Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Brukeravatar
macivar

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Legg inn av macivar »

Jeg er fortsatt med.

Kjekt å ha den liggende med i bilen om uhellet med tenninga er ute...

Ivar
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP »

Jeg bestiller i dag en slik pinne fra selgeren under, svaret fra selger er noe diffust om den er kompatibel med en annen hovedenhet, les svaret under på mitt spørsmål om det er for den sktuelle komplette delen som har varenr. 4528060560. Den skal være kompatibel med 4528060550, som er beregnet for manuell kasse, left hand. Om det stemmer, og hvilken kvalietet det er får vi se når den kommer. Ingen grunn til å kjøpe hele skiten når det er bare denne pinnen som ser ut til å være av svært dårlig materialkvalitet.

Er det noen som har den defekte delen liggende og kan ende meg den så vil jeg være takknemlig. Jeg betaler porto. Send PM, eller gjerne en SMS på fire-fem-fire-en-7507

Litt risk å ev. kaste bort en tusenlapp for å finne ut om det er til våre biler, men verdt å prøve.

" Hi! If the item is valid for both oem references.

Regards.

-fraemma-2007"
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
JanP

Legg inn av JanP »

Bumper denne.
Bestilt del er underrveis, forsendes slik: Paquete internacional prioritario

Det er vel kanskje noe sånt som at det kommer når det kommer, eller at selger sender det når det passer..

Men det skulle vært kjekt å få respons fra noen som har skiftet denne i en 120, og få tildendt en for å sammenligne. Jeg betaler frakt, som skrevet over.

//Jan Petter
JanP

Legg inn av JanP »

Det blir rundt 1000 for denne pinnen, og det er vel OK når det er bare den som ryker. Ingen grunn til å kjøpe hele stasen, som en sannsynligvis ikke trenger å bytte uansett:

Description Unit price Qty Amount
STEERING LOCK ROD TOYOTA LAND CRUISER KDJ120/KDJ125
Item# 271762252469 €69,55 EUR 1 €69,55 EUR
Shipping and handling €14,95 EUR
Insurance - not offered ----
Total €84,50 EUR
Payment €84,50 EUR
This charge will appear on your credit card statement as "PAYPAL *DIRECTAXICA"
Payment sent to stock@fraemma.com
From amount 770,44 NOK
To amount €84,50 EUR
Exchange rate: 1 Norwegian Krone = 0,109678 Euros

Så får jeg håpe at noen fortsatt har den gamle pinnen og gir lyd fra seg.
harenj12gx

Legg inn av harenj12gx »

Her har visst jeg kommet dere litt i forkjøpet, uten å være klar over det. Ha ha.
Jeg har også bestilt denne delen "espiga bloqueo cana direccion", fikk den levert i dag. Så gjenstår det og se om den den passer når min tid kommer, for og si det sånn :D
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (1.42 MiB) Vist 9651 ganger
JanP

Legg inn av JanP »

harenj12gx skrev:Så gjenstår det og se om den den passer når min tid kommer, for og si det sånn :D
Hehe, det ser ut som om både din og min tur vil komme.
Min er nok her i løpet av non dager, fikk et sporingsnr, men den får komme når den kommer. Legges nok i hanskerommet, med et håp om at den samler støv der så lenge jeg har bilen. Skifte av bærebro til 13 lapper kommer først, og deretter en mulig rens av innsuget. Til en enda høyere pris.

Knekte deler pga dårlig materialkvalitet er ikke noe som er særlig moro å bla opp for. :evil:
JanP

Legg inn av JanP »

Så var det min tur til å melde meg på "hylekoret". Men kanskje er irritasjonen vel begrunnet..
Skulle starte opp bilen for å kjøre innom lokal Toyotasjappe ved 1330 tiden. Vrir om nøkkelen og der glipper det. Alle lamper lyser og that's it. Ingen reaksjon, som å vri i smør.

Men en liten reservebil finnes, så det var innom for å sjekke hvordan bytte kan gjøres når mitt stag kommer fra Spania, samt ev pris på å få gjort et på verksted. Får jeg bilen utover så tar de den ganske fort, og 1-1,5t beregner de for dette.

Når jeg så kommer hjem så ligger det en lapp i postkassa, staget er kommet fra Spania :mrgreen: . Så nå får jeg se hva jeg gjør, prøver å bytte selv eller taue bilen til verksted. Oppskrift finnes på dette under "How to.." her http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=90&t=21144

Snodig er det at staget kommer et par timer etter at skiten knekte. Men det var vel en mening med det, det var nok høyere makter som ville skape seg. :shock:
JanP

Legg inn av JanP »

Skal komme med litt mere info i morgen.

