Side 4 av 7

Re: lj70_eier1

Postet: man jun 27, 2011 1:42 pm
av Pirkka
Har du undersøkt at eksosanlegg er helt åpen hvis den er tett eller delvis tett så blir pusteproblem:roll:

Re: lj70_eier1

Postet: man jun 27, 2011 3:08 pm
av lj70_eier1
Ja nå har jeg virkelig mange godt forslag å prøve!

Er liten tvil om at feilen mest sannsynlig ligger utenfor motoren. Det er i alle fall der de første tingene skal sjekkes.

Dagens sjekkliste er:

Luftfilter/eksos.
Trykk slange til WG.
Vakumslanger og timing på dieselpumpe.
Turbo mekanikk.
Dieseldyser.
Måle trykk og vakum og se om det ligger innenfor målene i servicemanualen!

Håper dette gir bra resultat så jeg kan begynne å utruste bilen med alt som er kjøpt inn av utstyr!!

Re: lj70_eier1

Postet: tir jun 28, 2011 12:16 am
av lj70_eier1
Da sviver turbo og wg går av og på, litt justering av staget så blir den delen bra.

Fortsatt er det dårlig med drag i motoren og jeg håper jeg kan finne den feilen også så blir bilen helt frisk igjen.

Lurer på om det kan være noe med vakumstyringen av tidspunktet på dieselpumpa eller at reima sitter ei tann feil på pumpa. Kan jo også være dysene som er dårlige.

Mange muligheter, et utfall! ;)

Re: lj70_eier1

Postet: tir jun 28, 2011 1:17 am
av Ronny123
Sjekk om plomba fortsatt sitter på mengdejusteringsskruen på pumpa..
Trodde den gjorde det på min, men viste seg at det var feil og at den var strupet til det ugjenkjennlige.
Gikk så dårlig at det knapt kan beskrives med ord.. Likevel kjørte jeg vel 10 måneder før jeg gadd å se på det. hehe

Men hvis bilen ryker så tyder det jo på at den får nok da.

Vakum eller ei tann feil kan vi vel utelokke hvis det ikke nylig har vært tukla med reima. Eller at den er på vei til å ryke..

Hvis komp er ok så få dysene sjekket. Skal åpne på 123-127 kg/cm2 (1749-1806 psi) det må du få firma til å sjekke, men du kan eventuelt ta de fra hverandre og la delene ligge i diesel over natta og så sette de sammen igjen. Bare husk rekkefølgen på delene i dysa og hvilken dyse som skal til hvilken sylinder :)

Fant du ut hvor mye ladetrykk den får forresten? Min gikk dårlig med 0.8 bar pga diesel mangel..

Re: lj70_eier1

Postet: tir jun 28, 2011 9:43 am
av lj70_eier1
Ronny123: Det er akkurat bytta reim på bilen og det er utført av en "privatmann" da er forrige eier.
Jeg er litt usikker på hvor god jobb han har gjort da han ikke har byttet strammehjul og/eller løpehjul. Det skremmer meg en hel del faktisk.
Jeg har fått skaffa meg service manualen på 2L-T, 3L motoren fra Toyota. Alle mål står i den så det er en grei sak.
Jeg må bare begynne å bruke eliminasjonsmetoden på de tingene som jeg har fått hint om her og de som står i boka!

Tusen takk for all hjelp alle sammen, det er utrolig genialt å ha et slikt forum å gå inn på for hint og råd!
Om noen av dem stemmer så sees vi nok på skauen!

Gleder meg til å komme på veien med denne bilen, har kjørt den et par dager og resten virker veldig bra!

Re: lj70_eier1

Postet: tir jun 28, 2011 9:43 am
av lj70_eier1
Ronny123: Det er akkurat bytta reim på bilen og det er utført av en "privatmann" da er forrige eier.
Jeg er litt usikker på hvor god jobb han har gjort da han ikke har byttet strammehjul og/eller løpehjul. Det skremmer meg en hel del faktisk.
Jeg har fått skaffa meg service manualen på 2L-T, 3L motoren fra Toyota. Alle mål står i den så det er en grei sak.
Jeg må bare begynne å bruke eliminasjonsmetoden på de tingene som jeg har fått hint om her og de som står i boka!

