Side 1 av 3

Magn-en2, s garasje

Postet: tir aug 04, 2009 6:13 pm
av magn_en2
Etter anmodning fra JanK-55, etablerer jeg nå garasje. Ønske var at forumets medlemmene skulle få et innblikk i det arbeid jeg har utført på min Land Cruiser LJ 70 1986 mod i 2008/2009. Det er en totalrenovering som er utført. Det kan derfor ikke forventes at jeg kan presentere alt på en gang. Jeg har fått forståelsen av at det er viktig med bilder - så det skal jeg ta med etter hvert. Håper også at jeg får ork til å fortelle litt om mitt møte med den lokale trafikkstasjonen i f m rammebytte.

Postet: tir aug 04, 2009 8:12 pm
av 4Springar
velkommen! hvit cruiser med hvite felger er tøft! ser du har sota baklykta, er det for å finne bilen igjen om vinteren?

Postet: fre aug 07, 2009 6:08 pm
av magn_en2
Nei da! Ingen sota lykter. Med en tøff front og det sorte reservehjulet er cruiseren godt synlig - også om vinteren. Den brukes stort sett da ifm mine skiturer i Romeriksåsen. Du skal få høre mer om vidunderet etter hvert,

Hvordan jeg ble eier av 2 Land Cruiser

Postet: man aug 31, 2009 5:46 pm
av magn_en2
Fra et dødsbo var jeg interessert i å kjøpe en LC LJ70, 1986 mod. Det var OK, men betingelsen ble; - alt eller intet! Dvs. en meget bra LC LJ70, som min venn hadde brukt de to siste årene før han døde, og en rustholk av samme type og modell han kjøpte ny i 1986, samt ett lass med deler som var innkjøpt for å bygge opp igjen denne. Men helsa satte en stopper for prosjektet. Den kjørbare LC-eren solgte jeg etter ett år til en i Nannestad, som forhåpentligvis ble en lykkelig eier av en god 4-hjuls-trekker. Jeg var da ferdig med restaureringen av rustholken.

magn-en2,s garasje

Postet: fre sep 04, 2009 10:00 am
av magn_en2
Bilen "Rustholken" ble transportert fra Gjøvik til Jessheim på lastebil med løftekrok. Generell tilstandskontroll ble gjennomført med mange tvilsomme råd fra de tilstedeværende. Rådene ble ingnorert, og en skikkelig inspeksjon ble foretatt for å se om det var økonomisk forsvarlig å gjøre noe med den. I vurderingen la jeg vekt på det jeg hadde av orginale Toyota karosserideler. Det meste av det som var råttent i karosseriet hadde jeg i nye deler. Rammen hadde imidlertid store rustskader som jeg ikke hadde lyst til å utbedre. Konklusjonen ble at bilen skulle bygges opp under forutsetning av at jeg fikk tak i en brukbar ramme. P g a negative holdninger fra enkelte ble det for meg et prestisjeprosjekt.

magn-en2,s garasje

Postet: fre sep 04, 2009 1:47 pm
av magn_en2
Jakten på en brukbar ramme ga et positivt resultat. En brukthandler i Tønsberg hadde en meget godt behandlet ramme fra en kondemnert LC LJ70 som jeg fikk kjøpt for en akseptabel pris. Meget bra fram- og bakaksel var inkludert, slik at den var grei å transportere på en bilhenger.
Rammen ble - i den grad det var nødvendig - slipt/pusset/rustbehandlet og lakkert. Innvendig sprøytet med antirustmiddel. Ble meget godt fornøyd med resultatet. Framaksel overhalt, nye lager, pakninger, bremseskiver. bremseslanger og bremseklosser m v. Bakaksel fikk nye bremsesko og overhalte sylindere. Ett nytt bremserør. Støtdempere var OK.

Postet: fre sep 04, 2009 2:51 pm
av Eivind37
Flott jobb! Dette kan ikke bli annet enn meget bra!

