Side 1 av 1
Kopler til tilhenger, får mange lyssymboler i dashboardet.
Postet: tir jul 26, 2011 5:36 pm
av Oddemann50
LC 120 har fungert helt tipp topp. Men - i dag da jeg skulle kjøpe en fryseboks og hadde
for en gangs skyld behov for å benytte en lånt eldre tilhenger - så skjedde følgende:
Noe tid etter at jeg koplet til hengeren (med ledning fra henger til LC for lys), så poppet det
opp fire, fem lyssymboler (ABS, o.l.) i "vinduet". Symbolene forsvant da jeg stoppet bilen
og startet opp på nytt.
Dette er første gangen slikt inntreffer. Og følgende spørsmål melder seg:
1) Kan dette skyldes tilkopling til den eldre hengeren?
2) Er feilen i LC eller i henger?
3) Kan et Toyota verksted fikse dette? Kanskje kan jeg gjøre det selv?
4) Jeg sprutet stoffet CRC (vannfordrivende / smørende) inn i "hengerfeste" for en uke siden. Kanskje var det dumt av meg?
Kom med innspill. Takk.
Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...
Postet: tir jul 26, 2011 6:30 pm
av blåmann
Jordingsfeil på henger, eller for dårlig jording mellom bil og henger. Dette skjer hver gang jeg kobler biltralla på jobb bakpå 90`n. Er borte når jeg tar av hengeren igjen.

Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...
Postet: tir jul 26, 2011 6:31 pm
av olem60
Jordingsfeil i hengerstøbselet, dette er helt vanlig..
Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...
Postet: tir jul 26, 2011 10:01 pm
av Oddemann50
Tusen takk for tilbakemelding, mine herrer! Hva i all verden skulle jeg gjort uten
klubbens diskusjonsforum. Tusen takk!
Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...
Postet: søn okt 09, 2011 10:46 pm
av snikkererik
Hei!
kan dette også skape feilmelding på motor?
Har tidligere spurt om feil i forbindelse med at bilen mister kraften.
Sjekka diagnose og funnet ut av gasspedalposisjonssensor er kaputt. Feilkode 19 (1) og 19(2)
Kjøpt en brukt pedal i sverige.....ikke bedring. 1000kr
Kjøpt en NY pedal hos Hell Bil Orkda....ikke bedring. 6500 kr
Hørt på råd og plukket ut EGR og renset denne(full av sotgugge)
"vasket" hengerkontakt med romfartspray(wd40)
men fortsatt powercut. i tide og utide. Veldig utrivelig i en trang forbikjøring...køkjøring...
Glad i hjelp fra noen*!!
Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...
Postet: man okt 10, 2011 12:51 pm
av Vegard
Da jeg hadde 90 med D4D gikk svc (scv?) ventilene på dieselpumpa i stykker. I begynnelsen var dette en feil som kom og gikk. Motorlampe kunne lyse, og bilen gå i nødmodus. Verkstedet fant feilen vha diagnoseutstyr. Prisen for ny del var rundt 3 tusen hos Toyota i Norge. Montering er enkelt, men jeg lot verkstedet gjøre det pga mange kuldegrader. Tror de regnet 0.4 timer på den jobben
Hvis dette er ditt problem, så burde den vel være oppdaget da det ble stilt diagnose, men kanskje verdt å sjekke likevel.
Vegard
snikkererik skrev:Hei!
kan dette også skape feilmelding på motor?
Har tidligere spurt om feil i forbindelse med at bilen mister kraften.
Sjekka diagnose og funnet ut av gasspedalposisjonssensor er kaputt. Feilkode 19 (1) og 19(2)
Kjøpt en brukt pedal i sverige.....ikke bedring. 1000kr
Kjøpt en NY pedal hos Hell Bil Orkda....ikke bedring. 6500 kr
Hørt på råd og plukket ut EGR og renset denne(full av sotgugge)
"vasket" hengerkontakt med romfartspray(wd40)
men fortsatt powercut. i tide og utide. Veldig utrivelig i en trang forbikjøring...køkjøring...
Glad i hjelp fra noen*!!
Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...
Postet: man okt 10, 2011 5:08 pm
av 4x4
SCV (Suction control valve) forårsaker, som Vegard sier, motorkutt når det blir feil med dem. Sitter i bakkant av dieselpumpa og regulerer dieseltrykket i pumpa. Ventilene er festet med en unbrakoskrue på hver, og er greie å skifte på 120'en.
Når VSC, ABS lyser etter at henger har vært påkoblet, kan sikringen for bremselys være røket.
Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...
Postet: man okt 10, 2011 5:10 pm
av veilederen
Jeg mistet kraften av og til og byttet TTE-boksen. Da fikk jeg all kraft ++ tilbake på fast basis. Så har du en TTE-boks, bør du sjekke at den funker...