og personer som har lav toleransegrense overfor fremmede bør holde seg innenlands uansett.

Obs!Fjernet litt rusk fra teksten. PH
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

specialops : Nå trur jeg ikke du forstod helt hva jeg skrev, Dekkoppsett på ATen din er gull for Atctic Trophy, men du må ha mye annet. Mye bodyguard, en satans kraftig fanger for å felle et utall trær (ikke kvister, men mindre trær). Og så må du belage deg på å rette hele karosseriet etter turen. Personlig ville jeg ikke valgt ARB heller, men det var noen som kjørte med det. Slangene blir lett revet av.

specialops : jeg har ikke noe i mot AT. Du kan godt ringe meg på 90205847, så kan vi ta en prat om ArcticTrophy. Det hadde vært ekstremt kult om du var med på noe sånt. Du må bare vite hva du begir deg ut på, og det kan jeg mer enn gjerne fortelle deg. Som sagt hadde vært knallfett om du stilte opp med en sånn. Kanskje AT også kunne ha stilt opp med litt spons? Men da må de bygge den om litt fra slik den er i dag.

JEG KAN FLYTTE DETTE. ER DET OK OM JEG SLÅR DENNE SAMMEN MED DEN ALLEREDE EKSISTERENDE POSTEN PÅ EMNET?
Brukeravatar
Walkabout
Ble med: tor jul 23, 2009 3:32 am
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Walkabout »

Et lite innspill (kanskje til ettertanke):

Det vil vel alltid være forskjellige oppfatninger og forskjellige vinkler å se ting fra. Man ser det gjerne fra det utgangspunktet man selv har. For å ta et litt praktisk eksempel: Jeg ser f.eks. ikke viktigheten av TEMS i min bil, nettopp fordi jeg ikke har det. Andre, som har det i sin bil, sier at det er et must og skryter hemningsløst av det. Og jeg bruker ikke bilen på en måte som gjør at jeg trenger AT, og jeg har heller ikke penger til det. Jeg er kjempefornøyd med min bil, akkurat som den er, uten at det står monsterdekk på den, og er heller ikke misunnelig på de som bruker penger på akkurat dette. Det er fordi jeg ser bilen min i lys av hva jeg trenger den til og hva som skal til for at jeg er fornøyd med den (selvsagt en del i forhold til hvor mye valuta jeg får for pengene).

Jeg tror det er en viktig egenskap, fordi det viser at man tilpasser seg til å være fornøyd med det man selv har. Kanskje blir det litt subjektivt iblant, men det er vel bare å være enig om at en er uenige? Det aller viktigste er jo at man er fornøyd selv, og det kan ingen ta fra en!

Virker som du har hatt en flott tur til Tunisia i alle fall. Og selv om det er gøy å kjøre Landcruiser, så var det kanskje vel så viktig med et trivelig reisefølge? At en har det morro og er happy er viktigst, uansett hva hvem av partene skulle mene, og uavhengig om en kjører på brede eller smale dekk, eller har bil til 500.000 eller 50.000 :)
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Brukeravatar
offroadguru Solli

"JEG KAN FLYTTE DETTE. ER DET OK OM JEG SLÅR DENNE SAMMEN MED DEN ALLEREDE EKSISTERENDE POSTEN PÅ EMNET?"

Nei la det stå du Håvard.
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

Og så må vi ikke overanalysere hva folk skriver, dette er et forum, og da er det lett å bli misforstått. Jeg så over at det ble antydet at noen var rasister, bare fordi de lurte på om det var fare for at bilen ble stjålet på en sånn tur. Så er det kanskje også greit å ikke være så altfor påståelig, etter en tur har man en erfaring, og så lenge ingen har kjørt en 120 AT samme turen så er det faktisk umulig å si hvor ille (jeg tror det hadde gått fint) det hadde gått. Håper du kommer med mer informasjon om planlegging av en slik tur i forhold til visum, penger, ruter etc. Det er interessant!!
Svar

Tilbake til «Garasje»