Side 4 av 27
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: ons nov 24, 2010 10:36 am
av marting
Spanande !
Har sjøl løse planer om dobbelturbo på min neste 60..kun for moroskyld så vi har noe å rulle røyk over på landstreffet..
Men fortell litt om turboene da Hva kommer de fra?
Jeg tenker at turboer fra vw 1,9tdi bør være midt i blinken hvis man bruker 2, disse gir vel full pupp fra under 1500rpm i vw'r.. Eller kanskje enda bedre hvis man har turboer fra no 1,6-1,7 aktig..Opel fks, så gir de fullt trykk fra litt lavere turtall. Gjør jo ingenting om de dør ut etter 3500rpm..
Har også tenkt tanken på å gå andre veien.... er 90% sikker på at GM's 6,5td v8 har en turbo som drives av halve motoren, dvs 6,5l mates med 3,25l...med denne på en 4liter bør den gi mye trykk fra tomgang..Saab har vel samme greia på en 3- v6
Nei.. nå raljerer jeg i garasjen din...sorry
Lykke til, blir moro å følge med..
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: ons nov 24, 2010 11:41 am
av trracing
Skal kjøre twin ja. Ikke bi. Dvs paralell ikke serie. Skal kjøre med 2x2" helt ut. Turboene heter srx200, og er bygd av svensk turboservice. De er bygd på Schwitzer turboer. Vet ikke hvordan 1,9tdi turboene til vw er. Men det kommer vel litt ann på hvor mye effekt du skal ut med. Men skal du ha nye, så tror jeg ikke de er billigere.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: ons nov 24, 2010 12:28 pm
av marting
Det er nok mange forskjellige varianter av disse vw turboene... man får vel 1,9 med alt fra 90 til 160 hester, og det er vel neppe samme turbo i alle...
Nye er nok ikke aktuellt for meg når den tid kommer...koster masse penger det... da må det dumpe inn no lottokroner hvertfall..

Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man nov 29, 2010 10:25 pm
av trracing
Da var det første grenrøret ferdig. UTROLIG MYE ARBEID. Sveising, bøying, sliping, fresing, sliping, fresing, sliping, fresing. Er forresten snart ferdig med nr 2 også.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man nov 29, 2010 10:31 pm
av trracing
For å få best mulig flow på eksosen inn til turboen, så tegnet jeg av pakninga på grenrør-flensen, og freset den akkurat like stor som pakninga. Deretter tegnet jeg av pakninga på turboen og slipte ut den også til nøyaktig pakning størrelse.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man nov 29, 2010 10:33 pm
av trracing
Da er første turbo og første grenrør på plass.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: fre des 03, 2010 11:35 pm
av trracing
Begge grenrør er ferdig og montert ink turboer. Venter skuffende fortsatt på siste nippler og flenser før jeg kan fyre.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: søn des 05, 2010 12:05 am
av Toyole
T Ø F T ! 
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: søn des 05, 2010 10:03 am
av sunde
bra jobb,du jør her

Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: søn des 05, 2010 6:34 pm
av trracing
Takk for interessen

. Ble ferdi med å montere westergate klokkene i dag. Også ble jeg ferdig med 1 eksos kne, og sveiset begge rørene mellom turboene og innsuget. Mangler bare bare å porte over mellom rørene og flensene, Så skal det monteres. Fikk ikke tatt bilder i dag, men det kommer.

Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: søn des 05, 2010 11:03 pm
av klang
Spennende å følge med her
Gleder meg til fortsettelsen!
SLETTET
Postet: man des 06, 2010 3:33 am
av folbjo
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man des 06, 2010 7:24 am
av trracing
Oppsettet er vistnok utprøvd på flere biler til AT Island og Forsvaret b.l.a . Har ikke snakket noe med folk som har fått det gjort, men jeg har snakket med han som har bygd de. Han påstår at han har bremset ca 350hk og 750nm på alle. Men han er jo også selger, samt mekaninker. Så jeg får vente å se. Jeg tørr ikke å annslå noe. Det er ikke så lenge til oppstart nå, å da skal jeg få bremset. Har en kjenning som har 2 slike motorer i båt. Å de har 370hk pr.stk orginalt. Så att det er potensiale i motoren, det er det ikke tvil om.

Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man des 06, 2010 10:05 am
av Roall
Sørg for å ha kontroll på eksostempen, da det skal ha vært litt problemer med havari på de motorene du referer til, dårlig kjøling var vist problemet. Yanmar har også ekstra opplagring på veiva på de 4.2 med mest effekt. Snakka med noen som hadde tatt ut 390hk av en slik 4.2 (340hk)Yanmar, knakk den første veiva da de ikke hadde montert den ekstra opplagringa. Trygve M. har vist samma settet som du holder på å montere, men har blitt frarådet å montere det.
Men for all del, stå på skal alltids bli med på en prøvetur

Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man des 06, 2010 10:30 am
av Vegard
Klarer den originale pumpa å levere nok diesel til å støtte så mye krefter?
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man des 06, 2010 4:10 pm
av trracing
Du må ikke sammenligne å bli kvitt varmen i en båt kontra en bil. Det blir noe helt annet. Og en yanmar har singelturbo, som er mye større. Når jeg bestemte meg for disse, så sa de på svensk turbosercive att de aldri har vert borti motor havari på de utprøvde bilene. Den orginale pumpa holder ja. Kan kansje skje att jeg må ut med den for en benk kjøring.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man des 06, 2010 4:51 pm
av Eivind37
Spennede prosjekt! Yanmar motoren er ganske lik 1HD-T, men med marineveiv etter som jeg har forstått. De kjører singelturbo...og den snilleste versjonen mener jeg er 315 Hk...så 380hk og 450...Den siste versjonen er oppsatt med 2 kg ladetrykk...wow...og det holder visst!
Er også litt skeptisk på om standard umodifisert dieselpumpe vil klare å lever mat nok her.....Er vel et par her inne som har bygd med Garrett GT 3071R singelturbo..dvs kulelagret turbo, og mener de sendte dieselpumpe inn for modifisering...Husker ikke alt sånn i farta...Det er vel kanskje andre som kan svare bedre på det enn meg...
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man des 06, 2010 4:53 pm
av Vegard
Godt at pumpa kan henge med! Vet du hvilket trykk du vil kjøre på sånn ca?
Har lest en del om justeringer av boost compensator i det siste og har noen ideer om hva det kan være lurt å gjøre. Skal prøve meg litt mer fram når jeg får på større eksos og det blir litt kaldere i været. Har du noen "oppskrift" på hva som er fornuftige justeringer? (internett er fullt av alt mulig på emnet, og ikke alt stemmer helt, blant annet oppskriften på LCOOL som svært mange refererer til)
Edit: Varmere i været!
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man des 06, 2010 6:38 pm
av trracing
Tenkte å legge meg på ca 1,5bar i første omgang.
Har ikke noe oppskrift ferdig enda nei. Men det er en smal sak og inn med pumpa en tur. Men jeg er ganske sikker på at den leverer nok. Det er iallefall ikke noe problem å oppgradere pumpa til å levere i all mass. Det er bare å bytte pumpe hode. Et eksempel er: En kjenning satte i 12mm hode i ei vanlig 2l pumpe, og den leverte 18ccm uten på-just. Ei orginal 2LT-pumpe på-justert klarer du sannsynlig vis ikke å få til å levere over 10ccm. Og på de tidligere 80ene som jeg har justert på, så har jeg ikke klart å ligge på under 2l på mila, på blandet kjøring. Dere skal få svaret snart.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Postet: man des 06, 2010 7:20 pm
av Vegard
Åpne pumper og bytte deler er ikke noe for meg, men må være kjekt å ha kunnskap og utstyr til slikt. Tror pumpa til HD-FT motoren skal levere ca 15 cc på maks (originale innstillinger).
Ellers var 2 liter på mila temmelig mye! Når det er justert på såpass, ryker det stort sett uansett da? Holdt følge med eksostemperatur? Får selv 650 grader uten altfor mye vanskeligheter, og det er nesten uten å ha justert. Håper og tror det vil hjelpe å bli kvitt det originale eksosanlegget.