Håvard's 40 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- willys overland
- Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Lokasjon: Jessheim
Re: Håvard's 40 garasje
Jeg skal ha batteriet baki prosjektet mitt, planlegger å lage en tett kasse i rustfritt stål med lufteslange fra både bunn og topp.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Hadde uansett plassert batteriet i en boks/kasse med utlufting alla de som fins i båter og campingbiler.
Liker stuket på bilen din nå Håvard, very nice
Edit: posta raskere enn meg Vegard/ Jon Henning
Liker stuket på bilen din nå Håvard, very nice

Edit: posta raskere enn meg Vegard/ Jon Henning

Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Hvor, tja. Jeg har tenkt lenge på det. Var inne på tanken å senke det ned i gulvet bak i bilen, men da må jeg fjerne originaleksosanlegget, dessuten så liker jeg ikke helt plasseringen i forhold til det å dunke nedi ved offroadkjøring. Har vurdert et par andre steder også, men.
Det jeg kommer til å gjøre er å ha ei alu kasse rett bak framsetene, der jeg kan kombinere (selvfølgelig helt adskilt) subwoofer og batterikasse. Det stjeler en del plass baki der, men det er ikke plass jeg trenger uansett. Så blir det å ha noen koblingspunkter fra batteriene og frem i motorrommet. Jeg gjør jo ingen store inngrep i bilen på akkurat dette punktet, så viser det seg at det ikke funker så kan jeg evt. senke det ned i gulvet bak, men er ikke helt forelska i den løsningen heller. Det er ikke mye plass i disse bilene!
Det jeg kommer til å gjøre er å ha ei alu kasse rett bak framsetene, der jeg kan kombinere (selvfølgelig helt adskilt) subwoofer og batterikasse. Det stjeler en del plass baki der, men det er ikke plass jeg trenger uansett. Så blir det å ha noen koblingspunkter fra batteriene og frem i motorrommet. Jeg gjør jo ingen store inngrep i bilen på akkurat dette punktet, så viser det seg at det ikke funker så kan jeg evt. senke det ned i gulvet bak, men er ikke helt forelska i den løsningen heller. Det er ikke mye plass i disse bilene!
Herlig Håvard..... ser fin ut
Ang. batterier og gasser. Flyselskapene aksepterer å frakte tørrcellebatterier, så da kan det ikke være så ille og
om du lager kassa du snakker om så er du nok sikker.
Ble en gang nesten arrestert på Hong Kong Airport
hadde ei kulsyrepatron i bagasjen, men de roa seg ned når jeg fortalte det var til kullsyrevann ...så tenkte de nok
"En blåøyd raring" fra norge er nok ikke farlig.
Fikk reise videre, men måtte love å ikke ta med mere.
Må snart besøke garasjen din

Ang. batterier og gasser. Flyselskapene aksepterer å frakte tørrcellebatterier, så da kan det ikke være så ille og
om du lager kassa du snakker om så er du nok sikker.
Ble en gang nesten arrestert på Hong Kong Airport

hadde ei kulsyrepatron i bagasjen, men de roa seg ned når jeg fortalte det var til kullsyrevann ...så tenkte de nok
"En blåøyd raring" fra norge er nok ikke farlig.

Må snart besøke garasjen din
Classic LC FRELST
Gassen utvikles under lading, og det foregår jo ikke ved flyfrakt regner jeg med. Mulig jeg virker litt vrang nåErling W skrev: Ang. batterier og gasser. Flyselskapene aksepterer å frakte tørrcellebatterier, så da kan det ikke være så ille og om du lager kassa du snakker om så er du nok sikker.

Ikke vanskelig du Vegard, fakta er alltid ekstremt interessant! Det blir nok lufting på batterikassa mi- men så var det å få batterikassa tett uten å gjøre at den blir klønete å få opp på en enkel måte da 
Hehe, jeg kunne jo isteden for å ha lufting kjøre en gnist hver 10ende sekund for å ta knallgassen før det blir for mye
EDIT: Det som er litt gøy. Da jeg har luftet ideen om å sette inn 12ht, så har jeg nesten spart 20 kg i fronten (ja jeg vet det ikke stemmer i praksis, men tanken) bare ved å fjerne batteriene og de enorme psykooverdimensjonerte batteriholderne på 40en..
Til de som ikke vet, batteriholderne på BJ42en er laget av 5mm stål og er kritisk store. De er også festet med 6 og 8 x 8mm bolter- du kan løfte hele bilen i et slikt batterifeste. Puh- snakk om å lage solide saker!

