Noen som har montert webasto på 120 med automatisk klima?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Ble med: søn jan 16, 2011 12:07 am
- Lokasjon: Kongsberg
Re: Noen som har montert webasto på 120 med automatisk klima
Det er direkte trafikkfarlig å ikke kunne styre klima når brenneren går.
vet du hvor de har plasser luftinntaket så den ikke suger inn vann ved vading?
Eber har alltid plassert brenneren i motorrommet på høyre side, enten ved torpedo eller lengre frem.
skal se i arkivet om jeg har eber sin ofisielle monteringsanvisning .
webasto har også 2 like releer, men du overstyrer releet til klima når tenning settes på.
skrur du av tenning trår det andre rele inn igjen.
håper det er feil i koblingene deres?
vet du hvor de har plasser luftinntaket så den ikke suger inn vann ved vading?
Eber har alltid plassert brenneren i motorrommet på høyre side, enten ved torpedo eller lengre frem.
skal se i arkivet om jeg har eber sin ofisielle monteringsanvisning .
webasto har også 2 like releer, men du overstyrer releet til klima når tenning settes på.
skrur du av tenning trår det andre rele inn igjen.
håper det er feil i koblingene deres?
- christoffer
- Ble med: søn jan 02, 2011 9:15 am
- Lokasjon: Lillehammer
Veldig fint om du finner noe dokumentasjon 

07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
Jeg kan bekrefte at klima kan styres når varmer og motor går samtidig. Jeg har dokumentasjon på en CD pluss tilkobling spesielt for vår modell. Jeg fant det vanlige oppsettet også på nett.
Tore
Får montert Eber nå på nyåret. Skal bruke DEFA til styring. Tenkte å montere et pulsrele på defroster knappen få å slippe å huske å stille inn manuell vifte hastighet ol. Noen som har prøvd dette?
Min Eber D5W S står på akkurat samme plass som forrige innlegg med bilde(Tore) og de problemene Christoffer nevner finnes ikke hos meg. Jeg har Easy start R+ og kan se temp direkte i digital display til enhver tid også når jeg er inne i hus osv. Vifte kan settes til akkurat den hastighet eller styring man ønsker. Men innstilling må settes manuelt før varmeren skal startes. Har ikke prøvd å sette den på AUTO enda mulig det også funker fint?
Hvis klimakontrollen står i AUTO vil det ta lang tid før viften starter. Viften starter ikke opp før du får en viss temperatur i kjøleviften. Er det skikkelig kaldt er det ikke sikkert at viften starter opp i det hele tatt. Og når den starter opp vil den starte for fullt og dermed bruke mye strøm.
Jeg setter bestandig viftekontrollen på 2 før jeg stopper bilen.
Jeg setter bestandig viftekontrollen på 2 før jeg stopper bilen.
Kjøpte min LC 120 (2006) i november 2010. Det ble montert EB D5WS da bilen var ny. Påstanden min har hele tiden vært at den er feilmontert, men Toyota i Tromsø har hele tiden sagt at "det er slik vi gjør det".
Har nå fått bekreftet min mistanke. Diesel er tatt ut fra dieselfilter. Vannet er montert i feil retning. Det er benyttet "Fanmaster" styring til viften.
Leverte inn bilen til EB forhandler og fikk beskjed om at de måtte bytte "Fanmasteren" som ikke fungerer på LC120, det samme med ledningsnett da det også er feil type. I tillegg har jeg fått beskjed fra EB i Tyskland at det skal monteres 3-veis termoventil på vannet. Dette for rask oppvarming av cupeen før vannet slipper varme til motoren. Samme feilen er gjort på bilen med 1 reg. nyere.
Har nå fått tak i monteringsanvisningen som gjelder for denne bilen. Monteringsanvisning nr: 90031N.
Venter på ledningsnett og styring. Skal da inn til Toyota og diskutere "problemet".
Er forespeilet en kostnad på flere tusen kroner for reinstallering hos EB forhandler.
Monteringsveiledningen er for stor til å laste opp. Kan sendes på PM
Har nå fått bekreftet min mistanke. Diesel er tatt ut fra dieselfilter. Vannet er montert i feil retning. Det er benyttet "Fanmaster" styring til viften.
Leverte inn bilen til EB forhandler og fikk beskjed om at de måtte bytte "Fanmasteren" som ikke fungerer på LC120, det samme med ledningsnett da det også er feil type. I tillegg har jeg fått beskjed fra EB i Tyskland at det skal monteres 3-veis termoventil på vannet. Dette for rask oppvarming av cupeen før vannet slipper varme til motoren. Samme feilen er gjort på bilen med 1 reg. nyere.
Har nå fått tak i monteringsanvisningen som gjelder for denne bilen. Monteringsanvisning nr: 90031N.
Venter på ledningsnett og styring. Skal da inn til Toyota og diskutere "problemet".
Er forespeilet en kostnad på flere tusen kroner for reinstallering hos EB forhandler.
TerjeS
LC 150 GX, 2012 Tec Edition
LC 120 GX, 2006. m/ Tems
Nissan Leaf Tekna 2014
LC 120 GX, 2006. m/ Tems
Nissan Leaf Tekna 2014
Legger ved ett bilde av plassering av Eberspacher dioden/Av-På bryteren i senter av venstre bryterpanel samt plassering av Temperatur sensoren oppe til høyre i samme panelet. Dette ble både pent og fungerer utmerket!

Webasto leveres i flere utgaver, Thermotop C og E for eksempel, er det noe i veien for å montere en E i en LC120?
I tillegg har de en som heter "evo", er det noe i veien for å bruke den?
