Knixens garasje, endelig cruiser igjen!

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Rukus
Ble med: ons feb 08, 2006 7:14 pm
Lokasjon: Bardu

Innlegg av Rukus »

knixen skrev:
offroadguru Solli skrev:Det begynner å ta form gutt :D
Kommer du tul å bruke andre fjærer når du monterer portaler, eller blir det ok om du monterer de over fjærene?
Planen er å montere de oppå fjærene som står på bilen, har på sikt lyst til å bygge om til 4link og coilovers. :)
Stakkars, kutte opp fine bilen å bygge om tel 4 link :lol: hehe. kan bli bra d ;)
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD

Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok

Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Brukeravatar
Gi Gass
Ble med: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Lokasjon: Bergen
Kontakt:

Innlegg av Gi Gass »

Begynner og bli bra. Dritfet front med lykter, men bakfangeren så litt rar ut med skråen på sidene..

4-link med coilovers ja....

Vurdert og skaffe deg en hobby?? :roll:
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Blir skikkelig bøllete Knut! Knut og Knut kommer til å regjere i de russiske skoger! :twisted:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Dette ble bare dritfett Knut!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

vært å testet litt i kveld... måtte ta en test før jeg bytter aksler...
Vedlagte filer
091.JPG
091.JPG (41.83 KiB) Vist 4027 ganger
083.JPG
083.JPG (30.68 KiB) Vist 4027 ganger
081.JPG
081.JPG (51.09 KiB) Vist 4027 ganger
045.JPG
045.JPG (47.15 KiB) Vist 4027 ganger
018.JPG
018.JPG (37.16 KiB) Vist 4027 ganger
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
iknut
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

Det flexer mye dette, Knut.
Hvor mye klaring er det igjenn inni hjulhuset bak?
Med større hjul en det du har nå og så mye flex, ja da spørs det om ikke du må ha SPOA på portalene... :shock:
Som Jan (Gi Gass) sier, så skal det jo ikke subbe bare man kjører over en fortauskant...
Har du planer om å lage "traction-bars" forran og bak?
Ref: http://www.rockymountainsusp.com/tractionbars.htm
Med portalene blir det jo lengre "arm" som gir mye mer "wrap-up" ved gassing og bremsing.
Vet ikke hvordan dette er løst på en 303, men den har jo mye stivere fjærer en det du har. Men det blir kanskje ikke noe problem?
Ka du trur ?
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Det er jo enkelt å fikse det, er jo bare større bumpstops :wink:

Det er klaring nok til 40" dekk, hadde det vært mer så hadde jeg sikkert gått for 42 eller 44... :shock:

Med sua så burde det ikke være behov for traction bar, eller axle wrap bars. Selv med portalene. Tviler på at det blir et problem, og ihvertfall ikke vanskelig å løse skulle det vise seg å bli et problem! :wink:

Dekkene mine er ankommet bgnor, gleder meg til de kommer!
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Brukeravatar
iknut

Innlegg av iknut »

Betryggende å høre at du har kontroll :D
Det ligger bare i min natur å forsøke å finne potensielle svakheter/forbedringsmuligheter.
Men synes du ikke bilen er fet nok nå da?

Hint, hint, portalene og 40" passer nok mye bedre på en LC80 :twisted:
Knut
HDJ 80 VX
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

iknut skrev:Betryggende å høre at du har kontroll :D
Det ligger bare i min natur å forsøke å finne potensielle svakheter/forbedringsmuligheter.
Men synes du ikke bilen er fet nok nå da?

Hint, hint, portalene og 40" passer nok mye bedre på en LC80 :twisted:
'
he he, synes bilen ser dritbra ut nå! Og den funker utrolig bra, digger rett å slett autolockers... skjønner ikke at jeg noen gang har brukt penger på ARB sperrer... Det er bortkastet rett å slett, det understyrer ikke og sperrene er der når du trenger de. FANTASTISK rett å slett!!!

Kan legge til at dual-transfer er tingen, utrolig for en kontroll du har på bilen.

Ja, det er bra du er kritisk og nøye Knut. Det er jeg også. Føler jeg har rimelig kontroll nå, håper det stemmer i praksis. :wink:

Håper dekkene ble sendt i dag! :D eller senest i morgen, det haster å få de hit nå!!! :P

Brukeravatar
offroadguru Solli
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Innlegg av offroadguru Solli »

Knixen skrev: "Og den funker utrolig bra, digger rett å slett autolockers... skjønner ikke at jeg noen gang har brukt penger på ARB sperrer... Det er bortkastet rett å slett, det understyrer ikke og sperrene er der når du trenger de. FANTASTISK rett å slett!!!"

Dette er interesang lesing og egentlig en bekreftelse på mine teorier som ofte ikke deles av andre :lol:
Jeg har jo en slik bak på tresseren og er også veldig fornøyd. Ikke minst over vinteregenskapene. Men jeg tror det krever lang hjulavstand for å kjøre trygt med autolocker.
Testet et par turer de 4 milene fra Sokndal til Flekkefjord (4 mil med smal vei som kronisk går opp og ned samt at det er svingerhver 100m.) i vinter. Begge turene måtte jeg bruke 4x4 opp bakkene pga. is MEN lærte raskt (første nedstigning) att 4x4 måtte ut før det gikk nedover ellers låste 3 hjulmed en gang. Ellers går den stort sett fint på 2 hjulstrekk overalt.
Men så er det dette med å ha den forran. Tja, etter mitt hode vil 99.9% av kjøring på vei foregå på 2 hjulstrekk over ett år så det bør ikke ha noe å bety da. Men kopler den ut i 4x4? Her svarer du Knixen som har prøvd.
Min erfaring bak var at i begynnelsen slet jeg i enkelte situasjoner med å kople den ut. (autolocker kopler ut og ikke inn). Dette da spennet i driverket må ut før den slipper. Nå etter 15000km sliter jeg med å ikke kople den ut uansett situasjon, dette da en (ubevist eller bevist) har lært seg å kjøre bilen for opptimal funksjon. Fx. når andre kjører bilen da hviner det i dekk og smeller når den slipper-så det er en vanesak.
Og nå kommer det mr. Knix; jeg kommer til å flytte lockeren over i 45en. Den er enda lenger i hjulavstand. Men hvordan funker det forran? Har du kjørt i 4x4 på glatta? Får du den koplet ut i terrengkjøring? Må du da stoppe-fri-for så å kjøre eller slipper den forran med den rette teknikk?

