Ulv sin LC 100 & LC 200 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Min Lc 100 garasje
Hei og gratulerer med gode resultater! Bra noen går forann...
Hvordan sørget de for at det var luftstrøm gjennom ICn når du sto på rulla? Vifte som øker vind med bilens økende hastiget?
Veit du hvilke parametre som ble justert i tillegg til dieselmengde og turbotrykk?
Hvordan sørget de for at det var luftstrøm gjennom ICn når du sto på rulla? Vifte som øker vind med bilens økende hastiget?
Veit du hvilke parametre som ble justert i tillegg til dieselmengde og turbotrykk?
Re: Min Lc 100 garasje
ok, men ville montert tempmåler likevel, kan være ganske så varmt selv om det ikke er svart røyk. På min Patrol med vann/metanol innkoblet er det ingen røyk å se men temp ligger på ca 520-530 grader C, turbotrykk 1.3barUlv skrev:Har temp måler,motert klokka men ikke fått satt i sensoren enda....trykket peaker 1.1bar.PM skrev:Ser Beaas nevner eksostemp, merkelig de ikke målte den under tuningen..... har vel ikke diesel som sin greie sikkert. du bør absolutt montere eksostempmåler, nå som du har hentet ut såpass med hk, det var veldig bra med moment du hadde også, er turbotrykk økt mye, hva ligger det på nå?
Han som justerte den fulgte godt med på eksos farge og soting.Slik den er nå ryker den ikke..
Re: Min Lc 100 garasje
PM skrev:ok, men ville montert tempmåler likevel, kan være ganske så varmt selv om det ikke er svart røyk. På min Patrol med vann/metanol innkoblet er det ingen røyk å se men temp ligger på ca 520-530 grader C, turbotrykk 1.3barUlv skrev:Har temp måler,motert klokka men ikke fått satt i sensoren enda....trykket peaker 1.1bar.PM skrev:Ser Beaas nevner eksostemp, merkelig de ikke målte den under tuningen..... har vel ikke diesel som sin greie sikkert. du bør absolutt montere eksostempmåler, nå som du har hentet ut såpass med hk, det var veldig bra med moment du hadde også, er turbotrykk økt mye, hva ligger det på nå?
Han som justerte den fulgte godt med på eksos farge og soting.Slik den er nå ryker den ikke..
Fikk beskjed at 550 grader va normalt. skulle ligge der om kring..
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Min Lc 100 garasje
Hoho, flotters dette! Godt at noen tar seg til å få det dokumentert!! RS6 har vel deromkring med mn, og det er vel strengt tatt de man merker...Ulv skrev:Vel da er jeg og bilen hjemme igjen etter en tur på Flisa..Bilen er gått fra å være en slapp bil til et lokomotiv! Endte opp med vel 270hk og 650nm.dette er da effekt i motor. Hadde håpet på en tanke mere hester men nm ble jo langt over forventningene!er jo det som teller! Ble rått..river løs alle fire hjula på tør
astfalt på 1. Og 2.gir..må passe på differ og clutch..

Re: Min Lc 100 garasje
Deilig lesning, her er det da virkelig noe å hente på slappe 1HD-FTE motorer. Må jo være digg med manuell nå, automaten hadde nok ikke gitt samme følelsen.
Det er da ikke mange som har gått for en slik oppgradering enda, hadde jo vært arti å tynt ut over 500nm i Bamse og..

Ulv og (Teddy)Bamse
Det er da ikke mange som har gått for en slik oppgradering enda, hadde jo vært arti å tynt ut over 500nm i Bamse og..
Ulv og (Teddy)Bamse
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: Min Lc 100 garasje
[quote="Vegard"]
Hvordan sørget de for at det var luftstrøm gjennom ICn når du sto på rulla? Vifte som øker vind med bilens økende hastiget?
quote]
Da jeg var på flissunde for 9 år siden med 80'n så var det et testrom hvor rulla stod i som hadde porter i begge ender. Begge porter var åpne og det stod to vifter på, hvor sterk luftstrømmen var fra de vet jeg ikke.
