120 eller 60, hvilken duger i afrika?

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
HighwayPatrol
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Re: 120 eller 60, hvilken duger i afrika?

Innlegg av HighwayPatrol »

offroadguru Solli skrev:Dette synes jeg dere skal gjøre. Det er synd dere misforstår hva folk mener.
Poenget er, hva TRENGER man for å kjøre en slik tur?
Selvsagt vil nok en AT klare en tur til Tunisia eller hvor som helst, det avgjørende er vel heller hva man skal utsette bilen for på turen.
Tidlegare har d vore sagt at lc 120 PRADDO, spesielt i AT drakt e totalt ubrukleg på ein sånn tur. Det var dine ord, solli.

De setter stort sett opp ett mål for turen, og det skal nås uansett hva som skjer. Du skal ha mye inni bilen og ikke minst kreves det 2 reservehjul om du ikke har samme dimmensjon som resten av gjengen. Samtidig bør en holde seg på max. 3 tonn. Da begynner det å bli problemer. 2 37 tommere, hvor skal man plasere dem? På taket? Sammen med 6-7 dieselkanner? Hørt om tyngdepunkt?
No e dekkdimmen på min bil 35".. man klarar å plassere eitt reservehjul under bilen. Varerommet er også stort nok til plass for hjul. Husk på d at min AT er 207 brei, og under 2 meter høg. AT konseptet er nettopp å prøve å opprettholde tyngdepunkt så lavt som overhodet mogleg. Eg ser det at eg ikkje ville komt vekk frå d å ha ein takgrind til min bil, eg også, sidan min bil e med baksete, og reservediesel på jerrikanne ville eg nok ikkje hatt inni bilen der man ska tilbringe mesteparten av dagen, kansje sove i.

Når man frikjører og/eller kosekjører kan man alltid holde seg innenfor grensene. Noe annet er om man velger en tur der 6-7 vil nå målet. Jeg fikk beskjed om å fjerne vinsj pga. vekt, og man har ei heller bruk for det. Sperrer? Til hva?
Eg ser hovudsakleg eitt par ting min bil manglar om eg skulle lagt meg ut på ekspedisjon. Snorkel med syklonfilter er eitt viktig must, og takgrind. Ville tru sperrer er fordel med å bestige høg sandhaug. Har man ikkje sperre, køyrer man rundt. På flat sanddyne hjelper nok sperre lite. Då er man nok meir enn godt nok tjent med lite luft i dekk.

Men for all del så ser jeg også det faktum at en AT ville vært behagelig, men den har noen minus sider ingen kan benekte. For det første er det en moderne bil, og moderne biler kan få problemer KUN merkeverksteder kan fikse. Store hjul ER mere belastende for hjuloppheng, styring og hjul lagre.
Eg må nok sei eg ikkje er mindre redd for å skru på min prado enn ein eldre lc.

Det er fysiske lover som sier det, ikke synsing.
Turen JEG var på var en "veteranbiltur" der noe av poenget var at alle kjørte ELDRE Landcruisere, og dermed passer ikke en AT inn, det har intet med hva som er best.
Det at turen vart lagt opp sånn på den måten har eg forstått. Det legger eg meg ikkje oppi.

Kansje har jeg spissformulert ting, men det som er mitt poeng er egentlig at man IKKE trenger verstingutstyr for å realisere en drømmetur. En stor fordel med en HJ60 er at den er lett. En moderne bil er pga. alt ekstra elektronikk og sikkerhetsutstyr tung orginal og den blir ikke lettere med store hjul.
Bilen min vart vel ca 40 kilo tyngre etter ombygging hos arctic

