Side 24 av 90

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 12:47 pm
av håvard
Godt å høre!
Og du hadde ikke IC?

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 2:37 pm
av lj73jon
Skjønner ikke helt at det skal være så håpløst med AT i ørkenen, skulle bare tro det var mer behagelig, men selvfølgelig vanskeligere å skaffe reservedeler/sleggemekke hvis det skulle skje noe. Hvis jeg ikke husker helt feil så laget vi en egen tråd for denne diskusjonen ;)

120 eller 60, hvilken duger i afrika?

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 3:11 pm
av offroadguru Solli
Ja det er en egen tråd rundt emnet.
Problemet er at det oppfattes som hets om jeg eller andre skriver ett svar på ett konkret spørsmål. Hvorfor spørre om en AT duger når man på forhånd har bestemt seg for at om ikke svaret passer så er det tull og vas? Jeg bygger mine meninger på erfaring, og ikke misunnelse. Men om enkelte lever i den vilfarelse at dyrt utstyr er likestil med best utstyr så forstår jeg skuffelsen.
Her er det beste svaret jeg kan gi; jeg hadde aldri reist i følge med en AT på denne turen. Slik er det bare. Du kan ikke reparere en ting selv, det ville krevd 2stk. 37 reservehjul og full oppakking. Da har man passert 3 tonn og vel så det og en kommer ikke langt. AT er opptimalt for Island, her hjemme ser det kult ut men etter de fleste erfarne offroaderes mening er det ikke brukenes til offroad i det hele tatt.
Selv TLC 100 glimret med sitt fravær, i stedet gikk det i 105 med gammel teknologi. Så en Prado, her er den:

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 4:27 pm
av offroadguru Solli
Her er ett eksempel på hva vi måtte løse på turen. Det nyeste kjøretøyet, en BMW, knakk sin eksotiske og moderne coilover demper.
Eieren regnet turen for over men jeg og Wolfgang laget nytt av ett flattjern og kjemisk metall:

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 4:30 pm
av håvard
Kult!
Vi hadde noen sånne fikser i Russland også. Utrolig hva som kan fikses når man MÅ :)

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 4:34 pm
av offroadguru Solli
Men for å heve humøret litt legger jeg ut det jeg synes ble turens aller beste bilde, håper å få det i neste års kalender om jeg er snill gutt med AT Prado guttene :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 4:49 pm
av knut eivind
dette er et eventyr jeg selv skulle likt og gjennomføre engang, men i mange år iallefall får det bli med tanken. kunne heller tenke meg noe sånt enn de russiske myrene, ser liksom litt mer behagelig og exotisk ut.

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 5:03 pm
av Eivind37
Absolutt kjempeherlig å se...ahh...for en tur det måtte ha vært! Det frister sort!

Ang. kjøring i ørken og hvilket redskap som virker...så har vi jo vår eminente biljournalist Fred Magne...Etter hva jeg vet så har vel han kjørt MYE ørken med masse forskjellig redskap...Kanskje han har noe å bidra med sånn erfaringsmessig...slik at oss noviser på området kan ta lærdom??

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 5:15 pm
av Toyole
Deilig foto!
Slike bilder varmer. Gratulerer forøvrig med å ha levd ut eventyret Jan Terje. Når du nevner misunnelse, så får hvertfall jeg slikt etter å se og lese om turen din, det er sikkert fint å kjøre på Island og, men det frister ikke meg.. heller..!

Så forøvrig to andre biler ved Pradoen over :roll: , så da ut til å strutte kvalitet de og!

