Ombygging fra vare til personbil LC120

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

arcticwarfare
Innlegg: 102
Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
Lokasjon: Narvik

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av arcticwarfare »

torehund skrev:Er det forresten noen som vet hva de isoporbitene som skal ligge under setene koster? Toyota skulle ha vanvittige 800 for den ene og 900 for den andre biten - tilsammen 1700 kroner!!!!!!! :shock:
Det er jo helt hinsides. Den prisen der kvalifiserer til å bli kalt ran.
Brukeravatar
Toreh
Innlegg: 313
Ble med: tir mar 17, 2009 10:56 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av Toreh »

Jeg bygget om min LC 120 2004 modell til personbil i går kveld - stor takk til "arcticwarfare" for den detaljerte "guiden". Den gjorde sitt til av Mads og jeg fikk jobben unna på ca 2,5 time. Bilen ble godkjent i dag uten problemer. :D
tore

917 16077
kaarevigen
Innlegg: 22
Ble med: lør mai 15, 2010 1:09 am

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av kaarevigen »

Hvor mye må man ut med i kroner for å få (selv)bygget om fra vare-til personbil. Antar at man har setene. Tenker på beslag og deksler etc. Så kommer BT og kanskje Toyota med airbags som andre utlegg (i tillegg til "det store" til staten)

Tak er jo "noe for seg selv" og slik man kan lever med. I alle fall en stund.

Hadde vært fint å se en oppstilling.
Brukeravatar
Toreh
Innlegg: 313
Ble med: tir mar 17, 2009 10:56 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av Toreh »

Prøver meg på en oppstilling her.
Seter med alle deksler og klips følger med bilen dersom den er bygget av Toyota ( min 2004 modell ble ombygget av Toyota i Malmø )

Toll: 74776,-
Innkobling airbags: 1500,- ( ca-pris da jeg hadde en egen ordning her )
Kontroll hos BT: 430,-
Nye skilter: 120,-
tore

917 16077
arcticwarfare
Innlegg: 102
Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
Lokasjon: Narvik

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av arcticwarfare »

Toreh skrev:Jeg bygget om min LC 120 2004 modell til personbil i går kveld - stor takk til "arcticwarfare" for den detaljerte "guiden". Den gjorde sitt til av Mads og jeg fikk jobben unna på ca 2,5 time. Bilen ble godkjent i dag uten problemer. :D
Flott at også du fikk nytte av den :D
dr_knekk
Innlegg: 23
Ble med: lør nov 06, 2010 10:12 pm

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av dr_knekk »

Hei

Har i høst kjøpt en 2006 VX vare fra en Toyotaforhandler på østlandet. Knall bil :)

Det ble en lang tråd, men trekk pusten så kommer jeg nok til poenget ;)

Ettersom planen er å bygge om til 5-seter, og setene ikke lå i bilen, fikk jeg selger til å bekrefte at alt til ombygging til personbil skulle medfølge. Setene etc var ikke levert inn til forhandler enda pga sommerferie etc. Forhandleren skulle derfor ringe meg så snart de kom inn, men hørte ikke noe på mange uker.

Ringte derfor forhandleren for en ukes tid siden, han skulle sjekke og ringe meg oppigjen. Og en time senere ringer han og sier at setene har ligget på ventilasjonsrommet hos Toyota siden bilen var ny, tidligere eier hadde aldri hentet de ut. Dro derfor for å hente setene, fikk da med setene, en pose med belter og 2 isoporbiter. Hadde relativt dårlig tid, så rakk ikke se over hva som var med, men selger bekreftet at jeg hadde fått med alt.

Men, etter hva jeg kan se av bildene i denne tråden, mangler jeg: Alle plastdeler, boltene til beltene, teppet til bagasjerommet og egentlig bagasjeromsgardinen.

Spurte på Toyota når jeg hentet setene om den bagasjeromsgardinen, men fikk beskjed om at det ikke var det på alle LC, og min bil var en av de som var levert uten. Selv om festene etc sitter i bilen. Regner med at de bilene som evt ikke har bagasjeromsgardin er 7/8 setere?