Sjekket veiledningen som nevnt over, og er det så "enkelt" så skal jeg se om det er verdt å bryne seg på.
Plassering av bilen avgjør om jeg kommer til, pga litt uheldig parkering på tunet.

Til de som ville være med og kjøpe hele Bracket Assy: Toyota bruker bare dette staget, men selger kun hele kit'et. Mao er det mye en betaler for som ikke brukes, og det er forsåvidt rent bortkastede penger. Dessverre, men det er det som gjøres.

Jeg anbefaler alle å kjøpe direkte, istedet for at jeg skal bestille og andre betale på forskudd. Jeg fikk den tilsendt uten krav på mva og avgift. Og bestiller man selv så kommer det rett i postkassa, og kanskje uten mva-krav. Og uten at det må sendes innen Norge i etterkant. Liten konvolutt som er lett å sende igjennom uten mere sjekk av verdi.

Gi meg en tilbakemelding om dere synes dette er ok. Men ser ingen grunn til å kjøpe hele kit'et når bare staget skiftes. Må hele greia skiftes er det et ganske omfattende arbeid.
superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen »

Er det bekreftet at delen passer?

Jeg bestiller selv jeg, ikke noe problem det.
120 GX 08 mod.
JanP

Legg inn av JanP »

Ikke bekreftet, men det gjør den nok. Har studert bilder i denne tråden og andre plasser, og ser ikke ut til at den er speilvendt.

Har forgjeves prøvd å få litt respons fra noen som har skiftet, men dessverre er det ikke en eneste som har respondert. Så da måtte jeg bare bestille og la det stå sin prøve.

Tror jeg skal få lirket frem bilen litt i morgen, det er litt trangt å komme inn på førersida slik jeg står nå, dessverre. Men det er jo rundt 6000 spart om jeg kan bruke staget og gjøre det selv. Komplett kit litt over 5000, pluss ca 1,5 time arbeid. Med rabatt blir det allikevel fort rundt 6000. Verdt å prøve et par timer for det.

Har andre prosjekt (rens av innsug ca 20', skifte av bærebru til rundt 13') som koster vel mye, og da blir det rundt 40' på kort tid. Byttet også nettopp forhjulslager, 7500, samt flushing av gearkassa til 5000 også.

Dyr bil etterhvert, så det frister ikke å bruke mere enn nødvendig fremover.
JanP

Legg inn av JanP »

superhansen skrev:Er det bekreftet at delen passer?

Jeg bestiller selv jeg, ikke noe problem det.
Om du bestiller så pass på at du ikke mister den løse tappen på enden. Den er igjen stukket inn i en slags låsetapp som skyves igjennom på siden. Du vil se det og skjønne hva jeg mener når du får den.
På dette bildet er tappen det som stikker ut helt til høyre på bildet, mens låsetappen vises på siden av den aller tykkeste delen av staget. La det ligge i posen så det holder seg på plass, er mitt tips.

Bilde
superhansen

Aha,skjønner!
Forumet er en god ting altså..

Eneste minuset er at jeg blir helt paranoid av å tenke på knekt stag, ødelagte dyser/foringer, dårlige motorfester, fastrusta bremsestempel og gjengrodde innsug :mrgreen:
120 GX 08 mod.
JanP

Legg inn av JanP »

superhansen skrev:Aha,skjønner!
Forumet er en god ting altså..

Eneste minuset er at jeg blir helt paranoid av å tenke på knekt stag, ødelagte dyser/foringer, dårlige motorfester, fastrusta bremsestempel og gjengrodde innsug :mrgreen:
Du glemte rust, friskluftsvifte og lekkasje i AC.... :D

Heldigvis har vi gode avtaler og godt samarbeid med mange forhandlere. Og det er ikke til å kimse av.
toyota lc120
Sted: akershus

Legg inn av toyota lc120 »

Paranoid ja,det er rette ordet.Jeg tør snart ikke ikke starte bilen i frykt for at dette staget knekker.Når jeg først tar sjansen på en liten tur er fast prosedyre 1.hvor lang tid tar det før olje lampa slukker 2.hvor mye knakker det i dyser/motor idag 3.hvor mye rister det idag når bilen står rolig i D. og når bilen parkeres,gå en runde og se om noen av bremseskivene er rødglødende fordi en eller annen calipper har satt seg,igjen.Eller når det skal tankes diesel,passerer ene stasjon etter den andre,for jeg skal jo bare fylle på shell,hvist jeg husket å ta med totaktsolja da. :)

Rent bortsett fra disse "småtingene" er det jo en flott bil.Noen ganger må jeg si jeg savner alle årene jeg hadde med hiacen,totalt uten bekymringer.
06 LC120 gx
07 Avensis 2,2 d4d
JanP

Legg inn av JanP »

Fikk startet på dette i dag. Men det tok litt tid, blant annet det å få løsnet kabelklips til brytere samt å få ut den defekte delen. Siden jeg ikke har den komplette delen tilgjengelig så måtte jeg spørre meg til råd hos verksmesteren.

