Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynner

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
exposed
Ble med: tir sep 07, 2004 6:24 pm
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Innlegg av exposed »

kavaleristen skrev:Liker innstillingen din, Martin.. Rust er jo bare stål i en annen form, hvor vrient kan det være ;) Hullet ble litt større idag også gitt..:
hull3.jpg
Men, ingen fare! etter mitt eget 4delers lynkurs i garasjesveising anser jeg megselv som halvveis utlært :roll:

Thomas, om den turboen ikke funker så blir jeg faktisk litt lei meg! dobbel effekt og halve dieselforbruket.. a man can dream.

Men dere.. hva er prosedyren for å rette opp rattet etter man hever fronten egentlig :?: Blir slitsomt i lengden å kjøre med styret halvt til høyre når bilen går rett frem. Antar svaret begynner med "det er bare..." (f.eks. det er bare å skru ut motoren, også tar du en ventilvrenge på den indre stussen. resten forklarer segselv" :) )
Har snart lest hele garasjen din, men her begynte jeg virkelig å le godt :D Kjenner meg igjen i "det er bare..." og så en masse uforståelig tekniske beskrivelser ;-)
Brukeravatar
exposed
Ble med: tir sep 07, 2004 6:24 pm
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Innlegg av exposed »

Imponerende at du gir deg i kast med den turboen!
Men dritkult når du får alt til å virke og kjenner stoltheten komme krypende ;-)
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Hehe..."Det er bare..!"

Nei...det er ikke det! De som har skrudd litt, og gjordt en del ting flere ganger på disse bilene har lett for å gå i et eget modus....hvor "det er bare..." osv etterfulgt av en hel del uforståelige ord for en som ikke har den erfaringen...

Vi som svarer må ta oss i det...også undertegnede!!

Så...vær ikke redd for å si fra...eller spør om det kan presiseres ytterligere....Det er ikke noe problem!!
Vi har alle begynt et sted en gang...... :)
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
kavaleristen
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Innlegg av kavaleristen »

Exposed, man vet ikke på hvor dypt vann man er før man oppdager det selv, og da er det som oftest for sent :) Den turboen skal bare fungere på et vis. Tror jeg har bestemt meg for å lage en adapter for å løfte turboen opp og fram. Det medfører endel sveising av rør, men jeg har en bra feeling likevel. Meen, det spørs hvem av oss som får ting til å funke først av oss. Vi får ta en rånerunde rundt på løkka når vi begge har fått fungerende propeller 8)

Martin, blir ikke vannet som står i mot turboen kokvarmt om man blender retur? skjønner ikke dette jeg. Satser på å ta vann både inn og ut fra slangene på toppen som går hhv til/fra varmeapparatet. Er vel ikke så sykt høyt trykk at det ikke holder med no litt kraftige t-stykker med tilsvarende klemmer håper jeg. Bør være greit å finne deler til det også.

Oljeslangen skjønte jeg plutselig poenget med, og trenger bare en passende banjobolt for å ta ut olje fra oljetrykksvakten. Bare finne gjengene på banjobolten så kan vel ikke det være så ille å skaffe heller.

Handleliste:
- T-stykke, vakuum, WG, ea1
- T-stykke, kjølevæske, ea2
- Slangestump, kjølevæske, ca 40cm, ea2
- Banjobolt, oljetilførsel, ea1
- Skiver, banjobolt, ea2
- Rørstuss for returolje, ea2
- Slange, oljedamp, ea1
- Eksos, potte, 3", ea1
- Eksos, mellomrør, 3", ea1
- Eksos, bakakselrør, 3", ea1
- Eksos, downpipeopplegg, 3", ea1
- Luftfilter, forbrenningsluft, ea1
- Adapter, luftfilter/turbo, ea1
- Rør, luft, turbo/innsug, ea1
- Slangeklemmer, ass

.. detta blir rått :mrgreen:
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Nei.. altså ikke blende returen på kjølevannet... droppe hele vanngreiene mente jeg.. Fks så er turboen jeg har brukt opprinnelig fra en sprek sportsbil...turboen har et skikkelig slaraffenliv i min bil og kjøles plenty av olje og luft..0,5 kg trykk og 130-140 hester i en 4L diesel er liksom ikke "high performance" Vannkjølinga er nok mest i veien.. Men det er klart.. bor du på toppen av norges lengste bratte bakke og har med 3 tonn tilhenger hver dag og kjører konstant med bånn gass... da kanskje..
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
kavaleristen