Så til poenget ;)

Ligger plastdelene og teppet til bagasjerommet under vareveggen i bilen eller skulle disse vært levert med setene? Og stemmer det at det ikke er bagasjeromsgardin på VX?

-Bjørn
Brukeravatar
Toreh
Innlegg: 313
Ble med: tir mar 17, 2009 10:56 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av Toreh »

Heisann - Er du sikker på at denne bilen har vært bygget til varebil hos en Toyota-forhandler? Selene skal normalt ligge inne bak dekslene på B-stolpen. 2 isoporbiter, alle plastdekslene og en del av teppet skal følge med sammen med setene.
tore

917 16077
dr_knekk
Innlegg: 23
Ble med: lør nov 06, 2010 10:12 pm

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av dr_knekk »

Jada, bilen er bygget om hos Toyota, og solgt ny hos samme forhandler jeg kjøpte den brukt av.

Selene i bilen ligger bak dekslene i C-stolpen, slik de skal. De selene jeg fikk med er nok ikke til LC i det hele tatt.

Etter at jeg hadde hjulpet han med å bære setene ned fra ventilasjonsrommet, skulle han bare gå opp å hente en eske med resten. Da kom han raskt med isoporbitene, men så gikk det ganske lang tid før han kom med posen med beltene. Mistenker at han viste hva han jeg skulle ha, men ikke fant det. Jeg tenkte ikke på å sjekke der og da. Regnet jo med at de viste hva de drev med...

Nå blir det telefon dit, så får vi se hva de sier. Jeg mangler iallefall en masse deler for å få ombygginga komplett tydeligvis. Godt at jeg sjekket dette nå, selv om jeg ikke har planer om å sette inn baksetene før om 2 år.
MrBlonde
Innlegg: 45
Ble med: søn mar 23, 2008 10:36 pm
Lokasjon: Østfold

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av MrBlonde »

Noen som har bygd om til 8-seter (GX) ?
Startet ikveld, men viser seg at jeg ikke fikk med de berømte isoporbitene !
Ser heller ikke ut som om jeg fikk med festet for 3-raden. noen som har bilde på dette?
Har time imorra på BT !!!
Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 754
Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
Lokasjon: Sarpsborg

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av Geir Vangen »

Her er noen bilder fra min ombygging.
Vedlagte filer
IMG_0744.jpg
IMG_0744.jpg (359.11 KiB) Vist 13173 ganger
IMG_0745.jpg
IMG_0745.jpg (342.69 KiB) Vist 13173 ganger
IMG_0746.jpg
IMG_0746.jpg (346.53 KiB) Vist 13173 ganger
IMG_0747.jpg
IMG_0747.jpg (331.36 KiB) Vist 13173 ganger
MrBlonde
Innlegg: 45
Ble med: søn mar 23, 2008 10:36 pm
Lokasjon: Østfold

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av MrBlonde »

Nice!
Hvordan ser festeskruene til sikkerhetselen på 3.raden ut?
Er begge lange?
tbj
Innlegg: 48
Ble med: tir okt 19, 2010 7:57 pm
Lokasjon: Mo i Rana

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av tbj »

er en kort og en lang til beltene. den lange til høyre sett bakfra
Torbjørn Johnsen, Mo i Rana
tlf 91382594

2006 120GX
aisha
Innlegg: 31
Ble med: tir nov 09, 2010 3:57 pm
Lokasjon: Nordland

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av aisha »

Jeg har en hvit rektangulær plastdel som fulgte med baksetene på min 8-seter. Den er ca 10x25cm og det er stanset ut en gjennomgående R så den skal sansynligvis være på høyre side. Noen som har sett noe lignende under ombyggingen og kan si hvor den skal være?

Hvor ligger kontaktene for aktivering av airbagene bak? Kan dette gjøres med kun avslått tenning, eller må batteriet være frakoblet?
LandCruiser 2006GX
chrisrik
Innlegg: 111
Ble med: man apr 19, 2010 2:55 pm
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av chrisrik »

Da har jeg tatt ut kassa, reservert time for aktivering av balongene neste uke og begynt å knuse sparegrisene... Mon tro om jeg neste helg har 5 seter å rutte med!? :D Nye seter og ny olje, gjett om kjærra blir glad!
overland
Innlegg: 88
Ble med: fre des 08, 2006 3:26 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av overland »

Kjempetråd - stor takk til arcticwarfare .

