Ombygging fra vare til personbil LC120
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Ombygging fra vare til personbil LC120
Etter gode råd og tips her inne vil jeg nå sjekke varebilsegmentet for å bygge om til personbil. Er dette veldig omfattende? Er det slik at taktrekk må kjøpes inn ettersom noe av dette er fjernet på varebilene (eller har jeg misforstått?). Hvor mye vil det koste å få bygget om bilen, noen som har erfaringer her?
LC 120 GX
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Ombygginga e ikke mere kostbar enn det som det koster i avgifter for å gjøre statusendringa.
Pluss ei time oss biltilsynet.
Brukte vell 40 minutter fra æ bynte å demontere varebilveggen, til setan sto færdi montert.
E en utruli enkel å lett jobb.
Taktrekk kan du bestille nytt om du ønsker det. Men mange velge å bare beholde det som e dær.
Det gjore æ når æ no bygde om. Behold den ekstra takhøyden som mange gang kan være kjekk og ha.
Har gått for løsninga å bare trekke opp taket som e dær, med stoff/filt i tilnærmet farge.
Jon Asle, (highwaypatrol) her på forumet har en meget god illustrasjon over hvordan man enkelt og meget fint kan trekke opp taket som tilhørte varebil delen.
Husk og å dra innom toyota og få aktivisert airbagene som tilhører bakdelen av bilen.
Pluss ei time oss biltilsynet.
Brukte vell 40 minutter fra æ bynte å demontere varebilveggen, til setan sto færdi montert.
E en utruli enkel å lett jobb.
Taktrekk kan du bestille nytt om du ønsker det. Men mange velge å bare beholde det som e dær.
Det gjore æ når æ no bygde om. Behold den ekstra takhøyden som mange gang kan være kjekk og ha.
Har gått for løsninga å bare trekke opp taket som e dær, med stoff/filt i tilnærmet farge.
Jon Asle, (highwaypatrol) her på forumet har en meget god illustrasjon over hvordan man enkelt og meget fint kan trekke opp taket som tilhørte varebil delen.
Husk og å dra innom toyota og få aktivisert airbagene som tilhører bakdelen av bilen.
Offisielt medlem av den skumle Arctic Trucks Mafian'
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Takk for svar! Snakket med en kar som sa at han kunne gjøre det for 4.000,- , men det er kanskje litt vel mye hvis jobben er så enkel som du beskriver den som. Selv har jeg teknisk innsikt på nivå med en 4-åring.
LC 120 GX
-
- Innlegg: 102
- Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
- Lokasjon: Narvik
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Ja men da er vi på samme nivå.fygaren skrev:Selv har jeg teknisk innsikt på nivå med en 4-åring.
Jeg brukte rundt 2 timer på å gjøre denne jobben. Har en 120 VX 2005 modell.
Du kan ta en liten titt innom min garasje. Har lagt ut et par bilder fra ombyggingen.
Min Garasje
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Hvis du faktisk mener at det er en enkel sak skal jeg gjøre et ærlig forsøk. Mulig jeg kjøper vidar123 sin bil i løpet av uka:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21174202
Hvor mye betalte du for panserbeskytteren? Tok du flere bilder av bilen din? Det var en fin bil!
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21174202
Hvor mye betalte du for panserbeskytteren? Tok du flere bilder av bilen din? Det var en fin bil!
LC 120 GX
-
- Innlegg: 102
- Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
- Lokasjon: Narvik
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Fikk faktisk knallpris på panserbeskyttern. 770kr eks mva, men kjøpte vindavvisere til fire dører samtidig, i tillegg til at jeg har handlet en del på toyota den seneste tida.
Hvis du tenker på ombyggingen så tok jeg dessverre ikke så mange bilder, men som sagt, det var meget enkelt.
Hvis du får en kompis til å hjelpe deg er det det aller beste. Fort gjort å ripe opp noe innvending i det du tar ut gitteret og kassen.
Jeg boret opp 8 nagler, ellers så var det helt vanlige stjerneskruer og normal size bolter.
Ikke noe vits i å betale 4-5 tusen for en slik jobb.
