Side 4 av 11

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: tor jan 06, 2011 12:43 pm
av 4Springar
heheh, godt humør her! Her snakker vi 6er-lyd, baller, og dybden på øynene til drømmedama.

Har forstått det slik at en ikke må se for dypt inn i de øynene... de gir overtrykk til innsprøytningsmanifoilen, og vakum til livmora!

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: man jan 10, 2011 7:12 pm
av marting
Herlig Ole Kristian ! Detta er væl unt !

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: tir jan 11, 2011 11:47 pm
av ole_kristian
Har tatt en sjekk på tingenes tilstand på vinsjeutstyret. Spaken foran - som kobler inn/ut vinsjtrommelen, satt utrolig fast. Men med 5-56 og brekkjern fikk jeg løsnet det litt. Får dratt den til og fra ihvertfall. Om enn litt tregt.
Men PTO'n min drar ikke vinsjen rundt. Virker som spaken på kassa går i inngrep både på "wind" og "unwind" - men ingenting skjer med vinsjen. Mystisk.
Åsså lurer jeg rett og slett på om jeg har for liten vinsjekrok :?
Mener å ha hørt det skal være så diger krok som mulig på disse?

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: ons jan 12, 2011 12:08 am
av JanK 55
Har du sjekket bryte pinnen, der akselen går inn på vinsjen? Når du setter kassa i w/uw hører du om noe går rundt? Transverkassa i fri også girer du med girkassa. Jo høyre gir, jo fortere går vinsjen. Lykke til. Prøver å få til et garasje besøk snart.

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: ons jan 12, 2011 12:10 am
av ole_kristian
JanK 55 skrev:Har du sjekket bryte pinnen, der akselen går inn på vinsjen? Når du drar hører du om noe går rundt, Transverkassa i fri og så girer du med girkassa høyre gir. Jo, fortere går vinsjen. Lykke til. Prøver å få til et garasje besøk snart.
Skal ta en sjekk på det ved første mulighet.

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: ons jan 12, 2011 9:09 am
av Vegard
Du har nok for liten vinsjkrok ja, ikke rart vinsjen ikke vil gå :)

Dersom det er brytepinnen, så vil du se at mellomakslingen til vinsjen går rundt. Du må ha bilen i gir, og transferkassa i nøytral (med mindre du vil kjøre samtidig)

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: ons jan 12, 2011 1:16 pm
av offroadguru Solli
ole_kristian skrev:
JanK 55 skrev:Har du sjekket bryte pinnen, der akselen går inn på vinsjen? Når du drar hører du om noe går rundt, Transverkassa i fri og så girer du med girkassa høyre gir. Jo, fortere går vinsjen. Lykke til. Prøver å få til et garasje besøk snart.
Skal ta en sjekk på det ved første mulighet.
Sjekk først at akslingen går rundt :mrgreen:
OBS!Fall ikke for fristelsen og sveis den fast. Dette er vanlig, ihvertfall på de jeg har hentet, og er livsfarlig. For denne vinsjen stopper ikke før vaieren ryker om så er gjort. Desuten er det håpløst når det skal demonteres.
Dette er en arbeidsvins og ikke egentlig en vinsj for "selvberging". Problemet er at utvekslingen på vinsjen ikke stemmer ut med hjulhastighet.
Ved "selvberging" kan det være en ide å bruke en stropp som strekker seg, stramme opp med vinsjen og så kjøre bilen frem på det som stroppen trekker seg tilbake på. Kost på deg en stropp som er beregnet for dette fx. fra ARB. Vinsjing er farlig om man ikke tenker seg om. Skjøt ALDRI med sjakkel og legg en jakke eller en dørmatte over vaieren som slår den død om noe ryker.

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: ons jan 12, 2011 3:51 pm
av ole_kristian
Jeg tror feilen ligger i det at pga tregheten i "2H N 4H 4L" spaken min - så får jeg den ikke ordentlig i fristilling, og selvfølgelig heller ikke vinsjen til å gå uten at den står i gir.
Er obs på farene ved bruk av vinsj. Var ikke mer enn 11 - 12 år når faren min holdt på å slå ihjel seg under vinsjing av en fastkjørt hjullaster. Jeg og noen kamerater stod (på god avstand) å så på, og det var ikke noe gøy. Han hadde akkurat flaksen og millimeterne på sin side, så skadene var ikke så livsfarlige som det så ut som.

