Side 47 av 65
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: ons jun 01, 2011 9:15 am
av håvard
Erling W skrev:MAX 42`n a, det hadde vært utrolig fett å følge med på den utviklinga. Må jo bli vanvittig høy med SOA og
60 rev. fjærer bak
Stå på, vi sikler videre på alt det kuule du gjør med 42`n din

Mottat, da blir det sånn. Men det avhenger litt av om jeg får lov til å sette 1hdt i bilen min. 12ht er jo helt umulig å få tak i. Og de som har det her i landet vil jo ikke selge (du vet hvem du er)
PS! Bruker ikke hevefjører ved SOA, da blir det aaaalt for høyt. Glemte å nevne det kuleste. Akselavstanden må selvsagt økes, men det skjer automatisk ved reversering av fjører.
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: ons jun 01, 2011 9:58 am
av 4Springar
hmm... Tenker du spoa, cut and turn... for så å rulle på 35...?
til hvilket formål..? overta 73'n? skjønner ikke helt, er mer med på å maxe 42'n ut på lavserier og 40" på spoa, styring bak og -og- og- og...
Nei, trur du må fortelle mer om ka formålet blir...
12ht finner du jo i danmark.
håvard skrev:
Hva sier dere om dette? Bygge og maxe 73en, eller maxe 42en? 42en vil da få
• 60 fjører bak (reverserte)
• reverserte 40 fjører foran
• SOA
• endret demperinfestning
• custom vinkel på pinion foran og bak (selvsagt med riktig caster foran)
• Lengre akselavstand (som resultat av reversering av fjører)
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: ons jun 01, 2011 10:43 am
av håvard
SPOA for å få vekk bladfjører under akselen, det har sjukt mye å si på rockcrawling. Man får også bedre flex- det kan ikke forklares med fysiske lover, men slik er det bare.
Lavere giring i transferkassa og minst 37". Det trur jeg gjør susen!
Hvis det er så forbanna lett å få tak i en 12ht i DK, så er det bare å finne en og gi til meg! Bil er ok lett å finne, men hva pokker skal jeg med en overprisa 61? Jeg leste t.o.m. at det var litt vanskelig å få tak i 12ht i Japan.. Men ja selvsagt går det an, men en 1hdt er enklere å få tak i. Var oppe å snakka med BT isted, de skal tenke på saken og ringe meg tilbake. Så får vi se.
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: ons jun 01, 2011 10:35 pm
av Toy_Roller
Synd å ødelegge en så fin 40 da!!!
Tror du har mere igjennom for å beholde 40'en som den er og bygge eit monster av en 73!!!
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: ons jun 01, 2011 10:44 pm
av håvard
Toy_Roller skrev:Synd å ødelegge en så fin 40 da!!!
Tror du har mere igjennom for å beholde 40'en som den er og bygge eit monster av en 73!!!
Hehe hæ? Ødelegge- det ser jeg på som en enorm forbedring!?
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: ons jun 01, 2011 10:45 pm
av haakonbs
Bygg en 40 til da

En LC med LR fjærer..
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: ons jun 01, 2011 10:54 pm
av Toy_Roller
Tror du forstår?? Tenk på kjørekomfort osv. Og hvor langt fra orginal den blir
Er jo en staslig veteran!!!
Det er vel min og i 2016 foresten. Hehe
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: ons jun 01, 2011 11:10 pm
av Gi Gass
Følger deg på modsa, men hva med godkjenning av soa osv?
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: tor jun 02, 2011 12:26 am
av Eivind37
Stå på Håvard! 1HD-T og SOA med cut`n turn 60 springs høres kanon ut.....Thumbs up!
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: tor jun 02, 2011 10:31 am
av håvard
Gi Gass skrev:Følger deg på modsa, men hva med godkjenning av soa osv?
Godkjenning av SPOA. Nja er litt usikker på om det er no vits i å prøve. Men det skal sies at lager jeg spoa så blir det med 60 aksler, så alt blir reverserbart. Og det må gjøres årntli. Kappe opp "pokalene" og endre vinkel i forhold til pinion. Dvs. så jeg kan har riktig (helst litt mer) caster enn originalt og pinionen vinkler opp mot transfer.
Har ikke fått svar fra BT på 1hdt enda. Jeg ringer de igjen på fredag.
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: tor jun 02, 2011 10:45 am
av offroadguru Solli
Når det gjelder smak så tror jeg våre hjerner ble delt ved fødselen....... OK, kravet til finnish er nok høyere hos deg
Jeg tror planene dene kan bli bra. Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen skulle nok ønsket at du hadde en annen 4Serie til dette da jeg ikke kan se meg mett på den du har, nær perfekt i mine øyne.
Det som er bra med planene er at det er din bil og den gjør du hva du vil med.
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: tor jun 02, 2011 10:50 am
av offroadguru Solli
I stedet for 60 akslinger, gå for disse fra Trail Gear i IFS bredde, med 6 shooter knokler og dirty 30 stikkaksler-OVERKILL!!!!!!
Med 37 tommere & 4.56 utveksling så burde det funke bra
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: tor jun 02, 2011 10:53 am
av håvard
Hehe, ja det der er nok gode saker. Men det er vel en stiv pris også- og som du veit så er det artig å gjøre ting sjøl. 60 aksler finnes det mye av hvis noe skulle ryke, det gjør det ikke av disse.
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: tor jun 02, 2011 10:57 am
av offroadguru Solli
Det er jeg enig i, men tøft er det. Men 6 shooterne er bra, det eliminerer ett meget svakt punkt. Boltene til styrearmene har det med å knekke og så ryker lageret.
Uansett så finnes det i dag mye bra til Toy aksler og om det er dyrt så er det betydelig billigere enn til Dana aksler
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: tor jun 02, 2011 11:01 am
av offroadguru Solli
Dette har jeg brukt på flere aksler, billig og bra oppgradering:
http://www.trail-gear.com/creeper-gussets
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: tor jun 02, 2011 11:17 am
av håvard
haakonbs skrev:Bygg en 40 til da