I denne tråden står det bla. at mine meninger er basert på at jeg ikke kan mene noe annet for jeg har ikke råd til noe annet. Slikt sludder må jeg tåle, da synes jeg også at AT guttene får tåle at andre har andre meninger enn dem. Men jeg ser selvsagt det at det er skuffende å ha brukt hundretusener på "det opptimale" og så viser det seg at en gammel kostemalt HJ60 funker like bra og kansje bedre til en kostnad av kansje 4-5 månedsavdrag på den dyre bilen.....
Uansett, jeg har ingen fasit på dette, men jeg har lyttet til personer som kan dette og har titalls år med erfaring på adventures i afrikanske land.
Til slutt vil jeg også ta med at smaken hver og en har på hva som er tøft og pent alltid vil variere. Jeg liker ikke juletrebiler, det gjør andre og dermed får vi en god variasjon i bilparken i klubben.
Uansett er det et faktum at jeg på min spede trygd og med min utkjørte bil tok turen og kom hjem igjen, så foreløpig er det 1-0 til meg, dere bygger foreløpig KUN på synsing og teori. Vi fortsetter når dere har tatt turen innkludert 8-9 timer knallharde ettapper i sanduner eller må vaskebrettveier. Da kan vi snakkes.

Som du har sagt tidlegare so var temaet "veteran" og da hadde d sett komisk ut om du køyrde rundt i ein lc 120 blant eldre 42-ar og 60-ar. Temaet hadde på ein måte visnet. Eg e mektig imponert over at du reiste på denne turen og kom heim med heil bil. Det er det mange som er. Om det skulle skje ein vakker dag at ein gjeng AT eigarar finner ut at de skal reise på ein tilsvarande tur du har vore på, so er d for opplevelsane sin del, og for å få stadfesta at AT bilar fungerar under slike forhold også. Det latar til som eit behov, for eg visste ikkje at islendingane har bygget i mange tiår kunn på synsing og teoriar
Senest rettet af HighwayPatrol søn mai 16, 2010 11:36 am, rettet i alt 1 gang.
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Brukeravatar
offroadguru Solli
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Innlegg av offroadguru Solli »

HighwayPatrol skrev:
offroadguru Solli skrev:Dette synes jeg dere skal gjøre. Det er synd dere misforstår hva folk mener.
Poenget er, hva TRENGER man for å kjøre en slik tur?
Selvsagt vil nok en AT klare en tur til Tunisia eller hvor som helst, det avgjørende er vel heller hva man skal utsette bilen for på turen.
Tidlegare har d vore sagt at lc 120 PRADDO, spesielt i AT drakt e totalt ubrukleg på ein sånn tur. Det var dine ord, solli.

De setter stort sett opp ett mål for turen, og det skal nås uansett hva som skjer. Du skal ha mye inni bilen og ikke minst kreves det 2 reservehjul om du ikke har samme dimmensjon som resten av gjengen. Samtidig bør en holde seg på max. 3 tonn. Da begynner det å bli problemer. 2 37 tommere, hvor skal man plasere dem? På taket? Sammen med 6-7 dieselkanner? Hørt om tyngdepunkt?
No e dekkdimmen på min bil 35".. man klarar å plassere eitt reservehjul under bilen. Varerommet er også stort nok til plass for hjul. Husk på d at min AT er 207 brei, og under 2 meter høg. AT konseptet er nettopp å prøve å opprettholde tyngdepunkt så lavt som overhodet mogleg.

Når man frikjører og/eller kosekjører kan man alltid holde seg innenfor grensene. Noe annet er om man velger en tur der 6-7 vil nå målet. Jeg fikk beskjed om å fjerne vinsj pga. vekt, og man har ei heller bruk for det. Sperrer? Til hva?

Men for all del så ser jeg også det faktum at en AT ville vært behagelig, men den har noen minus sider ingen kan benekte. For det første er det en moderne bil, og moderne biler kan få problemer KUN merkeverksteder kan fikse. Store hjul ER mere belastende for hjuloppheng, styring og hjul lagre.
Eg må nok sei eg ikkje er mindre redd for å skru på min prado enn ein eldre lc.

Det er fysiske lover som sier det, ikke synsing.
Turen JEG var på var en "veteranbiltur" der noe av poenget var at alle kjørte ELDRE Landcruisere, og dermed passer ikke en AT inn, det har intet med hva som er best.
Det at turen vart lagt opp sånn på den måten har eg forstått. Det legger eg meg ikkje oppi.