Startet med å fjerne lista på dørstokken, for å få av dekslet over kablene til venstre. Bilde
IMG_0733.JPG
IMG_0733.JPG (811.04 kiB) Vist 9550 ganger
Klipsene kan være gjenstridige, så det krever litt tålmodighet og en kraftig negl. Fikk ikke klemt av kabelen til Powerheat, så bryteren måtte løsnes og trekkes ut for å få av kabeldosen.
IMG_0754.JPG
IMG_0754.JPG (589.22 kiB) Vist 9550 ganger
Den lille fjæra er viktig. Om man er uheldig og de små delene på toppen av staget faller ut forsvinner fjæra. Hold alt i posen til du er klar
IMG_0737.JPG
IMG_0737.JPG (903.69 kiB) Vist 9550 ganger
Sett inn erstatningsstaget umiddelbart i hht til pdf-fila det vises til i posten over her (postet 07 Nov 2013 20:59). Pass på at du ikke mister dette staget da platene og fjæra sitter løst.

Bilde
Sist redigert av JanP den søn apr 19, 2015 7:39 pm, redigert 3 ganger totalt.
Andreas30

Legg inn av Andreas30 »

Da har jeg også bestilit staget etter og prata med jan P
Er jo en tryghet og få bytta dette før en står langt inni fjellet uten telefon dekning :D
Brukeravatar
baa
Sted: Trondheim

Legg inn av baa »

har også hevet meg på bølgen av bestillinger som nå helt sikkert går avgårde på eBay.. 8)

Blir å bytte før denne eventuelt ryker... Uaktuelt å stå på hytta eller etter skitur langt til fjells å kjenne nøkkelen gli lett å ledig rundt å rundt!

Takk til JanP for dektektivarbeidet for å oppspore billigst mulig del. Og ikke minst gå opp veien på montering av denne. Blir nok å invitere på garasjekaffe når denne skal inn. :mrgreen:
JanP

Legg inn av JanP »

Tar med strikkepinne, speil og nylakkerte negler så dere tanter får litt veiledning! :mrgreen:

Hadde Toyota solgt staget alene hadde det vært bare å bestille det lokalt. Men de bruker bare dette staget, resten får du med deg hjem i en pose. Ubrukte deler som dessverre koster en del kr.
JanP

Legg inn av JanP »

Kjekt "verktøy" å ha for å få byttet selv, om uhellet skal være ute. Tålmodighet er et must, likedan en god rygg, da man må ligge på ryggen for å få av bryteren som staget går inn må løsnes. Da er det speil og en litt lang stjernetrekker som gjelder, da det er ei lutdyse som sperrer litt for når en skal løsne de to skruene.

Den som gjør dette preventivt vil helt sikkert slippe med mindre arbeid. Som det står ipdf-fila som det er linket til så er det desidert enklest å ta av alle ledninger til brytere, samt løsne spakene til panser og bensinlokk. Gjøres bytte før staget knekker holder det kanskje med å løsne slangen til tempføler samt 2.start (?) om jeg husker rett, og dreie dekslet til siden for å komme til. Startsperren skal det være enkelt å trekke rett mot deg, og ringen rundt tenningslåsen sitter ikke hardt.

Kjekt "verktøy". Spikeren kan godt være lengre, 4" eller noe annet som er bøyd til, skulle være tilstrekkelig.
Bøyen på spikeren er litt større enn det jeg skrev over, kanskje et par cm. Og pirkekroken kan bøyes tilbake i enden for å få litt bedre tak med fingrene for å vri. En sykkeleike duger sikkert bra, men lengden kan godt være minst 20 cm, gjerne 25cm.
IMG_0761.JPG
IMG_0761.JPG (904.2 kiB) Vist 9431 ganger
superhansen

Da var det ett slik stag på vei i posten til meg også :mrgreen:
Ser forresten at selger tilbyr combined shipping nå,2 euro ettellerannet ekstra pr del.
120 GX 08 mod.
Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»