Side 1 av 1

El Gubbo`s nystartede LC prosjekt

Postet: ons jul 01, 2009 12:50 am
av rockafocka
Hei alle sammen:D
Har allerede etter førte dagen inne på forumet fått nok svar til å kalle det her en knakande fin klubb og et hyggelig forum å være i.

Etter langt om lenge og etter noen uheldige tilfeldigheter som gjorde meg billøs en stund er jeg nå atter en gang mobil. Og denne gangen både på veien og i de dype skoger:D Min nyfunnede hobby var en ren tilfeldighet og begynner på førsommeren engang da jeg uheldigvis smadra inn bakenden på min kompis sin kjære Shelby(Saab 900 turbo) ved hjelp av god fart, ca 2tonn bil og bremser som ikke funka. Han kjøpte seg da en Nissan patrol og med en liten dugnad fikk bort rust og fikk "håran" opp litt med maling og div. lakk. Lakken var ikke tørr nesten før gutta var i skog og mark, flirte som guttunger og ble bitt av basillen. Billøs som jeg var, var jeg så heldig å ble tilbyd en -88 model LC LJ7x 2.4td til en veldig rimelig slump med vekslepenger. Nok engang sto dugnaden til, og sitter nå igjen med en "rustfri" LC som jeg selv synes begynner å se ganske tøff ut og et utgangspunkt til en tid med mange artige stunder både på veien og langt oppi fjellheim og skog.

Med prosjekt i overskriften menes vel da egentlig å få en hel bil som ikke detter fra hverandre av rust, som jeg kan bruke på veien(hmm, mulig jeg skal ungå teknisk kontroll med den men) og som jeg kan leke meg med i skogen. Er litt på vei, men har milevis igjen å gå. Har hvertfall planer om i første omgang å få på noen gromme lisser, breddere, bodylift , vinsj og muligens en diff. om nødvendig så får jeg heller ta ting derifra.

Da er ihvertfall prosjektet igang og håper jeg etterhvert kan få en fet bil som tar seg fram dit jeg måtte finne på å ville gå og forhåpentligvis noe å vise fram til dere etterhvert.

All hjelp blir satt veldig stor pris på ettersom jeg har null peiling og kommer til å stille endel dumme spørsmål. Og håper dere farer pent med meg og tar skjenneprekenen litt etter litt så jeg ikke mister helt troa:P haha. Bilder kommer etterhvert som jeg tilføyer nye ting og får tiden, desverre var jeg så forhastet at jeg glemte helt ta bilder før jeg beggynte på rust og diverse. men men, "c`est la vie"

Postet: ons jul 01, 2009 1:09 am
av Toy_Roller
hva med å vise den nå?

regner med vi begynner fra skratsh begge to! :roll:

Postet: ons jul 01, 2009 7:46 am
av marting
Velkommen skal du være Rockafocka!

Jammen var du lur som kjøpte en Cruiser! Den vil du ha det masse moro med! 70'n er en veldig kurant bil å modifisere litt, 33" hjul kan du vel bare sette rett på tror jeg. Med en moderat fjær eller karrosseriheving får du glatt på 35" uten problemer... Noen liker å heve, andre foretrekker å kappe skjærmer :)

Ellers er det vel særlig to forhandlere som har stæsj til offroadbiler; BgNor (4x4-butikken) i Oslo og Norsk Offroadteknikk på sørlandet. Hjul og felger får du flere steder såklart.

Kos deg på forumet og lykke til.... og se å få lagt ut et bilde da mann! :lol:

PS til info: FJ betyr Cruiser med stor sekssylindret bensinmotor...det hadde sikkert vært kult men finnes nok ikke i Norge... Du har 99,99999% sikkert en LJ70 som betyr den minste firesylindrete dieselen med det korteste karroseriet. :wink: eller 73 som er litt lenger og har "frp-top" (avtagbart tak)

Postet: tor jul 02, 2009 2:49 am
av rockafocka
nei steike der lærte jeg noe i dag også gett:D da er det helt klart en lj73 jeg har fått lurt meg tak i til ranspris. sitter hvertfall en firer diesel motor og er slik avtagbar frp topp på`n. åjoda, skal få fingern ut å få lagt ut noen bilder straks, men har brukt mesteparten av tiden min på safari i sunnmørsalpene så har ikke fått tia:P hehe

Stakkar "lille" LCèn min

Postet: tir jul 21, 2009 4:41 pm
av rockafocka
Hadde et lite håp om å kunne få ett langvarig forhold til denne bilen som jeg liker veldi godt nå. Desverre er den blitt diagnostisert med "dødelig rust" i bæringen, noe jeg ikke orker å styre med. Men på den positive siden har jeg nå endelig fått meg dekk (takket være Sindre, en veldig hyggelig kar) og har bestem meg for å nyte tiden mest mulig med bilen i sitt rette element i skogen. Den holder så lenge den holder så får jeg ta det derfra:D Legger hvertfall ut et lite bilde av "skjønnheten" i sin kystvakt gråe hærlighet. Og kommer nok til å bli flere LCer etter denne:D

Postet: tir jul 21, 2009 5:21 pm
av Toy_Roller
syns denne såg veldig bra ut i karroseriet!

kan da ikke vere så vanskelig å få fiksa litt på ramma? :shock:

Postet: tir jul 21, 2009 6:43 pm
av 4Springar
om du gjorde bra jobb på karossen må du bare skaffe deg ei ramme, eller få sveisa det som er kritisk. Så har du bil i årevis før rusta tar den igjen! det tekniske er veldi greit å forholde seg til i alle fall!
Subber det noe nå med de dekka i skogen?
Du kan få tak i et sett fjærer fra en 80-serie, ser ut til at det er mange som løser hevingen på den måten!
Husk å få tatt noen bilder når du crosser offroad!

Postet: tir jul 28, 2009 5:33 pm
av rockafocka
hehe, mye man gjør usynlig med Tec-7 og maling:P hehe. Nei tok vekk det aller meste på karosseriet, men gjorde ikke noe pen jobb ut av det.
Nei jeg har vel sett for meg at det ikke er SÅ sinnsykt med arbeid å få sveisa rusta eller noe. Men funnet ut at jeg ikke har tid, resurser penger og hele pakka til å gjøre det ordentlig. Ga desuten en helt latterlig sum for sjarmtrollet taper sånn sett ikke noe på det. Men er med tungt hjerte jeg lar lille "land kusa" mi forfalle.

Haha, tro meg! skraper noe forferdelig bare jeg svinger:P blir hevesett straks, får se om jeg får tuska meg til noe rust rep. i samme slengen:D

Skulle til å ta noen skikkelig fete bilder forrige uke, men hadde regna og begge bilene satt seg fast i myra. dagslys forsvant før vi fikk de ut:P
Men Toy Roller, sett noen av filmene til Ole Martin L. på facebook? Litt tøft til noobs å være:P