Tankespill - hva om Toyota ikke fantes?
Posted: Fri Feb 12, 2010 11:24 am
Tankespill.
Jeg er så heldig å jobbe sammen med masse bil og motorinteresserte folk. Til og med vår kvinnelige resepsjonist på 21 år med langt mørkt hår og lange bein, kjører aktivt bilcross. Noen er ihuga amcar fans, etpar (i tillegg til meg) mener at biler skal være høye, være robuste og ha firehjulstrekk. Det er flere aktive rallykjørere, en cross og endurokjører, en tidligere dragracekjører (motorsykkel), og en del yngre (da mener jeg slike som jeg kunne vært faren til) som er helt opphengt i dette ”gatebilfenomenet”. Således blir det da til at praten om bil ofte er det gjeldende temaet i matpauser og lignende og lignende. Dette til tross for at vi overhode ikke er en bedrift som jobber med bil eller motor i det hele tatt.
Så har det seg slik da – at det er jo en og annen kollega som ikke er allverdens bilintressert da, de vil bare at bilene skal virke på best mulig måte. En av disse kollegaene har nå tatt over slektseiendommen som ligger grisgrendt og kronglete til, men allikevel med en fantastisk beliggenhet og jeg skjønner veldig godt at han vil bo der. Med 2 unger på under 5 år og den tredje melder vel sin ankomst til våren, så stod det ganske klart for ham at den tilårskomne Vectra stasjonsvognen måtte byttes ut med noe annet, og da var 4 hjulstrekk bil et klart krav. Selv om han påberoper seg å ikke være allverdens bilintressert, så hadde han ganske klare krav til bil allikevel.
Han ville ikke ha noen ”SUV”, men en solid relativt romslig 4 hjulsdrevet bil med høy/lavgirserie, god trekkraft da han regnet med å dra mange hengerlass med plank og andre bygningsmaterialer de nærmeste årene, aller helst dieselmotor og minimum 5 seter. I tillegg hadde han brukt mye penger på å erverve seg eiendommen, så det stod ikke så mye tilbake å handle bil for, og bilen burde i tillegg være til å stole på.
Jeg – med flere, mente han burde finne seg en LC 90 stasjonsvogn, da den vel må være det best egnede til hans bruk. Men vet dere hva han gjorde?
Han gikk hen og kjøpte seg en Land Rover Discovery!!!?
Argumentet hans var at han fikk så mye mer bil for pengene, enn om han hadde kjøpt LC90, og han kom faktisk med en del gode begrunnelser.
For det første: Han kjøpte seg en ’02 Disco TD5 eller hva de heter. Den har gått ca 160 tusen km, og han ga 172 tusen for den. Det er en syvseter som er ny i norge, jevnlig vært på service, ganske fin inni men hadde noen stygge riper i lakken og det er nok de som dro ned prisen noe. Så begynner jeg og en annen som mener at Toyota er det eneste saliggjørende kjøretøy som finnes, å minne ham på alle de havariene og reparasjonene han kommer til å få på denne bilen, men min kollega parerer igjen. Han har googlet og lest mye om Discoen - og påberoper at dette visstnok er en bil som er mye bedre enn sitt rykte med tanke på driftssikkerhet, og han legger frem utskrifter fra mange annonser som viser at han antagleig måtte kjøpt 4-5 år eldre bil og/eller med minst 100 tusen flere km på telleren for å få en LC 90 til samme prisen.
Han la også frem flere annonser fra flere lignende biler, og litt av det han hadde funnet ut om dem. Pajero fra etter 2000 hadde han vurdert, men de var også ganske dyre, og noen hadde hatt en tendens til å havarere diselpumper. Patrol var nok ganske bra, men dyrt eller hadde gått veldig langt. Jeep Grand Cherokee med div diesler fra WM hadde mengder med motorhavarier men var ganske billige, og de med MB diesel var ofte godt mye dyrere og var belemret med elektronikkfeil som var dyre å reparere. Kia Sorrento hadde han vurdert, men den var litt for trang, samt ganske dyr. For øvrig en fin bil påstod han? G-wagen var vurdert, men var for gammelt og hadde gått langt hvis han skulle ha råd til dem. I tillegg var det mange nyere biler på gamle rammer, og det syns han ble for suspekt. Han hadde vært på nippet til å kjøpe en dobbeltcabin Hilux med 5 seter og hardtopp på planet til en hyggelig pris, men den hadde blitt solgt før han fikk bestemt seg.
Nå har han hatt denne Discoveryen sin siden like før jul, og det har ikke vært en eneste feil med den – selv under den verste kuldeperioden for litt siden på Østlandet virket den upåklagelig, og dette irriterer meg!?
Så skal jeg prøve å komme til sakens kjerne – og hvorfor jeg startet denne tråden:
Hva om Toyota ikke fantes?
Hva slags bil hadde dere villet eid i stedet da? Hvilke biler har den kvaliteten og robustheten vi setter så pris på hos toyota? (jeg velger å overse diverse debatter om gasspedaler og sånn).
Hvem bil har samme robuste utstråling og soliditet som en gammel 40/70 serie landcruiser? Land Rover 110? Jeep? Noe ”russisk” (UAZ)? Eldre G-wagen?
Eller er Range Rover, Tahoe, MB GL et alternativ til LC100/200?
Hva med Hilux – hvem er like legendarisk som den?
Og er LR Discovery et solid og robust alternativ til LC 90/120/150?
