Ombygging fra vare til personbil LC120
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Denne var knallbra skal snart til med dette, hadde tenkt å bytte taktrekk samtidig også, noen som har bilder fra fjerning ombytte av taktrekk?
Norseman
Norseman
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Kolla HPs garage.
Utförlig beskrivning av nytt taktrekk.
Utförlig beskrivning av nytt taktrekk.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Tenkte mere på å kjøpe helt nytt taktrekk. Fjerne det gamle og installere det nye. Sikkert noen klips og triks å huske på ved demontering slik at ikke noe ødelegges i prosessen.
En av grunnene er at det er flere AC kanaler under taket i GX'en disse må inn for at det 3 sonede klima anlegget skal fungere sammen med sensorer osv som tiltenkt. Disse kanalene og de fleste dysene er fjernet under den originale varebil ombyggingen.
Norseman
En av grunnene er at det er flere AC kanaler under taket i GX'en disse må inn for at det 3 sonede klima anlegget skal fungere sammen med sensorer osv som tiltenkt. Disse kanalene og de fleste dysene er fjernet under den originale varebil ombyggingen.
Norseman
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Noen som har bilder av airbag modulen som sitter oppi taket?
Har søkt litt,men finner ingen bilder.
Bygde om vår Lc til stv nå i vinter, men der fant jeg ingen løs ledning som skulle kobles opp.
Fant en sylinderformet sak som jeg regner med er airbagen langt bak over bakerste sidevindu nesten, og der var det koblet en ledning med gult støpsel på i enden. Støpslet var montert på sylinderen bak i bilens lengderetning.
Regner med at jeg har funnet riktig airbag modul, men blir litt usikker. Ikke enkelt å se noe da taktrekket er litt stivt å vanskelig å bøye ned.
Skjebnesvangert ved en evt kollisjon hvis man kjører uten allle airbager koblet til bare...
Har søkt litt,men finner ingen bilder.
Bygde om vår Lc til stv nå i vinter, men der fant jeg ingen løs ledning som skulle kobles opp.
Fant en sylinderformet sak som jeg regner med er airbagen langt bak over bakerste sidevindu nesten, og der var det koblet en ledning med gult støpsel på i enden. Støpslet var montert på sylinderen bak i bilens lengderetning.
Regner med at jeg har funnet riktig airbag modul, men blir litt usikker. Ikke enkelt å se noe da taktrekket er litt stivt å vanskelig å bøye ned.
Skjebnesvangert ved en evt kollisjon hvis man kjører uten allle airbager koblet til bare...
05 Lc120 Gx TTE
13 Xc70 D4 AWD
13 Xc70 D4 AWD
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Sprova har du prøvd å kikke i N1 Conversion kit TNO manual reg.nr AIM 001 141-1.
Der er det bilder på hva de gjør med airbagene når de bygger bilen om til varebil, så det er jo bare å reversere denne prosessen!
Du finner denne på Toyota Tech sine sider.
Mvh Norseman
Der er det bilder på hva de gjør med airbagene når de bygger bilen om til varebil, så det er jo bare å reversere denne prosessen!
Du finner denne på Toyota Tech sine sider.
Mvh Norseman
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Gidder du å legge en link til rette siden?
Fant ikke helt ut hvor jeg skal lete...
Fant ikke helt ut hvor jeg skal lete...
05 Lc120 Gx TTE
13 Xc70 D4 AWD
13 Xc70 D4 AWD
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
prøv denne http://ebookbrowse.com/lc-120-tno-pz449 ... d313038094
jeg fant den på Toyota-Tech.eu selv...
Norseman
jeg fant den på Toyota-Tech.eu selv...
Norseman
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Hei, har plukket ut varebilveggen i dag etter å tømt kortet for 44.500,- til Tollvesenet i dag.
