Side 1 av 4

egr koble ut ??

Postet: tir aug 03, 2010 3:46 pm
av Andreas30
er det noen som veit om det er mulig og blokkere egr på motora våre ? jeg har en 05 mod

det ryker jo aldri svart av dissa bila så¨det vil vel si at alt går i retur og inn igjen i motor ?

hadde jo vært bedre og slept det ut bak :-)

Re: egr koble ut ??

Postet: tir aug 03, 2010 6:43 pm
av blåmann
Hvordan vil det stille seg på EU kontroll hvis den blendes?

Re: egr koble ut ??

Postet: tir aug 03, 2010 6:48 pm
av Andreas30
eu kontrol skal ikke være noe problem .

for har 2 kamrater med chevrolet tahoe med 6.5 td og en med samme motor som er pickup ingen av de har hat noe plunder med noe eu kontroller og dem har kjørt med det i 6 år .

Re: egr koble ut ??

Postet: tir aug 03, 2010 7:39 pm
av blåmann
De er ikke registrert som lastebil da? Andre avgassregler der..

Re: egr koble ut ??

Postet: tir aug 03, 2010 8:09 pm
av Andreas30
jo det har du jammen rett i 2 av de er laste bil regga og ene tahoen er blit person bil regga for 2 år sia . kan høre om han har vært på kontroll etter det . veit ikke hvor mye som skiller i utslippet lastebil kontra person bil regga jeg .

bare vært greit og blit kvit gamel eksos inn igjen i motoren og forurense insuget .
heller fått det rett i eksosen .

Re: egr koble ut ??

Postet: tir aug 03, 2010 8:20 pm
av Vegard
Andreas24 skrev:er det noen som veit om det er mulig og blokkere egr på motora våre ? jeg har en 05 mod

det ryker jo aldri svart av dissa bila så¨det vil vel si at alt går i retur og inn igjen i motor ?

hadde jo vært bedre og slept det ut bak :-)
Du kan koble ut ved bare å blokkere vakumslangene, eller legge plate som blokkerer eksosen fra å komme ut av toppen og inn i røret mot innsuget. Siste er adskillig mer jobb, men greit hvis du likevel vil åpne for å rense innsuget. Jeg gjorde det på d4d'n i 90en jeg hadde. Hvordan innsuget så ut i den kan du se nederst på sida her: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=188&start=620

Bilen gikk ørlite bedre etterpå. Før endringen ble jeg såvidt frakjørt av kamerats 07 120 automat (tom bil), etterpå var deg jeg som såvidt kjørte fra ham. Min er manuell. Testene ble gjort i oppoverbakke på motorvei.

Re: egr koble ut ??

Postet: tir aug 03, 2010 8:35 pm
av Andreas30
du demonterte alt du ja sikkert mest effekt ut av og få renset opp alt vil jeg tru ja

men vist man skal demontere disel rør på min 05 mod så må de byttes ettersom teknisk på toyota sier det er så høyt trykk på de at man må bytte de for og garantere at de holder igjen .

så litt mere jobb på lc120 da vil jeg tru .

ingen her som har prøvd på 120 ?

Re: egr koble ut ??

Postet: tir aug 03, 2010 10:25 pm
av sharo
Skjønner ikke helt hvorfor du vil koble det ut :!:
Om du tror innsuget ditt er nedgriset,så er det vel bare å lyse med en lommelykt i spjeldet så ser du før du begynner med utkobling av EGR. Nå har jeg ikke skrudd så mye på vår 120, men regner med at det holder at du blinder vacum på EGRèn og på solenoiden :)

Re: egr koble ut ??

Postet: ons aug 04, 2010 7:38 am
av Vegard
sharo skrev:Skjønner ikke helt hvorfor du vil koble det ut :!:
Om du tror innsuget ditt er nedgriset,så er det vel bare å lyse med en lommelykt i spjeldet så ser du før du begynner med utkobling av EGR. Nå har jeg ikke skrudd så mye på vår 120, men regner med at det holder at du blinder vacum på EGRèn og på solenoiden :)
Du får ikke sett tilstanden inne innsugsmanifoilen uten å skru den av, men EGR-spjeldhuset kan ses ved å ta av IC.

Re: egr koble ut ??

Postet: ons aug 04, 2010 7:42 am
av Vegard
Andreas24 skrev:du demonterte alt du ja sikkert mest effekt ut av og få renset opp alt vil jeg tru ja

men vist man skal demontere disel rør på min 05 mod så må de byttes ettersom teknisk på toyota sier det er så høyt trykk på de at man må bytte de for og garantere at de holder igjen .

så litt mere jobb på lc120 da vil jeg tru .

ingen her som har prøvd på 120 ?
Det er vel høyere trykk på en 05-modell D4D enn det var på de tidligere ja. Mulig at Toyota villle sagt at mine rør må byttes også, men det sjekket jeg ikke. Var ingen lekkasjer etterpå.