Tusen takk for all hjelp alle sammen, det er utrolig genialt å ha et slikt forum å gå inn på for hint og råd!
Om noen av dem stemmer så sees vi nok på skauen!

Gleder meg til å komme på veien med denne bilen, har kjørt den et par dager og resten virker veldig bra!

Re: lj70_eier1

Postet: tir jun 28, 2011 11:01 am
av Pirkka
lj70_eier1 skrev:Ronny123: Det er akkurat bytta reim på bilen og det er utført av en "privatmann" da er forrige eier.
Jeg er litt usikker på hvor god jobb han har gjort da han ikke har byttet strammehjul og/eller løpehjul. Det skremmer meg en hel del faktisk.
Jeg har fått skaffa meg service manualen på 2L-T, 3L motoren fra Toyota. Alle mål står i den så det er en grei sak.
Jeg må bare begynne å bruke eliminasjonsmetoden på de tingene som jeg har fått hint om her og de som står i boka!

Tusen takk for all hjelp alle sammen, det er utrolig genialt å ha et slikt forum å gå inn på for hint og råd!
Om noen av dem stemmer så sees vi nok på skauen!

Gleder meg til å komme på veien med denne bilen, har kjørt den et par dager og resten virker veldig bra!
Ja men da er alt mulig hvis "altmuligman" har tuklet med bilen uten og vite hva driver med :roll:

Re: lj70_eier1

Postet: tir jun 28, 2011 2:41 pm
av Ronny123
Ja da ville jeg tatt en titt på instillinga på pumpa ja!
Hvis han har glemt å låse hjulet på pumpa som man skal, så er den omtrent umulig å få has på da hjulet vil sprette en av veiene for merket.

Re: lj70_eier1

Postet: ons jun 29, 2011 9:59 am
av lj70_eier1
Da var saken avgjort!

Motoren i den nye bilen er historie og ny bruktmotor fra hiace kommer til å bli kjøpt inn!
Er det greit å betale 8000,- + mva for en 1996 modell motor med ca 150000 km på meteret?

Det gjør jo et greit innhugg i budsjettet kan du si!
Blir lengre å vente til jeg får kjøpt ARB og OME! :(

Re: lj70_eier1

Postet: ons jun 29, 2011 12:11 pm
av Pirkka
Ja er vel like greit man for ikke så nye deler med kr8000 :D Men nå har du mange delemotor + helbil.Men vært morro og vite hva som er feil med den motoren :roll:

Re: lj70_eier1

Postet: ons jun 29, 2011 12:23 pm
av lj70_eier1
Motoren min var rett og slett utslitt etter 217000km.
Tok en kompresjonstest/trykktest og den viste masse gjennomslag/dårlig komp i alle sylindere (nr3 var det nesten ikke komp i!).
ellers er det dårlig fart i turboen og det begynner å bli bitte litte granne slakk i den. Det lekker olje i masse pakninger på motoren og det er dårlig oljetrykk samt at det tikker og bråker mye i ventilene.

Jeg har rett og slett konkludert at jeg kommer til å koste ut mer i deler på den en hva det koster meg å kjøpe en bra byttemotor og sette inn.

Da kan jeg også få vaska og lakkert motor rommet i bilen og få montert intercooler samtidig med at jeg setter inn ny motor! :mrgreen:

Tror dette kan bli bra til slutt!

Re: lj70_eier1

Postet: ons jun 29, 2011 6:12 pm
av Ronny123
Det var jo kjipt.. Du får finne deg en 2l-t2 nå da :) De er litt mere solide med mye bedre topp. De får du fra 1989-2001 hiace, hilux og cruiser.

Min 2l-t2 hadde gått 260k når den blei kokt i en hiace pga defekt radiator, men hadde flaks å det var bare å bytte pakning å slenge den i cruiseren.
Men der fantes det ikke tegn til slitasje i sylindervegger, lagre osv ;)

Re: lj70_eier1

Postet: ons jun 29, 2011 11:00 pm
av lj70_eier1
Har en 1996 Hiace som har gått 217000km (altså like langt som LJ70´n jeg kjøpte nå) og den går helt perfekt hver dag!

Har alt funnet en hiace motor fra 1996 som jeg kan kjøpe etter at jeg har hørt den i bil og godtatt at den går pent! ;)
Skal kontakte dem i morgen og se om ikke jeg kan få gjort en handel.

