Tidlegare har d vore sagt at lc 120 PRADDO, spesielt i AT drakt e totalt ubrukleg på ein sånn tur. Det var dine ord, solli.offroadguru Solli skrev:Dette synes jeg dere skal gjøre. Det er synd dere misforstår hva folk mener.
Poenget er, hva TRENGER man for å kjøre en slik tur?
Selvsagt vil nok en AT klare en tur til Tunisia eller hvor som helst, det avgjørende er vel heller hva man skal utsette bilen for på turen.
No e dekkdimmen på min bil 35".. man klarar å plassere eitt reservehjul under bilen. Varerommet er også stort nok til plass for hjul. Husk på d at min AT er 207 brei, og under 2 meter høg. AT konseptet er nettopp å prøve å opprettholde tyngdepunkt så lavt som overhodet mogleg. Eg ser det at eg ikkje ville komt vekk frå d å ha ein takgrind til min bil, eg også, sidan min bil e med baksete, og reservediesel på jerrikanne ville eg nok ikkje hatt inni bilen der man ska tilbringe mesteparten av dagen, kansje sove i.
De setter stort sett opp ett mål for turen, og det skal nås uansett hva som skjer. Du skal ha mye inni bilen og ikke minst kreves det 2 reservehjul om du ikke har samme dimmensjon som resten av gjengen. Samtidig bør en holde seg på max. 3 tonn. Da begynner det å bli problemer. 2 37 tommere, hvor skal man plasere dem? På taket? Sammen med 6-7 dieselkanner? Hørt om tyngdepunkt?
Eg ser hovudsakleg eitt par ting min bil manglar om eg skulle lagt meg ut på ekspedisjon. Snorkel med syklonfilter er eitt viktig must, og takgrind. Ville tru sperrer er fordel med å bestige høg sandhaug. Har man ikkje sperre, køyrer man rundt. På flat sanddyne hjelper nok sperre lite. Då er man nok meir enn godt nok tjent med lite luft i dekk.
Når man frikjører og/eller kosekjører kan man alltid holde seg innenfor grensene. Noe annet er om man velger en tur der 6-7 vil nå målet. Jeg fikk beskjed om å fjerne vinsj pga. vekt, og man har ei heller bruk for det. Sperrer? Til hva?
Eg må nok sei eg ikkje er mindre redd for å skru på min prado enn ein eldre lc.
Men for all del så ser jeg også det faktum at en AT ville vært behagelig, men den har noen minus sider ingen kan benekte. For det første er det en moderne bil, og moderne biler kan få problemer KUN merkeverksteder kan fikse. Store hjul ER mere belastende for hjuloppheng, styring og hjul lagre.
Det at turen vart lagt opp sånn på den måten har eg forstått. Det legger eg meg ikkje oppi.
Det er fysiske lover som sier det, ikke synsing.
Turen JEG var på var en "veteranbiltur" der noe av poenget var at alle kjørte ELDRE Landcruisere, og dermed passer ikke en AT inn, det har intet med hva som er best.
Bilen min vart vel ca 40 kilo tyngre etter ombygging hos arctic
Kansje har jeg spissformulert ting, men det som er mitt poeng er egentlig at man IKKE trenger verstingutstyr for å realisere en drømmetur. En stor fordel med en HJ60 er at den er lett. En moderne bil er pga. alt ekstra elektronikk og sikkerhetsutstyr tung orginal og den blir ikke lettere med store hjul.
I denne tråden står det bla. at mine meninger er basert på at jeg ikke kan mene noe annet for jeg har ikke råd til noe annet. Slikt sludder må jeg tåle, da synes jeg også at AT guttene får tåle at andre har andre meninger enn dem. Men jeg ser selvsagt det at det er skuffende å ha brukt hundretusener på "det opptimale" og så viser det seg at en gammel kostemalt HJ60 funker like bra og kansje bedre til en kostnad av kansje 4-5 månedsavdrag på den dyre bilen.....
Uansett, jeg har ingen fasit på dette, men jeg har lyttet til personer som kan dette og har titalls år med erfaring på adventures i afrikanske land.
Til slutt vil jeg også ta med at smaken hver og en har på hva som er tøft og pent alltid vil variere. Jeg liker ikke juletrebiler, det gjør andre og dermed får vi en god variasjon i bilparken i klubben.
Uansett er det et faktum at jeg på min spede trygd og med min utkjørte bil tok turen og kom hjem igjen, så foreløpig er det 1-0 til meg, dere bygger foreløpig KUN på synsing og teori. Vi fortsetter når dere har tatt turen innkludert 8-9 timer knallharde ettapper i sanduner eller må vaskebrettveier. Da kan vi snakkes.
Som du har sagt tidlegare so var temaet "veteran" og da hadde d sett komisk ut om du køyrde rundt i ein lc 120 blant eldre 42-ar og 60-ar. Temaet hadde på ein måte visnet. Eg e mektig imponert over at du reiste på denne turen og kom heim med heil bil. Det er det mange som er. Om det skulle skje ein vakker dag at ein gjeng AT eigarar finner ut at de skal reise på ein tilsvarande tur du har vore på, so er d for opplevelsane sin del, og for å få stadfesta at AT bilar fungerar under slike forhold også. Det latar til som eit behov, for eg visste ikkje at islendingane har bygget i mange tiår kunn på synsing og teoriar