Tidligere i tråden ligger det bilde av varerommet på en 5 seter uten braketter for feste av 3dje seterad. Litt senere er det er bilde av bagasjerommet til en 8 seter der jeg ser festebøyle til setene i gulvet. Har noen bilder av dette uten teppe etc ? Er det en kurant jobb å sette inn 3dje seterad på en 5 seter ?
Jeg vet jeg bla. må bytte sidedeksler og ha braketter på/i sidedekslene.
Tidligere i tråden ligger det bilde av varerommet på en 5 seter uten braketter for feste av 3dje seterad. Litt senere er det er bilde av bagasjerommet til en 8 seter der jeg ser festebøyle til setene i gulvet. Har noen bilder av dette uten teppe etc ? Er det en kurant jobb å sette inn 3dje seterad på en 5 seter ?
Jeg vet jeg bla. må bytte sidedeksler og ha braketter på/i sidedekslene.
Også Kjent som Blom
87Lux på 37/38" Godkjent på 36" - 90Dcab på 37" - 2007 LC 120 33"
87Lux på 37/38" Godkjent på 36" - 90Dcab på 37" - 2007 LC 120 33"
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Sjekket dette med Teknisk sjef hos Toyota Norge han sa at airbags ikke er påkrevd for å få bilen godkjennt, mange biler som ikke har/hadde airbags de er likevel godkjennte.
God hjelp i å bruke Installasjons manualen for varebil ombygging i revers også; den finnes i tre utgaver alt etter bilens utstyrs grad!
Her er den for 8 seter med Aircondition;
http://www.toyota-tech.eu/aimuploads/%7 ... 0141-1.pdf
Norseman
God hjelp i å bruke Installasjons manualen for varebil ombygging i revers også; den finnes i tre utgaver alt etter bilens utstyrs grad!
Her er den for 8 seter med Aircondition;
http://www.toyota-tech.eu/aimuploads/%7 ... 0141-1.pdf
Norseman
Senest rettet af norseman man mar 03, 2014 11:19 pm, rettet i alt 1 gang.
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Dersom dere har 8 seter GX med luftekanaler i taket som skal monteres tilbake! er det lurt å bestille de 10 stk. plast knappene med ekspansjon pinne til å feste dem med. Det er også to grå plast ekspansjonsplugger midt i bilen(taket) og en grå plugg bakerst i dørkarmen ved bakdøra.
For å få inn det nye taket må alle gummilister rundt dørene av, teppe og beslag i gulvet bak, alle håndtak og andre takdeler i taket, alle plastdeksler på A, B stolper samt de store nedre og øvre dekseler bak.
De nedre taes av først så de øvre.
En annen ting er at dersom man kjøper nytt innertak kommer dette uten "klister" tyggistape for å feste ledninger i. Ledningenes ruting er anmerket med linjer og avsluttet med "X" i start og ende. Jeg brukte dobbelsidig skumtape fra Claes Olsson det fungerte bra.
De originale ledninger er tapet med Gaffa tape i ståltaket etter varebil ombyggingen. Kondens samler seg lett under denne tapen, så den fjernes.
Husk å flytte over isolasjonen som er festet i original taket, plassering er også her anmerket med linjer og kryss.
Har delenummerene hvis noen er interesserte.
Norseman
For å få inn det nye taket må alle gummilister rundt dørene av, teppe og beslag i gulvet bak, alle håndtak og andre takdeler i taket, alle plastdeksler på A, B stolper samt de store nedre og øvre dekseler bak.
De nedre taes av først så de øvre.
En annen ting er at dersom man kjøper nytt innertak kommer dette uten "klister" tyggistape for å feste ledninger i. Ledningenes ruting er anmerket med linjer og avsluttet med "X" i start og ende. Jeg brukte dobbelsidig skumtape fra Claes Olsson det fungerte bra.
De originale ledninger er tapet med Gaffa tape i ståltaket etter varebil ombyggingen. Kondens samler seg lett under denne tapen, så den fjernes.
Husk å flytte over isolasjonen som er festet i original taket, plassering er også her anmerket med linjer og kryss.