Ombygging av min "nye" 120 starter. :D
LC 120 2005 - savner 90n.
trondor
Innlegg: 44
Ble med: søn mai 15, 2011 9:43 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av trondor »

Takker for flott ombyggingsanvisning!
Da er det Biltilsynet i morgen, så får vi se......

Edit:

Gikk som smurt.
Da er jeg 45807,- fattigere (til TULLEN).
norseman
Innlegg: 210
Ble med: ons feb 09, 2011 10:50 am
Lokasjon: Sørlandet

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av norseman »

Hei noen som vet om man skal beregne avgift for ombygging fra N1(*Varebil) etter Diesel eller Co2 regelen?

Link til Toll: http://toll.no/templates_TAD/CircularLe ... tusendring

Regelendring innebar at fra 2008 skulle alle N1* kjøretøy oppgi CO2-utslipp ved godkjenning med noen unntak.

Forskjellen er noen tusenlapper med favør i Diesel beregning. Altså velger man Co2 blir det dyrere!

For en LC120 GX TEMS Automat vare: f.g reg. 27.10.2007

Vekt: 2190 kg(tror jeg), Co2: 238 gr/km, Nox:250, Motor volum:2982 ccm
Effekt: 173 hk

(P.s Regner da som om den var reg. 01.05.2007 siden dette ikke skal bygges om før 27.10.2012 får da 65% fradrag)

Avgift med Co2 beregning: 112 676,00 kr

Avgift ved Diesel beregning: 110 260,00 så noe er det jo :roll:

I tillegg kommer evt nytt taktrekk koster 12.200,- på Toyota
$870 i utlandet til sammenligning!!!!!!!!!!!!! :shock:

Noen som vet hva som er riktig her med hensyn på avgiftsgrunnlag Co2 eller Diesel????
trondor
Innlegg: 44
Ble med: søn mai 15, 2011 9:43 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av trondor »

norseman skrev:Hei noen som vet om man skal beregne avgift for ombygging fra N1(*Varebil) etter Diesel eller Co2 regelen?

Link til Toll: http://toll.no/templates_TAD/CircularLe ... tusendring

Regelendring innebar at fra 2008 skulle alle N1* kjøretøy oppgi CO2-utslipp ved godkjenning med noen unntak.

Forskjellen er noen tusenlapper med favør i Diesel beregning. Altså velger man Co2 blir det dyrere!

For en LC120 GX TEMS Automat vare: f.g reg. 27.10.2007

Vekt: 2190 kg(tror jeg), Co2: 238 gr/km, Nox:250, Motor volum:2982 ccm
Effekt: 173 hk

(P.s Regner da som om den var reg. 01.05.2007 siden dette ikke skal bygges om før 27.10.2012 får da 65% fradrag)

Avgift med Co2 beregning: 112 676,00 kr

Avgift ved Diesel beregning: 110 260,00 så noe er det jo :roll:

I tillegg kommer evt nytt taktrekk koster 12.200,- på Toyota
$870 i utlandet til sammenligning!!!!!!!!!!!!! :shock:

Noen som vet hva som er riktig her med hensyn på avgiftsgrunnlag Co2 eller Diesel????


Hei

Fikk registrert om bilen min 5 mai. (2005 GX).
Her er data fra Tollregion midt-Norge som jeg fikk sammen med regningen:

Motoreffekt : 122 kW
Slagvolum : 2982
CO2 er blank
Egenvekt : 2120
NOX er stipulert til 500mg/km (11000 Kr).
Bruksfradrag er 85%
norseman
Innlegg: 210
Ble med: ons feb 09, 2011 10:50 am
Lokasjon: Sørlandet

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av norseman »

Den er god da vil det si at de brukte Diesel metoden :D
Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 424
Ble med: søn okt 17, 2010 10:13 am
Lokasjon: Trondheim

Re: Ombygging fra vare til personbil LC120

Innlegg av ketilt »

Takk for gode tips for ombygging til personbil :-)
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Svar

Tilbake til «Generelt 12x»