Kansje har jeg spissformulert ting, men det som er mitt poeng er egentlig at man IKKE trenger verstingutstyr for å realisere en drømmetur. En stor fordel med en HJ60 er at den er lett. En moderne bil er pga. alt ekstra elektronikk og sikkerhetsutstyr tung orginal og den blir ikke lettere med store hjul.
Bilen min vart vel ca 40 kilo tyngre etter ombygging hos arctic

I denne tråden står det bla. at mine meninger er basert på at jeg ikke kan mene noe annet for jeg har ikke råd til noe annet. Slikt sludder må jeg tåle, da synes jeg også at AT guttene får tåle at andre har andre meninger enn dem. Men jeg ser selvsagt det at det er skuffende å ha brukt hundretusener på "det opptimale" og så viser det seg at en gammel kostemalt HJ60 funker like bra og kansje bedre til en kostnad av kansje 4-5 månedsavdrag på den dyre bilen.....
Uansett, jeg har ingen fasit på dette, men jeg har lyttet til personer som kan dette og har titalls år med erfaring på adventures i afrikanske land.
Til slutt vil jeg også ta med at smaken hver og en har på hva som er tøft og pent alltid vil variere. Jeg liker ikke juletrebiler, det gjør andre og dermed får vi en god variasjon i bilparken i klubben.
Uansett er det et faktum at jeg på min spede trygd og med min utkjørte bil tok turen og kom hjem igjen, så foreløpig er det 1-0 til meg, dere bygger foreløpig KUN på synsing og teori. Vi fortsetter når dere har tatt turen innkludert 8-9 timer knallharde ettapper i sanduner eller må vaskebrettveier. Da kan vi snakkes.

Som du har sagt tidlegare so var temaet "veteran" og da hadde d sett komisk ut om du køyrde rundt i ein lc 120 blant eldre 42-ar og 60-ar. Temaet hadde på ein måte visnet. Eg e mektig imponert over at du reiste på denne turen og kom heim med heil bil. Det er det mange som er. Om det skulle skje ein vakker dag at ein gjeng AT eigarar finner ut at de skal reise på ein tilsvarande tur du har vore på, so er d for opplevelsane sin del, og for å få stadfesta at AT bilar fungerar under slike forhold også. Det latar til som eit behov, for eg visste ikkje at islendingane har bygget i mange tiår kunn på synsing og teoriar
Les i gjennom hele tråden og se om det ikke er kritikkverdige ting skrevet av motpartene også du.
Tommyhj60
Ble med: søn sep 13, 2009 7:36 pm
Lokasjon: Byneset

Innlegg av Tommyhj60 »

ser for meg ut som en og annen bare fyrer for artihets skyll.... Fint med saklige diskusjoner, men personlige angrep bør folk holde seg for gode til!
Alle har lov til og ha sin egen mening.
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt :(
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt

Støgt men stært
Mr Crane
Ble med: tir feb 24, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Møre og Romsdal

Innlegg av Mr Crane »

Nå var det vel sånn at man skal passe seg for å skape parter(40-60-70 folket mot Prado og AT gutta) her på forumet for jeg frykter det vil gjøre ubotelig skade, og at det kan oppstå 2 leire som egentlig kun har navnet felles.
Ser at en har kommet fram til at 78 ville vere en god bil på en sånn type tur, det er vel ingen bombe akkurat men les navnet på denne tråden. Den startet vel litt med at man lurte på hvordan en AT120 ville greie seg i sporet som Solli kjørte.
Hører man på kjentfolk,( det gjør jo vi Nordmenn stort sett ikke ) så slenger man ut allt unødvendig og sparer vekt, setter på smale hjul for grepet sin del, og da har man jo redusert sjangsen for akselhavari i de uendelige vaskebretta og. Så er det å håpe at allt annet holder, og en 120 skal jo vere rimelig driftsikker, så mest sansynlig så blir det en behagelig tur med AC surrende og litt go musikk i bakgrunnen.
Det som ville bekymret meg er følgende scenario: Det skjer et eller annet med bilen, og jeg kommer ikke videre.
Ja da er er jo bare å ringe 1881 og spørre etter nærmeste merkeverksted, og få tak i en Vikingbil? Eller? Ikke? Det kommer ikke en kar på kamel forbi med diagnoseutstyr? Neivel, det ville kun hjulpet dersom startsperra hadde hikke, alle andre feil han vil få frem, forteller hva slags del som må skiftes og så må du få tak i den delen, på merkeverkstedet som ikke finnes, som du ikke blir tauet til av Vikingbilen som ikke finnes.
Det er dette som er grunnen til at vi tenker: Ta en bil som er enkelt laget, Uten motor og girkasse styrt av elektronikk, uten starsperre, kort sagt med så lite som mulig som kan klikke som jeg ikke kan fikse sjøl.
Selvfølgelig, dersom du holder deg rundt campingplassen så kan du få en tysregisrert Hymer til å taue deg til fergekaia.
Kort sagt på en tur der du ikke kan forvente noe hjelp tar du en bil du kan fikse sjøl, det er vel det som er Darwins berøte sitat i praksis.
Jeg er ikke ute etter å fyre noen, jeg har ingenting i mot hverken AT eller Prado, dette er kun min mening, og jeg er nok litt skadd siden jeg kjører bilberging til daglig og ser hele tiden hvor avhengig moderne biler er blitt av merkeverstedet.
Pøh
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