Såvidt jeg er blitt fortalt leveres ikke monteringsett lengre så man må lage dette uansett hvilken modell en velger.
I tillegg har de en som heter "evo", er det noe i veien for å bruke den?
Såvidt jeg er blitt fortalt leveres ikke monteringsett lengre så man må lage dette uansett hvilken modell en velger.
LC120GX 2007
Toyota i Tromsø tok ansvar og bygde om hele anlegget uten kostnad for meg.terjesl skrev:Kjøpte min LC 120 (2006) i november 2010. Det ble montert EB D5WS da bilen var ny. Påstanden min har hele tiden vært at den er feilmontert, men Toyota i Tromsø har hele tiden sagt at "det er slik vi gjør det".
Det var bra service
TerjeS
LC 120 GX, 2006. m/ Tems
Nissan Leaf Tekna 2014
LC 120 GX, 2006. m/ Tems
Nissan Leaf Tekna 2014
Den treveis termo ventilen er vel ekstra utstyr som kan leveres som opsjon etter som jeg har forstått?
Kan du ta noen bilder hvor den er montert og evt. komme med erfaringer på bruk ettervert?
Jeg har ikke denne ventilen på min Eber men den virker fint llikevel synes jeg.
Stiller vifte på defrost og temp på MAX HOT før jeg slukker motoren slik at når Eberen starter på morraen står klimaen på dette.
Må ha varmetiden på 45min når det er kaldt ute, da blir det ca+20 grader i bilen ved -10-15 grader ute.
mvh Norseman
Kan du ta noen bilder hvor den er montert og evt. komme med erfaringer på bruk ettervert?
Jeg har ikke denne ventilen på min Eber men den virker fint llikevel synes jeg.
Stiller vifte på defrost og temp på MAX HOT før jeg slukker motoren slik at når Eberen starter på morraen står klimaen på dette.
Må ha varmetiden på 45min når det er kaldt ute, da blir det ca+20 grader i bilen ved -10-15 grader ute.
mvh Norseman
Er det ikke mulig å få webastoen til å starte viften på egendefinert viftehastighet? Er rart at man må huske å sette viften på før man forlater bilen.
LC120GX 2007
Jeg tror ikke det er mulig. Ihvertfall ikke uten å gå dypt inn i ledningsnettet til LC. Men dette er en vanesak, og jeg bruker ofte å bare la den stå på viftehastighet 2 og luft til alle dyser når jeg kjører også.bergen77 skrev:Er det ikke mulig å få webastoen til å starte viften på egendefinert viftehastighet? Er rart at man må huske å sette viften på før man forlater bilen.
Til bergen77
Thermo Top E/C
The Thermo Top C is recommended for vehicles with a required heating space greater than 20m³.
For vehicles with a heating space less than 20m³ there is the Thermo Top E model.
Thermo Top E/C
The Thermo Top C is recommended for vehicles with a required heating space greater than 20m³.
For vehicles with a heating space less than 20m³ there is the Thermo Top E model.
Ja dette har jeg lest og derfor høres det ut som at alle burde hatt E modellen, men det har de ikke, i en båt skulle jeg forstått det men dette er jo en liten bil med 3m³ ?? Er det brenneren som er kraftigere på C modellen? Eller pumpen kanskje? Har en C i båten min og pumpen der er jo ikke rare saken...norseman skrev:Til bergen77
LC120GX 2007
Termo top C er den gamle klassiske.
Termo top E er en videreutvikling. Effekten er den samme, men slik jeg forstår det pumper den vannet saktere til å begynne med, noe som gjør at kupeen blir fortere varm. Etter en stund vil pumpen gå raskere slik at mere effekt går til motoren.
Termo top E er en videreutvikling. Effekten er den samme, men slik jeg forstår det pumper den vannet saktere til å begynne med, noe som gjør at kupeen blir fortere varm. Etter en stund vil pumpen gå raskere slik at mere effekt går til motoren.
Mulig du har rett, E modellen er jo billigere så jeg ser ikke noe grunn til å ikke velge den.
LC120GX 2007
Til Info
Thermo Top E og EVO4 er for små biler 4,2Kw
Thermo Top C og EVO5 er for middelklasse biler 5,2Kw
Thermo Top P og EVO5+ er for SUV/Offroad 5,2Kw
Thermo Top C/P fungerer perfekt i din LC 120.
Thermo Top E og EVO4 er for små biler 4,2Kw
Thermo Top C og EVO5 er for middelklasse biler 5,2Kw
Thermo Top P og EVO5+ er for SUV/Offroad 5,2Kw
Thermo Top C/P fungerer perfekt i din LC 120.
Da har man bestillt Webasto, etter mange år med Eber;)
Men, er det mulig å koble Webastoen opp med to like rele'er slik som det gjøres på Eber?
Virker som en lettere metode istedenfor å koble med dioder.
Noen som har norsk koblingsskjema? Gjerne for begge merker.
Skal montere i en 2008 120 gx
Kåre
Men, er det mulig å koble Webastoen opp med to like rele'er slik som det gjøres på Eber?
Virker som en lettere metode istedenfor å koble med dioder.
Noen som har norsk koblingsskjema? Gjerne for begge merker.
Skal montere i en 2008 120 gx
Kåre
Da var Webasto montert, gikk smertefritt:)
Men litt bannskap med sikringsboksen i motorrommet...
Noen som vet om det er mulig å få lengere brenntid enn 60 minutt? Hadde 120 på Ebern, kunne gjerne vært uendelig driftstid for min del.
Men litt bannskap med sikringsboksen i motorrommet...
Noen som vet om det er mulig å få lengere brenntid enn 60 minutt? Hadde 120 på Ebern, kunne gjerne vært uendelig driftstid for min del.