Bjørn Erik
Hvordan sørget de for at det var luftstrøm gjennom ICn når du sto på rulla? Vifte som øker vind med bilens økende hastiget?
quote]
Da jeg var på flissunde for 9 år siden med 80'n så var det et testrom hvor rulla stod i som hadde porter i begge ender. Begge porter var åpne og det stod to vifter på, hvor sterk luftstrømmen var fra de vet jeg ikke.
Bjørn Erik
Re: Min Lc 100 garasje
Da har jeg fått kjørt litt og sett hva eksos tempen ligger på. Ligger mellom 280 og 400 grader ved norm kjøring. Ved fult på drag i mot bakke i 5.gir lå det rundt 500grader. Var oppe i 600gader i få sekunder når jeg dro den ut på 2. og 3.gir. datt ned i 300grader etter 3-4 sekunder.
La med et bilde fra rulla..
La med et bilde fra rulla..
- Vedlagte filer
-
- instrument.jpg (821.34 KiB) Vist 8946 ganger
-
- på rulla.jpg (654.5 KiB) Vist 8946 ganger
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Min Lc 100 garasje
Tok noen bilder av lysa på veien over fjellet..tatt m telefon.
- Vedlagte filer
-
- kjørelys m grøftelys på
- kjørelys.jpg (318.23 KiB) Vist 8942 ganger
-
- langlys
- langlys.jpg (330.29 KiB) Vist 8942 ganger
-
- ekstalys
- ekstralys.jpg (478.19 KiB) Vist 8942 ganger
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Min Lc 100 garasje
Flott med lys på taket, det er uvudelig.
Er det 35w HID 4300K? rund baut?.
Ser du bruker kun 2" fra intercooleren og til innsuget, hva ikke det vel smått på den motoren, MR rallycross så at jeg måte ha 63mm på min 2,5D4D hilux!
Men det til side, så hva det imponerende tall med 650nm og 270hk tommel opp.
LC100 med manuel må jo være helt konge!
Er det 35w HID 4300K? rund baut?.
Ser du bruker kun 2" fra intercooleren og til innsuget, hva ikke det vel smått på den motoren, MR rallycross så at jeg måte ha 63mm på min 2,5D4D hilux!
Men det til side, så hva det imponerende tall med 650nm og 270hk tommel opp.
LC100 med manuel må jo være helt konge!
Man hever ikke en 4x4 man bredder dem.
Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"
Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"
Re: Min Lc 100 garasje
Er fornøyd med resultatet kan du si..ang det med rørene så tenkte jeg å gå opp til 2.5" men såg at feks Adonis bruker 2" rør på sine 300hk kit så da så jeg ikke vitsen med det..dessuten hadde jeg ikke fått 2stk 2.5" gjennom der jeg har lagt rørene nå. Var en kjempe oppgradering det å legge rørene gjennom fronten..du såg vel bildene av de orginale VS de nye jeg lagde..RonMaster skrev:Flott med lys på taket, det er uvudelig.
Er det 35w HID 4300K? rund baut?.
Ser du bruker kun 2" fra intercooleren og til innsuget, hva ikke det vel smått på den motoren, MR rallycross så at jeg måte ha 63mm på min 2,5D4D hilux!
Men det til side, så hva det imponerende tall med 650nm og 270hk tommel opp.
LC100 med manuel må jo være helt konge!
Lysene ja..har bare xenon på taket.Hella Compact metall xenon 35w. I kjøre,grøfte og lang lysene har jeg noen Philips Blue Vision.. Lurer på å putte 55w hid i langlysa.
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Min Lc 100 garasje
Da er OME 2" løft på vei i posten..Slee Diffdrop er allerede i hus.Håper å få ting på bilen før lands treffet..blir spennende!
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Min Lc 100 garasje
Spennende, diffdroppet synes jeg å huske Bjørn Erik fikk tak i, -og. Få 100`er med litt hardcore oppgraderinger! Denne bilen må jeg få utforske litt på Landstreffet..!Ulv skrev:Da er OME 2" løft på vei i posten..Slee Diffdrop er allerede i hus.Håper å få ting på bilen før lands treffet..blir spennende!
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: Min Lc 100 garasje
Det drop settet fulgte tilslutt etter bilen ja, et år etter...
