Side 4 av 11
Postet: tor apr 09, 2009 10:12 pm
av iknut
Jaha, så bamsefar er i Trønderriket på påsketur

Godt at det skjer ting her, et sundhetstegn.
Det er div. stål i bevegelse fra Christo også. Fikk mail her om dagen

Postet: tor apr 09, 2009 11:58 pm
av Toyole
Sorry x2Knut!
Bilder kommer, men er ikke i Trøndelag.
Har fått tilgang på et supert verkstedsrom på jobb, som vi kunne brukt litt felles (i)Knut, når pakka kommer fra Christo!!
Postet: fre apr 10, 2009 6:33 am
av iknut
Sounds great
Gleder meg villt til det kommer.
Har du funnet plasering til spakene?
Postet: fre apr 10, 2009 9:25 pm
av Toyole
iknut skrev:Sounds great
Gleder meg villt til det kommer.
Har du funnet plasering til spakene?
Likeså Knut!!
Nei, nå har jeg omtrent kabla i hele dag... Uten å få plassert spakene hvor jeg vil ha de, men det som er kuult er jo at
nå funker sperrene!! Må vel litt justeringer til enda, samt grubbling..
NB! Snokelbilder på forrige side nå!
Postet: fre apr 10, 2009 11:41 pm
av Haugens 80
Va de greit og montere mekaniske sperrer? Driten har kutta ut bak på min. og når eg oppna for og sjekke va de ingen håp for den motoren lengere

må nesten spørre om prisen og skjorta pluss litt te?
Postet: lør apr 11, 2009 9:49 am
av Toyole
Det er kanskje ikke noe billig med mekaniske heller, hvertfall ikke om de blir sendt med fly!!
Betalte 650 USD tilsammen for begge, men det er jo alle regningene i etterkant som føles urimelige...
Ligger link til Downley litt lengre fram i garasjen min, som Knixen ga meg.
Her er den:
http://www.downeyoff-road.com/ChassisCo ... ckers.html
Monteringa er ikke helt ferdig enda, men virker da greit, hvertfall bak. Må få festa spakene og justert vaieren for full tilpassning. Sperra grep lett inn mens bilen stod på bukker hvertfall!
Kommer mer bilder når det er på plass.
Skorta blir ikke av ypperste kvalitet etterpå nei.
Postet: lør apr 11, 2009 10:10 pm
av Haugens 80
Såpas dyre ja. da får eg nåkk leve uten den bak ei stund ennå trur eg

Hi Luks - kurs for uvitende
Postet: man mai 25, 2009 1:18 pm
av iknut
Hei, Bamsefar.
Jeg synes det er på høy tid at du lærer litt mer om de "lettere" kjærrene i Toyotafamilien også.
Her er en link som burde hjelpe deg på vei, fint oppslagsverk

:
http://forum.h4k.no/
Postet: tir mai 26, 2009 2:04 pm
av Toyole
Takk for tipset Knut, der var det jo mye fin info!
Også var det fint å få garasjen fram på førstesida igjen da, har ikke særlig nytt om Bamse, men var da på Rena og så på LR, Jeep, Nissan og noen LC`er i helga.
Synes sjøl det er så flott med bilder, så jeg slenger med noen:
Postet: søn mai 31, 2009 12:39 am
av Toyole
I kveld fikk Bamse nye bremsebånd til håndbrekksfunksjon.

Konge, nå blokker begge bakhjula lett, det var da en enkel jobb og, og deler for vel 1200,- helt greit! Den ene skoa jeg tok av var det ikke bånd igjen på, skrapa innpå metallet der ja.
Endelig mer parkbrems enn bare parkstillingen i sjølblanderen!

