Side 5 av 13
Postet: tor mar 30, 2006 12:22 pm
av stian f
Er så jævlig mye stress med andre ting for tiden (les: skole) men om en uke begynner påskeferien

Da blir det Toyota skruing.....
//stian
Motorbytte LJ-70
Postet: fre apr 07, 2006 10:18 pm
av RogerFo
Endelig skjer det noe..., ting tar tid

. Vi startet i ettermiddag med motorbytte på LJ-70. 2L skal erstattes av 2LT'en som har stått i garasjen siden november. Vi bytter ikke motor hver dag så vi demonterer og noterer underveis. Bolter og mutre slipper forbausende lett på en 20 år gammel bil

Begynner å løsne rundt clutchhuset og motorfester i morgen.
Postet: lør apr 08, 2006 7:38 am
av wazzza
Blir det noe skruing i dag? Kommer hjem i formiddag (hvis flyet mitt går)...
Postet: lør apr 08, 2006 9:14 am
av RogerFo
Vi starter så snart Stian snubler ut av senga...
Postet: lør apr 08, 2006 10:31 am
av TLC-fan
Spennende gutter! Gleder meg veldig til å høre hvordan maskinen går etter at dere får den i. Gikk utrolig pent før vi tok den ut 170 mil lenger sør.

Men den har jo sittet i en 60 i mellomtiden.
Postet: lør apr 08, 2006 10:33 am
av RogerFo
Ja, jeg mistenker at den har tatt skade av Frodes litt sedate kjørestil...
Et merkelig fenomen
Postet: lør apr 08, 2006 10:42 am
av RogerFo
Jeg har opplevd et merkelig fenomen noen ganger og har flere ganger bevisst testet det i ettertid, men det samme skjer hver gang... Jeg drar i en hendel og vrir på en bryter og plutselig begynner jeg å smile
Selv på en dårlig dag, hendel og bryter - og det samme skjer. Hmm
Det skjer noe på instrumentpanelet i bilen også - kan det være en sammenheng???
Jeg må spørre dere - kan det være skadelig???
Postet: lør apr 08, 2006 1:57 pm
av TLC-fan
Har ikke alle det sånn da ???

Postet: lør apr 08, 2006 2:08 pm
av Vegard
Endelig!!! Skulle gjerne jobbet sammen med dere på dette!
Lykke til, og god påske!
Postet: lør apr 08, 2006 9:22 pm
av RogerFo
Siste nytt:
2L er ute og er plassert som backup i et hjørne...
2LT'en er boltet til clutchhus, litt elektrisk er plugget i.
Mange slags takk til Per-Martin og Frode!!
Postet: lør apr 08, 2006 9:49 pm
av FrankWS
Jøss! Her skjer det jo ting. Hvem er det som bytter motor for dere? Ser at Frode og Stian har inntatt komunal grunnstilling nr 3 her
Frank
Postet: søn apr 09, 2006 12:25 pm
av Christian
Æ e faktisk mæst imponert over at dokker har rødda i garasjen
Dette blir nok bra, føler mæ litt utafor nu uten turbo

Postet: søn apr 09, 2006 10:38 pm
av RogerFo
Vi er i mål med motorbyttet, litt problemer i innspurten, ref
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=16168#16168
Motoren starter lett og går fint. Samme oljetrykk og litt lavere driftstemperatur enn 2L.
Nå kjører vi kun med fremste av eksosanlegget (til midt under sidedøra, så det er en del... eksos og turbolyd. Det høres ut som om det er mindre motorlyd av 2LT enn 2L.
Til Frank WS: Nesten hele NLCK avd. Tromsø har vært innom og Jørn fra Land Rover klubben, så det har ikke stått på kompetent personell.
Postet: søn apr 09, 2006 11:21 pm
av TLC-fan
Det er definitivt mindre lyd i en 2LT. Turboen er en god lyddemper i deg selv...
Postet: man apr 10, 2006 8:06 pm
av per_martin
Gratulerer med ny motor gutter! Ser frem til seriøs cruising i sommer!

Postet: tir apr 11, 2006 9:33 am
av Ranger
Gratulerer med ny motor. Dere halverer vel kjøretiden mellom Tromsø og Rovaniemi nå?
Hva skjer ellers med vinsj og hydraulikk pumpe? Alt skal tilbake på plass? Jeg har et prosjekt som trenger vinsj om dere tenker elektrisk

Postet: tir apr 11, 2006 9:39 am
av RogerFo
Takk!
Kjøretia er jeg usikker på, men vi kommer i alle fall under halvminuttet fra 0-100...
Det blir trangt for ekstra pumpe, det er interessant å konvertere til elektrisk - vi snakkes!
Postet: søn apr 16, 2006 2:58 pm
av RogerFo
Vi har plagdes litt med start på 2LT-motoren - her er noen erfaringer. Temaet har vært diskutert før - men aldri for mye!
Symptomet var at motoren var tungstartet når den var kald. Etter lang filing på startmotor startet den, underveis blåste den ut grå/hvit sur dieselrøyk.
Vi løsnet på et rør til en dyse og så at dysa fikk diesel. Dette bekreftes av grå/hvit røyk før start.
Vi målte spenning mellom glødeplugger og gods og fikk 12 volt. Det stemmer ikke, iflg boka skal de ha ca. 6 volt. I teorien betyr 12 volt over glødepluggene brudd i pluggene.
Alle pluggene ble tatt ut og ohmet, alle viste brudd (uendelig motstand).
I tillegg koblet vi to og to i serie og testet på 12 volt, ingen gløding, ingen strøm i kretsen.
Glødepluggene fra den gamle 2L ble tatt ut og og testet på samme måte. De målte ca. 1-2 ohm og ga gløding (ble varm) når to ble koblet i serie på 12V batteri.
Montering av plugger fra 2L i 2LT og 2 glødinger, da startet den med en gang
Det var to ulike glødeplugger i 2L og 2LT; 2LT var merket 7V, 2L var merket 6V.
Postet: lør mai 13, 2006 11:39 am
av hiluxturbo
hmm da va d stille i garasjen i gjen.
Postet: lør mai 20, 2006 10:30 pm
av knixen
Siden det var litt still her får jeg legg inn noen bilder fra dagens tur...
