Import av HZJ 75 eller 79
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Import av HZJ 75 eller 79
Jeg har i lengre tid gått og stirret på 75'n til Roall, og funnet ut noe slikt vil jeg ha. Problemet er bare at slikt er komplett umulig å få kjøpt seg i Norge. Så da må jeg dra til det store utland. Har funnet et par eksemplarer som virker lovende, men har absolutt ingen erfaring med dette fra før. Har lest meg til at jeg må momse bilen inn på grensa, få meg prøveskilt og kjøre hjem.
Får man tak i prøveskilt f.eks på svinesund? Hele døgnet?
Så kommer den store dagen da bilen skal på Biltilsynet.
Hvilke papirer trenger man? Tidligere eiers vognkort og salgskontrakt, men hva mer?
Bør man framskaffe noe på forhånd?
Finnes det noen grunn til at de skulle nekte meg å registrere bilen i Norge, siden den tidligere har vært godkjent og registrert i EU (Nederland/Danmark)? Ser bort fra eventuelle "mindre lovlige" ombygninger som evnt. må fjernes midlertidig.
Så er det bare å betale engangsavgift, vrakpant, kjøpe og montere skilt ++
Er det noe jeg har glemt?
På forhånd takk
Får man tak i prøveskilt f.eks på svinesund? Hele døgnet?
Så kommer den store dagen da bilen skal på Biltilsynet.
Hvilke papirer trenger man? Tidligere eiers vognkort og salgskontrakt, men hva mer?
Bør man framskaffe noe på forhånd?
Finnes det noen grunn til at de skulle nekte meg å registrere bilen i Norge, siden den tidligere har vært godkjent og registrert i EU (Nederland/Danmark)? Ser bort fra eventuelle "mindre lovlige" ombygninger som evnt. må fjernes midlertidig.
Så er det bare å betale engangsavgift, vrakpant, kjøpe og montere skilt ++
Er det noe jeg har glemt?
På forhånd takk
Re: Import av HZJ 75 eller 79
Denne veiviser fungerte greit for meg!
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... ntid=63313
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... ntid=63313
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
Mini Cooper -68.
Bare en kommentar ang. ankomst Svinesund. Du har "export-skilter" på bilen du henter hjem. Jeg har bare erfaring fra Tyskland, og der finnes det to typer prøveskilt. De med gult datofelt er gyldige kun innenfor Tysklands grenser, de med rødt datofelt kan du kjøre hjem med. Etter å ha betalt momsen på Svinesund, får du lov til å kjøre med disse skiltene hjem, men du får en kort frist, maks tre dager tror jeg det er, til å forevise bilen hos den tollstasjon du "sogner" til. Der kontrolleres identiteten på bilen, og skiltene leveres inn. DA må du ha prøveskilt for å komme deg hjem, noe du da har ordnet på biltilsynet i løpet av de tre(?) dagene. Hvis du handler i Tyskland, så beregn en hel dag for å få tak i de rette skiltene, og vær tidlig på'n. Om å gjøre å trekke kølapp med lavt nummer
Dette er skrevet ut fra egen erfaring.

LC HJ60 1986
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996
P. Sellers: "Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996
P. Sellers: "Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"
- offroadguru Solli
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
En annen mulighet er å ta med norske prøveskilter. Prøvekjennemerker kan brukes i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Pass på at kjørestrekning framkommer av kjøreseddel.
Ved registrering trenger du:
Kvitering på kjøp.
Kvitering på moms.
Salgsmelding.
Papirer fra TUV som bekrefter at bilen tilfredstiller de krav/regler Norge hadde samme år som bilen ble laget.
Moms kan du betale på grensen eller du kan få ett tollpass og gjøre dette innen 3 dager på en lokal tollstasjon.
Ved registrering trenger du:
Kvitering på kjøp.
Kvitering på moms.
Salgsmelding.
Papirer fra TUV som bekrefter at bilen tilfredstiller de krav/regler Norge hadde samme år som bilen ble laget.
Moms kan du betale på grensen eller du kan få ett tollpass og gjøre dette innen 3 dager på en lokal tollstasjon.
