Knixen skrev: "Og den funker utrolig bra, digger rett å slett autolockers... skjønner ikke at jeg noen gang har brukt penger på ARB sperrer... Det er bortkastet rett å slett, det understyrer ikke og sperrene er der når du trenger de. FANTASTISK rett å slett!!!"
Dette er interesang lesing og egentlig en bekreftelse på mine teorier som ofte ikke deles av andre
Jeg har jo en slik bak på tresseren og er også veldig fornøyd. Ikke minst over vinteregenskapene. Men jeg tror det krever lang hjulavstand for å kjøre trygt med autolocker.
Testet et par turer de 4 milene fra Sokndal til Flekkefjord (4 mil med smal vei som kronisk går opp og ned samt at det er svingerhver 100m.) i vinter. Begge turene måtte jeg bruke 4x4 opp bakkene pga. is MEN lærte raskt (første nedstigning) att 4x4 måtte ut før det gikk nedover ellers låste 3 hjulmed en gang. Ellers går den stort sett fint på 2 hjulstrekk overalt.
Men så er det dette med å ha den forran. Tja, etter mitt hode vil 99.9% av kjøring på vei foregå på 2 hjulstrekk over ett år så det bør ikke ha noe å bety da. Men kopler den ut i 4x4?
Her svarer du Knixen som har prøvd.
Min erfaring bak var at i begynnelsen slet jeg i enkelte situasjoner med å kople den ut. (autolocker kopler ut og ikke inn). Dette da spennet i driverket må ut før den slipper. Nå etter 15000km sliter jeg med å ikke kople den ut uansett situasjon, dette da en (ubevist eller bevist) har lært seg å kjøre bilen for opptimal funksjon. Fx. når andre kjører bilen da hviner det i dekk og smeller når den slipper-så det er en vanesak.
Og nå kommer det mr. Knix; jeg kommer til å flytte lockeren over i 45en. Den er enda lenger i hjulavstand. Men hvordan funker det forran? Har du kjørt i 4x4 på glatta? Får du den koplet ut i terrengkjøring? Må du da stoppe-fri-for så å kjøre eller slipper den forran med den rette teknikk?
Det ble mye her, men emnet er svert interesangt da jeg mener det hersker en nærmest relegiøs overbevisning om att ARB er det eneste alternativ. Og alt en investerer i bør vel ha den ønskede nytteverdi? Det har det selvsagt med ARB, men er prisen for 2 ARB+kompressor-slanger+++ til å forsvare sammenlignet med prisen på 2 autolockere? For man får omtrent 2 autulockere for prisen av en ARB.
Eller for å snu på det; er dobbelt så dyre deler dobbelt så bra?
For egen del har jeg en gang hatt ARB forran og bak på en trialbil-aldri mere. Jeg hadde rett å slett null peiling på hvor og når de skulle brukes
Før mr. Knixen svarer vil jeg gjenta noe jeg skrev en annen gang på forumet, jeg tror ikke de fleste med ARB vet NÅR de skal brukes. Det er ikke vondt ment, men ved investering i slikt dyrt utstyr bør en lære seg den opptimale bruk. Ble selv overasket når jeg fant ut at de beste biltrial førerne brukte arben forran mest når de kjørte nedover og det ikke var hindere! Hvorfor? Det kommer i neste innlegg
(sorry om det sporet litt av i garagen, men Runneren er liksom litt unorsk så det passer godt her

)