En LC med LR fjærer..
Ja Defendere har et fantastisk hjuloppheng. Rett fra fabrikk så flekser det ikke så voldsomt synes jeg, men med et par lapper på mods så er det drøye saker. Det som er så smågenialt med de er at ramma er veldig smal bakover, så man får plass til både dempere og fjører på utsiden av ramma, det gjør at det blir oversiktlig, og ingenting kolliderer med hverandre, demperne går fremover og fjørene rett opp. Veldig fin løsning på demperinnfestningen- og det at ramma er så smal bakover gjør at man ikke flekser inn i innerveggen på bakskjermene. De har rett go slett gjort en jævla bra jobb på den biten der- at det kommer originalt fra fabrikk er kudos!
Men jeg har sett en del på 2 link, 4 link, og bladfjører (orker ikke å diskutere definisjonene på de forskjellige linkene- der er det mange meninger). Bladfjører er faen ikke no skit, jeg mener det er bedre enn f.eks. opphenget på en 70 serie. Man får masse fleks, særlig foran er det i praksis enklere å flekse fint enn to radiusarmer og et panhard stag.
Just for the record så er jeg ikke ute etter all verdens fleks, men jeg liker å begrense den selv isteden for at bilen setter beggrensningen, det kan bli for mye av det gode og bilen kan virke litt nervøs.
Et tips til LJ7x folket der ute må være å se litt på Defender opphenget og sjekk ut Defender dempere og fjører. De har jævla mye fint til en billig penge. Mange av de kjører sånne sentreringskoner så fjørene løsner ved fleks. Det gjør vel forsåvidt jeep og, men så har de også en løsning med ei fjør "inni fjøra" som presser akselen ned ved full utflex. Det er nok flere produsenter som har dette, men sjekk prisene og utvalget på Deff deler- det er enormt og billig.
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: tor jun 02, 2011 11:35 am
av håvard
Toy_Roller skrev:Tror du forstår?? Tenk på kjørekomfort osv. Og hvor langt fra orginal den blir
Er jo en staslig veteran!!!
Det er vel min og i 2016 foresten. Hehe
Ja nei min er jo veldig langt ifra original slik den er. Du ser vel at det mangler 10-15 millimeter under hele karosseriet og at skjermbuene er helt anderledes enn originalt? Jeg skal love deg at jeg ikke skal bygge noe SOA som går ut over kjøreegenskapene

Det er jo det sjukeste med denne bilen, den er fantastisk å kjøre på veien med de dekka som står på den nå. Kristian kjørte bilen opp til Gardermoen sist helg (da jeg hadde vært borti no sprit dagen før). Kristian har kjørt mye 40- hans kommentar var- "faen det skal ikke værra sånn Håvard- dette er ikke en 40". Da ligger vi i 100 på motorveien uten henda på rattet

Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: fre jun 03, 2011 11:44 am
av håvard
Krøss fingra for (såvidt jeg vet) Norges første HDJ42. Får svar på mandag, men foreløpig er de veldig positive
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: fre jun 03, 2011 12:23 pm
av dracan
håvard skrev:Krøss fingra for (såvidt jeg vet) Norges første HDJ42. Får svar på mandag, men foreløpig er de veldig positive
Jiha!
Ang 12HT

Plystre.....
Får man fingra i en så skal man ikke selge..........Nemlig!
Re: Håvard's 40 og 73 garasje
Postet: fre jun 03, 2011 2:43 pm
av Erling W
Oh....krøsser det meste, holder pusten og mumler kryptiske wodoord....la 42`n til Håvard få 1HD-T, det er jo lov å
prøve

tvi, tvi.