Tüv ja, hvordan funker det? Må jeg si, "jeg har tenkt å kjøpe en Land Cruiser med chassi-nummer ditt og datt, kan den registreres i Norge?"? Og kan du si noe om pris på en sånn jobb? Kikket innpå sida til Tüv, men fant ikke ut noe vettugt.offroadguru Solli skrev: Papirer fra TUV som bekrefter at bilen tilfredstiller de krav/regler Norge hadde samme år som bilen ble laget.
Når det gjelder moms og toll, må en personlig møte opp på tollkontoret, eller kan en få med seg giro fra grensa, evt tilsendt i posten?
Setter pris på alle tips, er litt skummelt dette!

Jeg har tatt inn to biler fra Tyskland nå i det siste, og det har vært noen småskjær i sjøen! Men alt har ordnet seg, ting har bare tatt mer tid og evt mer penger i flere prøvekjennemerker osv.
Den største utfordringen slik jeg ser det ved import er om at den bilen du kikker på virkelig er bra. Derfor anbefaler jeg at du drar ned og kikker på bilen, evt skriver kontrakt og betaler håndpenger. Så drar man hjem igjen. Jeg kjøpte hos forhandler, og da kan sikkert disse være behjelpelig med eksportskilter til du kommer ned igjen, pengeoverføring kan gjøres etc. Webasto kan monteres adskillig rimligere en i Norge pluss pluss. Eksport skilter gjelder altså for tyskland. Andre land, ihvertfall noen, så kan man kjøre med selgers skilter til Norges grense og prøveskilt derifra, men dette må sjekkes opp. Tyske eksportskilter krever at du er der først på dagen, så nytter ikke å komme en fredag kl 1300! Jeg har fått god hjelp av forhandlerene til å ordne dette, altså skilt, forsikring på skiltene, etc.
Når man har tyske eksportskilter og kjører opp sverige og kommer til Svinesund så kan man fortolle bilen der og betale moms, du må ha faktura og vongkort. Da MÅ man ha norske prøveskilter fikset på forhånd på en trafikkstasjon slik at man kommer hjem. På alle andre grensepasseringer i Norge så får man bare et transit dokument. Da kjører (kan ihvertfall, kan vel å ha prøveskilter, men unødvendig kostnad) man videre på de tyske eksportskiltene til man får fortollet bilen på sitt lokale tollkontor. Normalt en frist på 2-3 dager. Da må man i tilfelle ha ordnet prøveskilt på forhånd slik at man kommer hjem med bilen, for bilen må være med til fortolling (selv om de kanskje ikke sjekker, de sjekket den ene gangen for meg).
Så må du ha bestilt time hos trafikkstasjonen og prøveskilter for denne dagen. (der var jeg idag med 80'n...) Dokumenter som kreves er vongkort, del 1 og del 2, og om bilen ikke er E merket må man ha et såkalt COC dokument (pluss dokument du får med fra fortolling). Kostet i mitt tilfelle 2500 kr fra toyota norge. Den tyske forhandleren kunne ikke skaffe, men en bekjent hadde fått toyota Hamburg til å fikse for hans bil for 100 euro. Min 95 modell var ikke E merket. De fleste biler solgt i tyskland etter 97-98 er e merket etter hva jeg har forstått, og da er den godkjent i norge etter at trafikkstasjonen har sjekket rammenr og at den ikke er ombygd. Siden min ikke var e merket så tok kontrollen noe tid, drøy to timer, og de sjekker litt grundigere.
Når denne kontrollen var ferdig er det å skynde seg ned på tollkontoret igjen for å betale engangsavgiften, så er det tilbake til trafikkstasjonen for å hente ut skilter. Om man ønsker så kan man bestille skilter fra andre steder i landet, dette bør gjøres da man henter prøveskilter første gangen så de er klar til DAGEN!
Altså, ikke så komplisert. Men å finne en bil som er bra er vanskelig! Jeg har vært heldig, veldig heldig syns jeg selv! Mine to største bommerter var at vogkort del 1 manglet på første bilen, hadde del 2 og et gammelt ugyldig vongkort (viste seg å være ugyldig, tenkte ikke på det der og da). Men det gikk greit å få et nytt fra den tyske forhandleren, men det tok 3 uker ekstra. Andre bommerten var at jeg ikke fikk betalt moms i Larvik, og hadde derfir ikke prøveskilter til den mandagen jeg mått innom tollkontoret. Så det kostet 225 kr ekstra og 1,5 time i mitt tilfelle.