Hehe, jeg kunne jo isteden for å ha lufting kjøre en gnist hver 10ende sekund for å ta knallgassen før det blir for mye

EDIT: Det som er litt gøy. Da jeg har luftet ideen om å sette inn 12ht, så har jeg nesten spart 20 kg i fronten (ja jeg vet det ikke stemmer i praksis, men tanken) bare ved å fjerne batteriene og de enorme psykooverdimensjonerte batteriholderne på 40en..
Til de som ikke vet, batteriholderne på BJ42en er laget av 5mm stål og er kritisk store. De er også festet med 6 og 8 x 8mm bolter- du kan løfte hele bilen i et slikt batterifeste. Puh- snakk om å lage solide saker!
Denne blir jo helt rå Håvard, stå på. Savner LC bare mer og mer jeg.
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
I min BMW 118d er batteriet plassert i bagasjerommet. Her er det jo ikke spesielt god utlufting.
Og det ligger bare ei tynn plate som er hengslet over, ikke mye beskyttelse i den iallefall.
Så jeg hadde ikke stussa på å ha batteriet montert i kupeen. Iallefall ikke om du bruker tørcelle.
Exide Maxxima har jeg tro på..
Dette kan jo faktisk monteres på hodet om ønskelig. Å så har det flere forskjellige tilkoblingspunkter.
Har dette på 70´n min. Og det funker utmerket med ett enslig maxxima 900 batteri.. Her skal det vel være 2 x 95Ah etter boka.
Og det ligger bare ei tynn plate som er hengslet over, ikke mye beskyttelse i den iallefall.
Så jeg hadde ikke stussa på å ha batteriet montert i kupeen. Iallefall ikke om du bruker tørcelle.
Exide Maxxima har jeg tro på..
Dette kan jo faktisk monteres på hodet om ønskelig. Å så har det flere forskjellige tilkoblingspunkter.
Har dette på 70´n min. Og det funker utmerket med ett enslig maxxima 900 batteri.. Her skal det vel være 2 x 95Ah etter boka.
- Geir Vangen
- Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
- Lokasjon: Sarpsborg
Bilen din blir bare helt utrolig rå 

Min garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=1070
Mye jobb om dagen, men er i garasjen av og til. Holder på å bygge sub og batteriene inn i bilen, og noen sidepaneler mellom panser og skjermer. De gamle ikke passer noe mer pga. nye skjermer.
Tenke at jeg skulle lage de i glassfiber, er ikke så glad i ting som ruster
Tenke at jeg skulle lage de i glassfiber, er ikke så glad i ting som ruster

- Vedlagte filer
-
- fiberglass.JPG (1.72 MiB) Vist 2844 ganger
Dævven, fant noen bilder av hvordan 42en en gang var- lengesiden det gitt..

hs_bj42_44.jpg by dieseldragon, on Flickr

hs_bj42_87.jpg by dieseldragon, on Flickr

hs_bj42_101.jpg by dieseldragon, on Flickr

hs_bj42_44.jpg by dieseldragon, on Flickr

hs_bj42_87.jpg by dieseldragon, on Flickr

hs_bj42_101.jpg by dieseldragon, on Flickr
Skjønner godt at du gikk for en aluminiumsbalje... Bilen var jo pill råtten !
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Det heftigste bildet fra den tiden i mine øyne, er der du har en garasje jekk mellom ramme og karosseri....... 

Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Jøss, jaggu imponerende! Nesten ikke til å tro, jeg så jo bilen din for ca. to-tre uker siden. Du må henge de bildene opp i verkstedet ditt slik at du blir enda mer motivert 

HJ60 1984 mod. X 3 stk.
Bjørn Eivind +47 90740874
Garasje:http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 79#p109679
http://www.snarveien-film.no / http://www.exposed.no
Bjørn Eivind +47 90740874
Garasje:http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 79#p109679
http://www.snarveien-film.no / http://www.exposed.no
Ja..det der er mange år siden gitt!
Hadde vært en real fagprøve i tynnplatesveis det der....
Hadde vært en real fagprøve i tynnplatesveis det der....
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Slapp av Eivind (flere våte drømmer ?), det står 2 stk 60 som du kan bruke til fagprøven,
på Gardermoen
på Gardermoen

Classic LC FRELST
håvard skrev:Har tenkt tanken du tenker ja, meeeeeen. Jeg tar liksom risken.. Har vurdert å ha lufting på kassa. Men hvis jeg bruker GEL batterier så oppstår vel ikke dette problemet!?
Knall gassen er skummel. Hvis du kjøper batteri med lufteslange, trenger du kun å føre slangen ut i fri luft (tror jeg).
PS. Gamle vw bobla hadde jo batteriet under baksetet ved siden av laderegulatoren

40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du
(og en RN36, og en RN46)

Ja nå har jeg gjort littavhvert™
Batteri og diverse ble flytta inn i bil, og fikk omsider lagd nye sidepaneler. En liten sub ble det også plass til, dævven den 8" låter fett. Jeg var jo veldig skeptisk til store suber da jeg synes de ofte låter litt for mye og upresist- 8" kan anbefales på det varmeste!
Tok en liten tur til Særp og testa den i terrenget i helgen og- veldig morsomt å kjøre en bil som man er litt redd for, krever mye mer det enn å denge rundt i 73en
Jo, ehh- sidepanelene er svarte, det er fordi jeg ikke kan lakke med sprøyte i verkstedet mitt, så det er nok temporært- skal lakkes på nytt når tempen ute er litt høyere

42 by dieseldragon, on Flickr

BJ42 Mods by dieseldragon, on Flickr

Tok en liten tur til Særp og testa den i terrenget i helgen og- veldig morsomt å kjøre en bil som man er litt redd for, krever mye mer det enn å denge rundt i 73en

Jo, ehh- sidepanelene er svarte, det er fordi jeg ikke kan lakke med sprøyte i verkstedet mitt, så det er nok temporært- skal lakkes på nytt når tempen ute er litt høyere

42 by dieseldragon, on Flickr