Uansett greit å begynne med å plombere de to slangene som styrer ventilen slik at du finner ut om det gir feilkode. Hvis ikke, kan du jo eventuelt gå videre om du gidder. Min bil hadde gått ca 190 000 km da bildene ble tatt.

Re: egr koble ut ??

Postet: søn sep 19, 2010 11:49 am
av Andreas30
i dag skal jeg prøve og strupe vakum slangene til egr og skjekke hvordan det funker om jeg får noe motor feil lampe eller om det går bra . kommer tilbake med mere etter litt prøving :-)

Re: egr koble ut ??

Postet: lør okt 09, 2010 6:49 pm
av Andreas30
funker dårlig og koble ut egr på 120 når alt er elekrisk styrt

Re: egr koble ut ??

Postet: søn okt 10, 2010 3:46 pm
av oline123
Iflg. pradopoint.com skal det fungere.

Plug the vacuum line close to the diaphram.
Leave the position sensor and two vacuum control valves plugged in or you will register a fault code on the ECU.
For that "as it was from the factory" look use a ball bearing inside the hose to block it and push the hose back onto the diaphram.
The more obvious alternatives are to blok the hose with a screw or just kink it over and put a cable tie around it.


Teksten er tatt direkte fra nettsiden
http://www.pradopoint.com/viewtopic.php?f=12&t=5595



Fant en side til som omtaler ERG ventilen. Riktig nok på Spansk, men benytter man google translate går dette bra. Bildeforklaringen er jo også bra.

http://www.kdjoteros.com/Brico.EGR.php

Re: egr koble ut ??

Postet: tir okt 12, 2010 8:38 pm
av Andreas30
da har jeg strupa begge vakum slangene som går inn på egr ene sitter ut foran der kontakta går inn og andre slangen sitter bak intercoolern .

kjørte en tur så motoren ble drifts varm fikk ingen feil kode enda iallefall .

får se etter jeg har kjørt i helga om det dukker opp noe feilkode da om det ikke gjør det så fortsetter jeg og kjøre med utkobla .

kan ta noen bilder en dag jeg får tid .

etter det som står på pradopoint så skjønner ikke jeg noe annen måte og gjøre dette på når det gjelder og blokkere vakum .

det som er poenget med og koble ut er over tid så vil egr sende såpass mye exos inn innsuget så det blir forurenset av olje og møkk og etterhvert vil bilen gå dårligere .

når du kobler ut egr så slipper du få varm exsos inn i innsuget der du vil ha kaldes mulig luft inn
bilen går best med rein og kald luft inn det skal være litt ytelse og vinne på dette og .

Re: egr koble ut ??

Postet: fre nov 19, 2010 11:17 pm
av Andreas30
ser ut som egr utkoblingen har flere fordeler

forige vinter slett jeg med at motoren gikk kald i lange nedoverbakker så det ble kaldt inni bilen

kjørte samme lange bakken i dag i -16 uten at temp nåla rørte seg omtrent gikk bare litt ned .

det var bra forskjell .

Re: egr koble ut ??

Postet: lør nov 20, 2010 12:08 am
av HighwayPatrol
Kunne du være so vennlig å tatt bilde av korleis du har gjort dette på bilen din?

Re: egr koble ut ??

Postet: søn nov 21, 2010 9:31 pm
av Andreas30
kan ta bilder vetu så du ser hvordan det ble gjort

er temlig lettvindt for jeg brukte bare stripps for og blokke vakumen

det som er viktig er at du må strupe den både på inngående og utgående

Re: egr koble ut ??

Postet: søn nov 21, 2010 10:31 pm
av HighwayPatrol
Andreas24 skrev:kan ta bilder vetu så du ser hvordan det ble gjort

er temlig lettvindt for jeg brukte bare stripps for og blokke vakumen

det som er viktig er at du må strupe den både på inngående og utgående
Fint med bilder, har lenge spekulert på dette sjølv

Re: egr koble ut ??

Postet: lør jul 16, 2011 1:37 am
av frankiboy
HighwayPatrol skrev:
Andreas24 skrev:kan ta bilder vetu så du ser hvordan det ble gjort

er temlig lettvindt for jeg brukte bare stripps for og blokke vakumen

det som er viktig er at du må strupe den både på inngående og utgående
Fint med bilder, har lenge spekulert på dette sjølv
X2

Re: egr koble ut ??

Postet: søn jul 17, 2011 2:58 pm
av Andreas30
hehe er litt treig jeg da vetu men nå er det ferie tider om en uke får se om jeg får rota meg til og ta bilde av det da

sann går det når man jobber på anlegg vetu.