hehe, for en tåpelig diskusjon.....

Ka bil som duger i afrika? nei, det e jaggu ikkje godt å seie, men den som sitter bak rattet har vel mykje å seie på korrs'n bilen oppfører seg i sand.... Tipper en Lada Niva for den del takler desse forholda like bra som hvilken som helst LC....
arcticlc
Ble med: man apr 19, 2010 10:33 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av arcticlc »

einar skrev: Ja da er er jo bare å ringe 1881 og spørre etter nærmeste merkeverksted, og få tak i en Vikingbil? Eller? Ikke? Det kommer ikke en kar på kamel forbi med diagnoseutstyr? Neivel, det ville kun hjulpet dersom startsperra hadde hikke, alle andre feil han vil få frem, forteller hva slags del som må skiftes og så må du få tak i den delen, på merkeverkstedet som ikke finnes, som du ikke blir tauet til av Vikingbilen som ikke finnes..
dette var vel mere ment som en spøk om mine mekaniske ferdigheter enn om mulighetene for hjelp.
jeg ville ALDRI lagt meg ut på en slik ekspedisjon å være eneste i en LC120. hadde vi vært fler, ja.
men jeg legger meg ikke ut på en slik ekspedisjon selv bla. pga. min manglende kompetanse.

men det finnes de som har absolutt 100% peiling på disse bilene. å tro du meg, hjelpen var enda lengere unna for Arctic Trucks gutta på antarktis. der ble faktisk flystøtte løsningen.
The Survival Of The Fittest - Charles Darwin

-03 Landcruiser 120 Arctic Truck 35"
-06 Hilux Arctic Truck35"
-97 Audi A4 2.6 Quattro
Mr Crane
Ble med: tir feb 24, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Møre og Romsdal

Innlegg av Mr Crane »

Ja selvfølgelig, dersom budsjettet rommer flystøtte... da kan man jo til og med vurdere en bil fra Stuttgart. Tror forresten gammal Niva ville vere et godt valg. Poenget er jo så enkel bil som mulig, sånn at man er selvhjulpen med det meste.
Pøh
Brukeravatar
offroadguru Solli

Den beste bilen, om det er muligheten for å få den reparert i Tunisia, er selvsagt Peugot 405. Vil man ha noe nyere så er det Izusu. Best av alt vil være ett esel, men da tar turen ned noe lengre tid. For Toyota var det langt i mellom.
Libya er derimot Toyota land og er nå igjen åpent for turister.
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

To leiere blir det ikke- over mitt lik!
Det er få, om ingen som har noe imot gamle eller nyere Cruisere. Glem det!

Husk! AT120 er morgendagens dengebil i skauen! Gleder meg til 90en blir dengbar jeg, da skal den rett til Russland :)

Nå var det jo en tråd her inne som en som hadde herjet mye med 120 i sanddynene, men fant den ikke igjen. Han hadde jo hands on erfaring med både 120 og sanddyner.
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Veldig enig i Håvards svar her....
Å diskutere 60 vs 120 er vanskelig...om ikke umulig! Det er to helt forskjellige konsepter.Bilene er som jeg ser det overhodet ikke sammelignbare og tilhører to vidt forskjellige verdener...