Har delenummerene hvis noen er interesserte.
Norseman
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Skummet rundt den gule ledningen skjuler en kontakt med motstand, Motstanden fjernes og kontakten settes in i enden av den blanke gasspatronen. Husk for all del å kople av begge batteriene før du gjør noe som helst med disse koblingene. Det er enkelt å kople det sammen selv. Kontakten sikres ved at man skyver en gul låssikring inn i midten slik at den ikke kan falle ut igjen av seg selv.
Norseman
- Vedlagte filer
-
- image.jpg (634.99 KiB) Vist 16033 ganger
-
- image.jpg (634.99 KiB) Vist 16033 ganger
-
- Innlegg: 102
- Ble med: lør jan 23, 2010 6:39 pm
- Lokasjon: Narvik
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Begynner jo å bli veldig bra nå denne guiden
Min Garasje
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=11900
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Spør her også!
3 seterad låser ikke, noen som vet hva dette kan skyldes, har montert inn bakseter i dag.
Er det en teknikk, eller noe jeg ikke skjønner!
Mvh
André
3 seterad låser ikke, noen som vet hva dette kan skyldes, har montert inn bakseter i dag.
Er det en teknikk, eller noe jeg ikke skjønner!
Mvh
André
Mvh André
Land Cruiser 120 VX 2005.
Land Cruiser 120 VX 2005.
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Da var låsing av bakre seterad løst, så spørsmålet utgår, admin kan evt slette dette i denne tråden, for ikke å ødelegge en flott tråd.
André
André
Mvh André
Land Cruiser 120 VX 2005.
Land Cruiser 120 VX 2005.
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Holder på med ombygging nå i kveld, har røsket ut vegg og støvsuget. I morgen er det lydisolering av vegger og gulv, tror jeg må vente med taket da det tar litt tid. Men jeg slapp unna med lite arbeid, alle deler er på plass og seler og stigtrinn er også der fra tidligere. Slik var det under plata i det gamle gulvet:
Ikke mye som mangler her:
Ikke mye som mangler her:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Takk for fin tråd med mye bra bilder med instruksjon og deler.
Jeg skal bygge om min i løpet av neste år - den kan omregisteres i oktober.
Hva er prosessen?
Kan jeg bygge den om først og så omregistrere den på 10 årsdagen?
Eller må jeg vente med å bygge den om til etter 10 årsdagen?
Jeg ser for meg at det tar noen dager å få gjort det - det går aldri på skinner..
Jeg skal bygge om min i løpet av neste år - den kan omregisteres i oktober.
Hva er prosessen?
Kan jeg bygge den om først og så omregistrere den på 10 årsdagen?
Eller må jeg vente med å bygge den om til etter 10 årsdagen?
Jeg ser for meg at det tar noen dager å få gjort det - det går aldri på skinner..
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Mye gode tips her (tommel opp)
Hørte med vegvesenet angående ombyggingen, og begynne 1 uke før tiårsdagen skal ikke være noe problem.
Men selvfølgelig kan man ikke bruke setene før man har vert der og vist den..sikkert lurt å bestille nye skilt et par uker iforveien..
Har vert å kjøpt en god del interiør deler brukt da jeg manglet en del siden jeg bare hadde setene til min gx 8seter
Og han kunne skaffe taktrekk også(flere) men han ønsker 7 lapper for det.. Er litt i tenkeboksen selv men er kanskje prisen en må regne med å betale?
Vegard
Hørte med vegvesenet angående ombyggingen, og begynne 1 uke før tiårsdagen skal ikke være noe problem.
Men selvfølgelig kan man ikke bruke setene før man har vert der og vist den..sikkert lurt å bestille nye skilt et par uker iforveien..
Har vert å kjøpt en god del interiør deler brukt da jeg manglet en del siden jeg bare hadde setene til min gx 8seter
Og han kunne skaffe taktrekk også(flere) men han ønsker 7 lapper for det.. Er litt i tenkeboksen selv men er kanskje prisen en må regne med å betale?