Ah, slik ja. Kanskje det blir pri2 å mekke vannkjøling på den da. Hører på folket! Var bare redd at designet i vannkjølte turboer krevde vannkjøling. Altså at oljeløpet var lagt opp forskjellig og ikke ga nok kjøling. Er man nybegynner så er man nybegynner :) Lekte også litt med konseptet om å ta kjølevæsken utelukkende fra slangen inn til varmeapparatet, slik at alt vann inn i varmeapp først gikk gjennom turbo.. det burde vel gitt grei varme i kupéen på kalde vinterdager?? Jeg er jo som kjent plaget av kalde skibabes i baksetet i vinterhalvåret..

Så litt nøyere over turboen igår. Ved midnatt lå den i deler og fikk en omgang med olje og pusseklut. Later til å være i bra stand. Jeg innså at jeg måtte rotere litt på eksoshuset ift huset til luftpropellen uansett, så da var det like greit å pelle ting fra hverandre.

Har noen en lur redneck måte å teste at wastegataktuatoren fungerer (membranen er hel)? Prøvde skape litt overtrykk ved hjelp av støvesugeren igår, men rikket ikke akkurat WGen på det.
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Altså... jeg er på ingen måte ekspert, og vil nødig bli holdt ansvarlig for et turbohavari pga mine tips..
Men husker at når jeg la ut mitt turbobyggeprosjekt på Ih8mud.com så var det flere "guruer" som mente at vannkjøling på den og den turboen ikke var nødvendig.... HJ61 har vannkjøling... og er det uttak til det på turboen din så er det nok tryggest å bruke den...
Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

om jeg husker riktig fra denne diskusjonen om vann på ih8mud så kom de frem til at stor sirkulasjon på vannkjølinga var ikke så viktig, fordi vannet absorberer varmen meget effektivt og kan lede varmen vekk uten problemer med bare litt bevegelse i vannet.

Det ble også påpekt at en dieselturbo vil aldri bli så varm som på en tunet bensinmotor, men om en turbo er designet med vannkjøling vil ikke bare olja være nok.

på ct26 turboen fra toyota er størstedelen av huset mellom propellene designert til vannet og bare en bitteliten plass på undersiden er det olje til smøring. På en turbo som er laget med vannkjøling hadde jeg ikke følt meg trygg på at olja kan gi nok kjøling.

Om du allerede har flenser og sånn klart er det jo ikke en kjempejobb å legge opp vann til snurra fra varmeapperatslangene.
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

JA...bruk vanngreiene!... ikke hør på meg for mye... :oops: babler i vei jeg.
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Ser du tenker på å ta vann i sløyfa til varmeapparatet. Pass i så fall på at du gjør det på en slik måte at du får sirkulasjon også når varmeapparatet er stilt på "kaldt", altså når krana er stengt.
Brukeravatar
kavaleristen

Æsj, jeg gir opp! Driter i turbo og kjøper hamsterhjul istedet! :P

Hehe, bare skøyer altså, kobler til det som er jeg, på sikreste måte, så får vi se hva som skjer. Takk for innspill altså, føler meg egentlig ganske konfident på at dette skal gå bra. I verste fall skylder jeg bare på Martin :wink:
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Apropos, hvilke kjeder fører et assortert utvalg av banjobolter? Virker ikke som de vokser på trær.. :|
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Kanskje TESS har noe..... men du har noen utfordringer nå.. :lol: jeg brukte nok minst 100 timer på å leite etter diverse "fittings"... det var et firma på kolbotn som het noe med "fittings" fks noe som passa i gjengene til tappepluggen for vann kjøpte jeg vel der..
Brukeravatar
kavaleristen

Oppdateringer fra helgens turbomekk..

Lørdag sponset jeg biltema med ca 2400,-... 3" eksos inkl. Pluss endel rørbiter og alt annet jeg kunne komme over. Dessverre lite med slanger og t-adaptere til kjølevæske og såklart ingen banjobolt å oppdrive noe sted jeg var innom. Men er nok å holde fingra opptatte med denne helgen selv om jeg ikke har alle deler til å få prosjektet ferdig!

