Side 4 av 52

Postet: tor jan 22, 2009 4:48 pm
av 4Springar
tryta skrev:Stilig avbrekk med den fargen,samt at buen bak som er så mye mindre blir kjult av overgangen. Riktig så lekkert.
enig der...

Postet: ons jan 28, 2009 4:54 pm
av 4Springar
etter jeg fikk rydda opp i slangene fra turbon går bilen jevnt å greit i mars-fart, ikke som før da den ikke holdt jevnt ladetrykk..
men nå den er rimelig slapp,gitt!
Får ikke noe særlig ladetrykk, på det meste 3,5-4bar.
Har nå prøvd å blende wastegaten for moro skyld, uten endring.
En anna ting jeg merka etter jeg rydda i slangene, turbotrykksmåleren går mye tilbake, til ca -3bar når jeg slipper gassen. Hva betyr egentlig dette i praksis?

Vil i allefall ha MER TRØKK i bilen, vet jo det bor myye der! HJELP!

Postet: ons jan 28, 2009 5:15 pm
av 4Springar
oi... lurer på at eg justerte på injection-pumpa...ikke på edic-motoren/pumpa...shit... ka e det eg har rørt på da? må se på det etter litt middag.

Postet: ons jan 28, 2009 5:17 pm
av Rukus
Regne me d va 0.35-0.4 bar du mente....?
Monter en sånn trykks justering som æi hadde på Hilux'n....huske du?
Da må du jo kunne justere trykke...

Postet: ons jan 28, 2009 7:01 pm
av 4Springar
Rukus skrev:Regne me d va 0.35-0.4 bar du mente....?
Monter en sånn trykks justering som æi hadde på Hilux'n....huske du?
Da må du jo kunne justere trykke...
Ja, den røska eg nettopp bort ,fant ut at den gjorde ingenting... og det blei ingen endring etterpå heller...

Postet: ons jan 28, 2009 9:10 pm
av Rukus
Hmm...merkelig...da må d jo være nå muffins hær...å ikje av den typen me sjokoladebiter i... :o
Før når du justere på den ventiln så slippe man på en måte førbi trykke før d kjæm tel westgate ventiln...så nå rart hær ja... :shock:

Postet: ons jan 28, 2009 9:49 pm
av Eivind37
Tror den kanskje får for lite diesel. Juster opp...så får du nok mer respons

Postet: ons jan 28, 2009 11:44 pm
av 4Springar
blei pinade usikker på om eg justerte på rett plass...

e det denna armen som skal "kortes inn" ??

Postet: tor jan 29, 2009 1:22 am
av 4Springar
i morra den dag skal detta fikses!

Og ny stereo skal monteres!
2DIN i 1din slot... hehe! fram med dremelen...
Eller skal eg kanskje montere 2DIN spilleren der de to runde luftlyrene står...Bruker de aldri, bruker bare fot eller rutevarme. Da kan jeg jo samtidig montere CBen der det er 1DIN slot. ;)
Tror egentlig det er plassen på hver enkelt plass som får avgjøre detta. 2DIN spilleren var stoor...

Postet: fre jan 30, 2009 12:16 am
av per_martin
Hei! Eivind er vel den rette til å svare på dette, men det ser ut som om det er edic-armen du har bilde av over. Denne har vel hovedsaklig med start og stopp å gjøre. Dieselmengden justeres på selve dieselpumpa. (Skrue i bakkant) På enkelte pumper skal den srues inn mens den skal ut på andre....

Postet: fre jan 30, 2009 8:12 am
av stian f
Hei og grattis med ny bil;)

Det er rett som per martin sier over, at det bildet du har lagt ut er av EDIC-motoren (Electirc Diesel Injection Control) som egentlig bare er en svindyr servomotor som slår av og på diesel-tilførselen til dieselpumpen. Resultatet av å korte inn dette staget for mye er at du ikke vil få stoppet motoren.
For å justere dieselmengden er det en skrue i bakkant av dieselpumpen du må skru på.

//stian f

Postet: fre jan 30, 2009 1:34 pm
av marting
Hmmm... det er stoppern til denne armen både jeg og Eivind har justert.. Har bilder hjemme.. skal legge ut etterpå.

Postet: fre jan 30, 2009 3:59 pm
av Rukus
Hmm...rart om det ikke er en skrue på selve diesel pumpa slik som alle andre diesel motorer har....

Postet: fre jan 30, 2009 4:23 pm
av marting
Var ute å starta opp kjerra for å inspisere... Begynner jammen å lure litt sjøl. :lol:

Har etter anvisning fra opptil flere justert stoppeskruen til denne mekanismen...

Men når man ser på det så ligger ikke armen inntill stopper'n i det hele tatt.. ser ut som det eneste man justerer da er "overinjection" eller posisjonen der armen står mens starteren går..

Det er skruer som ser mye viktigere ut ja..med plombering og greier.

Har du gjort dette Stian? Hva er det man faktisk skal justere da?

Jeg bare skrudde ut et par runder og kjørte, har egentlig ikke testa uten den justeringen.. kanskje den har 0 effekt

Men er det ikke masse folk som har tukla med dette?

Dette syns jeg vi må komme til bunns i :roll:

Postet: fre jan 30, 2009 9:22 pm
av Rukus
På Hilux, og alle andre diesel motorer jeg har vært borti, så er det en slik skrue på selve pumpa som er plombert orginalt som står for justering av diesel matinga...så litt rart om det ikke er det på 60'n også¨....er til å med det på lastebilene jeg har justert diesel pumpe på....

Postet: lør jan 31, 2009 12:32 pm
av 4Springar
takk for konstruktive svar.
bilde viser hvor jeg har justert... må kansje bare 40 runder til ut...?
prøver vidre...

Postet: lør jan 31, 2009 7:14 pm
av joje
For å justere på mere diesel, skrues den skruen nederst der ja, INN :P

Jeg har skrudd inn min ca en omdreining, og da poffer det ut litt svart røyk av og til.

EDIT: Feil skrue! Pål

Postet: lør jan 31, 2009 7:44 pm
av per_martin
Er nok ikke den som kan mest om dette, men denne skruen heter "speed control screw" i manualen til 2H motoren. Fremgangsmåten for justering er å skrue på denne mens motoren går på tomgang. Så trør man flatt jern og sjekker turtallet (som skal stoppe på 4100 rpm med koblingspedalen inne, 4000 med pedalen ute og gearet i fri).

Etter det jeg forstår vil denne skruen bestemme dieselmengde ved maxturtall på motoren (hvor høyt turtall motoren kan ha før diesel mengden "slutter å henge med").

Om å justere på denne slik at mengden øker ved høyt turtall/tilførsel holder tritt med motor på høyere turtall OGSÅ gjør at motoren får mer diesel på lavere turtall må andre svare på.

Postet: lør jan 31, 2009 8:12 pm
av blåmann
Har bare litt erfaring med hvordan dette virker på traktor, men det ligger jo litt i samme gata :lol: , på de motorene jeg har vært borti så har den eneste merkbare effektøkningen kommet på de siste 500 omdreiningene av turtelleren.. Der de før "dabbet litt av" rett før maks turtall blei motorene litt mer "ivrig" rett før turtallssperra.. liten effekt i resten av registeret..

Postet: lør jan 31, 2009 9:55 pm
av Steinar
Min ser slik ut. Man skrur av den store hylsa, da ser du pineskruen - løsner på kontramutteren - i enden (mot torpedoveggen) på pinneskruen er det ett hull for en liten umbrako, med den skrues pinneskruen inn så mye som ønsket - tight til kontramutter - på med hylsa......