Side 1 av 1

Hvilket AWD system har LC 90?

Postet: ons feb 23, 2005 3:16 pm
av Outback
Hei

Er ny her, og driver og vurderer en LC som trekkdyr foran knaus'en min. Og har en del spørsmål.
Mest ønsker jeg meg en 120 serie, men med seter er det litt dyrt, har ikke prøvd 90 serie, det får vi ta senere en gang. Men den er innenfor økonomisk rekkevidde.

Hvilket system har en 90 med aut, vet at en 120 har thorsen diff, og antar at 90 har vanlig diff. med sperre?

Hva med antispinn, abs , klima fra når ble det standard. Hva med sperre på bakakselen, var det std, eller tilvalg.

Som dere skjønner er det bare å fyre på med fakta

Postet: tor feb 24, 2005 7:26 am
av HC
90'n har permanent firehjulsdrift med senterdiff. Senterdiffen kan sperres. Jeg har ikke personlig erfaring med VX og automat, men en 'vanlig' sånn uten skjermbreddere og med manuell kasse. Den hadde ABS men ikke traction control. Derimot var det limited slip differensial i bakakslingen.

mvh
HC

Traction control

Postet: tir mar 15, 2005 2:12 am
av Dag Einar
Jeg har dette på min LC 2002, samt at det er midt-diferensial sperre, men da kobler antisladd systemet ut. Har også chipet den med orginalt utstyr fra Toyota. Noe jeg vil anbefale, den liker mer suppe da, men du har et voldsomt dreimoment på den da. Med tanke på at du skal dra camping vogn.

Postet: søn mar 27, 2005 12:25 pm
av Jostein105
Har en 97 VX aut.
De fleste har klima ( ikke automatisk, men fuker bra for det)
Min har ikke antispinn, men ABS og diffbrems på bakaksel og
midt diff. kan låses. Mekanisk sperre på bakaksel var ekstrautstyr.
Og lavserie selvfølgelig.

Ang. chip

Postet: tir mar 29, 2005 10:30 pm
av Dag Einar
til din bil, så er det noe som heter KCR-box. Der får du en økning fra orginale 125 Hk til ca 150 Hk. Mener å huske at den koster noe sånt som 6-7000 kr inkl.mva.

Du finer din forhandler ved å gå til www.minges.no

Lykke til :D :D :D

Postet: man apr 11, 2005 7:59 am
av HC
hadde KCR-boks på 90'n min og det ga merkbart mere 'puff' :)
Men motoren blir litt tungpustet. Altså;det er nødvendig med nyttt luftfilter også. Jeg kjøpte et K&N-filter hos Flissundet Motorsport, men det ligger i garasjen fremdeles og bilen er solgt...

mvh
HC

Postet: tor apr 06, 2006 10:00 pm
av Wicked
HC skrev:hadde KCR-boks på 90'n min og det ga merkbart mere 'puff' :)
Men motoren blir litt tungpustet. Altså;det er nødvendig med nyttt luftfilter også. Jeg kjøpte et K&N-filter hos Flissundet Motorsport, men det ligger i garasjen fremdeles og bilen er solgt...

mvh
HC
Jeg monterte åpen KN-filter idag rett på slangen fra turbo, og kasta ut orginalboxen. Jeg har også KCR powerbox, og mener selv jeg merket forskjell.. mulig at lyden spiller meg et puss.. for den ble sinnsyk!! Tror muligens jeg må sette inn luftfilterboksen igjen..

Re: Hvilket AWD system har LC 90?

Postet: ons nov 01, 2006 6:28 pm
av Tründer Stück
Outback skrev:Hei

Er ny her, og driver og vurderer en LC som trekkdyr foran knaus'en min. Og har en del spørsmål.
Mest ønsker jeg meg en 120 serie, men med seter er det litt dyrt, har ikke prøvd 90 serie, det får vi ta senere en gang. Men den er innenfor økonomisk rekkevidde.

Hvilket system har en 90 med aut, vet at en 120 har thorsen diff, og antar at 90 har vanlig diff. med sperre?

Hva med antispinn, abs , klima fra når ble det standard. Hva med sperre på bakakselen, var det std, eller tilvalg.

Som dere skjønner er det bare å fyre på med fakta
Har selv en 98-VX90 med automat. Den har senterdiff som kan sperres, og vanlig diff bak. Du får manuell sperre som option på disse, både som orginaldel og fra f.eks 4x4supply. De hadde en oppgradering på denne bilen rundt 2001. (er litt usikker på eksakt når...) Da fikk de tractioncontrol. Denne kan desverre ikke kobles ut. Ikke at det er noe stort problem det til vanlig kjøring, men skal du ut i skogen er det greit å ha mulighet til full pulver.