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 5:46 pm
av OJM
Kan livet bli betre en og kjøre ekta Land Cruser i slik landskap :?: Neppe, dette har eg lyst til da i en Hd Land cruser :D
Kjemp flotte bilder,respekt for du gjennomførte denne drømmetur JT

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 6:29 pm
av toddi
det gikk et program på tv. Troe det het "Du skal høre mye" som var fra Rorbua i Tromsø. Fin plass foresten. Men man trenger ikke det når man har NLCK sine sider å lese på.
Bortsett fra det ser turen utrolig gøy ut. Det er ingen ting som er så herlig å vandre eller kjøre i ødemarken med minimalt med hjelp, helst bare seg selv. Der er noe jeg unner alle. Har ikke vært på slik tur som solli her, men har ensome turer i fjellet eller andre øde plasser med bare natur. Kos deg videre på turen

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 6:41 pm
av crown1
Grattis med konge tur Solli, Det er de gamle som er eldst :D

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 6:44 pm
av håvard
knut e skrev:kunne heller tenke meg noe sånt enn de russiske myrene, ser liksom litt mer behagelig og exotisk ut.
Dette ser fantastisk ut! Men Knut, ikke tro så mye som et sekund at ikke BondeRussland ikke er eksotisk! :D

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 6:53 pm
av HighwayPatrol
Velkommen heim, guruen :) Fantastiske bilete. Ser ut t at din 60 e i sitt rette element.
David: din bil hadde klart seg på lik linje som de andre bilar, men ville ikkje satsa på å være dønn aleine med ein bil med dekkdimmensjon ingen andre i teamet hadde med seg. Slik eg forstod so hadde reisefølget guruen va med i samme dekkdimm alle bilane.

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 7:02 pm
av håvard
specialops skrev:
håvard skrev:
knut e skrev:kunne heller tenke meg noe sånt enn de russiske myrene, ser liksom litt mer behagelig og exotisk ut.
Dette ser fantastisk ut! Men Knut, ikke tro så mye som et sekund at ikke BondeRussland ikke er eksotisk! :D
Russland er nice, har selv vert i moscow, trudde flyet bort der skulle styrte heile tia, det var ein opplevelse hehe... trur om jeg skal dit igjen blir det å kjøre ned ja.. :mrgreen:

hvor i russland er di gode plasser for sånn wannabe offroad kjøring da ? :D
Nei nå roter vi til tråden veldig her. Kanskje noen skulle modde mye av dette ut av garasjen til Solli? Men jeg tillater meg å svare på denne da. Altså nå trør du i graset "specialops". Hvis du trur du har fått mye motgang på å dra til Afrika med ATen din, så trur jeg ikke du skal pille på Arctic Trophy emnet :) Det ER Offroad det. Trur en AT kunne ha gjort det ok der, men er ikke lommeboka di tom før den turen, så er den ihvertfall det etter å ha kvesta den gjennom skogen i Russland...

Du kan ta en tur ut i granskogen å øve deg ved å legge ned alle trær du ser i 10-30 kmt. Liker du synet av bilen etter et så hiv deg på i 2010! :) Flyteevnen på ATen din er viktig å ha med der- det hadde jeg på min bil!

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 7:30 pm
av offroadguru Solli
Til Tunisia kan du som til alle land på denne jord kjøre med hva du vil. Det neste er hva du skal gjøre der.
Jeg håper ingen modder ut noe av tråden, jeg synes det skal stå. For min del så er det en glede å se hvor mange som gleder seg over hva jeg har gjort med min drøm i livet, oppfordrer andre til å slippe seg løs også.
Men det er utrolig at det igjen skal poengteres et det er mine midler som avgjør mitt utstyrsvalg.
Jeg har skrevet det før, jeg skal når som helst kjøre fra en hvilken som helst AT hvor som helst med ett untak-SNØ.
Det er frustrerende å oppleve at enkelte her på forumet ikke eier respekt for andres valg i livet, men kun verdsetter dem som kan pløye ubegrensede midler inn i sin hobby.
Jeg har en fordel enkelte andre ikke kan påberope seg, "nød lærer naken kvinne å spinne". Jeg må finne egne løsninger eller slutte med hobbyen. Det gir meg fordeler fremfor dem som må på verksted hver gang det er noe med bilen.
Hadde dere lest hva jeg skriver så tror jeg fx. Spesialcops mere burde henge seg opp i at hans bil og elektronikk vil fylles med svært saltholdig sand. Det i seg selv burde være grunn for å la være å ta seg en tur til Sahara.
Jeg gremmes også over utrykk som "de lokale", er de mere krimminelle enn andre? Rasister og personer som har lav toleransegrense overfor fremmede bør holde seg innenlands uansett.

