Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

line
Innlegg: 78
Ble med: lør jan 30, 2010 12:17 am
Lokasjon: Furnes

Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av line »

Hei!
Vinteren nærmer seg med stormskritt og derfor må jeg på med "vintersko" på bilen. Har ringt mange dekkforhandlere for å få råd, men får nesten like mange forskjellige svar........... :? Derfor henvender jeg meg til dere. Mitt dilemma er som følger;
1. Jeg velger vinterdekk med pigg i orginaldimensjon 265/65 R17. Dette er jo det som er finest på bilen synes jeg. Har mest lyst på denne dimensjonen.
2. Jeg går for piggdekk med dimensjon 245/70 R17.

Har bestemt meg for å gå for Nokian Hakka SUV med pigg. Har skjønt at de nyeste dekkene heter 7, mens den forrige generasjonen heter 5. Er det noen forskjell på disse?

Noen forhandlere sier at jeg bør bruke alternativ 2 fordi dette er tryggere med hensyn til planing på sørpe eller nysnø. Er faren for planing vesentlig større med bruk av alternativ 1?

Andre sier at med en såpass tung bil så bør dekkene ha de brede dekkene for å bære bilen best mulig. De mener smalere dekk vil slites fortere.

Og hvordan blir det med drivstoff-forbruk?

Har forresten fått pristilbud på alternativ 1 ferdig lagt på til 10 000 (hakka 7). Fikk også tilbud på alternativ 2 ferdig lagt på til 8500 (Hakka 5 da dimensjonen ikke fantes i 7).

Blir som dere skjønner ganske så usikker.............. :? Første vinter jeg kjører LC så er opptatt av å være riktig skodd.

Glad for innspill :lol:


Line :)
LC 120 GX 2006
Brukeravatar
blåmann
Innlegg: 650
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Re: HVA SLAGS VINTERDEKK SKAL JEG VELGE????

Innlegg av blåmann »

Kjører hakka 5 i dim 265/65-17 og er kjempefornøyd! Pendler daglig 60 km på usalta veier, og dekka passer perfekt til denne bilen. Er stø og god å kjøre på bare veier også. :D Smalere dekk vil sikkert være en fordel ved mye slaps/snø i veien, men det er bare å senke farten litt de få gangene dette er ett problem.
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: HVA SLAGS VINTERDEKK SKAL JEG VELGE????

Innlegg av Steinar »

Jeg selger mye dekk til LC, dog stort sett Conti dekk, Veldig få som vil ha 265, selger stort sett 245....... Dette er jo kundens ønsker, hva som er best... vel jeg hadde nok "desverre" gått for 245.
Tror ikke du blir særlig klokere på dette forumet, mange meninger her også :wink:
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
Toreh
Innlegg: 313
Ble med: tir mar 17, 2009 10:56 pm
Lokasjon: Bergen

Re: HVA SLAGS VINTERDEKK SKAL JEG VELGE????

Innlegg av Toreh »

Jeg har nå kjørt 5 sesonger med Conti piggfritt 245 uten problemer. Er enig i at disse kan virke litt "spinkel" på bilen og vil derfor prøve med Nokian 265 piggfitt nå. Bestilte på dekkonline.com til ca 1700,- pr. stk.
tore

917 16077
jkl
Innlegg: 594
Ble med: tir nov 29, 2005 10:23 pm
Lokasjon: Sørum

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av jkl »

Jeg har kjørt Hakka SUV 5 i 265/65 i 4 år og det er for bredt!
Flyter veldig lett opp på i slapseføre og ved mye løssnø. Kjører kanskje for fort, men.....
Vurderer å gå ned på 245.
Men 245 ser jo litt pinglete ut :oops:

Jeg er overbevist om at 245 med pigger er det beste dekk til en LC 120!
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
Brukeravatar
blåmann
Innlegg: 650
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av blåmann »

Spørs jo hvor du bor. Jeg for min del kjører på skikkelig vinterføre hele vinteren, for her blir det ikke salta, men det er ikke alltid det brøytes heller, så løssnø forekommer jo.. Men er du stort sett på bare veier er jo breie piggfrie like greit!
gus
Innlegg: 258
Ble med: tor jan 07, 2010 3:51 pm
Lokasjon: Askøy, Hordaland

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av gus »

Jeg var skråsikker på at jeg ville ha 245. Men endte med 265. Grunnen var ene og alene at de ikke lager Hakka7 m/pigg i 265.