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: ons jan 12, 2011 5:03 pm
av Vegard
Vinsjen skal gå uavhengig av transferkassa, men hovedgirkassa må i gir.

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: ons jan 12, 2011 11:27 pm
av ole_kristian
Vinsjen funker fint. :D
Var litt "diffuse" posisjoneringer på N på spaken når jeg prøvde tidligere.
Vinsja opp en Audi A6 fra snøbrøyta på en bygdeveg tidligere i kveld.
Har satt på mindre krok på vaieren, så nå går det an å bruke den til noe annet enn å slå ihjel ælj med også.

Varmeapparat HJ45

Postet: tir jan 25, 2011 4:25 pm
av ole_kristian
Jeg har slitt litt med å få noe særlig varme i bilen min - og det kommer tilsynelatende varmt nok kjølevann gjennom varmeapparatregisteret, og det erdefinitivt dårlig luftgjennomstrømming som er problemet. Vifta går - men har litt ulyder, og kommer etter min bedømning ikke høyt nok opp i hastighet.
Når jeg tok ut viftemotoren, så viser det seg at det er ganske stor slark (1,5 - 2mm) på akslingen i den enden som viftebladet sitter. Se bildet. Hva jeg lurer på er om noen har prøvd å skifte opplagringen inni der? Er det mulig? Vil bare spørre før jeg skrur fra hverandre noe som virker "litt" - og kanskje ender opp med "noe som ikke virker i det hele tatt".

Fant forresten ut at viftehuset og spjeldfunksjonen var både sprukket, hadde dårlig med gjenværende pakninger, samt at "resirkulasjonsåpningen" inn mot kupeen var teipet igjen :shock:
Sikkert på grunn av at det har vært så gistig at fartsvinden har blåst rett inn. Har nok vært en betydelig årsak til dårlig luftgjennomstrømning i varmeapparatet også.
Det fulgte med et annet viftehus som ser mer brukbart ut, så jeg skal nok få til noe her.

Forøvrig så må jeg bare glise av hvor lettskrudde disse bilene er. På alle andre biler - har jeg hatt følelsen av at de har hengt opp varmeapparatet i en tråd, og skrudd fast resten av bilen i dette. Så har de klippet av tråden når bilen har vært ferdig.

Edit: La til litt flere bilder av viftehuset med totalt morkne pakninger og igjenteipet resirkulasjonsåpning.

Jeg fikk ratt pakke av offroadguru'n i dag?

Postet: tir jan 25, 2011 10:02 pm
av ole_kristian
Endelig!
Pornofilmrattet fra 80 tallet går ut av mitt eie.
Offroadguru'n sendte meg pakke med et ratt som har generasjoners tradisjoner for å sitte i sånn bil.
Flott patina og lite jåleri. Nå begynner det å ligne noe syns jeg.

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: lør feb 05, 2011 11:31 pm
av ole_kristian
Har egentlig ikke noe spes å melde. Hadde bare litt TLC på guttebilen i dag. Selv om det er tidlig i februar, så varmet faktisk sola litt en stund. Herlig!

Fjerne bodylift - og kompensere med lengre sjakler?

Postet: tir feb 22, 2011 4:19 pm
av ole_kristian
Jeg har noen spørsmål vedr. fjærsjakkelheving på denne tråden her.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=2&t=15077
Noen som har synspunkter?

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Postet: ons feb 23, 2011 1:47 pm
av ole_kristian
Faens impulskjøp altså!!
:?

Postet: fre mar 04, 2011 11:35 pm
av pero
:D Enda en flott Toyota. Grattulerer!

Re: Eastwater Garages. HJ45, KZJ95 og LN46

Postet: tir mar 08, 2011 4:02 pm
av ole_kristian
Ja - hva skal en si ..... :?
Her drev jeg med nebb og klør for noen uker siden å kjempet mot kjøpetrangen på en særdeles attraktiv HDJ80 - som viste seg ikke på noen måte å være til salgs i det hele tatt, så det kom jeg billig unna.

