Side 4 av 5

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: tor aug 05, 2010 11:38 pm
av vitalogy
Da har jeg bukka til litt mere rør på jobb..

Så da er det bare å ta med seg byggesettet i garasjen og bruke helga til å sveise litt..

Men jeg skal til å handle dekk..

Har jo papirer og dekk i 31", men jeg har lyst på littegranne større,
Dekka jeg går for er BFG Mud Terrain.. Får de for ca 6000 inkl omlegging/balansering.
Tror det er grei pris. De blir sikkert seipa etter hvert også.

Kan jeg gå for noe større en 31" uten at dekka tar borti noe mon tro?
Syns det er greit med plass med 31". Kan 32x11,5 på 15" felg gå uten store problemer?

Vet jeg leste en plass før her inne hva som gikk og ikke gikk..
Men fant den ikke igjen i farta.

Noen som har erfaringer på dette?

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: fre aug 06, 2010 7:30 pm
av Toy_Roller
kjøp smale dekk som tilsvarer 33 i høgde,... :mrgreen:

jeg har 10,4 x33,5" dekk på min.. :D

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: lør aug 07, 2010 9:53 pm
av vitalogy
Går det med 33 uten heving da?

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: lør aug 07, 2010 10:30 pm
av Thomazinho
På 8" felger så kan det kanskje gå... Spørs hvor sigen fjærene er da :wink:

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: man aug 09, 2010 7:24 pm
av vitalogy
Veldig signe fjærer :) får vel nøye meg med 31" da tenker jeg. Da er det jo lovlig også :D

Har fått begynt så smått å fikse roof rack å nå. Tror det blir bra.

Skal prøve å få lagt ut bilde en dag av hvordan det blir.

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: lør aug 21, 2010 10:07 pm
av vitalogy
Da var årets ferietur avviklet.

Har sett litt mer av vårt fagre land den siste uka, dog ikke med Land Cruiser da samboer nekta å kjøre rundt i ei uke i en gammel bråkete bil som lukter olje og diesel.
Skjønner meg ikke på slikt, men jeg måtte krype til korset og bruke "reserve" bilen, en BMW 118d
med minimalt med plass til bagasje. :)

Men vi kom oss da rundt med den også..

Det har dermed blitt lite jobbing med 70´n i det siste.
Har kommet litt lengre på roof racket, men mangler desverre de siste bilda da den mobilen jeg tok bilda med ligger igjen i garasjen....
Men har ett par tre "litt under veis" bilder på den andre telefonen.. Så her kommer de :) Blir forholdsvis funksjonelt dette tror jeg.. Vakkert blir det derimot ikke,,, men det er ikke det viktigeste for meg.. Funksjon foran finesse :p

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: søn aug 22, 2010 12:35 pm
av Toy_Roller
wooow... uber bra!

hva har du tenkt å bruke til bunn plata??? :?:

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: søn aug 22, 2010 10:00 pm
av vitalogy
Tenkte å bruke 2mm alu dørkplate i bunn. Å så blir det nok ei zarges kasse på sikt. Mest for syns skyld :p

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: søn aug 22, 2010 10:03 pm
av Containercruiser
Zarges og Hilift på taket e gromt d:)

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: ons aug 25, 2010 11:37 pm
av vitalogy
Det går stadig fremover med roof rakcet mitt. Fikk sveisa ferdig i dag, og nesten ferdig grunna. Gikk tom for grunning, så måtte innom jobb å hente mer i kveld.

Så i mårra må jeg grunne ferdig, å så blir det å avslutte med svart.

Ellers så nyter jeg siste ferieuka med jakt, fiske og vedsjau i tilleg til cruiser skruing.

I morgen kommer forhåpentlig bilder av resultatet.

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: fre aug 27, 2010 6:20 pm
av vitalogy
Da var endelig takgrinda ferdig sveiset, grunnet og lakket. Tok litt lengre tid enn antatt. Men var dårlig tørk.. kaldt og rått for tida.

Legger ved litt bilder av resultatet.. :)

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: søn aug 29, 2010 9:17 pm
av vitalogy
Da var endelig lakken tørr og takgrinda påmontert..