Obs!Fjernet litt rusk fra teksten. PH

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 7:32 pm
av håvard
specialops : Nå trur jeg ikke du forstod helt hva jeg skrev, Dekkoppsett på ATen din er gull for Atctic Trophy, men du må ha mye annet. Mye bodyguard, en satans kraftig fanger for å felle et utall trær (ikke kvister, men mindre trær). Og så må du belage deg på å rette hele karosseriet etter turen. Personlig ville jeg ikke valgt ARB heller, men det var noen som kjørte med det. Slangene blir lett revet av.

specialops : jeg har ikke noe i mot AT. Du kan godt ringe meg på 90205847, så kan vi ta en prat om ArcticTrophy. Det hadde vært ekstremt kult om du var med på noe sånt. Du må bare vite hva du begir deg ut på, og det kan jeg mer enn gjerne fortelle deg. Som sagt hadde vært knallfett om du stilte opp med en sånn. Kanskje AT også kunne ha stilt opp med litt spons? Men da må de bygge den om litt fra slik den er i dag.

JEG KAN FLYTTE DETTE. ER DET OK OM JEG SLÅR DENNE SAMMEN MED DEN ALLEREDE EKSISTERENDE POSTEN PÅ EMNET?

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 7:53 pm
av Walkabout
Et lite innspill (kanskje til ettertanke):

Det vil vel alltid være forskjellige oppfatninger og forskjellige vinkler å se ting fra. Man ser det gjerne fra det utgangspunktet man selv har. For å ta et litt praktisk eksempel: Jeg ser f.eks. ikke viktigheten av TEMS i min bil, nettopp fordi jeg ikke har det. Andre, som har det i sin bil, sier at det er et must og skryter hemningsløst av det. Og jeg bruker ikke bilen på en måte som gjør at jeg trenger AT, og jeg har heller ikke penger til det. Jeg er kjempefornøyd med min bil, akkurat som den er, uten at det står monsterdekk på den, og er heller ikke misunnelig på de som bruker penger på akkurat dette. Det er fordi jeg ser bilen min i lys av hva jeg trenger den til og hva som skal til for at jeg er fornøyd med den (selvsagt en del i forhold til hvor mye valuta jeg får for pengene).

Jeg tror det er en viktig egenskap, fordi det viser at man tilpasser seg til å være fornøyd med det man selv har. Kanskje blir det litt subjektivt iblant, men det er vel bare å være enig om at en er uenige? Det aller viktigste er jo at man er fornøyd selv, og det kan ingen ta fra en!

Virker som du har hatt en flott tur til Tunisia i alle fall. Og selv om det er gøy å kjøre Landcruiser, så var det kanskje vel så viktig med et trivelig reisefølge? At en har det morro og er happy er viktigst, uansett hva hvem av partene skulle mene, og uavhengig om en kjører på brede eller smale dekk, eller har bil til 500.000 eller 50.000 :)

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 7:54 pm
av offroadguru Solli
"JEG KAN FLYTTE DETTE. ER DET OK OM JEG SLÅR DENNE SAMMEN MED DEN ALLEREDE EKSISTERENDE POSTEN PÅ EMNET?"

Nei la det stå du Håvard.

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Postet: ons mai 05, 2010 8:07 pm
av lj73jon
Og så må vi ikke overanalysere hva folk skriver, dette er et forum, og da er det lett å bli misforstått. Jeg så over at det ble antydet at noen var rasister, bare fordi de lurte på om det var fare for at bilen ble stjålet på en sånn tur. Så er det kanskje også greit å ikke være så altfor påståelig, etter en tur har man en erfaring, og så lenge ingen har kjørt en 120 AT samme turen så er det faktisk umulig å si hvor ille (jeg tror det hadde gått fint) det hadde gått. Håper du kommer med mer informasjon om planlegging av en slik tur i forhold til visum, penger, ruter etc. Det er interessant!!