Spørsmålet jeg stiller meg er om jeg kan fjerne motorvarmeren, og heller rute kjølevæska derfra til turboen. Det vil være det absolutt enkleste, ikke minst fordi returslangen (?) fra motorvarmeren er så helsikes i veien for der turboen står. Regner med sirkulasjonen på kjølevæsken går fra termostathuset, gjennom motorvarmeren, og med retur ned i blokka?

Etter litt prøvesveising igår så går jeg nok for å sette turboen lavt, under manifolden. Downpipen kommer kliss inntil fotbrønnen :/ Derav Sleggemekkerens sleggejobb på skruefestet til varmeskjoldet som vanligvis er montert der. Bør jo absolutt få jazzet inn noe varmebeskyttelse imellom.

Tess får avlagt et besøk av meg på mandag. Må gå an å få banjo av dem. Også skal jeg gjøre en jobb med å se hva dem kan klare av banjo til oljeretur og. Det må da gå an å skaffe et sånt turboglide-lignende returoppsett for oss dødlige også.
Begynner å bli et vanlig syn i kjelleren det her..
Begynner å bli et vanlig syn i kjelleren det her..
bilde 1.JPG (75.27 KiB) Vist 3143 ganger
Retur av kjølevæske etter motorvarmer:
Sleggemekkern kan skimtes med slegga
Sleggemekkern kan skimtes med slegga
bilde 4.JPG (97.78 KiB) Vist 3143 ganger
Uttak kjølevæske til motorvarmer:
kjølevæske
kjølevæske
bilde 7.JPG (76.84 KiB) Vist 3143 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Hva slags motorvarmeropplegg er det på bilen din ? Funker det ? Jeg vil gjerne ha det hvis du fjærner det fra bilen !
Brukeravatar
kavaleristen

Defa motorvarmer. Men har aldri brukt det så aner ikke standen. Du får det i bytte for rustsveis :P
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Er det varmer som sitter på en slange ? Jadda. rustsveis har jeg allerede tibudt meg å hjelpe deg med... bare å komme en tur til Ådal'n det ! Hjemme hver kveld jeg.. (men mandag er det topgear på tv og det er hellig)
Brukeravatar
kavaleristen

Flott flott! Sveiset downpipen sammen med en forlenger nå i helgen, og jeg innser at jeg ikke har talent for denslags. Blir noen runder med kladdesveis for å få det helt tett. Spørs om jeg har sjans i havet å få til sveis av skjøre karosseriplater da gitt.

Varmeren ser ut til å fungere sånn at den varmer opp kjølevæsken som ligger i slangen fra termostathuset og inn til blokka under manifolden. Tilkobles vanlig 220v. Jeg kan ohme litt på den en kveld, evt plugge til strømnettet og se om sikringen går :) Jeg forstår ikke helt hvordan den skal få overført mye varme til blokka, men kjølevæsken sirkulerer kanskje greit nok bare pga temperaturforskjellen.

Håper å få turboen klar ila uken. Kom et godt stykke på vei nå helgen som var. Og endel knot som gjenstår. Krysser fingrene for at den åpner tidlig nok til å gi litt trøkk fra et lavt turtall.
3" :P
3" :P
eksos21.JPG (21.26 KiB) Vist 3063 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Sikkert lurt å ikke koble til hvis varmeelementet ikke er omgitt av vann !

Hva slags sveiseapparat har du ? Jeg har bare et jallaapparat sjøl, så det er nok litt kladdete sveising jeg holder på meg også :lol: Men bare det sitter skikkelig...det er lov å slipe litt :mrgreen:
Brukeravatar
kavaleristen

Redd for at jeg skal brenne opp motorvarmeren din nå? :P hehe

Skal love deg at vinkelsliperen får kjørt seg ifm sveisingen min ja.. kjøpte bare billig biltema pinneapparat. Færre penger i vasken om jeg fant ut at jeg ikke klarer å bruke det. Leste gjennom turbotråden din på ih8mud nå.. skjønner at du har lært mye på prosessen du også! Liker fargen på bilen din forresten :)
'95 HDJ80 33" overlander
Svar

Tilbake til «Garasje»