Jeg er fornøyd med resultatet så langt.
Skal bestille dørkplate i alu til å ha i bunn i mårra om jeg rekker. Så skal jeg offshore i 3 dager. Å da rekner jeg med at plata er ferdig klippet og levert på jobb når jeg er tilbake på land. Så får jeg kanskje montert den til helga.

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: man aug 30, 2010 4:24 pm
av Thomazinho
Ble bra det! :)

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: man aug 30, 2010 11:42 pm
av 4Springar
Flott, pene sveiser også!

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: tor sep 16, 2010 9:02 pm
av vitalogy
Tja, lite skruing på kjerra for tida. Men det er vel ett godt tegn :p

Men det virker som om 70´n har fått i seg styrkedrikk.
Har vært plaget med litt tendenser til varmgang i motbakkene, selv med ny radiator og ekstra vifte.

Har drevet og justert dieselmengde osv for å se om det var noe der, men ingen endring å spore.


HELT til i forrige uke, da våknet plutselig beistet fra dvalen. Mye kvassere respons når jeg drar på, brøler ekstra høyt og guffer lett på til over 100 i bratte motbakker.
OG tempen holder seg stabil. Maks 95 på tung belastning, med 0,6kg ladetrykk og meste laget med diesel.

Det er igrunn veldig greit når det går den veien føler jeg :D
Det skal nevnes at jeg har prøvd å provosere frem "koking" bare for å se hvor mye belastning den tåler :p

Så jeg tror faktisk motoren har vært full av koks og avleiringer. Og at dette endelig har brent opp når motoren har fått kjørt seg skikkelig. Det samme gjelder sikkert kjølesystemet, sikkert mange kanaler som var full av gørr.


Legger ved ett lite stemningsbilde av hvor hendig det er med LC

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: fre sep 17, 2010 10:40 am
av Thomazinho
Du satser på å unngå bråbremsing da eller? :mrgreen:

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: fre sep 17, 2010 4:02 pm
av vitalogy
Kunsten er å skare så fullt oppunder taket at det ikke har mulighet til å rikke seg :p

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: fre sep 17, 2010 10:15 pm
av Thomazinho
Hi hi, konge!

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: søn okt 03, 2010 9:36 pm
av vitalogy
Tja... Da har jeg sittet å lest meg opp på overhaling av framaksling.

Ser at de aller fleste anbefaler bytte av tettingene i bakkant av knokkelhuset når man først er ute med spindelen og skal skifte simmringene.

Når jeg ser i boka er det mye styr med shims, stramming osv..
Er det slik å forstå at så lenge man ikke legger inn nye shims, og legger shimsene inn samme veg som de lå orginalt... Så blir alt OK? Hvor mye bør lagrene strammes?

Og så har vi denne berømte messing foringa/bushingen... Bør jeg bare bytte denne med en gang, eller går det greit så lenge den ikke er VELDIG slitt?

Re: Vitalogy's LJ70 Garasje

Postet: søn okt 03, 2010 10:14 pm
av knixen
vitalogy skrev:Tja... Da har jeg sittet å lest meg opp på overhaling av framaksling.

Ser at de aller fleste anbefaler bytte av tettingene i bakkant av knokkelhuset når man først er ute med spindelen og skal skifte simmringene.

Når jeg ser i boka er det mye styr med shims, stramming osv..
Er det slik å forstå at så lenge man ikke legger inn nye shims, og legger shimsene inn samme veg som de lå orginalt... Så blir alt OK? Hvor mye bør lagrene strammes?

Og så har vi denne berømte messing foringa/bushingen... Bør jeg bare bytte denne med en gang, eller går det greit så lenge den ikke er VELDIG slitt?
her tror jeg ikke du får "riktig" svar, men svar avhengig av hvem du spør. JEG byttet kingbolt lagre og gjenbrukte original shimsene uten noen dårlige erfaringer med det. Jeg har gjort det på flere akslinger egentlig.

Du bytter alle tettinger når du først har det oppe, argumentet for å ikke bytte messingforinger og andre ting er strengt tatt økonomiske, samt i forhold til hvor lenge man planlegger å beholde bilen. Gjør man jobben skikkelig trenger du kanskje ikke gjøre den pånytt.