Men fangere, ikke på vei? Er det lettere å argumentere fro nye fangere når du allerede har knust de du har kanskje? Om ikke før så skjer det vel innen noen uker...
Bjørn Erik
Men fangere, ikke på vei? Er det lettere å argumentere fro nye fangere når du allerede har knust de du har kanskje? Om ikke før så skjer det vel innen noen uker...
Bjørn Erik
Re: Min Lc 100 garasje
hehe.. Har en lang liste over ting som skal på..
Driver å henter inn priser på ymse..blant annet
på en Arb longrange diesel tank. Fangere må
på plass før eller siden..koster en del de..tenker å skifte de ut samtidig..
Så må en jo ha arb sperrer mm.. Gi meg et år så tror jeg det meste er på plass..
Har planer om å henge meg på Marocco turen
til Specialops.
Driver å henter inn priser på ymse..blant annet
på en Arb longrange diesel tank. Fangere må
på plass før eller siden..koster en del de..tenker å skifte de ut samtidig..
Så må en jo ha arb sperrer mm.. Gi meg et år så tror jeg det meste er på plass..
Har planer om å henge meg på Marocco turen
til Specialops.
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Min Lc 100 garasje
Grom 100 dette! Har du kalkulert noe særlig på den totale summen på de ekstra hk?
kjører du med spacere på de orginale 16"felgene? er ute etter spacere til min og. Synes de er alt for langt inne under skjermene.
kjører du med spacere på de orginale 16"felgene? er ute etter spacere til min og. Synes de er alt for langt inne under skjermene.
Re: Min Lc 100 garasje
jeg har noen spacere på 5-7mm.husker ikke eksakt..kjøpte de ifra statene. er enig med deg at felgene er langt inne ja. jeg hadde noen 30mm spacere på men de kom litt vel langt ut da. gikk greit bak men dekka kom utenfor skjermene fremme.dpm skrev:Grom 100 dette! Har du kalkulert noe særlig på den totale summen på de ekstra hk?
kjører du med spacere på de orginale 16"felgene? er ute etter spacere til min og. Synes de er alt for langt inne under skjermene.
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Min Lc 100 garasje
har du enda de 30mm, selge? jeg har jo 285 så det kan hende det går bedre på min kontra dine 305.
Re: Min Lc 100 garasje
Nope..solgte de til en annen her i klubben..dpm skrev:har du enda de 30mm, selge? jeg har jo 285 så det kan hende det går bedre på min kontra dine 305.
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Min Lc 100 garasje
Har vert på en aldri så liten bilferie i to uker nå i sommer,kjørte 2400km. Ferie pakket bil med sjåfør, kjerring,unger, pikkpakk og 3/4 tank så var vekten 3180kg på vekten hos Lærdal trafikk stasjon.
Målte forbruket til et snitt på 1.02 liter for hele turen...
Litt bilder av oppakkning..
Målte forbruket til et snitt på 1.02 liter for hele turen...
Litt bilder av oppakkning..
- Vedlagte filer
-
- ferie.jpg (957.55 KiB) Vist 8239 ganger
-
- ferie2.jpg (941.27 KiB) Vist 8239 ganger
-
- ferie3.jpg (964.69 KiB) Vist 8239 ganger
-
- ferie4.jpg (695.44 KiB) Vist 8239 ganger
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Ulv sin LC 100 garasje
Vel som noen sikkert har fått med seg så fikk jeg turbo havari for litt siden. Akslingen på turboen knakk på trykk siden noe som resulterte at store mengder olje kom inn i motor og påfølgende olje kompressjon. Motoren gikk i 20sec etter jeg hørte et lite poff,stoppet tvert da olje lyset kom på..
Dro bilen hjem i garasjen og begynnte å feil søke.Demonterte turbo og fikk bekreftet det jeg trodde..Ellers så var det tydelig olje lekkasje på toppakningen.Sjekket peilepinnen og den var helt tørr.. Vel jeg tenkte her er det bare å skaffe seg en ny maskin!
Takker Frode her på forumet for at han solgte meg en maskin med 138000km på telleren.
