Side 1 av 6

Byggmester Johan`s HJ 60 81 mod

Postet: søn mar 13, 2005 5:11 pm
av Byggmester Johan
Jeg har nettopp fått hevet bilen med 4" (blei litt stiv! men hjalp med 6stk sandsekker baki blei det ganske bra)

Nå har det vært mye prat om hjul så nå svinger jeg meg!!!!

På fredag bestilte jeg nye dekk og felger:

Felger forran 10x15" med -58 i impress
Felger bak 12x15" med -74 i impress

Dekk 4 stk xterrain 35x13,5x15


Jeg tok noen mål på bilen i går: DETTA BLIR STORT :roll:

Dette vil bygge ut 24,4 cm fra bremsetrommelen bak og 22,8 cm forran

Tror ikke det fungerer helt forran når det svinges :oops: Er det noen som har noen tips / erfaringer å dele :?:

Det er 31x10,5x15 på den i dag ( se bildene)

Postet: søn mar 13, 2005 7:05 pm
av RubberDog
Jeg har hørt at man skal være forsiktig med å ha ulike dim på en bil med 4wd. Grunnen er vel at det blir ulik rulleomkrets, noe som igjen går utover differ og girkasser... :?
Er overhodet ingen mekaniker, så ikke vet jeg. Sikkert noen som vet noe om det der...

Postet: søn mar 13, 2005 7:27 pm
av Byggmester Johan
RubberDog skrev:Jeg har hørt at man skal være forsiktig med å ha ulike dim på en bil med 4wd. Grunnen er vel at det blir ulik rulleomkrets, noe som igjen går utover differ og girkasser... :?
Er overhodet ingen mekaniker, så ikke vet jeg. Sikkert noen som vet noe om det der...
Det blir jo samme rullediamerter, alle hjulene er 35"

Jeg har valgtfelger med 10" bredde forran med -58 mm ipmress, og 12" bredde bak med -74mm impress

Dette for å få hjulene til å bygge like mye ut fra skjærmene (for bakhjulene går ikke så langt ut som fremhjulene) og for å få dekkene mere stabile bak.

Er jeg helt på jorde eller :roll:

Postet: man mar 14, 2005 9:47 am
av RubberDog
I utgangspunktet, ja, men omkretsen endrer seg med bredden på felgen.
Den blir lavere jo bredere felg du har. Hvor mye det utgjør er egentlig bare et regnestykke, og om det har noe praktisk betydning her jeg ikke peiling på...

Postet: man mar 14, 2005 10:11 am
av Eivind37
Fin bil! Håper ikke det er 4`heving på bilen på bildene :) .......da tror jeg ikke det går med 35/13,5. Har du OME + bodylift?
Hvorfor vil du ha 12`bak?

Postet: man mar 14, 2005 10:21 am
av Dan Bjordal
Forhjul og bakhjul MÅ være av samme diameter. Dersom de ikke er det så belaster det transferkassen noe helt for J***vlig. Stikkaksel forran og bak over roterer like fort når du har 4WD inne på 60 serie. 80 serie f.eks har diff innebygget i transferkassen og tillater mer avvik mellom forran og bak.

Du har jo valgt 35 tommere forran og bak så det skulle gå greit. Bredde har ingenting å si for dette.

Skal bli artig å se bilder :D

D

Postet: man mar 14, 2005 11:05 am
av Byggmester Johan
Eivind37 skrev:Fin bil! Håper ikke det er 4`heving på bilen på bildene :) .......da tror jeg ikke det går med 35/13,5. Har du OME + bodylift?
Hvorfor vil du ha 12`bak?
Takker for skryt av bilen :lol:

Jo, det er 4" heveing på alle bildene. du ser det best på bilde nr 2 ovenifta (00067) for der er ikke akslingene tvistet.

Det hadde vært best med 12" forran også, men jeg er redd for at det blir helt umulig å få svingt med, uten å skjære vekk store deler av forskjærmene.

Postet: tir mar 15, 2005 12:59 pm
av Byggmester Johan
RubberDog skrev:I utgangspunktet, ja, men omkretsen endrer seg med bredden på felgen.
Den blir lavere jo bredere felg du har. Hvor mye det utgjør er egentlig bare et regnestykke, og om det har noe praktisk betydning her jeg ikke peiling på...
Jeg var å snakket med gutta på BGnor i dag, Du har helt rett :oops:
Rullediameteren endres med felgbredden, sellom dekket er av samme type.
Som igjen ødelegger transvikassa på sikt!

Jeg ringte til dekkleverandøren å fikk endret felgdimmensjonen bak til 10"

Takker for bra råd og veiledning :wink:

Postet: tir mar 15, 2005 1:12 pm
av RubberDog
Bare hyggelig det.
Det er jo derfor vi har forumet, ikke sant? :D

Det var enn fyr med en sennepsgul Blazer i Harstad som fortalte meg dette i 1983. Elefantminne!!!

Lykke til.
RubberDog

Postet: ons mar 16, 2005 8:55 am
av beaas
Det er mange av de amerikanske pickup'ene og også noen suburban som kjører med 8" foran og 10" bak. Vet ikke om de har permanent 4trekk, men det kan vel ikke gå så bra for disse eller da?

Wokas (alnabru) selger nå denne varianten i stor stil for at hjulene skal stikke like langt ut foran som bak. De kjører jo stort sett på 265/75 hjul og det blir jo også noe rart på 10" felg!

Vet ikke om dere har noen kommentarer til det?

Bjørn Erik

Postet: tor mar 17, 2005 8:48 pm
av Byggmester Johan
beaas skrev:Det er mange av de amerikanske pickup'ene og også noen suburban som kjører med 8" foran og 10" bak. Vet ikke om de har permanent 4trekk, men det kan vel ikke gå så bra for disse eller da?

Wokas (alnabru) selger nå denne varianten i stor stil for at hjulene skal stikke like langt ut foran som bak. De kjører jo stort sett på 265/75 hjul og det blir jo også noe rart på 10" felg!

Vet ikke om dere har noen kommentarer til det?

Bjørn Erik
Er ikke sikker på hvor følsåmme de forsjellige bilmerkene er :?:

Postet: tor mar 17, 2005 10:22 pm
av beaas
Når man har 4trekk på den måten dere har så skal jo framhjulene bare trekke når man har bruk for dem. Ikke på asfalten for å si det sånn. Vet at mange kjører med 4trekken koblet inn nesten uansett bare det er et snøfnugg på toppen av fjellet. Det er jo ikke helt bra. De skulle hatt et permanent system.

Kjører man med bakhjulstrekk og bruker framhjulene kun i skogen og når det er riktig glatt så mener jeg ikke den lille forskjellen det er på å kjøre med 10" foran og 12" bak er noe problem. Viktig å være klar over det da, det kan jo være at det blir litt rare kjøreegenskaper når man velger å kjøre med 4trekk når det er glatt!

Bjørn Erik

Postet: fre mar 18, 2005 7:56 am
av Byggmester Johan
beaas skrev:Når man har 4trekk på den måten dere har så skal jo framhjulene bare trekke når man har bruk for dem. Ikke på asfalten for å si det sånn. Vet at mange kjører med 4trekken koblet inn nesten uansett bare det er et snøfnugg på toppen av fjellet. Det er jo ikke helt bra. De skulle hatt et permanent system.

Kjører man med bakhjulstrekk og bruker framhjulene kun i skogen og når det er riktig glatt så mener jeg ikke den lille forskjellen det er på å kjøre med 10" foran og 12" bak er noe problem. Viktig å være klar over det da, det kan jo være at det blir litt rare kjøreegenskaper når man velger å kjøre med 4trekk når det er glatt!