Har ellers kost meg med mye grom litteratur fra Outerlimits4x4; deriblant denne anngående mer motor:
Cruiser 4.2td hp
400HK er visst mulig, men .. .
Postet: lør jun 13, 2009 12:29 am
av Toyole
Sover kanskje litt i timen for Bamse, men har jo hatt andre prosjekt gående.. Drar fram mye rart fra uthus og utabygds:
Postet: man jun 22, 2009 1:08 pm
av Toyole
Her kommer litt Bamseoppdateringer!
Mest i bilder da..
Postet: man jun 22, 2009 2:26 pm
av knixen
Det der var en skikkelig snadder fanger!!! Hvem er produsent???
Postet: man jun 22, 2009 2:59 pm
av Toyole
Sjekk bildene litt nøye da Knix, nb: Fairlead

Postet: man jun 22, 2009 4:49 pm
av Even
Ja, den der er skikkelig fet. Alt Slee lager er egentlig fett. Skulle ønske den var min...
Postet: man jun 22, 2009 4:52 pm
av knixen
Slee er rått!!! Synd de er litt upålitelige med tanke på levering...
Postet: man jun 22, 2009 10:25 pm
av Toyole
Det virker da på meg som Slee er bra og pålitelige. Har da ingen bemerkninger av noen stor betydning, annet enn at det var noen feil foringer i sendinga. Det er bra kvalitet og greie priser.
Synd ikke Slee har et forhandlernett i Europa, men det er nok bare tilpassa US markedet, og det er forståelig nok.
Er forøvrig mer skeptisk til JetCarrier..
Postet: man jun 22, 2009 10:38 pm
av Even
Den fronten er skikkelig fet nå.
Jeg skjønner at det er digg med forsterka cv-ledd. Da slipper man å tenke mer på det. Men hvor ofte knuser egentlig noen et cv-ledd på en 60- eller 80-serie så lenge bruken ikke er mer enn middels offroad?
(Jeg har selvfølgelig kjøpt cromoly...

)
Postet: man jun 22, 2009 11:29 pm
av Rullegud
Fy flate, den der passa fryktelig fint i fronten på 80'n!
Gikk rett inn på ønskelista mi gitt...
Merker du stor forskjell fra "bærplukkern"?
Bamsen blir stadig grommere!
Postet: tir jun 23, 2009 7:16 am
av Toyole
Even skrev:Den fronten er skikkelig fet nå.
Jeg skjønner at det er digg med forsterka cv-ledd. Da slipper man å tenke mer på det. Men hvor ofte knuser egentlig noen et cv-ledd på en 60- eller 80-serie så lenge bruken ikke er mer enn middels offroad?
(Jeg har selvfølgelig kjøpt cromoly...

)
Ja, hvertfall på 60 og hilux, som har samme dim. har jeg hørt og sett flere som har tatt cv-ledda, men da i sammenhenger der belastningene har vært i overkant. Mye sving, sperre og litt for store horn i panna i terrenget/grustaket tar de. På 80, som er litt grøvre, har jeg ikke hørt om brudd her til lands, men i mitt tilfelle vil det uansett være skjebnesvangert da ingen av sperrene hindrer at krafta drar dit det ikke er motstand.
Hadde egentlig tenkt å nøye meg med svakere/billigere metall, da jeg fant et sett fra australia med smørenippel ytterst på akseltappen.

Men så er det jo så enkelt å gå for det som ligger på lager her til lands, til en overkommelig pris, -etter at feriepengene kom.. Med sperre i orden og 35" dekk samt litt idiotoffroaderfaring så er nok Longfields tryggest!
Nå knaser det så godt at noe må gjøres, selv om en orntlig rens og smøring sannsynligvis ville redusert mye av ubehaget, særlig ved lite luft og sving-rygging.
Jeg kjører såpass få km så da håper jeg de skal holde de 15 årene jeg skal ha bilen..
Rullegud skrev:Fy flate, den der passa fryktelig fint i fronten på 80'n!
Gikk rett inn på ønskelista mi gitt...
Merker du stor forskjell fra "bærplukkern"?
Bamsen blir stadig grommere!
Stor forskjell?, tja, mer oppmerksomet hvertfall! Forøvrig så var "bærplukker`n" tyngre enn ShortBus`n, uten vinsj i. Angrepsvinkelen var jo elendig utenfor vei, og noen av løypetraseene som jeg prøvde på Landstreffet hadde nok vært omtrent håpløse uten KortBuss`n!
Ja, Bamse skal bli enda grommere, følg med..!