Side 25 av 52
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: tor nov 12, 2009 9:03 am
av Dag Einar
Hundeviskeren....

Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: tor nov 12, 2009 8:53 pm
av 4Springar
knixen skrev:må bare si at pål er en maskin!!! 38 timer kjøring for å hente delebil... imponerende!!! Crazeee basterd!!!
Maskin?
Ble lang tur ja... 159mil...lav gjennomsnittsfart...mye kaffe...
Var stadig temmelig overtrøtt og skvatt til når jeg så i bakspeilet: "ÅH, faen, en 60 i ræva på meg!!"
Nå har jeg i alle fall en "NY" maskin på gården! 180k må da ansees som ny... den trenger bare litt stell, blir så bra så...
Kan bruke mye av interiøret (pent forran) , motoren, gir og div småplukk. Grillen er pen, bedre en den jeg har lappet sammen...
Mye som kan selges, så det er bare å hyle ut... Kaross er en stilstudie i rust, Men kan bruke en del av det må Gjæver mens det lakkes...
Ble stoppa av en gammel kall i Narvik som kauka og vinka... han trengte deler, hadde frontkollidert sin 60. Hatt den siden den var ny i 83.
Liten fjelltur i høstfargan
Dag Einar skrev:Hundeviskeren....

HM??
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: fre nov 13, 2009 2:54 pm
av oystein
Har du tilgang på ballanseringsmaskin? Gutta på autovulk fikk ikke til mine rockcrawlers med 35" BF MT, - merkelig synes nå jeg...
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: fre nov 13, 2009 3:45 pm
av catofox
Jøss gammelbilen min ,til det dukket opp en bedre ,ligger noen bilder av den i min gamle garasje cat.o
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: fre nov 13, 2009 6:43 pm
av Rukus
Pål: paserte du setermoen natt/morra denna uka? syns æi så en sånn Navara me en henger på me henger oppi...
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: fre nov 13, 2009 10:51 pm
av Andreas.
gratulerer. Tar jeg ikke feil sto denne tilsalgs på setermoen for ca 5 år siden...
Var å så på den da
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: fre nov 13, 2009 10:59 pm
av 4Springar
oystein skrev:Har du tilgang på ballanseringsmaskin? Gutta på autovulk fikk ikke til mine rockcrawlers med 35" BF MT, - merkelig synes nå jeg...
hmm...merkelig, det BØR de kunne få til! jeg bruker dekkmann om ikke min kar har tilgang på balansering baluba på møller. kan høre når han er på nett igjen. er det mange dekk du sliter med? prøvd å snu de på felgen? Prøvd å bare balansere felgen?
catofox skrev:Jøss gammelbilen min ,til det dukket opp en bedre ,ligger noen bilder av den i min gamle garasje cat.o
KuLT!
Rukus skrev:Pål: paserte du setermoen natt/morra denna uka? syns æi så en sånn Navara me en henger på me henger oppi...
Jepp, kom forbi der på natta, combicampen i tilhengeren på tilhengeren... droppa combicampen på loland.
Andreas. skrev:gratulerer. Tar jeg ikke feil sto denne tilsalgs på setermoen for ca 5 år siden...
Var å så på den da
Stemmer nok det tror jeg, syntes å huske den da skulle selges sammens med en "hel" bil.
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: lør nov 14, 2009 12:22 am
av vegsir
sinnsykt rått. har tydeligvis fulgt altfor dårlig med her

ser at jeg må til å bygge større. det der så helt perfekt ut
så du skrev noe om giring i transfer. girer en ned alt da, eller er det kun lavserien? p hva kom det på
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: lør nov 14, 2009 12:59 am
av 4Springar
vegsir skrev:sinnsykt rått. har tydeligvis fulgt altfor dårlig med her