Hva mener dere – hva ville dere hatt i stedet for den toyotaen dere liker best?
Jeg er så heldig å jobbe sammen med masse bil og motorinteresserte folk. Til og med vår kvinnelige resepsjonist på 21 år med langt mørkt hår og lange bein, kjører aktivt bilcross. Noen er ihuga amcar fans, etpar (i tillegg til meg) mener at biler skal være høye, være robuste og ha firehjulstrekk. Det er flere aktive rallykjørere, en cross og endurokjører, en tidligere dragracekjører (motorsykkel), og en del yngre (da mener jeg slike som jeg kunne vært faren til) som er helt opphengt i dette ”gatebilfenomenet”. Således blir det da til at praten om bil ofte er det gjeldende temaet i matpauser og lignende og lignende. Dette til tross for at vi overhode ikke er en bedrift som jobber med bil eller motor i det hele tatt.
Så har det seg slik da – at det er jo en og annen kollega som ikke er allverdens bilintressert da, de vil bare at bilene skal virke på best mulig måte. En av disse kollegaene har nå tatt over slektseiendommen som ligger grisgrendt og kronglete til, men allikevel med en fantastisk beliggenhet og jeg skjønner veldig godt at han vil bo der. Med 2 unger på under 5 år og den tredje melder vel sin ankomst til våren, så stod det ganske klart for ham at den tilårskomne Vectra stasjonsvognen måtte byttes ut med noe annet, og da var 4 hjulstrekk bil et klart krav. Selv om han påberoper seg å ikke være allverdens bilintressert, så hadde han ganske klare krav til bil allikevel.
Han ville ikke ha noen ”SUV”, men en solid relativt romslig 4 hjulsdrevet bil med høy/lavgirserie, god trekkraft da han regnet med å dra mange hengerlass med plank og andre bygningsmaterialer de nærmeste årene, aller helst dieselmotor og minimum 5 seter. I tillegg hadde han brukt mye penger på å erverve seg eiendommen, så det stod ikke så mye tilbake å handle bil for, og bilen burde i tillegg være til å stole på.
Jeg – med flere, mente han burde finne seg en LC 90 stasjonsvogn, da den vel må være det best egnede til hans bruk. Men vet dere hva han gjorde?
Han gikk hen og kjøpte seg en Land Rover Discovery!!!?
Argumentet hans var at han fikk så mye mer bil for pengene, enn om han hadde kjøpt LC90, og han kom faktisk med en del gode begrunnelser.
For det første: Han kjøpte seg en ’02 Disco TD5 eller hva de heter. Den har gått ca 160 tusen km, og han ga 172 tusen for den. Det er en syvseter som er ny i norge, jevnlig vært på service, ganske fin inni men hadde noen stygge riper i lakken og det er nok de som dro ned prisen noe. Så begynner jeg og en annen som mener at Toyota er det eneste saliggjørende kjøretøy som finnes, å minne ham på alle de havariene og reparasjonene han kommer til å få på denne bilen, men min kollega parerer igjen. Han har googlet og lest mye om Discoen - og påberoper at dette visstnok er en bil som er mye bedre enn sitt rykte med tanke på driftssikkerhet, og han legger frem utskrifter fra mange annonser som viser at han antagleig måtte kjøpt 4-5 år eldre bil og/eller med minst 100 tusen flere km på telleren for å få en LC 90 til samme prisen.
Han la også frem flere annonser fra flere lignende biler, og litt av det han hadde funnet ut om dem. Pajero fra etter 2000 hadde han vurdert, men de var også ganske dyre, og noen hadde hatt en tendens til å havarere diselpumper. Patrol var nok ganske bra, men dyrt eller hadde gått veldig langt. Jeep Grand Cherokee med div diesler fra WM hadde mengder med motorhavarier men var ganske billige, og de med MB diesel var ofte godt mye dyrere og var belemret med elektronikkfeil som var dyre å reparere. Kia Sorrento hadde han vurdert, men den var litt for trang, samt ganske dyr. For øvrig en fin bil påstod han? G-wagen var vurdert, men var for gammelt og hadde gått langt hvis han skulle ha råd til dem. I tillegg var det mange nyere biler på gamle rammer, og det syns han ble for suspekt. Han hadde vært på nippet til å kjøpe en dobbeltcabin Hilux med 5 seter og hardtopp på planet til en hyggelig pris, men den hadde blitt solgt før han fikk bestemt seg.
Nå har han hatt denne Discoveryen sin siden like før jul, og det har ikke vært en eneste feil med den – selv under den verste kuldeperioden for litt siden på Østlandet virket den upåklagelig, og dette irriterer meg!?
Så skal jeg prøve å komme til sakens kjerne – og hvorfor jeg startet denne tråden:
Hva om Toyota ikke fantes?
Hva slags bil hadde dere villet eid i stedet da? Hvilke biler har den kvaliteten og robustheten vi setter så pris på hos toyota? (jeg velger å overse diverse debatter om gasspedaler og sånn).
Hvem bil har samme robuste utstråling og soliditet som en gammel 40/70 serie landcruiser? Land Rover 110? Jeep? Noe ”russisk” (UAZ)? Eldre G-wagen?
Eller er Range Rover, Tahoe, MB GL et alternativ til LC100/200?
Hva med Hilux – hvem er like legendarisk som den?
Og er LR Discovery et solid og robust alternativ til LC 90/120/150?
Hva mener dere – hva ville dere hatt i stedet for den toyotaen dere liker best?