Side 1 av 1
Hva er "PUFFET"?
Postet: man mar 21, 2011 12:10 pm
av mikke
Hva er dette "puffet" (røyk) som ofte kommer i det motoren starter?
Lille Cruisie (LJ73/2LT) starter stort sett ganske greit og røykfritt om morgenen, men når jeg skal hjem fra jobb 8 timer seinere blir det ofte en fin sky og litt snedig lukt.
Kan det skyldes forskjellig belastning før jeg stopper bilen?
Bruker ikke enormt med olje eller kjølevæske.
Hilen en som lurer

Re: Hva er "PUFFET"?
Postet: man mar 21, 2011 2:03 pm
av willys overland
Slitte ventilstyringer vil slippe litt olje ned i sylinderen, som gir litt blårøyk når du starter bilen.
Re: Hva er "PUFFET"?
Postet: søn mar 27, 2011 3:42 pm
av mikke
Mange takk!
Hadde egentlig ikke tenkt å ta dette så alvorlig, men det er såpass ille at det er flaut å starte bilen i offentlighet

(Jobber i tillegg i en bedrift med en viss miljøprofil, så det er jo ikke bra at "Miljødronninga" ryker

)
Men det er jo litt merkelig at det er værre etter 8 timer på jobb enn 16 timer hjemme. Parkerer ganske bratt med snuten ned hjemme. Kan det være at det gjør at oljen ikke renner ned i sylinderen? På jobb er det flatt og der ryker det! (Men ikke etter kortere stopp på en time eller to..)
Snakker vi evt. om bytte av "Bush, intake/exhaust valve guide"? Må disse presses ut (og nye inn) på mystisk vis? Bør/må jeg ta av toppen? (Forutsetter at jeg er lur nok til å ikke miste ventilene ned i sylinderen...). Ventilfjærklemme fra Biltema, noe annet? Sjekk/justering av ventilklaring er vel en naturlig bonus?
Hva med "Seal" på det andre bildet. Hva gjør denne?
En dåre kan spørre mer enn 10 fugler på taket.
Re: Hva er "PUFFET"?
Postet: søn mar 27, 2011 11:20 pm
av Ronny123
Starter bilen like lett når den ryker?
Bilen min ryker også en del hvis jeg ikke lar den gløde lenge nok (Til lysa kommer på) Da går den noen runder ekstra før den starter.
Du kan jo prøve å gløde en gang ekstra å se om den ryker like herlig.
Re: Hva er "PUFFET"?
Postet: man mar 28, 2011 12:01 am
av lcvidar
Kan være at turboen slipper olje også, var lignende symptomer på min før jeg byttet.
Re: Hva er "PUFFET"?
Postet: lør apr 16, 2011 7:50 pm
av mikke
Takk for tips og svar! Gløder alltid til lysene kommer på. I kuldegrader hender det at den (hun?) ikke starter helt reint. Hoster og harker og går på 3 sylindre (?) og da blir det jo litt ekstra røyk...
Problemene jeg beskriver i første innlegg, tror jeg nok kommer av olje i sylindrene. Spørsmålet er vel hvor oljen kommer fra. Høres morsommere ut å bytte turbo enn ventilforinger - i allefall om jeg snubler over noe billig og bra