Bjørn Erik
Den største utfordringen slik jeg ser det ved import er om at den bilen du kikker på virkelig er bra. Derfor anbefaler jeg at du drar ned og kikker på bilen, evt skriver kontrakt og betaler håndpenger. Så drar man hjem igjen. Jeg kjøpte hos forhandler, og da kan sikkert disse være behjelpelig med eksportskilter til du kommer ned igjen, pengeoverføring kan gjøres etc. Webasto kan monteres adskillig rimligere en i Norge pluss pluss. Eksport skilter gjelder altså for tyskland. Andre land, ihvertfall noen, så kan man kjøre med selgers skilter til Norges grense og prøveskilt derifra, men dette må sjekkes opp. Tyske eksportskilter krever at du er der først på dagen, så nytter ikke å komme en fredag kl 1300! Jeg har fått god hjelp av forhandlerene til å ordne dette, altså skilt, forsikring på skiltene, etc.
Når man har tyske eksportskilter og kjører opp sverige og kommer til Svinesund så kan man fortolle bilen der og betale moms, du må ha faktura og vongkort. Da MÅ man ha norske prøveskilter fikset på forhånd på en trafikkstasjon slik at man kommer hjem. På alle andre grensepasseringer i Norge så får man bare et transit dokument. Da kjører (kan ihvertfall, kan vel å ha prøveskilter, men unødvendig kostnad) man videre på de tyske eksportskiltene til man får fortollet bilen på sitt lokale tollkontor. Normalt en frist på 2-3 dager. Da må man i tilfelle ha ordnet prøveskilt på forhånd slik at man kommer hjem med bilen, for bilen må være med til fortolling (selv om de kanskje ikke sjekker, de sjekket den ene gangen for meg).
Så må du ha bestilt time hos trafikkstasjonen og prøveskilter for denne dagen. (der var jeg idag med 80'n...) Dokumenter som kreves er vongkort, del 1 og del 2, og om bilen ikke er E merket må man ha et såkalt COC dokument (pluss dokument du får med fra fortolling). Kostet i mitt tilfelle 2500 kr fra toyota norge. Den tyske forhandleren kunne ikke skaffe, men en bekjent hadde fått toyota Hamburg til å fikse for hans bil for 100 euro. Min 95 modell var ikke E merket. De fleste biler solgt i tyskland etter 97-98 er e merket etter hva jeg har forstått, og da er den godkjent i norge etter at trafikkstasjonen har sjekket rammenr og at den ikke er ombygd. Siden min ikke var e merket så tok kontrollen noe tid, drøy to timer, og de sjekker litt grundigere.
Når denne kontrollen var ferdig er det å skynde seg ned på tollkontoret igjen for å betale engangsavgiften, så er det tilbake til trafikkstasjonen for å hente ut skilter. Om man ønsker så kan man bestille skilter fra andre steder i landet, dette bør gjøres da man henter prøveskilter første gangen så de er klar til DAGEN!
Altså, ikke så komplisert. Men å finne en bil som er bra er vanskelig! Jeg har vært heldig, veldig heldig syns jeg selv! Mine to største bommerter var at vogkort del 1 manglet på første bilen, hadde del 2 og et gammelt ugyldig vongkort (viste seg å være ugyldig, tenkte ikke på det der og da). Men det gikk greit å få et nytt fra den tyske forhandleren, men det tok 3 uker ekstra. Andre bommerten var at jeg ikke fikk betalt moms i Larvik, og hadde derfir ikke prøveskilter til den mandagen jeg mått innom tollkontoret. Så det kostet 225 kr ekstra og 1,5 time i mitt tilfelle.
Bjørn Erik
Fantastisk mye info, men lurer på et par ting:beaas skrev: Dokumenter som kreves er vongkort, del 1 og del 2, og om bilen ikke er E merket må man ha et såkalt COC dokument (pluss dokument du får med fra fortolling).