Så - med en svoger som er bilselger hos Toyota, så hender det seg det kan oppstå svake øyeblikk der det har vært vanskelig å besinne seg, men jeg har som regel klart å stå imot. Inntil her forleden. Da presenterte min svoger meg for en '97 modell KZJ95 som befant seg i et prisleie det var vanskelig å argumentere for at jeg ikke hadde råd til. Men jeg måtte bestemme meg fort - for flere var ute etter bilen.
Navnetrekk blir skrevet på papirer i et hastig øyebllikk - og således har jeg kjøpt en bil jeg strengt tatt ikke burde tatt meg råd til, da også dette er en gammel bil med høy km stand, litt riper og småskavanker. Akkurat som den gamle Camry'n min.

Men men, håper jeg blir fornøyd.

Re: Eastwater Garages. HJ45, KZJ95 og LN46

Postet: tir mar 08, 2011 4:08 pm
av Toyole
Tja, hva skal en si,
jo kanskje; GRATULERER!

Tåler nok mange km til den der, grei farge da. :P
Synes jeg kjenner den igjen, men er ikke sikker..

Re: Eastwater Garages. HJ45, KZJ95 og LN46

Postet: tir mar 08, 2011 4:13 pm
av ole_kristian
Toyole skrev:Tja, hva skal en si,
jo kanskje; GRATULERER!

Tåler nok mange km til den der, grei farge da. :P
Synes jeg kjenner den igjen, men er ikke sikker..
Gått på henholdsvis Hønefoss og Lillehammer før den ble min i dag.

Re: Eastwater Garages. HJ45, KZJ95 og LN46

Postet: tir mar 08, 2011 8:37 pm
av ole_kristian
Da har jeg kjørt noen mil med 95'n.
Virker som en grei nok bruksbil. Syns draget i den gamle 3 liter KZ-TE motoren er greit nok jeg, men tiden vil vise om jeg går på noen motoroppgraderinger.
Har jeg forstått det riktig at en intercooler, en mere åpen downpipe fra eksosmanifold samt kanskje et lite chip - gjør ytelsene bedre og dieselforbruket lavere uten at det går ut over holdbarheten på motor og kasse?

Jeg har aldri hatt bil med automatgir før. Denne har det - og den girer, og utover det vet jeg ikke så mye mer om automatgir. Jo -fant forresten en overdrive knapp på spaken der. Artig sak. Hvor mange km kan man regne med at en automatkasse går, før den er moden for utskiftning? Noen som har erfaring med det?
Jeg skal - så fort jeg kommer meg under bilen, sjekke oljerør fra girkasse til radiator da jeg har hørt at korrosjon i radiatoren kan føre til uønsket væskeblanding med fatale følger. Men jeg fikk opplyst at det var tatt en spesiell sjekk på dette på verkstedet før jeg fikk bilen, så får håpe det er bra.

I god toyota tradisjon er det flust med dashbordbelysning som ikke virker. Radioen (orginal toyota radio) er ganske mørk. Rundt varmeapparat bryterne er det helt mørkt. Og endel andre knapper og brytere som jeg regner med skal ha belysning, er også mørke.

Jeg syns det er dårlig lys på bilen. Både nær og fjern. Det satt også montert et ekstra sett utelys til fjernbruk - men de virket ikke, så de bidro lite til å skape ekstra lys.
Jeg tror nok jeg ganske fort må skaffe meg det ledningssettet og pæreholdere for å koble til de orginale baklysene oppe i skjermene. Virker egentlig litt tamt med bare lys i bakfangeren.

Skinninredning har jeg aldri hatt før. Den virker hel og fin, untatt rattet som er ganske slitt. Men det var glatt å sitte i syns jeg? Og regner med det vil føles skikkelig kaldt å sette seg i om det skulle være tredve blå en morgen? Jeg er faktisk litt usikker på om setevarmen på sjåførsiden virker...?

Bilen ellers virker tight og fin å kjøre, uten nevneverdig rakling, knirking og støy. Hadde faktisk trudd motoren skulle bråket mer. God komfort jevnt over - så langt.

Rust har jeg ikke fått sett så mye etter enda, men ser det er noen riper og småbobler i lakken hist og pist. Ikke mye, men jeg skal nok ha litt fokus på det. Er litt i tvil om hva som kan finnes under disse orginalmonterte skjermbyggerne og plastpanelene på dørsidene. Noen som har hatt av dette å sjekket åssen det ser ut under noen gang?