Vegard
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
VNår jeg bygde om min så fikk jeg beskje om at ombygging ikke kan påbegynnes før den har rundet 10 år (dvs gratis ombygging), om den skulle kjøres på vei. Men du kan begynne når du selv vil, bare den ikke kjøres på vei. Det ble sagt av BT til meg. Og når den er passert 10 år så kan du kjøre med setene i, men kun med passasjer i forsetet. Ingen bak.
Fikk en epostadresse som jeg ikke husker i farten, der bestillte jeg time til den kontrollsatsjonen som passet meg. Og da sendes skiltene automatisk dit. Men pga sykdom måtte time endres, og da dro jeg til en annen kontrollstasjon. Men skiltene måtte jeg hente der de var sendt opprinnelig, her i Trondheim.
Fikk en epostadresse som jeg ikke husker i farten, der bestillte jeg time til den kontrollsatsjonen som passet meg. Og da sendes skiltene automatisk dit. Men pga sykdom måtte time endres, og da dro jeg til en annen kontrollstasjon. Men skiltene måtte jeg hente der de var sendt opprinnelig, her i Trondheim.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Jeg har nettopp bygd om og prosessen er enkel. Ring biltilsynet og bestill time, i god tid før visning da det ofte kan være flere ukers ventetid (i hvert fall i Trøndelag). Samtidig som du bestiller time sender du en epost for bestilling av skilt (epostadresse finner du på nettsidene til vegvesenet, eller du får den pr telefon når du bestiller time). I eposten skriver du i emnefeltet "Bestilling av hvite skilter til XX 123456, for levering til <navn på kontrollstasjon>". I selve teksten gjentar du dette, og skriver samtidig når du har time for kontroll slik at skiltene er klare på riktig stasjon når du kommer. Baksetene skal være oppslått så lenge du kjører med grønne skilter. Husk å ha med en bekreftelse fra verksted på at airbagene bak er aktivert.
Selve prosessen på kontrollstasjonen er som følger: mens bilen kontrolleres betaler du for kontrollen i skranken. Du må så lever kvittering på betalt kontroll til kontrolløren. Når kontrollen er ferdig får du godkjenningspapirene av kontrolløren, plukker av de grønne skiltene og går til skranken igjen. Der omregistrerer de, du får et midlertidig vognkort og må samtidig betale for de nye skiltene. Det blir altså å trekke kølapp i skranken to ganger.... Beregn litt god tid. For meg tok prosessen faktisk en hel time, hvorav kontrolløren brukte en halv time på selve kontrollen (forstå det den som kan...). Nytt vognkort får du i posten ila noen få dager.
Selve prosessen på kontrollstasjonen er som følger: mens bilen kontrolleres betaler du for kontrollen i skranken. Du må så lever kvittering på betalt kontroll til kontrolløren. Når kontrollen er ferdig får du godkjenningspapirene av kontrolløren, plukker av de grønne skiltene og går til skranken igjen. Der omregistrerer de, du får et midlertidig vognkort og må samtidig betale for de nye skiltene. Det blir altså å trekke kølapp i skranken to ganger.... Beregn litt god tid. For meg tok prosessen faktisk en hel time, hvorav kontrolløren brukte en halv time på selve kontrollen (forstå det den som kan...). Nytt vognkort får du i posten ila noen få dager.
Re: Ombygging fra vare til personbil LC120
Jeg har gått igjennom delene som skal være med - og finner ikke isopor- og teppebitene.
Kan dere være at dette er under varebilgulvet?
Eller er det sikkert at det ikke er med hvis det ikke er med separat?
Er det for lyd og kuldeisolering?
Kan dere være at dette er under varebilgulvet?
Eller er det sikkert at det ikke er med hvis det ikke er med separat?
Er det for lyd og kuldeisolering?