
Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon
- hammerfest76
- Innlegg: 19
- Registrert: tor jan 29, 2015 2:08 pm
- Sted: Hammerfest
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Tror det kosta meg drøye 5000.- + bergingsbil .....
LIDO
lc120-gx, 2005, tems, 8s, tt anlegg og grevlingbøyle med lys
lc120-gx, 2005, tems, 8s, tt anlegg og grevlingbøyle med lys
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Er det noen i Trøndelagsdistriktet som har denne delen liggende? Isåfall, kan jeg få "låne" den i noen dager (Skal selvfølgelig kjøpe ny til den som "låner" bort den...) Har en bil som trivdes såpass godt på Coop Extra at den ville bli igjen der... :-/
Mao, det HASTER
ni, 5, en, 5, en, tre, 5, to - SMS/Ring (Y)
Mao, det HASTER

ni, 5, en, 5, en, tre, 5, to - SMS/Ring (Y)
120 gx, 06mod, 242000km
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Bård S (baa) har kanskje, han blir tipset om å sjekke her på forumet og ta kontakt med deg. Tror han bestillte men ikke har benyttet den enda! 

Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Oppdatert link til dette spetakkelstaget. (Har bestillt et til for å ha i reserve, eller for å hjelpe en stakkar hvis det trengs):
http://www.ebay.com/itm/BLOQUEO-DIRECCI ... OSwe7BWzyB~
På ebay finnes det mange selgere, deriblant fra england. Mener å huske at det er 2 forkjellige utagver alt etter høyre og venstrerattet bil. Tryggest å handle fra f.eks denne selger, sist ble det ikke moms oppkrevd heller. Og da ble det ikke noe tollbehandlingsgebyr heller. Og det er ingen ulempe å slippe dette gebyret.
http://www.ebay.com/itm/BLOQUEO-DIRECCI ... OSwe7BWzyB~
På ebay finnes det mange selgere, deriblant fra england. Mener å huske at det er 2 forkjellige utagver alt etter høyre og venstrerattet bil. Tryggest å handle fra f.eks denne selger, sist ble det ikke moms oppkrevd heller. Og da ble det ikke noe tollbehandlingsgebyr heller. Og det er ingen ulempe å slippe dette gebyret.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Først må jeg takke JanP som hjalp meg med å få kontakt med Bård (baa), og ikke minst må jeg takke Bård for "utlån" av staget!
Selve demontasjen av deksel etc gikk smertefritt og "fiskingen" etter "liten bit som er kronglete å få ut" gikk på 30 sek.
Men i kveldens mulm å mørke gikk det litt fort i montering av det nye staget, jeg tok et par bilder mens jeg plukket ut staget og stolte blindt på at det skulle monteres likedan. Det var feil!
Jeg satte inn staget og nøkkel modulen, delene smatt fint sammen, koblet så til strømmen, rikket litt på rattet, alt vel... monterte sammen alt, skulle kjøre fra parkeringsplassen.... KLIKK, rattlåsen gikk på, jeg hadde da prestert å montere staget feil veg og når jeg rikket på rattet før jeg satte sammen alt, så var dette tydeligvis akkurat for lite til å aktivere rattlåsen. Da var det bare å plukke ned alt på nytt.
Ble noe irritert og leste ikke "how to do it" manualen godt nok når jeg skulle montere staget på nytt, så jeg så ikke at jeg måtte snu staget når det var montert inne i hylsen (bracket Assey) for å treffe sporet som er i bunn av hylsen. Jeg tok ut staget og snudde det ute i friluft, da fikk jeg det ikke inn i sporet i bunn av hylsen. Den feilen ble etter hvert oppdaget.
Men for å toppe det hele, på demonteringsrunde nr 2, når jeg demonterte elektrisk bryteren (del nr: 84450-12200) på hylsen (bracket assy) så kom det to kobber-skiver fallende når jeg skrudet ut de to skruene på bryteren.... Bryteren delte seg i to... HURRA! Prøvde etter beste evne prøvd å sette bryteren sammen igjen, men er litt usikker på om det ble riktig. Så hvis noen har sprengskisse (exploded view) av denne delen hadde det vært fint. (eller en original som ikke er i bruk lenger som jeg kan kjøpe).
I lett sinne så ble delene montert sammen, stag å hylse montert. elektrisk koblinger på hylse tilkoblet, ingen av de andre koblingene på dekselet ble montert, men bilen startet allikevel. Det var en god del elektrisk feil, dashbortdet så ut som et godt pyntet juletre, men jeg fikk flyttet bilen bort fra inngangspartiet på butikken. Og slik står den enda, siden jeg måtte reise bort på jobb. Skal montere resterende til helgen, håper i det lengste at det er elektrisk koblingene på deksel som har skyll i at dashbordet ser ut som et juletre, hvis ikke så er elektriskbryteren på hylsen montert feil....
Selve demontasjen av deksel etc gikk smertefritt og "fiskingen" etter "liten bit som er kronglete å få ut" gikk på 30 sek.
Men i kveldens mulm å mørke gikk det litt fort i montering av det nye staget, jeg tok et par bilder mens jeg plukket ut staget og stolte blindt på at det skulle monteres likedan. Det var feil!
Jeg satte inn staget og nøkkel modulen, delene smatt fint sammen, koblet så til strømmen, rikket litt på rattet, alt vel... monterte sammen alt, skulle kjøre fra parkeringsplassen.... KLIKK, rattlåsen gikk på, jeg hadde da prestert å montere staget feil veg og når jeg rikket på rattet før jeg satte sammen alt, så var dette tydeligvis akkurat for lite til å aktivere rattlåsen. Da var det bare å plukke ned alt på nytt.
Ble noe irritert og leste ikke "how to do it" manualen godt nok når jeg skulle montere staget på nytt, så jeg så ikke at jeg måtte snu staget når det var montert inne i hylsen (bracket Assey) for å treffe sporet som er i bunn av hylsen. Jeg tok ut staget og snudde det ute i friluft, da fikk jeg det ikke inn i sporet i bunn av hylsen. Den feilen ble etter hvert oppdaget.
Men for å toppe det hele, på demonteringsrunde nr 2, når jeg demonterte elektrisk bryteren (del nr: 84450-12200) på hylsen (bracket assy) så kom det to kobber-skiver fallende når jeg skrudet ut de to skruene på bryteren.... Bryteren delte seg i to... HURRA! Prøvde etter beste evne prøvd å sette bryteren sammen igjen, men er litt usikker på om det ble riktig. Så hvis noen har sprengskisse (exploded view) av denne delen hadde det vært fint. (eller en original som ikke er i bruk lenger som jeg kan kjøpe).
I lett sinne så ble delene montert sammen, stag å hylse montert. elektrisk koblinger på hylse tilkoblet, ingen av de andre koblingene på dekselet ble montert, men bilen startet allikevel. Det var en god del elektrisk feil, dashbortdet så ut som et godt pyntet juletre, men jeg fikk flyttet bilen bort fra inngangspartiet på butikken. Og slik står den enda, siden jeg måtte reise bort på jobb. Skal montere resterende til helgen, håper i det lengste at det er elektrisk koblingene på deksel som har skyll i at dashbordet ser ut som et juletre, hvis ikke så er elektriskbryteren på hylsen montert feil....
120 gx, 06mod, 242000km
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Det var elektriskbryteren som hadde skyllen i juletre tilstande i dashbordet, men plukket den istykker og satte den sammen igjen på stuebordet, så ble alt OK 