Jeg tror jeg angrer litt, og er samtidig 2tusen fattigere enn jeg burde vært. Hakka 7 hadde ikke de "skarpe" dekksidene som hakka5 har. Personlig tror jeg hakka7 blir en kort produksjon. De er litt mer U formet enn det jeg forventet. Få pigger var det også syns jeg.

Gå for hakka5 245, spar penger og miljø! :lol:
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
line
Innlegg: 78
Ble med: lør jan 30, 2010 12:17 am
Lokasjon: Furnes

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av line »

Hei!
Har bestilt Nokian hakka SUV 7 med pigg i dimensjon 265/65 R17. Ser at Gus mener denne dimensjonen med pigg ikke finnes i 7, men fikk tilbud på den fra flere forhandlere i dag da jeg hadde ringerunde....... Håper det ikke dukker opp feil dekk :?

Line :)
LC 120 GX 2006
gus
Innlegg: 258
Ble med: tor jan 07, 2010 3:51 pm
Lokasjon: Askøy, Hordaland

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av gus »

Jeg bommet.. Det var 245/70-17 i hakka7 SUV m/pigg de ikke hadde.. :wink:

Lykke til med nye dekk.. (Skal ut å legge på mine nå siden snøen brått og brutalt rammet vestlandet i dag :wink: )
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
Brukeravatar
Walkabout
Innlegg: 745
Ble med: tor jul 23, 2009 3:32 am
Lokasjon: Oslo

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av Walkabout »

Hehe, jeg får mine Nokian Hakka SUV 7 med pigg i dimensjon 275/55-20 nå neste uke :lol:

Blir i hvertfall ikke spinkelt, men går nok litt ut over comforten på de verste dagene. Kjører til gjengjeld maks 5000 kilometer om vinteren, og det er stort sett på salta veier (E18), så det tar jeg ikke så tungt å roe tempoet litt på de dagene det er slaps i veibanen.

Hva du bør velge, avhenger av hva du mener om det praktiske vs det estetiske. Sikkert praktisk nok med 245-bredde, men jeg er såpass opptatt av hvordan det ser ut, at jeg ikke vil at bilen min skal ha "trillebårhjul" om vinteren, det passer rett og slett ikke LC120 - spesielt når utvalget i dimensjoner gjør at en ikke kan gå opp på høyden heller, så hjulbuen fylles mer :P

Angående priser, sjekk hos nordendekk.no, det er mye billigere enn alt annet jeg har sjekket så langt. Men ring de og hør på leveringstiden (få den garantert), for de får som regel aldri fingeren ut og det er alltid "produsentene som ikke har levert til oss enda"...
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Freeze
Innlegg: 8
Ble med: fre sep 24, 2010 11:33 am

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av Freeze »

Hvor kjøper folk hakka dekkene sine?
Fins 245/75 17 med pigg? har lyst på noe sånt
gus
Innlegg: 258
Ble med: tor jan 07, 2010 3:51 pm
Lokasjon: Askøy, Hordaland

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av gus »

Jeg kjøpte mine på dekkmann. Er svært lite å hente på nettsjappene siden dekkverkstedene tar MYE høyere skiftkostnad på medbragte dekk.
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
Brukeravatar
kimjorgen
Innlegg: 453
Ble med: man okt 04, 2010 10:22 pm
Lokasjon: Stjørdal

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av kimjorgen »

Låner denne tråden til et lite spørsmål. Ser at folk skriver at 165/65/R17 er det største som passer på en original 120. (med unntak av AT sine 165/70/17.)

IOM at disse dekkene er i den dimmen, vil de da passe? De skal vel i utgangspunktet ikke være større enn de jeg pr. dags dato har på, men noe forskjell i størrelse selv ved samme dim kan forekomme har jeg tidligere erfart.

Dette er dekkene det er snakk om:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... owigan=GAN
Brukeravatar
Walkabout
Innlegg: 745
Ble med: tor jul 23, 2009 3:32 am
Lokasjon: Oslo

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av Walkabout »

Vanlige 265/70-17 går også på, det behøver ikke være AT sine. De har bare et mindre innpress på felgene.

Så de du linker til (265/65-17) vil lett gå på uten å subbe, nada problem.