ser at jeg må til å bygge større. det der så helt perfekt ut
så du skrev noe om giring i transfer. girer en ned alt da, eller er det kun lavserien? p hva kom det på
Bra du er innom av å til da... oppdaterer ikke så mye på pirate, der er det dødt i mine kretser...
Bygge større? skal ikke du til å selge, eller er det for et nytt prosjekt?
Jeg bygger KUN etter eget hode, basert på de erfaringene jeg kan lese meg til og de løsningene jeg liker. Størrelsen har ikke så mye å si, mer at jeg er fornøyd med løsningene. Det som i all hovedsak begrenser meg, er mangel på garasjeplass. Tid kan man alltids finne nok av, og stashet man trenger tar man etterhvert.
Ang. lavserien så ble det satt litt på hold da lavserien er "OK" nå som jeg kvitta meg med 37" dekka og heller kjører 35"
Klarte tydeligvis å kurere tommesyken...
Når jeg stort sett tapper litt luft i skauen, så er ikke giringen så aller verst heller.
Omgiringa av transferen ga vel rundt 40% lavere lavserie, og pluss eller minus 8% i høyserien, alt etter hva man vil ha.
Til 35" syntes jeg giringa i høyserien er grei, men skulle gjerne hatt et til gir til langturene.
Men klart, om pengene hadde vokst i samme fart som japansk rust, så hadde jeg gira om, eller kjøpt en orion/atlas kasse eller split case og utnyttet mulighetene for flere girvalg og lavere lavserie. Liker å klatre rundt i ulendt terreng, ikke bare legge røyk i myra. Løsningene for giringa var vel mellom 10k til 25k av de mulighetene jeg sjekka litt rundt.
Har fremdeles en del mekanisk og teknisk forfall/service som må gjøres noe med, så kommer morroa med sperrene, giringa og grov-stål-beskyttelse etterhvert. Lakkjobben som skal gjøres blir tidenes økonomiske kvalitetslakk med enkle rep-muligheter og gode rust-utsikter.
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: lør nov 14, 2009 3:03 am
av vegsir
4Springar skrev:vegsir skrev:sinnsykt rått. har tydeligvis fulgt altfor dårlig med her

ser at jeg må til å bygge større. det der så helt perfekt ut
så du skrev noe om giring i transfer. girer en ned alt da, eller er det kun lavserien? p hva kom det på
Bra du er innom av å til da... oppdaterer ikke så mye på pirate, der er det dødt i mine kretser...
Bygge større? skal ikke du til å selge, eller er det for et nytt prosjekt?
Jeg bygger KUN etter eget hode, basert på de erfaringene jeg kan lese meg til og de løsningene jeg liker. Størrelsen har ikke så mye å si, mer at jeg er fornøyd med løsningene. Det som i all hovedsak begrenser meg, er mangel på garasjeplass. Tid kan man alltids finne nok av, og stashet man trenger tar man etterhvert.
Ang. lavserien så ble det satt litt på hold da lavserien er "OK" nå som jeg kvitta meg med 37" dekka og heller kjører 35"
Klarte tydeligvis å kurere tommesyken...
Når jeg stort sett tapper litt luft i skauen, så er ikke giringen så aller verst heller.
Omgiringa av transferen ga vel rundt 40% lavere lavserie, og pluss eller minus 8% i høyserien, alt etter hva man vil ha.
Til 35" syntes jeg giringa i høyserien er grei, men skulle gjerne hatt et til gir til langturene.
Men klart, om pengene hadde vokst i samme fart som japansk rust, så hadde jeg gira om, eller kjøpt en orion/atlas kasse eller split case og utnyttet mulighetene for flere girvalg og lavere lavserie. Liker å klatre rundt i ulendt terreng, ikke bare legge røyk i myra. Løsningene for giringa var vel mellom 10k til 25k av de mulighetene jeg sjekka litt rundt.
Har fremdeles en del mekanisk og teknisk forfall/service som må gjøres noe med, så kommer morroa med sperrene, giringa og grov-stål-beskyttelse etterhvert. Lakkjobben som skal gjøres blir tidenes økonomiske kvalitetslakk med enkle rep-muligheter og gode rust-utsikter.
hehe ja altfor sjeldent i hvertfall. jo siden jeg ikke er så flink med sveise apparat er planen å få tak i en med mindre rust å bygge alt over
det hørtes jo perfekt ut. giringa er akkurat som du sier, spesielt når jeg fikk ''orden'' på ladetrykket mitt
hehe ja penger er noe dritt. men utrolig hvor mye du har fått gjort på bilen din med begrensa midler som du sier

Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: lør nov 14, 2009 3:11 am
av 4Springar
ja, dette med penger er jo litt av greia mi... VIL ikke legge ned uendelig med penger i dette. det jeg VIL, er å ha en pen 60 som er skuddsikker og praktisk til allslags bruk. Pengene kommer da i 2. rekke!
Går da absolutt an å bygge rå bil uten å kjøpe alt det råe stashet og kjøpe "ferdige" løsninger.
Du får ha lykke til med å finne en mindre rusten en da... Bra du satser på å holde deg til 60, Vegard, ser ut til at det passer kjørestilen din også. Utrolig med juling disse rustholkene tåler! Gleder meg til å kjøre fullsperret 60, det blir en ustoppelig glede tror jeg...!
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: lør nov 14, 2009 10:10 pm
av vegsir
4Springar skrev:ja, dette med penger er jo litt av greia mi... VIL ikke legge ned uendelig med penger i dette. det jeg VIL, er å ha en pen 60 som er skuddsikker og praktisk til allslags bruk. Pengene kommer da i 2. rekke!
Går da absolutt an å bygge rå bil uten å kjøpe alt det råe stashet og kjøpe "ferdige" løsninger.
Du får ha lykke til med å finne en mindre rusten en da... Bra du satser på å holde deg til 60, Vegard, ser ut til at det passer kjørestilen din også. Utrolig med juling disse rustholkene tåler! Gleder meg til å kjøre fullsperret 60, det blir en ustoppelig glede tror jeg...!
er jo ingen dum tanke det