Mange av dem er utstyrt med AC. spesielt de som er improtert fra Tyskland. Dette fungerer helt utmerket. Hadde tidligere bil med automatisk klimaanlegg, men merker ikke store forskjellen på det. Ac er ikke standard.

Litteratur ?

Postet: tir nov 28, 2006 10:54 pm
av trolo
Er også en lykkelig eier av en VX 90 -97mod med automat.
Vet noen av litteratur som beskriver hvordan 4x4 sytemet med orginale diff sperrer virker ?
TL

Postet: fre jun 22, 2007 11:48 am
av gutgulb
HC skrev:hadde KCR-boks på 90'n min og det ga merkbart mere 'puff' :)
Men motoren blir litt tungpustet. Altså;det er nødvendig med nyttt luftfilter også. Jeg kjøpte et K&N-filter hos Flissundet Motorsport, men det ligger i garasjen fremdeles og bilen er solgt...

mvh
HC

Ligger dette fortsatt i garasja ? Skal du selge det ? er det innsatsfilter eller ny boks også ?

Postet: fre jun 22, 2007 3:36 pm
av lj73jon
Tipper det er det filteret som jeg kjøpte av han. Det tilsvarer det originale, men er ikke like tykt, passer i luftfilterboksen. Jeg kan ikke si at jeg merket noe forskjell, men det ble nok garantert ikke værre :). Nå skal det sies at jeg akkurat hadde byttet det originale filteret også da..

Re: Hvilket AWD system har LC 90?

Postet: tir apr 06, 2010 5:32 pm
av ola_k
Jeg har i det siste lurt litt på hvilket AWD system 90'n har og gir nytt liv til denne gamle tråden.

Jeg har ikke all verdens erfaring med firehjulstrekkere, men i påsken skule jeg trekke opp en V70 etter den hadde kjørt seg i grøfta i en bratt snødekt oppoverbakke. Jeg har en 98 modell LC 90, sperre på bakaksel (virker forøvrig ikke og jeg tror jeg vet årsaken etter å ha søkt litt på forumet her...) og automt.

Ettersom lasten var tung og føret glatt antok jeg det var best å koble inn lavserien med sperre på mellomakslingen slik at jeg minimum hadde trekkraft på to hjul, ett framme og ett bak. Til min forbauselse sa en kamerat som stod å så på at kun et av bakhjulene spant. Jeg ville anta at også minst et av framhjulene skulle spinne! Kan man ha kraft på kun ett hjul med senter sperren inkoblet f.eks. hvis drivverket er slitt, som følge av en forholdsvis tung laste eller så han rett og slett feil? Det var også en del rykking i bilen mens jeg spant før jeg hadde tilstrekkelig feste til å trekke den opp.

Etter påsketuren sjekket jeg sperren i en skrent hjemme for å "framprovosere" hjulspinn. Joda, da hadde jeg spinn på to hjul diagonalt med sperren innkoblet, så sperren virker den.

En siste ting jeg lurer på er om det er "traction control" (antispinn) og LSD "limited slip differential" på denne modellen? Har søkt litt rundt på forumet og blir litt forvirret da noen sier det er antisinn, men andre påstår at det ikke er antispinn på 90'n osv. Jeg observerte under testen rett etter påsketuren at begge hjulene spant uten at det var noen antydning til bremsing av hjulene noe som kanskje antyder at det ikke er antispinn eller LSD på bilen?

PS, jeg fikk opp V70'n :wink:

Re: Hvilket AWD system har LC 90?

Postet: tir apr 06, 2010 8:18 pm
av masterpetter
ola_k skrev:Jeg har i det siste lurt litt på hvilket AWD system 90'n har og gir nytt liv til denne gamle tråden.

Jeg har ikke all verdens erfaring med firehjulstrekkere, men i påsken skule jeg trekke opp en V70 etter den hadde kjørt seg i grøfta i en bratt snødekt oppoverbakke. Jeg har en 98 modell LC 90, sperre på bakaksel (virker forøvrig ikke og jeg tror jeg vet årsaken etter å ha søkt litt på forumet her...) og automt.

Ettersom lasten var tung og føret glatt antok jeg det var best å koble inn lavserien med sperre på mellomakslingen slik at jeg minimum hadde trekkraft på to hjul, ett framme og ett bak. Til min forbauselse sa en kamerat som stod å så på at kun et av bakhjulene spant. Jeg ville anta at også minst et av framhjulene skulle spinne! Kan man ha kraft på kun ett hjul med senter sperren inkoblet f.eks. hvis drivverket er slitt, som følge av en forholdsvis tung laste eller så han rett og slett feil? Det var også en del rykking i bilen mens jeg spant før jeg hadde tilstrekkelig feste til å trekke den opp.

