Hei igjen.
Bruker selv en nettside som heter Tyskland.org
Her er det mye informasjon om import, i tilleg til en avgiftskalkulator som jeg liker.
http://www.tyskland.org/importavgifter.htm
Data på svenske kjøretøy finner du her:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Men her kommer den ville historien:
Det finnes en alternativ måte å beregne avgiften på,
som gjør det gunstigere å beregne kjøretøy,
som skulle hatt mindre avgift igjen i kjøretøyet, sett i forhold til verdien i Norge.
Dette er en ordning som Norge er tvunget til fra EØS,
da avgifter ikke skal være til hinder for handel på tvers av grensene.
Har lest om dette før hos Toll og avgift, men ikke blitt klok på hvordan det beregnes.
Det eneste jeg viste var at man måtte betale vanlig utregnet avgift først,
registrere bilen, for så innen 15 virkedager ha søkt om alternativ beregning.
Dette blir å gamble på en måte,
fordi man da må godta alternativ beregning, selv om den enten blir høyere eller lavere.
Importerte en langkjørt 96 mod HDJ80 24v i fjor, og tok sjansen på alternativ beregning.
Har fått meget positivt svar på alternativ beregningsmåte,
men tør ikke helt tro på det, før pengene har kommet tilbake på min konto.
I allefall forsøker de å finne nypris på tiilsvarende bil i Norge, ved datoen for førstegangsregistrering i utlandet.
Så inflasjonsjusterer de denne opp til dagens kronekurs.
"Normal avgift" delt på inflasjonsjustert historisk nypris utgjør da en brøk,
som også da skal komme igjen ved å ta:
alternativ avgift delt på markedsverdi for ferdig registrert bil i Norge.
Verdifastsettelsen skjer etter listepriser for kjøretøyene, justert etter aktuell kjørelengde.
Ved biler eldre enn ti år, samt for biler som ikke finnes nok omsatte til at de finner listeprisene,
blir det opp til toll og avgift i Drammen, avdelingen for verdifastsettelse av kjøretøy, å fastsette en markedspris.
Kort sagt, har kjøretøyet falt mer i markedsverdi i forhold til historisk nypris,
enn avgiften har sunket ved normalt aldersfradrag, vil alternativ beregning være gunstig.
Maks normalt aldersfradrag er 80% ved 15 år eller mere, så da kan man jo fort komme godt ut,
med gammel bil som var dyr som ny, og med kjørelengder som gjør at normale folk tror at kjøretøyene våre er lite verdt.
Skal komme tibake med eksakte summer, når jeg får se det i virkeligheten på kontoen min.
For de som ikke kan vente kan det tas på PM.