Kjører selv på BFG AT 265/70-17 med innpress på 12 uten at det subber ved vanlig kjøring.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Brukeravatar
Walkabout
Innlegg: 745
Ble med: tor jul 23, 2009 3:32 am
Lokasjon: Oslo

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av Walkabout »

gus skrev:Jeg kjøpte mine på dekkmann. Er svært lite å hente på nettsjappene siden dekkverkstedene tar MYE høyere skiftkostnad på medbragte dekk.
Vil påstå at det er svært mye å hente. Billigste tilbud jeg fikk på Nokain Hakkapelitta SUV 7 275/55-20 med pigg hos forhandlere (Dekkmann, Vianor, etc.) var over 16.000 kroner, mens jeg får det får 10.800 med levering på nordendekk.no. På Vianor i Grimstad tar de 500 spenn for å legge om og avbalansere. Så det er faktisk mye å hente på å handle på nett, hvertfall etter mine erfaringer...
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Brukeravatar
kimjorgen
Innlegg: 453
Ble med: man okt 04, 2010 10:22 pm
Lokasjon: Stjørdal

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av kimjorgen »

walkabout: Takk for raskt svar. Noe forvirret er jeg fortsatt, da flere skriver at det er kun AT sine 165/70/17 som går på uten "modifisering".

Så du sier da altså at jeg kan kjøpe 165/70/17 og sette på de felgene jeg har, uten subbing?
Brukeravatar
Toreh
Innlegg: 313
Ble med: tir mar 17, 2009 10:56 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av Toreh »

Er enig med Walkabout - det er ganske mye å spare på å kjøpe på nett. Jeg sjekket rundt om i Bergen og det var ikke en eneste som kunne levere 4 dekk av noenlunde kjent merke for under 12.000,- ferdig på bilen. Jeg kjøpte NOKIAN piggfritt 265/65-17 på dekkonline.com for 1710,- pr. stk inkl. frakt. Nå la jeg riktig nok om selv, men jeg sjekket priser også på dette og hadde fått dem omlagt og balansert for ca. 1000,- Dette gir en total pris på 7840,-
tore

917 16077
Brukeravatar
Walkabout
Innlegg: 745
Ble med: tor jul 23, 2009 3:32 am
Lokasjon: Oslo

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av Walkabout »

kimjorgen skrev:walkabout: Takk for raskt svar. Noe forvirret er jeg fortsatt, da flere skriver at det er kun AT sine 165/70/17 som går på uten "modifisering".

Så du sier da altså at jeg kan kjøpe 165/70/17 og sette på de felgene jeg har, uten subbing?
Det stemmer :wink: Vi er flere her inne som har 265/70-17 på forskjellige felger (deriblant originalfelg) uten at det subber, så det kan du trygt gjøre! Det går til og med med BFG All-Terrain, og de er ganske brede. Tror ikke de dekkene du har vil være noe bredere enn disse, så da skal det gå knirkefritt.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Freeze
Innlegg: 8
Ble med: fre sep 24, 2010 11:33 am

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av Freeze »

Hakkapeliitta SUV 5 245/70R17 110T

4 stk kr 7755,-
Brukeravatar
SverreS
Innlegg: 1469
Ble med: lør okt 31, 2009 9:50 am
Lokasjon: Trondheim

Re: Hvilke vinterdekk bør jeg velge? (120)

Innlegg av SverreS »

Walkabout skrev:
kimjorgen skrev:walkabout: Takk for raskt svar. Noe forvirret er jeg fortsatt, da flere skriver at det er kun AT sine 165/70/17 som går på uten "modifisering".

Så du sier da altså at jeg kan kjøpe 165/70/17 og sette på de felgene jeg har, uten subbing?
Det stemmer :wink: Vi er flere her inne som har 265/70-17 på forskjellige felger (deriblant originalfelg) uten at det subber, så det kan du trygt gjøre! Det går til og med med BFG All-Terrain, og de er ganske brede. Tror ikke de dekkene du har vil være noe bredere enn disse, så da skal det gå knirkefritt.
Det går også med 265/65-18 med BFG All-Terrain.Bilen ble mye bedre å kjøre samt at spedometer ble helt rett.Subber heller ikke ved full flex,mulig derfor jeg har tems på bilen.
Har også kjørt med disse på snø,slaps og er meget imponert over dem.Har hakka suv 5 piggfritt som kanskje kommer på bilen utpå vinteren en gang,kjørte med de forrige vinter å vil si at BFG dekkene ikke er noe dårligerer på det føret vi ha rundt Trondheim.( som er fra bart til is/fint snøføre)
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Svar

Tilbake til «Hjul og felger»