Side 28 av 65

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons sep 22, 2010 3:45 pm
av håvard
Da har jeg vært å tjuvlånt benken til Erling igjen :)
Nå er ikke dette festa årntli, f.eks. skal ikke nederste del festes med DucktTape :) Den delen må jeg forresten hente hos Pål Henning- (kommer plutselig Pål).

Men jeg må jo si at dette trur jeg blir bra, tight som F, veldig solid og rekti :)

Oppskriften :
• 1. stk voldsomt sjukt akselstål som er dreid til å passe i rattstammen
• Fjenre kolappskryss i rattstammen
• 3/4" DD stag fra hj60 rattstamme eller DD fra Borgeson
• Ledd fra Borgeson med innebygget vibrasjonsdemper
• en bit av nedre styrestag fra HJ60
• 1" DD bit fra HJ60 rattstamme

Osv. osv. mye rart i styringa mi :)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons sep 22, 2010 3:53 pm
av 4Springar
nice and beefy, bra jobba!

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons sep 22, 2010 5:59 pm
av Thomazinho
Fins det en sikle-smiley her???

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons sep 22, 2010 6:32 pm
av Erling W
Ja dette ser jo riktig ut ja :D
og du får 6 i dreiing

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 12:18 am
av håvard
Jepps, holder på å montere litt. Artig med nye reine deler :)
Må nå få laget meg noen sidepaneler og et feste for panseret. Skal også sette begge batteriene inni bilen, det blir mye mer plass i motorrommet da gitt!

Slenger med et bilde av hverdagsbilen og, jævla god bil det!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 7:45 am
av haakonbs
Du er flink :)

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 10:17 am
av håvard
haakonbs skrev:Du er flink :)
Takker :) Du får stikke nedom any time så vi får sett på rusta på aluminiumsbilen din :)

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 10:20 am
av Vegard
Ser bra ut. Ikke lenger til den er i bruk nå, eller?

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 10:24 am
av håvard
Håper ikke det, i prinsippet så er det :
• Radiatorfeste (da jeg fjerner batteriholderne)
• Lage aprons/sidepaneler
• Panserfeste
• Putte batteria inni bilen

Det tar vel litt tid dette.. :) Og så skal jo HiLuxen på PKK, dvs. den skulle det i september. Det sier de jo ikke noe om lenger...

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 10:47 am
av Vegard
Å putte batteria inni bilen har jeg tenkt på for forskjellige biler jeg har hatt også. Stort sett for å frigjøre plass til å rute IC-rør. Men, gjør du noe for å lufte ut knallgass som kan dannes under lading?

Er litt skeptisk, siden jeg har opplevd dette en gang:
Bilde

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 10:53 am
av håvard
Har tenkt tanken du tenker ja, meeeeeen. Jeg tar liksom risken.. Har vurdert å ha lufting på kassa. Men hvis jeg bruker GEL batterier så oppstår vel ikke dette problemet!?

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 11:00 am
av Vegard
Veit ikke noe om problemet forsivnner med gel-batterier. Er vel flere biler som har batterier i bagsjerom originalt? Noen volvo og bmw?

Hvis ladinga er korrekt, og batteriene friske, så TROR jeg uansett ikke det er noe problem. Hva som var feil på mitt vet jeg ikke. Ladelampa hadde lyst tidligere, og gnister fra vinkelsliper fikk det til å gå i lufta. Da hadde panseret stått åpent en stund (motor av), og det var tydeligvis ikke nok til å få vekk gassen.

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 11:06 am
av haakonbs
håvard skrev:
haakonbs skrev:Du er flink :)
Takker :) Du får stikke nedom any time så vi får sett på rusta på aluminiumsbilen din :)
Yes, det er det som er så fint at de ruster for det om :)

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 11:39 am
av Eivind37
Gel batterier er tørrcellebatterier, og avgir ikke knallgass

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 12:29 pm
av Vegard
Eivind37 skrev:Gel batterier er tørrcellebatterier, og avgir ikke knallgass
Måtte lese litt om dette. Gel-batterier er, som enkelte andre batterier (AGM), vedlikeholdsfrie. Felles for disse batteriene er at de har ventilregulert utslipp av gass (type knall). Det må til et visst overtrykk i batteriet før gassen slipper ut, og dette gjør at mesteparten av gassen omdannes til væske og gjenbrukes. Det er derfor ikke behov for å etterfylle denne batteritypen.

Det er altså ikke "gel" som gjør at det avgis mindre gass fra gelbatterier, men transformasjonen av gass til væske. Gel-batterier inneholder også svovelsyre, men denne er bundet i "gele", og er derfor ikke flytende.

Kilder:
http://www.jenskleven.no/doc/FORSVARET_ ... terier.pdf
http://getek.no/brosjyrer/SUNTEK_batterier.pdf

Konklusjonen jeg trekker er at gel-batterier avgir lite knallgass, gitt at ventilen er iorden.

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 12:31 pm
av håvard
Men i worst case. Den lille knallgassen som evt. kommer inne i førerhuset, er det en big deal? De er jo ikke akkurat lufttette disse fjellgeitene :)

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 12:46 pm
av Eivind37
Hmm...er ikke helt enig Vegard. Står å ser på et Optima RedTop batteri...det er helt tett, og ingen mulighet for noe avlufting som jeg kan se. Det samme er Sønnak exxide, som også er et tørrcellebatteri

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 1:17 pm
av willys overland
Tror alle små sprekker og hull i disse bilene sikrer god utlufting :?

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 1:31 pm
av Vegard
Eivind37 skrev:Hmm...er ikke helt enig Vegard. Står å ser på et Optima RedTop batteri...det er helt tett, og ingen mulighet for noe avlufting som jeg kan se. Det samme er Sønnak exxide, som også er et tørrcellebatteri
Jeg veit ikke. Leste bare i de to dokumentene som jeg linket til som kilder. Et vanlig syrebatteri, som slipper gass ut gjennom lufteslange og/eller små hull i korkene vil i hvertfall avgi gass.

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: ons okt 06, 2010 1:35 pm
av Vegard
willys overland skrev:Tror alle små sprekker og hull i disse bilene sikrer god utlufting :?
Spørs om det holder at bilen ikke er tett. Som sagt, så eksploderte batteriet mitt i motorrommet. Da hadde bilen vært skrudd av og panseret stått åpent en stund. Den luftinga som jeg fikk der må overgå selv den mest trekkfulle 40... Det var gnister fra vinkelsliper som antente gassen.

Det smalt forresten godt. Jeg var heldig, hadde mye beskyttelse på meg siden jeg brukte vinkelsliper. Fant plastbiter 10 meter fra bilen etterpå.

Både båter og en del biler har jo batterier "innenbords", så dette lar seg sikkert ordne på en grei måte.

Håvard, hvor plasser du batteriene? Hva er gunstigst plassmessig? Kan de kanskje henge under bilen langs ramma, f.eks i noen alu-kasser?