Arctic Truck er et eget konsept, hvor man da får en ferdig bil som er ferdig godkjent, og som passer den aktuelle kjøperen perfekt på alle mulige måter. Basismodellene kan utbedres til det bruk som er ønskelig, og kompetente folk hos Arctic Truck med stor erfaring kan modifisere bilen etter eiers ønske. Arctic Truck er et bra konsept!

60`n har nok sin force i enkelhet og færre mulige feilkilder...samt mulighet for å reparere på stedet, og komme seg videre....det kan det umulig være noen tvil om... :)
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
offroadguru Solli

håvard skrev:To leiere blir det ikke- over mitt lik!
Det er få, om ingen som har noe imot gamle eller nyere Cruisere. Glem det!

Husk! AT120 er morgendagens dengebil i skauen! Gleder meg til 90en blir dengbar jeg, da skal den rett til Russland :)

Nå var det jo en tråd her inne som en som hadde herjet mye med 120 i sanddynene, men fant den ikke igjen. Han hadde jo hands on erfaring med både 120 og sanddyner.
Jeg tror snart folk bør sette seg inn i hva denne tråden startet med.
Den startet i min garasje, der AT guttene satte i gang en voldsom "belering" om hva jeg burde ha på min tur samt påstander om min økonomi.
Dette førte til at noen flyttet det hele ut i denne diskusjonen.
Så ble det etterhvert mange misforståelser. For det første har tråden feil overskrift. Den burde være; "Kan Solli klare SIN tur med SITT utstyr-eller burde han invester 500 tusen før turen?".
Etter det har diskusjonen gått slag i slag, og gjennomgående har det vært slik at enkelte ser ut til å irritere seg grønne ver at det ikke krevdes noe annet enn en trygdet mann, en kostemalt HJ60 og noen gamle Gildekasser for å gjennomføre en drømmetur.
Det er nemlig ikke slik at jeg har problemer med dyrt utstyr eller mennesker som har mulighet for å kjøpe slikt. Jeg gleder meg nemlig over dem som tar den helt ut. Jeg synes det er like tøft med AT som jeg syntes det var tøft med dem som kjørte Biltrial med Hummere til over en million sammen med ti tusenkroner Suzukier for noen år siden.
Problemet er jo motsatt ser det ut til. Noen av dem med dyreste biler ser ut til å ha store problemer med dem som nyter Landcruiser drømmene for små midler.
Jeg prøver å formidle hvor lite som trengs for å realisere en drøm, andre ser ut til å synes at drømmer ikke bør realiseres uten at man først har brukt hundretusener.
Men uansett hva enkelte måtte mene om det meste så utførte jeg drømmen, jeg sitter ikke bare her og ødsler av teorier om ditt og datt.
Men jeg tar selvsagt selvkritikk også, ikke minst tenkte jeg ikke på muligheten for flystøtte når man er på ferie. Men det ligger litt utenfor min fantasi å ha slikt i tankene når jeg skal klare meg i hverdagen.
Nå vet jeg også at AT er sponsor for klubben, og det ser også ut til å prege en del av de mest desperate her inne. Jeg håper ikke klubben under forhandlingene har gått med på at alle medlemmer skal like deres produkter.
Etter min mening bør snart hele tråden slettes, slik den fremstår per i dag er den kun ett monument over mennesker som tror at kjøpt "lykke" er den beste lykke. Egentlig en gledesdrepertråd.
Vedlagte filer
janrauno_do_it_in_tunisia.jpg
janrauno_do_it_in_tunisia.jpg (146 KiB) Vist 3166 ganger
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

Taushet er gull.....

Bilde

Eneste måten å stoppe diskusjonen på er jo å godta at folk ikke blir enige, og det er jo helt ok!
Brukeravatar
offroadguru Solli

lj73jon skrev:Taushet er gull.....