Hva trenger jeg å flytte over fra den gamle motoren? (er det noe som er forskjellig?)
Er det noe som må tilpasses/bygges om?

Re: lj70_eier1

Postet: ons jun 29, 2011 11:13 pm
av gizzmo82
Ronny123 skrev:Det var jo kjipt.. Du får finne deg en 2l-t2 nå da :) De er litt mere solide med mye bedre topp. De får du fra 1989-2001 hiace, hilux og cruiser.

Min 2l-t2 hadde gått 260k når den blei kokt i en hiace pga defekt radiator, men hadde flaks å det var bare å bytte pakning å slenge den i cruiseren.
Men der fantes det ikke tegn til slitasje i sylindervegger, lagre osv ;)
Hiace ble vel først levert med turbo i 95 da den "nye" kom.
Hilux kom vel med turbo i 97-98?
4-runner er jo også et alternativ

Re: lj70_eier1

Postet: tor jul 07, 2011 4:01 pm
av lj70_eier1
Da var ny motor kommet i hus og den gamle skal vike plassen så fort det er mulig, og i morgen begynner ferien! :)

Det ble en 1997 mod. 2L-T2 motor som hadde vandret 212000km siden fødselen. Sålene var i gummi og festet til en HiAce med bakseter og langt lasterom.
Serviser er tatt jevnlig og bilen var bra men dessverre kom det en lastebil og traff den fra høyre! :(

Gleder meg til å fikle dette sammen og se om ikke det blir en meget funksjonibel LJ70 som kan nytes i mange mange år!

Jeg skal prøve å dokumentere mest mulig av hva jeg gjør og legge ut bilder og beskrivelser i garasjen her! :mrgreen:

Re: lj70_eier1

Postet: lør jul 09, 2011 1:06 am
av lj70_eier1
Så har transplantasjonen begynt! :mrgreen:
2011-07-08 20.01.39.jpg
2011-07-08 20.01.39.jpg (598.81 KiB) Vist 4393 ganger
2011-07-08 20.01.55.jpg
2011-07-08 20.01.55.jpg (581.15 KiB) Vist 4393 ganger
2011-07-08 22.20.45.jpg
2011-07-08 22.20.45.jpg (648.97 KiB) Vist 4393 ganger
2011-07-08 22.20.54.jpg
2011-07-08 22.20.54.jpg (584.83 KiB) Vist 4393 ganger
2011-07-08 20.01.18.jpg
2011-07-08 20.01.18.jpg (563.28 KiB) Vist 4393 ganger
Siden jeg har planer om å lakkere motorrommet nå som motoren først er ute har jeg gjort en del ekstra jobb med å fjærne unna ting fra innerskjermene. Det gjør at det faktisk ikke er vanskelig å komme til de fleste plasser. Jeg er litt overrasket over hvor lettskrudd disse bilene egentlig er selv om det ser ut som det er masser av kabler og slanger under panseret. Dagens økt varte ca fra kl 1800 til 2300 og det er bare igjen å løsne boltene i girkassa før motoren kan løftes ut. Gleder meg virkelig til å få den ut og kunne gyve på med vasking, pussing og lakk!
Dette MÅ da bli bra! :wink:

Re: lj70_eier1

Postet: lør jul 09, 2011 1:43 am
av ildhane
dette liker vi, skal snart prøve meg på en lik transplantasjon og setter pris på alle bilder og info du har å dele fra prosessen:)

Re: lj70_eier1

Postet: lør jul 09, 2011 2:01 am
av lj70_eier1
Jeg håper jeg skal få til å dele alle de små forskjeller og ting jeg finner i denne prosessen! :mrgreen:

Re: lj70_eier1

Postet: søn jul 10, 2011 12:43 am
av Toy_Roller
hvilken farge går du for???

Re: lj70_eier1

Postet: søn jul 10, 2011 2:58 am
av lj70_eier1
Jeg tror jeg går for den orginale hvite fargen som er der i dag Toy_Roller.

Tror den heter Toyota Hvit (033).
Kunne godt tenkt meg en bedre farge men jeg faller nok for å ta den enkle jobben.

Drømmefargen hadde vært koksgrå tror jeg.