Når får du bilen i hus og starter ombygging?
Skal hjelpe en kompis å bygge om hans i Mai.
Hvis du ikke har bygd om til da er det bare å si ifra, så kan jeg ta masse bilder av hele prosessen.
Hvis du tenker på ombyggingen så tok jeg dessverre ikke så mange bilder, men som sagt, det var meget enkelt.
Hvis du får en kompis til å hjelpe deg er det det aller beste. Fort gjort å ripe opp noe innvending i det du tar ut gitteret og kassen.
Jeg boret opp 8 nagler, ellers så var det helt vanlige stjerneskruer og normal size bolter.
Ikke noe vits i å betale 4-5 tusen for en slik jobb.
Når får du bilen i hus og starter ombygging?
Skal hjelpe en kompis å bygge om hans i Mai.
Hvis du ikke har bygd om til da er det bare å si ifra, så kan jeg ta masse bilder av hele prosessen.
Min Garasje
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Da har jeg kjøpt min første LC!! Kjøpte vidar123 sin GX 2006 modell og bygger den om til personbil i juli. Føles godt dette her
LC 120 GX
-
- Innlegg: 102
- Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
- Lokasjon: Narvik
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Herlig. Grattis med ny bil. Si ifra om du trenger "veiledning" i forhold til ombyggingen.
Min Garasje
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Takk for det! Jeg kommer garantert til å trenge hjelp ja Har du eller noen andre erfaring med taktrekk? Noen sier at det finnes rimelig taktrekk på ebay, men jeg finner ikke noe der. Er det en stor jobb å "montere" taktrekket dersom jeg får tak i ett? Kjøper ikke fra Toyota ettersom de skal ha 19.000,- for tyrekket...arcticwarfare skrev:Herlig. Grattis med ny bil. Si ifra om du trenger "veiledning" i forhold til ombyggingen.
LC 120 GX
-
- Innlegg: 102
- Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
- Lokasjon: Narvik
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Her kommer en liten guide til ombygging.
Har tatt en mengde bilder, så dette blir ombygging a la teskjekjerringa
Dette trenger du:
-Skrallesett 10mm og 13mm kopp.
-Stjerneskrujern
-Fastnøkkel 10mm
-Drill
-Støvsuger
Her er delene du trenger: Start med å fjerne alle matter slik at kun metallkassen vises: Alle skruer og poppnagler er synlige på kassen. (skruene trenger du ikke senere)
Skruene skrus av og poppnaglene borres opp. Luken fjernes også slik at det blir enklere å bære kassen ut av bilen. (lurt å være to på denne jobben) Når dette er gjort borrer du løs poppnaglene som sitter foran på veggen og evt skruer løs to skruer.
(Bak sjåfør og passasjersetene.) Når dette er gjort er det bare å løfte ut den flate kassen bak i lasterommet.
Neste steg er å løsne gitteret.
Dette er festet på to punkter. Helt oppunder taket på begge sider.
Når det er gjort og gitteret er tatt ut står du igjen med disse. For å få av disse løsnes pakning på bakdøren og fordøren.
Så drar du løs dekslet hel i toppen. Sitter et plastklipps her.
Vær litt forsiktig.Er som regel veldig sjør.
Når det er løsnet ser det slik ut. Så er det bare å løsne skruer som holder dette på plass.
Neste steg er de to jernstegnene som blir stående igjen.
Fire bolter holder disse på plass.
De to boltene som du løsner fra den fremste stangen brukes senere til å feste setene. Når jernstengene er fjernet drar du matten som ligger under forover mot forsetene.
Når dette er gjort skal det ligge to små filtlapper i hvert hjørne der hvor ytterkanten på baksetene kommer.
Disse får du også bruk for senere. Legge ned matten som følger med baksetene og løsne lista/plastdekselet som sitter helt bake ved bakluka.
Denne trenger du ikke fjerne helt. Disse skal da under de ekspanderende plastklippsene du har skrudd løs.
Har tatt en mengde bilder, så dette blir ombygging a la teskjekjerringa
Dette trenger du:
-Skrallesett 10mm og 13mm kopp.