var jo skamheldig med min at alt dyrt utstyr fulgte med

og resten har ikke kosta meg noe særlig.
jo takk for det skal se på en i morra. så får håpe den er bra, eneste er jo at jeg risikerer å bli sittende med to stykker

og at jeg vil beholde begge

Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: søn nov 15, 2009 12:34 am
av 4Springar
Vil si at nord nordland er noe av det peneste naturmessig å kjøre gjennom i norge...
Litt bilder av turen, bare knipset med nokian.
Nice Ride!
Ikke for shabby etter årevis uten drift og stell... Men hva er det kabelen går inn på der forran gødeskinna, den kjenner jeg ikke igjen. Ekstra tempsensor?
Så bare ledninga nå som jeg titta gjennom bildene. Alt tyder på at dette er en 81 eller 82 modell.

Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: søn nov 15, 2009 4:15 pm
av Steinar
Vi har en hel masse flott natur i Norge, jeg har vært nesten overalt utenom sørvestlandet. Blir ikke lei av å kjøre tur i norge, men godt vær er en forutsetning ....
Den ledningen er til tempsensor for ettergløding tror jeg
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: søn nov 15, 2009 5:34 pm
av 4Springar
Steinar skrev:Vi har en hel masse flott natur i Norge, jeg har vært nesten overalt utenom sørvestlandet. Blir ikke lei av å kjøre tur i norge, men godt vær er en forutsetning ....
Den ledningen er til tempsensor for ettergløding tror jeg
Så sant, så sant... helgelandskysten er også knallfin, men som du sier: det bær være nogenlunde godt vær.
Samtidig er det jo litt heftig med f.eks storm når en er i lofoten, så lenge man ikke trenger gå ut av bilen...
Tempsensor til ettergløding...hmm... og jeg som bare liker sånnt manuelt, tror jeg legger alt opp manuelt for min del. Så kan jeg kansje bruke sensoren til noe annet. liker jo å overvåke motoren
I morra kjøpes det fersk olje og motoren fyres opp!
Kan faktisk se ut til at det er en kompis av fadern som kjøpte denne bilen når den var ny i 81! snakka med han for ikke så lenge sia, han har hatt en del biler, men alt han solgte 60'n når han skulle studere, var det han angret mest på! Han hadde kjøpt eskeny pto-vinsj i 85 eller no, og den lå fremdeles på boden. Den skulle han selvfølgelig finne fram!!

Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: man nov 16, 2009 6:47 am
av Rukus
Lå fremdeles i boden?!?! Næi du s#@¤€! Har litt løst tel å mekke tel d bake på min....hmm...mangle bære nå vesentlig...
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: man nov 16, 2009 11:51 am
av 4Springar
Rukus skrev:Lå fremdeles i boden?!?! Næi du s#@¤€! Har litt løst tel å mekke tel d bake på min....hmm...mangle bære nå vesentlig...
Haha, eg meine HÆ?
Ka du snakke om? ka som ligg i boden? min eller din bod? ka du mangle? til ka?
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: man nov 16, 2009 3:02 pm
av Rukus
Du skrev: Han hadde kjøpt eskeny pto-vinsj i 85 eller no, og den lå fremdeles på boden
Skjønne du no?
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: man nov 16, 2009 9:20 pm
av 4Springar
aaaahaaaa! i see...
-ja DA mangle du nå vesentlig... synd egentlig...
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Postet: man nov 16, 2009 10:16 pm
av 4Springar
Ja... da har jeg fått sett litt på delebilen...
Teknisk virker alt bra, men mye rukkel av elektriske greier her...
Ny olje, nytt filter, litt fersk diesel, ut med glødepluggene, løsne litt på veiva, kjinne litt på startern uten plugger, sette i pluggene, tjuvkoble litt gløding og tenning... og voila, dette er resultatet:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=pb1V9egFkPc[/youtube]