Postet: fre sep 04, 2009 3:17 pm
av 4Springar
oi, dette blir bra! virkelig bra! stå på!

Postet: fre sep 04, 2009 8:34 pm
av knixen
Veldig bra! Imponerende!

magn-en2,s garasje

Postet: lør sep 05, 2009 8:56 pm
av magn_en2
Hyggelig med posetiv respons!

Det å få godkjenning for rammebytte ble en utfordring. Jeg kjente ikke til regelverket, og tok derfor spørsmålet opp med Statens vegvesen i e-post. Saken ble behandlet av Alf Fosshug, ved Opp- og Ombygging Region Øst. Han ba om kjøretøyets reg nr , og hvorfor rammen skulle byttes, Jeg ga en grundig redegjørelse for dette, og fikk raskt følgende svar:
" Kontakt din lokale trafikkstasjon, å bestill time for plombering av
karosseriet før rammebytte.
Etter på er det bare å sette igang skifte.
Når bilen er ferdig må den fremstilles for sluttkontroll, og få preget inn
chassisnummer på nytt.
Husk på å ta med kvittering/dokumenter på hvor donorramme kommer
i fra".

Før jeg kontaktet den lokale trafikkstasjon satte jeg meg grundig inn i bestemmelsen som gjelder på området:
- Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr.
(kjøretøyforskriften).
Time ble bestilt, og jeg troppet opp på trafikkstasjonen til avtalt tid og med de nødvendige dokumenter. Bl a godkjenningen fra Region Øst.
DA MØTTE JEG VEGGEN!
Fikk beskjed om at det var ikke slik det skulle foregå - det var dem som evt skulle godkjenne rammebytte. Videre at e-post ikke var offentlig dokument og derfor ikke gyldig godkjenning. Med erfaring fra offentlig forvaltning gjennom mange år, innleder jeg ikke diskusjon med personer med slik holdning.
Jeg var jo klar over at godkjenning fra Region Øst sto fast, og at e-post er offentlig dokument - åpent for alminnelig innsyn. Jeg reiste derfor hjem uten noen time for plombering av karosseriet. Ca 14 dager senere får jeg telefon fra trafikkstasjonen at det er bare å komme med bilen for plombering.
Nå trodde jeg alt var OK, men dengang ei! Kontrolløren plomberte ikke bare karosseriet, men for- og bakaksel, gearkasse og motor.
Jeg hadde koplett kløtsj og fabrikkny gearkasse, som tidligere eier hadde fått i f m reklamasjon p g a feil på reversen, men skiftet den ikke. jeg
ønsket og sette denne inn samtidig med rammebytte. Det ble blankt NEI.

Postet: lør sep 05, 2009 11:06 pm
av 4Springar
huffda... bra du klarer forholde deg litt formell til instansene. der kommer jeg til kort, og bryter som oftest ut i munnhugging, da man helt klart skjønner at vurderingene er tatt på makt-grunnlag og personlig mistolkining av reglene.
Lykke til videre, håper dette ordner seg, da dette ser lovende ut for et strøkent eksemplar av lc!
Men nyskjerrigheten min driver meg: Hva er din bakrunn, og hva er planene med bilen?

Postet: søn sep 06, 2009 8:47 pm
av magn_en2
For å spare tid og arbeid overhalte jeg forakslingen som satt på donorrammen og nye bremse m v på bakakslingen. I og med at det var korosseriet som skulle plomberes i h t godkjenningen fra Region Øst, gikk jeg ut fra at dette var ok. Jeg ble derfor noe overrasket da kontrolløren plomberte akslingene.
Jeg var jo eier av den bilen som donorrammen kom fra i h t salgsmelding, som jeg viste frem kopi av. Bilen var kjøpt ny i Norge. Skatter og avgifter betalt. På spørsmål til kontrolløren om ikke dette var i orden, ville han ikke gi noe endelig svar på, men skulle ta det opp med ledelsen. Ca 14 dager senere fikk jeg skiflig avslag med den begrunnelse at dette i beste fall ville bli en ombygging som det måtte søkes godkjenning for. Forstå det den som vil.
Det var bare en ting å gjøre - flytte alle nye deler over til de plomberte akslingene og få de over på donorrammen. Mye unødig arbeid!
Er regelverket til hinder for en fornuftig utførelse av jobben mener jeg trafikkstasjon bør ta dette opp med Vegdirektoratet/Statens vegvesen. De tror jo at regelverket fungerer tilfredsstillende så lenge de ikke hører noe fra buker.