-Stjerneskrujern
-Fastnøkkel 10mm
-Drill
-Støvsuger
Her er delene du trenger: Start med å fjerne alle matter slik at kun metallkassen vises: Alle skruer og poppnagler er synlige på kassen. (skruene trenger du ikke senere)
Skruene skrus av og poppnaglene borres opp. Luken fjernes også slik at det blir enklere å bære kassen ut av bilen. (lurt å være to på denne jobben) Når dette er gjort borrer du løs poppnaglene som sitter foran på veggen og evt skruer løs to skruer.
(Bak sjåfør og passasjersetene.) Når dette er gjort er det bare å løfte ut den flate kassen bak i lasterommet.
Neste steg er å løsne gitteret.
Dette er festet på to punkter. Helt oppunder taket på begge sider.
Når det er gjort og gitteret er tatt ut står du igjen med disse. For å få av disse løsnes pakning på bakdøren og fordøren.
Så drar du løs dekslet hel i toppen. Sitter et plastklipps her.
Vær litt forsiktig.Er som regel veldig sjør.
Når det er løsnet ser det slik ut. Så er det bare å løsne skruer som holder dette på plass.
Neste steg er de to jernstegnene som blir stående igjen.
Fire bolter holder disse på plass.
De to boltene som du løsner fra den fremste stangen brukes senere til å feste setene. Når jernstengene er fjernet drar du matten som ligger under forover mot forsetene.
Når dette er gjort skal det ligge to små filtlapper i hvert hjørne der hvor ytterkanten på baksetene kommer.
Disse får du også bruk for senere. Legge ned matten som følger med baksetene og løsne lista/plastdekselet som sitter helt bake ved bakluka.
Denne trenger du ikke fjerne helt. Disse skal da under de ekspanderende plastklippsene du har skrudd løs.
Min Garasje
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
-
- Innlegg: 102
- Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
- Lokasjon: Narvik
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Guide ombygging del 2:
Matten festes under plastklippsene. Disse er sinnsykt skjøre så sørg for at du treffer hullet helt nøyaktig ellers knekker ekspansjonsklippset tvert. Legg medfølgende isoporplater der hvor baksetene kommer og legg over gulvmatten. Skru ut boltene som står fast i karroseriet og fest så medfølgende plastdeksler for å holde gulvmatten på plass. Nå ser du hvor de to små gulvlappen du tok ut tidligere skal sitte. Så er det sikkerthetsbeltene. Disse er tapet og ligger i stolpen bak bakdøren.
Dette lirkes ut. Kan være en tålmodighetsprøve.
Dekslet som skjuler sikkerhetsbeltefestet ligger også inni der. Fjern det runde plastdekslet nede ved gulvet, tre på sikkerhetsbeltefestet og skru til. Dette gjøres selvfølgelig etter at all skitt er fjernet. Bolthullet går tvers gjennom karroseriet og kommer ut i hjulbuen.
Plasser medfølgende deksel over til slutt. Boltene for sikkerhetsbelte følger også med i "ombyggingspakken."
Så fester du plasdekslene/fotdekslene.
Nå er du på home stretch.
Bare sette på setene og skru til. Sett så tilslutt de siste åtte plastdekslene på for det estetiske. De store foran og de små bak. De små må festes først Gratulerer, du er nå eier av en stasjonsvogn
Matten festes under plastklippsene. Disse er sinnsykt skjøre så sørg for at du treffer hullet helt nøyaktig ellers knekker ekspansjonsklippset tvert. Legg medfølgende isoporplater der hvor baksetene kommer og legg over gulvmatten. Skru ut boltene som står fast i karroseriet og fest så medfølgende plastdeksler for å holde gulvmatten på plass. Nå ser du hvor de to små gulvlappen du tok ut tidligere skal sitte. Så er det sikkerthetsbeltene. Disse er tapet og ligger i stolpen bak bakdøren.
Dette lirkes ut. Kan være en tålmodighetsprøve.