Bilde

Eneste måten å stoppe diskusjonen på er jo å godta at folk ikke blir enige, og det er jo helt ok!
I andre tråder ville jeg vært enig med deg men ikke i denne.
I denne tråden er det en del som bør beklage sin oppførsel.
Og styremedlemmer bør redegjøre for om det ikke er tillatt å ikke like sponsorenes produkter.
Og kansje bør tråden føre til en egen sak for landsmøtet, rett og slett om det bør dokumenteres en viss inntekt og gjeld for å være fullverdige TLC entusiaster.

Dette er selvsagt ett barnslig innlegg, men det ser ut til at det er nivået en vil at slike tråder skal ligge på.
Brukeravatar
offroadguru Solli

Jeg vil be alle om å lese første side i denne tråden. Da kan det gå opp ett lys for noen og enhver.
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Drøye påstander her Sollie! Dette skjønner jeg ikke at du gidder!

At denne spesifikke tråden skal ble et eget tema på landstreffet har jeg LITEN tro på!!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
offroadguru Solli

Eivind37 skrev:Drøye påstander her Sollie! Dette skjønner jeg ikke at du gidder!

At denne spesifikke tråden skal ble et eget tema på landstreffet har jeg LITEN tro på!!
Her er det ikke jeg som gidder. Les tråden fra side 1.

Tråden blir ikke tema på Landsmøtet, det er ei heller det jeg skriver.
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

Det er jo meningsløst å lese den fra side 1. Den starter brått og uten sammenheng, og veldig mange innlegg (inkl. dine) har senere blitt redigert av de som har skrevet de. Hvis du klarer å la være å skrive mer vil den dø ut og bli glemt (og det synes jeg er like greit). Det er ingen grunn til å lese over innleggene igjen og prøve å dra ut mer innhold. Er fristet til å låse tråden, men det kan styremedlemmene få vurdere, og evt gjøre.
Brukeravatar
Geir Vangen
Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
Lokasjon: Sarpsborg

Innlegg av Geir Vangen »

Jeg har 1 st BJ73 og 1 st 120AT, og gleder meg hver dag over å være eier av to flotte biler. Hva andre mener om mine biler det driter jeg i, bare jeg er fornøyd men de selv. :D
Jeg kan ikke skjønne at folk gidder å ergre seg over andres meninger, gå heller ut å kjør en runde med den bilen du har, og se deg selv i speilet når du kommer inn. Regner med at du ser et stort smil. :D :D :D
Nei kos dere med den bilen dere har, og gled dere over at andre er fornøyd og stolt av sine. :wink:
olav
Ble med: ons mai 12, 2004 6:04 pm
Lokasjon: Sunndalsøra

Innlegg av olav »

Som jaktguiden min i SA sa, som ogsaa var kjoeretoyreperatoer i et transportfirma,
If youre going thru the bush,no eletronics and no fucking turboshit.
Har ellers i loepet av det siste aaret kjoert ca 7000km i oerken her i Qatar.
Med 2009mod Lc 120 og 98mod Patrol. Softgliding med fam med LC 120 og naar far slapp fri, grisekjoering med Patrol(uten elektonikk)og smale sandekk paa smale orginalfelger(255/90/16).
Men totalt saa har jeg naa kjoert over 30000km med Pradoen i temp. over 50grader og det har ikke vert noe tull overhodet, samt resten av de ca 100 Pradoene som gaar blant nordmenn her nede. Med orginaldekk klarer den seg i 99% av tilfellene i oerkensanden om man bruker hodet og rett lufttrykk. Feilen er at de er lave foran, noen oppstukede panser pga det ved stor fart overgang flate/sanddyne.
Men den kan ikke sammenligne seg med Patrolen, mye pga sanddekkene.
Men for store hjul er en uting, man trenger virkelig dreiemoment ute i sanden, saa Pradoen med 250hk, hadde mer aa gi enn en manuellgiret Patrol, man kan ikke vere redd for turtall :D Men med sanddekk var det nesten umulig aa sette seg fast.
Snakket foresten med en lokal Qatari, han sa FJ60 ist the King, the others are ladies :D
Brukeravatar
offroadguru Solli

De 3 siste bekrefter jo mye av det jeg skriver. Man kan kjøre hvor som helst med hva som helst. (til det går i stykker)
Svar

Tilbake til «Generelt»