Postet: man sep 07, 2009 12:32 am
av Eivind37
Hjertens enig!. En så rigid og stivbeint forvaltning av regelverk er ikke til nytte for noen. Ved å utøve en slik praksis drepes bilgleden, samt at andre senere gir blaffen, og bare gjør det uten tillatelse. Ikke bra for noen parter igrunn :?

Postet: man sep 07, 2009 7:19 pm
av marting
Flott prosjekt!

Jeg skjønner ikke poenget med at det skal være så fyfy å bytte deler på en bil? Hva er egentlig problemet man vil unngå med å innføre, og håndheve, slike regler?
Så lenge en bil er i grei stand, altså eu-godkjent, så spiller det vel ingen rolle for samfunnet, at den er satt sammen av deler fra to eller tre identiske biler? :roll:

Postet: man sep 07, 2009 11:12 pm
av Eivind37
Det var jo ikke slik før, men etter en del misbruk hvor det ble bygd opp mange Gelendewagen med nytt karrosseri på gammel ramme...så var det stopp...og nulltoleranse

Postet: tir sep 08, 2009 11:38 am
av magn_en2
Jeg har forståelse for at det reageres mot svindel, som jeg antar det er å sette nytt karosseri på gammel ramme. Det blir i beste fall oppbygging av kjøretøy som utløser ny avgiftberegning. Jeg forutsetter at karoosseriet i en slik sammenheng ikke har sittet på kjøretøy som har vært førstegangsregistrert i Norge. I mitt prosjekt kommer understellet fra kjørtøy som er førstegangsregistrert i Norge og hvor jeg selv er eier, men likevel er det da slik å forstå at jeg skal sees på en svindler? Bruk ab skjønn er ikke aktuelt. Så snart jeg har fått godkjent rammebytte setter jeg igang med å skifte de komponenter/deler jeg finner nødvendig likevel, som f eks: gearkasse, kløtsj m v.
Staten blir ikke lurt for avgifter! Nå betyr jo ikke dette så mye for meg - bortsett fra en masse unødig arbeid og irritasjon.

Postet: tir sep 08, 2009 12:36 pm
av Eivind37
Nettopp!

Postet: tir sep 08, 2009 3:58 pm
av 4Springar
Virkelig synd dette byråkratiet. og i din situasjon syntes jeg det er enda mer merkelig dette at de ikke ser på "skjønn" -faktoren.
Ser allikavel ut til å bli en hel og fin LC med ditt pågangsmot! flott!

Postet: man sep 21, 2009 9:51 am
av magn_en2
Nå var alt klart for å sette karosseriet i stand. Fjerne all rust og tilpasse nye karosserideler. Alt av deler/utstyr ble plukket av dørene før de sammen med sideplater, innerskjermer og kanaler m v ble kjørt til miljøstasjonen. En forferdelig møkkajobb å bore punktsveis. Men med godt verktøy og tiden til hjelp går det greit. 4 stk nye dører i orginalemballasje fra Toyota ble sendt til lakkering. Framskjermer, innerskjermer og panser var OK, men frontplaten ble byttet.
Nye sideplater, innerskjermer og komplette kanaler m v ble tilpasset og med en god venn's hjelp og fagkunnskaper punktsveiset på plass. Resultatet ble meget bra. Karosseriet var nå klart for å flyttes over til den "nye" rammen.

Re: Magn-en2, s garasje

Postet: man sep 21, 2009 8:46 pm
av Geir Vangen
Dette blir jo som nytt :D