Etter påsketuren sjekket jeg sperren i en skrent hjemme for å "framprovosere" hjulspinn. Joda, da hadde jeg spinn på to hjul diagonalt med sperren innkoblet, så sperren virker den. Men må trekkkraft fordelingen mellom fram- og bakaksel være diagonal, eller kan f.eks. venstre frem- og bakhjul spinne med sperren innkoblet (altså ikke trekkraft diagonalt)?

En siste ting jeg lurer på er om det er "traction control" (antispinn) og LSD "limited slip differential" på denne modellen? Har søkt litt rundt på forumet og blir litt forvirret da noen sier det er antisinn, men andre påstår at det ikke er antispinn på 90'n osv. Jeg observerte under testen rett etter påsketuren at begge hjulene spant uten at det var noen antydning til bremsing av hjulene noe som kanskje antyder at det ikke er antispinn eller LSD på bilen?

PS, jeg fikk opp V70'n :wink:
Hei Ola,(og Kjell) senterdiffsperren din hadde nok ikke gått i inngrep av en eller annen grunn. For å svare på spørsmålet ditt, MÅ minst et hjul fremme, og et hjul bak gå rundt/spinne når du har koblet inn senterdiffsperra.Det kan være at hjula spinner foran og bak på samme side,eller motsatt side,dette avhenger helt på underlaget.

Se for deg bakakselen på en Volvo f.eks. Der vil det hjulet som har dårligst grep spinne, står du med det ene hjulet på is, og det andre på tørr asfalt, da vil du spole på det hjulet som står på is, og du kommer ikke av flekken.
Slik er det på 90`n også, bare at du har 2 aksler.
Hvis du ikke har sperret senterdiffen, er det mulig å spole kun på et hjul,avhengig av underlaget.

Jeg forstod det slik at du ikke har mekanisk sperre bak, men LSD (diffbrems) som er på alle 90er uten mekanisk sperre på bakakselen. Den fungerer slik at bremsen i diffen drar med seg hjulet som har best grep, gjør altså så begge hjulene får kraft, men akselen blir aldrig helt låst som en mekanisk sperre,men den kan differere.
Den bremsen er ikke så sterk,så det kan hende at man spinner på et hjul, den legger seg mer på etterhvert når LSD oljen i diffbremsen blir varmere. Det er også mulig oljen er dårlig, eller at bremsen trenger å strammes, det er nemlig mulig å gjøre.
Du har ikke antispinn eller traction kontroll på din, det kom ikke før i 2000 eller 2001 mener jeg.
Håper forstår litt mer nå.Det er ganske enkelt dette her, men samtidig ganske vansklig :D

Re: Hvilket AWD system har LC 90?

Postet: tir apr 06, 2010 8:44 pm
av ola_k
Det var oppklarende!

Jeg har riktignok mekanisk sperre bak, men den virker ikke (har ikke helt tatt meg mot til å skru den frahverandre enda). Kan man da samtidig ha LSD?

Etter et kjapt søk på Google fant jeg vel ut at LSD, som du sa, ikke nødvendigvis forhindrer hjulspinn helt. Forstod jeg det jeg fant riktig, så virket det nesten som LSD i de fleste tilfeller ikke var til stor nytte da den blir fort slitt/trenger å strammes, men, men. Det er uansett greit og ikke minst interressant å vite hvordan ting fungerer.

Re: Hvilket AWD system har LC 90?

Postet: ons apr 07, 2010 1:40 pm
av masterpetter
Hei igjen. Du har mekanisk sperre ja. Jeg har ikke vært noe borti de, men misstenker at den ikke går i inngrep pga irr i en kontakt/stikk under ved elmotoren som sitter på akselen, eller et annet sted der kontakter er mest utsatt. Sikkert noen her som kan svare deg bedre på dette her på forumet. Lag en ny tråd under drivverk, alle serier f.eks.Da får du sikkert svar.
Er greit at sånnt funker når en trenger det. Enten har man mek sperre, eller så har man LSD på disse bilene, ikke kombinert. Det er å få tak i en slags hybrid der, men ikke originalt.
Min LSD trenger stramming den og, men jeg har planer om å montere ARB sperre, så det blir overflødig å reparere den da den skal fjernes etterhvert.

Re: Hvilket AWD system har LC 90?

Postet: tor apr 08, 2010 9:26 pm
av fisken
Bra å få litt lærdom petter :D Du bare en ting jeg har lurt på, hadde du elektiske vippe-inn-speil på nittin din eller husker jeg feil Petter?

Re: Hvilket AWD system har LC 90?

Postet: fre apr 09, 2010 11:00 am
av masterpetter
Ha ha!!! :| :!: Nei du, det systemet fjernet jeg, for det gjorde meg kvælm!!

Re: Hvilket AWD system har LC 90?

Postet: fre apr 09, 2010 5:26 pm
av fisken
:lol: