Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Svar
bolt
Sted: Sandefjord

Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Legg inn av bolt »

Når jeg skulle starte bilen i dag vrei jeg rundt tenningslåsen, men ingen ting skjedde. Ingen motstand i låsen men nøkkelen kan vris mellom lock, acc og start. Merker ingen ting til fjera mellom acc og start. Så nå står jeg der med rattlåsen på og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Noen som har vert borti dette før? Eventuelt om det kan gjøres selv? Eller må den på toyota verksted for programering av startsperre osv.. Leste litt om en 100 som hadde en firkant pinne som var knekt. Kan det være likt på min 120? Hva må demonteres for å sjekke dette? Noen som har en god forklaring?

Verkstedet er jo selfølgelig stengt på en lørdag, forsikringselskapet er jo desverre stengt (tenkte på mulighet for å få leiebil)

På forhånd takker jeg for all hjelp det kan være mulig å få.
LC 120 GX 05
bolt

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Legg inn av bolt »

Da er feilen funnet. det var et stag som var knekt. Da gjenstår det og se på toyota i morrå om jeg kan kjøpe bare den, eller om jeg må kjøpe komplett tenningslås.
LC 120 GX 05
Brukeravatar
poralta
Sted: Alta

Legg inn av poralta »

Jeg har akkurat samme problem i min bil.. Hva ble løsninga på dette? Kostnad?
bolt

Legg inn av bolt »

Jeg måtte kjøpe ny "steering bracket assy" tror jeg den het og ta ut staget som var knekt. Veldig enkelt å bytte. Kosta ca 4000,-
Mekanikern sa det hadde gått en del av dem i det siste.. og delelager mannen visste nøyaktig hva jeg skulle ha når jeg kom med det knekte staget. Veldig teit at det ikke er mulig å kjøpe bare staget som var knekt. Det kommer fortsatt i type dårlig aluminium og hadde jeg hatt dreibenk å fres skulle jeg laga et i stål.
LC 120 GX 05
chrisrik
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av chrisrik »

da har dette skjedd meg også :evil:

Hvordan er det med leveringstid på den dingsen? Passer selvfølgelig aldri å miste bilen sin...
bolt

Legg inn av bolt »

Når jeg bestilte hadde dem i Drammen. Bestilte på morran og hadde ny del på ettermidagen :)
LC 120 GX 05
chrisrik
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av chrisrik »

Halleluja! La oss håpe de er like ivrige her på vestlandet :D
Neste uke skal det trekkes endel tilhenger, da må man ha utstyret på stell...
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Merkelig at sånt ryker uten videre.
Og det kommer nok flere etter hvert.
Sist redigert av Dag Einar den lør feb 23, 2013 9:46 am, redigert 1 gang totalt.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
lukas
Sted: møre og romsdal

Legg inn av lukas »

Fikk problem med tenningslås i dag. Satt nøkkelen inn i tenningslåsen, men klarte ikke vri den. Hentet reservenøkkelen, samme problem der også. Dreiv å dro å reglet litt på den, samtidg som jeg ruglet på gearvelgerspaken. Da kom den til slutt. Var livredd for å ta ut igjen nøkkelen. Men det gikk bra de 3 gangene jeg gjorde det etterpå. Men hva har jeg i vente? Noen som har opplevd det samme?
Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Litt usikker på om det er slik på disse nye bilene, men på de litt eldre er det et hull under tenningslåsen, du ser dette om du tar av den kåpen som er rundt låsen. Opp under selve låsen er det et hull, stikk en binders eller gjerne noe som er stivere opp mens nøkkelen står i ACC, da kan du dra ut hele sylinderen.
Og ta den med til Toyota for en ny f.eks.
Kjenner ikke til problemet på disse nye bilene, men dette er måten for å få låsen ut.
For å starte den da tror jeg du bare kan bruke et godt skrujern, vet ikke hvordan denne startsperren virker inn på dette men....
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

bolt

Legg inn av bolt »

Er vel rett det Dag Einar skriver her.

Ang startsperre er det bare å la nøkkelen henge / være i nerheten av "immobilizer" ringen tror den heter det (plastikk kappe med en spole inni, rundt der du stikker nøkkelen inn)
Når du har fått ut selve låsesylynderen er det et stag eller en liten kammaksel som skal frigjøre rattlås og den har også noe med gearvelgeren å gjøre på automatgear.
Husker ikke helt hvordan dette med gear og tenningslås hang sammen men tror det var noe med å ikke få ut nøkkel før gear var i park og ikke få den ut av park før man hadde vridd ett steg på nøkkel..? Her kan det kanskje kanskje være en sammenheng siden du ike fikk vridd på nøkkel og det løste seg ved å rikle litt frem og tilbake på nøkkel og gearvelger.
Tar man så videre ut denne akslingen som er bindeledd mellom låsesylinderen og den elektriske bryteren helt i bakkant av housingen kan man "bare bruke en skrutrekker eller annet egnet verktøy og starte bilen hvis nøkkel er i nerheten av startsperre kretsen.

MEN og det er et stort MEN her, for dette tror jeg kan være litt skummelt å kjøre med med tanke på rattlås. Den kan plutselig gå på. Dette opplevde jeg i alle fall. Jeg kjørte ikke mere med bilen en at jeg flytet litt på den i gårdsplassen. Ville ikke brukt dette til annet en nettopp å flytte bilen med gangfarts hastighet hvis man står fast en eller annen ugunstig plass. Så vær obs på rattlåsmekanismen hvis du gjør dette.
LC 120 GX 05
pondus42
Sted: Moss

Legg inn av pondus42 »

Heisan. Da knakk staget i tenningslåsen på LC'en min også. Null motstand. Knakk i on-posisjon hos meg så lys ble stående på. Opp med panseret og av med batteri. Gudsjelov var dette på gårdsplassen hjemme, så der sto den ikke i veien for noen, og med kort vei til verktøy :) Mente jeg hadde lest noe om dette her på forumet, og ganske riktig var ikke jeg den første med dette problemet. Av med all plastikk og masse ledninger for å komme til. Selve tenningslåsen var grei å få ut, nøkkel i ACC og trykke inn splinten i det lille hullet i overkant på hylsen. Der kunne jeg ta ut et knekt overføringsstag. Så bar det til Toyota på Ski, ny enhet fra rattstammen var det eneste å få tak i, så da ble det det pluss nye knekkbolter. Dagen etter var deler på plass og så var det å finne ut hvordan dette skulle skiftes. Den lille biten som satt igjen av staget var ikke mulig å få ut så jeg bestemte meg for å bytte hele greia. Løsnet rattstammen med de fire muttrene som holdt den og fikk sluppet den ned. Fram ned rettsliper og hardmetallfil og slipe ned hodet på de gamle knekkboltene. Kunne ønsket meg en større kompressor akkurat da. Men ble da ferdig til slutt og kunne sette på den nye. Det var da bare å få alt på plass i motsatt rekkefølge og håpe at man fikk på alt av ledninger. Kikket forresten på det nye staget og det var tykkere i godset og sikkert en del sterkere.
2004 LC 120 D4D
2008 Subaru Outback 2,0 Boxer Diesel
Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Tydelig at dette er et stadig økende problem.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Brukeravatar
Pirkka
Sted: Holmestrand

Legg inn av Pirkka »

Jeg mener at Toyota må ta ansvar og starte kampanje og bytte ut denne delen :?
JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP »

Er det så mange det gjelder at det er på grensen til å skifte det for å være føre var?
Ille å skifte deler fordi man vet at det vil ryke før eller siden.

Heldig for den som det skjer midt ute på gårdstunet, ikke heldig for den som befinner seg utenlands i ferien når dette ev. skjer.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
Pirkka
Sted: Holmestrand

Legg inn av Pirkka »

Eller langt til fjells -30C 25 km nærmest hus :?
tlc_120
Sted: Bergen

Legg inn av tlc_120 »

Opplevde det samme på Vikingtreffet i år.Lørdag morgen rett før avgang til Dagali. Heldigvis var en av mekanikerene til AT litt seint avgårde og hjalp meg med demontering og nødrep. slik at jeg kunne starte og stoppe med skrujern.

Det var en periode jeg så mørkt på situasjonen med 30 mil hjemvei og ødelagt treff....
Heldigvis ordnet det seg.

Det gikk 10 laken for å få fikset det... Sannsynligvis skiftet mer enn nødvendig inni der. Det var ikke Toyotaverksted...
2008 LC 200 35 AT
1973 LC Fj40

Eks.
2004 LC 120 Exclusive 35 AT
gus
Sted: Askøy, Hordaland

Legg inn av gus »

Mulig jeg ikke har lest alle detaljene her, men er det noen som vet om dette begrenser seg til spesifikke modeller ellet årsmodeller. Jeg vet dette også har vært problem med Lexus RX300 på tidlige modeller. Sikkert samproduksjon.
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
hoem
Sted: Frei

Legg inn av hoem »

Da har jeg fått samme problem og kjører nå uten tenningslås. Fikk ikke flyttet den fra ACC i mitt tilfelle. Demonterte panser og tanklokkåpner samt et par skruer i nedkant av det nederste dekselet, resten av dekselet er har slike plastikkklips som utvider seg.. Når nederste dekselet løsnet tok jeg av dekslet ved speedometeret(løft opp) Da kom jeg til utløsern for tenningslåsen. Ser ingen brekte deler på min, men skal åpne den totalt i morgen..
TLC120GX
Sted: Bodø

Legg inn av TLC120GX »

Fikk samme problemet søndag for 14 dager siden. Satte nøkkelen i tenningslåsen og vrei til 1. hakk, da kom et lite klikk og nøkkelen ble helt løs, kunne vri den fram og tilbake uten at noe skjedde. Da var det bare å koble av batteriene og ringe etter bergningsbil. Tok kontakt med det lokale Toyota-verkstedet på mandag morgen og forklarte situasjonen. Mekanikeren skjønte strakst hva som var galt og bestillte nye deler.Han hadde nylig gjort samme jobben på en annen Landcruiser. Onsdagen kom delene og kl.14 var bilen ferdig. Syns det var god og hurtig service fra Toyota-verkstedet. Prisen ble kr.6500,- inkl. deler og arbeid. Fikk med de gamle delene og det var selvfølgelig staget som var knekt av. Dette er tydeligvis en svakhet på Landcruiser 120, siden bilen min er gått bare 103000km. Håper det nye staget er av bedre kvalitet enn det gamle. Det burde gått an å få kjøpe bare staget og ikke hele holderen for tenningslåsen. Det ville jo blitt en mye rimeligere løsning også!
Land Cruiser 120GX TTE 2003mod. :D
Ford Sierra 2,0is, 1986mod.
Kawasaki Brute Force 4x4i, 2012mod.
MF 135
Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»