Bjørn Erik
Er helt enig i at det er veldig domt å kjøre med 4x4 før du trenger det! Min erfaring er at dersom du gjør det så merker du ikke hvor glatt det er før du må bremse (og da er det ofte for sent) + at det omtrent er umulig å hente inn med 4x4 uten å gi gass!

Jeg er ikke helt enig med deg i at det ikke gjør noe at bakhjulene går fortere rundt enn forhjulene i terrenget! du må vel være enig i at det må være best om man har full kontakt hele tigen, og ikke at bakhjulene går 1-3% fortere runt enn forhjulene

løsning på problemet: :idea: kjør med lik dekk + felgdimmensjon forran og bak. men velg et felgmerke som har fler innfress varrianter så løser man det med forskjellig innpress :shock:

Postet: fre mar 18, 2005 11:26 am
av beaas
Jeg ble fortalt at det var greit at bakhjulene hadde litt mindre luft en foran for, men mulig dette ikke har noen innvirkning på rulleomkretsen. Jeg har ikke forsket så mye på det.

Og tror du det blir så mye som 1-3 % forskjell i rulleomkrets? Er det noen som har testet? Jeg ville nesten anta at det ble mindre en 1% og at det da ikke vil bety så mye i skogen eller også på annet løst underlag!

Men jeg har ikke akkurat store erfaringen her.

Bjørn Erik

Postet: fre aug 05, 2005 1:11 am
av Byggmester Johan
Det er nå lenge siden jeg satte på de nye hjulene

Dette bilde er jo ikke noe skrytebilde ivertfall med 700kg på taket + 500kg inni! måtte bare ta et bilde.

Jeg er veldig fornøyd med mitt valg det stikker litt utenfor, men jeg kjører vel til det er noen som sier noe annet :wink:

JA JA JA det er som å kjøre på brostein hele tiden :oops: men så lenge det i mine øyne er tøffere, enn sjenerende så er det ikke noe problem :D

Er litt usikker på kravene fra biltilsynet :?: Er det dekkbanen som er neddi asfalten som skal være innenfor hjulbuen eller er det ytterste del av dekkes side som gjelder :roll: :?:

Jeg har også hørt at dersom man setter på gummilister i hjulbuen, så skal disse dekke dekkbanen/ ytter del av dekket? med 50% bakover og 30% fremover :?: :roll:

Er det noen som hvet om noe fakta på dette?

Postet: fre aug 05, 2005 1:24 am
av Byggmester Johan
Det som jeg ble mest fornøyd med er den nye rullediameter, utvekslinga økete med 15% fra 31" til 35"

Plutselig kom 1.giret til sin rett!

Skjønner ikke helt hvorfor man bygger om til 5 trins kasse når man bare kan sette på 35" hjul

Prøvde Lierbakken fra drammen i går måtte gire ned til 3. men klarte å holde 95 km/t (3000 omdreininger) :wink:

Fikk også målt den på fartsmålern speedometert viste 85 og farten var 101 km/t
Må vel gire speedometeret :roll: Det er vel max 5% avvik som er kravet.
Hvordan gjør man de egentlig :?:

Postet: fre aug 05, 2005 1:45 am
av Byggmester Johan
Fant noen flere bilder

Postet: fre aug 05, 2005 11:00 am
av Joakim
De skulle nok egentlig gjort det :( :D men men

Postet: ons aug 24, 2005 4:01 pm
av Byggmester Johan
Jeg kjører med dem sån til noen sier noe :lol:

Er det noen som er blitt tatt for noe lignende???

Postet: ons aug 24, 2005 5:11 pm
av eppy
Har bare hørt om noen som trur dem kjenner noen som kanskje har blitt stoppa :lol: :lol: :lol:
Neida.De fleste blåkledde har vel ikke greie på det, bortsett fra i teknisk kontroll.Da kan det vel svi litt.Eller hvis det skulle skje noe, feks en ulykke.Var en blåkledd som kom å kikka på dekka mine når det datt av her i våres.Han så ikke noe på størrelsen.