Det ble mye her, men emnet er svert interesangt da jeg mener det hersker en nærmest relegiøs overbevisning om att ARB er det eneste alternativ. Og alt en investerer i bør vel ha den ønskede nytteverdi? Det har det selvsagt med ARB, men er prisen for 2 ARB+kompressor-slanger+++ til å forsvare sammenlignet med prisen på 2 autolockere? For man får omtrent 2 autulockere for prisen av en ARB.
Eller for å snu på det; er dobbelt så dyre deler dobbelt så bra?
For egen del har jeg en gang hatt ARB forran og bak på en trialbil-aldri mere. Jeg hadde rett å slett null peiling på hvor og når de skulle brukes :?

Før mr. Knixen svarer vil jeg gjenta noe jeg skrev en annen gang på forumet, jeg tror ikke de fleste med ARB vet NÅR de skal brukes. Det er ikke vondt ment, men ved investering i slikt dyrt utstyr bør en lære seg den opptimale bruk. Ble selv overasket når jeg fant ut at de beste biltrial førerne brukte arben forran mest når de kjørte nedover og det ikke var hindere! Hvorfor? Det kommer i neste innlegg :D

(sorry om det sporet litt av i garagen, men Runneren er liksom litt unorsk så det passer godt her :D )
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Offroad: Autolocker foran understyrer minimalt og er der når du trenger den. I usa bruker de ofte autolocker foran og arb bak. Jeg synes den slipper fint, og at jeg hele tiden har kontroll på retningen til bilen. Noe jeg ikke opplevde med arb sperren min, når den var inne så fikk jeg ikke skiftet retning. Så det er en helt klar forbedring foran den.

onroad: jeg fikk testet litt i vinter, ikke mye. Men selv der var jeg happy. Det er klart at ved skikkelig gasspadrag i sving i lav hastighet så understyrte den. Men hvem kjører slik? Du styrer egenskapene med gasspedalen og det var ingen problem å kjøre med autolockere foran og bak.

Jeg blir personlig aldri å investere i ARB igjen, jeg er mye mer happy med autolockerne. At det er færre feilkilder er jo et pluss.

Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Innlegg av Toyole »

Forstår ikke hvilke kontakter du har hos myndighetene Knut.
Det er da meg helt utrolig at denne Runneren skal kunne være og bli godkjennt med norske skilt med portaler og 40". Har vurdert sakene litt anngående portaler, men funnet ut at det er døfødt å prøve.
Men forstår jeg saken omtrent riktig, så skifter vel du allt understell, fangere m.m før ev. visninger, bare du har noen timer på deg ute i innkjørselen.

Bilen er som iKnut sier, særdeles digg!
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Den hverken er, eller blir godkjent tror jeg Ole ! :wink:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Den har ihvertfall ikke så mye innskrevet i vognkort... :wink:

om den blir godkjent en gang i tiden vet man jo ikke... :roll:

Brukeravatar
Gi Gass
Ble med: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Lokasjon: Bergen
Kontakt:

Innlegg av Gi Gass »

knixen skrev:Den har ihvertfall ikke så mye innskrevet i vognkort... :wink:

om den blir godkjent en gang i tiden vet man jo ikke... :roll:
Tror du det?? Tror er noe man gjør i kirken, eller ...

Noen som vet hva verdens største tro-samfunn er??

Alle de VAG (vw/audi) eierne som kjører rundt i nyere modeller med den tro at de har kjøpt en god bil.. :lol: :lol:
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471
Brukeravatar
knixen
Kontakt:

Innlegg av knixen »

nye dekk endelig ankommet et par måneder etter tiden... :wink:
Vedlagte filer
008.JPG
008.JPG (37.14 KiB) Vist 3722 ganger
005.JPG
005.JPG (50.05 KiB) Vist 3722 ganger
004.JPG
004.JPG (30.2 KiB) Vist 3722 ganger
003.JPG
003.JPG (42.85 KiB) Vist 3722 ganger

Brukeravatar
iknut

Innlegg av iknut »

Nei, det der ser ikke bra ut, Knut.
Allt for store til den lille bilen. Hjulhusene dine er allt for små.
Det blir å ødelegge et ellers estetisk mesterverk :shock:
Jeg sier bare en ting:
Send de sørover igjen. Det står en 80 her og venter på de !
:twisted: :twisted: :twisted:
Knut
HDJ 80 VX
dpm
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm

Innlegg av dpm »

dette blir jo usansynlig brutalt! :)
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

indeed! men bare akkurat store nok!
oystein
Ble med: tor jan 27, 2005 9:51 pm

Innlegg av oystein »

Er vel en viss fare for at du er kurert for 2 tomme syka no.

Har du gått igang med demontering/montering?
Svar

Tilbake til «Garasje»