Bjørn Erik
-E-merket, hva mener du med det. Er det at bilen er typegodkjent i landet den kommer fra?
-Hva er et COC-dokument, og hvor får du tak idet? Er det dokumentene fra Tüv Offroadguru'n skrev om?
Edit: fant ut av siste spørsmål på Veivesenets sider.
Den bilen jeg er mest interresert står i Danmark og selges visstnok av en privatmann, evt et firma som ikke har noe med bil å gjøre (firmabil), så spesielt mye hjelp med dokumenter og eksportskilter kan jeg nok ikke regne med. Dessuten er den hevet med (Tüv-godkjent) OME, kan det bli problemer med dette når man står der på Biltilsynet?
Angående skilter i danmark er det meget enkelt. Norske prøveskilter gjelder der! Så ved evt kjøp, gå på trafikkstasjonen og få prøveskilter for de dagene man bruker fra man starter opp bilen og er hjemme igjen. Du må ha rammenr for det, få scannet vognkort eller en bekreftelse fra selger på rammenr når du kjøper prøveskilter.
E merket, er nok noe EU greier, kom ihvertfall på biler mellom 95 og 99. På tyske biler står det i vogkortet. For å være sikker ringer du resepsjonen på toyota drammen og får et COC dokument. Det er dyrt, og man kan jo prøve seg uten. Det verste som skjer er at det går tid siden du må bestille ny time for godkjenning på trafikkstasjonen etter du har fått riktig dokumentasjon.
Når det gjelder tuv dokumentasjon, om denne er korrekt, så skal de kunne godkjenne det her. Slik var det ihvertfall på den tuning boksen som satt på den 100'n jeg tok inn. Den var skrevet inn i det tyske vognkortet og i tillegg fulgte det med 7-8 sider med dokumentasjon fra tuv om alt fra avgasser til bremser. Var ikke noe problem å få godkjent.
Når det gjelder E merkete biler så betaler man ikke noe for timen på trafikkstasjonen. Idag med min 80 betalte jeg 490 kr. Har man e merket bil og en ombygging med tuv dokumentasjon må man betale likt det jeg gjorde idag med 80'n. Slapp unna på 100'n, skulle ha betalt der også siden den hadde tuning boks.
Bjørn Erik
E merket, er nok noe EU greier, kom ihvertfall på biler mellom 95 og 99. På tyske biler står det i vogkortet. For å være sikker ringer du resepsjonen på toyota drammen og får et COC dokument. Det er dyrt, og man kan jo prøve seg uten. Det verste som skjer er at det går tid siden du må bestille ny time for godkjenning på trafikkstasjonen etter du har fått riktig dokumentasjon.
Når det gjelder tuv dokumentasjon, om denne er korrekt, så skal de kunne godkjenne det her. Slik var det ihvertfall på den tuning boksen som satt på den 100'n jeg tok inn. Den var skrevet inn i det tyske vognkortet og i tillegg fulgte det med 7-8 sider med dokumentasjon fra tuv om alt fra avgasser til bremser. Var ikke noe problem å få godkjent.
Når det gjelder E merkete biler så betaler man ikke noe for timen på trafikkstasjonen. Idag med min 80 betalte jeg 490 kr. Har man e merket bil og en ombygging med tuv dokumentasjon må man betale likt det jeg gjorde idag med 80'n. Slapp unna på 100'n, skulle ha betalt der også siden den hadde tuning boks.
Bjørn Erik
Måste tyvärr göra dig besviken... Den gröna HZJ79:an i danmark är tyvärr såld, en kompis till mig har köpt den...
Däremot har han en HZJ75-99:a som ev kommer att säljas.
Jaja, det fins flere fisk i havet. Leter videre.Lenni skrev:Måste tyvärr göra dig besviken... Den gröna HZJ79:an i danmark är tyvärr såld, en kompis till mig har köpt den...
- knut eivind
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
det er ikke alle aktuelle modeller som det er coc dokument til, var nær ved og hendle en hzj75 pu engang fra sverige men det virka ikke veldig enkelt. så sjekk at det finnes først
knut eivind skogen tlf. 95287o82