Dekslet som skjuler sikkerhetsbeltefestet ligger også inni der. Fjern det runde plastdekslet nede ved gulvet, tre på sikkerhetsbeltefestet og skru til. Dette gjøres selvfølgelig etter at all skitt er fjernet. Bolthullet går tvers gjennom karroseriet og kommer ut i hjulbuen.
Plasser medfølgende deksel over til slutt. Boltene for sikkerhetsbelte følger også med i "ombyggingspakken."
Så fester du plasdekslene/fotdekslene.
Nå er du på home stretch.
Bare sette på setene og skru til. Sett så tilslutt de siste åtte plastdekslene på for det estetiske. De store foran og de små bak. De små må festes først Gratulerer, du er nå eier av en stasjonsvogn
Min Garasje
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Tusen, tusen hjertelig takk!! Jeg gjør et forsøk 5 juli. Har fått trua etter din eminente guide - ombygging for dummies
LC 120 GX
-
- Innlegg: 102
- Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
- Lokasjon: Narvik
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Hehehe. Kan jo være greit å ha denne liggende på siden.
Hvem tar på seg ansvaret med å legge ut guiden "ombygging fra stasjonsvogn til arctic truck 37"???
Hvem tar på seg ansvaret med å legge ut guiden "ombygging fra stasjonsvogn til arctic truck 37"???
Min Garasje
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Easy-peasy!!! Tusen takk til Arcticwarfare for eminent guide på nett og brukerstøtte pr telefon!! Setene er inne og hvite skilter monteres i morgen dersom Trafikkstasjonen er like fornøyd som jeg er...
LC 120 GX
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Dere som har bygd om: Har dere vært hos Toyota og fått aktivisert sideairbagger? Hvist nok deaktiviseres de når bilen bygges om til vare. En motstand som må fjernes og airbag plugges i, eller noe sånt....
Batmobil
Batmobil
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Mener å ha lest et sted her at man må vise papirer på at airbagene er aktivert av kvalifisert (les: mekaniker) person når bilen forvises de høye herrer hos biltilsynet.Batmobil skrev:Dere som har bygd om: Har dere vært hos Toyota og fått aktivisert sideairbagger? Hvist nok deaktiviseres de når bilen bygges om til vare. En motstand som må fjernes og airbag plugges i, eller noe sånt....
Batmobil
2005 120 VX til samboer og barn.
2010 Hiace som arbeidsbil
2010 Hiace som arbeidsbil
-
- Innlegg: 102
- Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
- Lokasjon: Narvik
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
henrikc skrev:Mener å ha lest et sted her at man må vise papirer på at airbagene er aktivert av kvalifisert (les: mekaniker) person når bilen forvises de høye herrer hos biltilsynet.Batmobil skrev:Dere som har bygd om: Har dere vært hos Toyota og fått aktivisert sideairbagger? Hvist nok deaktiviseres de når bilen bygges om til vare. En motstand som må fjernes og airbag plugges i, eller noe sånt....
Batmobil
Ja du må dra på Toyota å få disse aktivert, men BT krever ikke noen papirer på at dette er aktivert
Jeg fikk bilen godkjent som 5-seters 1-2mnd før jeg hadde aktivert sideairbagsa bak.
Min Garasje
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Ingen på Biltilsynet som stilte spørsmål om airbags
LC 120 GX
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Mmm må være jeg som roter da, ingenting uvanlig
2005 120 VX til samboer og barn.
2010 Hiace som arbeidsbil
2010 Hiace som arbeidsbil
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Det spørs vel hvem som godkjenner bilen. Jeg tok ut motstandene å satte i kontakten i airbagene selv, men karen på BT krevde at jeg dro til Toyota å fikk papir på at det var gjort der. Dette var hos BT på Orkanger.
Er det forresten noen som vet hva de isoporbitene som skal ligge under setene koster? Toyota skulle ha vanvittige 800 for den ene og 900 for den andre biten - tilsammen 1700 kroner!!!!!!!
Er det forresten noen som vet hva de isoporbitene som skal ligge under setene koster? Toyota skulle ha vanvittige 800 for den ene og 900 for den andre biten - tilsammen 1700 kroner!!!!!!!
Toyota Land Cruiser 120 GX 2008