Eller så tenkte jeg som så at nå har jeg sjangsen til å oppgradere litt ymse i samme slengen når bilen står..Så jeg bestillte ny turbo i fra Australia,en Bad Boy stage 2. Gturbo ifra Graeme Bentink,ny rustfri downpipe ifra turbo.Lagde meg en liste over ting og tang..
-ny turbo
-ny rustfri eksos
-skid plates
-lakking av fangere, svart
-bytte av div pakninge og tettinger på nye motoren
-vask og rens av innsug
-blending av egr
-reg reim bytte og vannpumpe
-oppgradering av rør ifra snorkel til luft filter boks,til turbo
I mens jeg ventet på deler ifra "Dow under" plukket jeg av innsug og manifold,vasket og gjorde rent,byttet alle pakninger på trykk siden samt ymse småting..byttet vannpumpe og reg reim.Skulle bytte simmerring på veiva mot girkassen men den kom for seint så jeg gadd ikke vente på den da den var tørr og fin.
Laget blende plater til egr i rustfritt,blendet på eksos manifoild og på innsuget.
Etter hvert som delene kom i posten var det bare å sy det sammen igjen..
Satte sammen bilen på to kvelder med god hjelp av Jan Greve,dag 3 brukte jeg på å lage eksosen.
Bilen går som ei klokke nå igjen.lader nå ca 1bar.Merker at den drar enda bedre på lave turtall,godt drag ifra 900-1000omdr samt mere guffe over 3000omdr. Skal med mitt oppsett nå og riktig mapping bikke 600nm ved 1500omdr i stedet for 600nm ved 2000omdr som den bikket med forrige oppsett..
Jeg skal opp på 1.3-1.5bar,tenker å legge meg oppunder 300hk/700nm..
Kjørte Bergen voss nå i påsken med stappa bil med et forbruk på 0.88på mila.
Slenger med noen bilder av prosessen..











Dro bilen hjem i garasjen og begynnte å feil søke.Demonterte turbo og fikk bekreftet det jeg trodde..Ellers så var det tydelig olje lekkasje på toppakningen.Sjekket peilepinnen og den var helt tørr.. Vel jeg tenkte her er det bare å skaffe seg en ny maskin!
Takker Frode her på forumet for at han solgte meg en maskin med 138000km på telleren.
Eller så tenkte jeg som så at nå har jeg sjangsen til å oppgradere litt ymse i samme slengen når bilen står..Så jeg bestillte ny turbo i fra Australia,en Bad Boy stage 2. Gturbo ifra Graeme Bentink,ny rustfri downpipe ifra turbo.Lagde meg en liste over ting og tang..
-ny turbo
-ny rustfri eksos
-skid plates
-lakking av fangere, svart
-bytte av div pakninge og tettinger på nye motoren
-vask og rens av innsug
-blending av egr
-reg reim bytte og vannpumpe
-oppgradering av rør ifra snorkel til luft filter boks,til turbo
I mens jeg ventet på deler ifra "Dow under" plukket jeg av innsug og manifold,vasket og gjorde rent,byttet alle pakninger på trykk siden samt ymse småting..byttet vannpumpe og reg reim.Skulle bytte simmerring på veiva mot girkassen men den kom for seint så jeg gadd ikke vente på den da den var tørr og fin.
Laget blende plater til egr i rustfritt,blendet på eksos manifoild og på innsuget.
Etter hvert som delene kom i posten var det bare å sy det sammen igjen..
Satte sammen bilen på to kvelder med god hjelp av Jan Greve,dag 3 brukte jeg på å lage eksosen.
Bilen går som ei klokke nå igjen.lader nå ca 1bar.Merker at den drar enda bedre på lave turtall,godt drag ifra 900-1000omdr samt mere guffe over 3000omdr. Skal med mitt oppsett nå og riktig mapping bikke 600nm ved 1500omdr i stedet for 600nm ved 2000omdr som den bikket med forrige oppsett..
Jeg skal opp på 1.3-1.5bar,tenker å legge meg oppunder 300hk/700nm..
Kjørte Bergen voss nå i påsken med stappa bil med et forbruk på 0.88på mila.
Slenger med noen bilder av prosessen..











Senest rettet af Ulv man apr 01, 2013 1:32 pm, rettet i alt 1 gang.
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100