120 gx, 06mod, 242000km
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Staget knakk på min 100 på en parkeringsplass på fjellet. Takket være en god manual i dette forumet fikk jeg ut staget, lim det slik at jeg kunne kjøre hjem med rattlåsen av.
Er det mulig å bare bestille staget, hva er i såfall delenr på det?
Er det mulig å bare bestille staget, hva er i såfall delenr på det?
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Om det er samme stag på 100 som 120 vet jeg ikke. Det må du sjekke ut før du ev. bestiller.
Det står detaljert hva du kan gjøre for å bestille i tråden her. Og jeg bestillte 1 til for å ha liggende i tilfelle det trengs, ev. hjelpe noen i nabolaget som står fast.
Det står detaljert hva du kan gjøre for å bestille i tråden her. Og jeg bestillte 1 til for å ha liggende i tilfelle det trengs, ev. hjelpe noen i nabolaget som står fast.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
NeverEnding Story.. Staget på min LC 07mod med 150' på telleren knakk i dag. Eurocare tauet meg til Jæger i Bergen som skulle ha over 12000 for bytte. Lite fristende etter nettopp å ha brukt 16 lapper på 150' service og reg.reimbytte, med påfølgende dynamohavari og 8 nye lapper på vei til fjellet dagen etter.
Noen som har et stag liggende det er mulig å få låne eller kjøpe i påvente av e-bay og norsk snail-mail?

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Et annet tips er å betale for hele staget, og bruke bare den biten som er knekt. Du bør få det til ca 4500 om du får en rabatt slik vi får hos Hell Bil i Trondheim.
Jeg har et reservestag, men kan ikke sende det enda da jeg er borttreist noen dager. Så da vil du ikke få det før tidligst onsdag.
At de bytter alt er jo bare tull, det er kun den knekte biten som må byttes. Og det bør et verksted klare på maks 1,5 t. Og om du må bruke verkstedet så si at de kun skal bytte det knekte staget, det har Hell Bil gjort her lokalt. Ikke godta noe annet, det er bare noe som er totalt bortkastet penger på å gjøre.
Om du ikke får det til selv. Og hvis ikke så bør det være noen i nærområdet som hjelper en LC-eier i nød. Og for all del følg med på at det nye staget settes inn nøyaktig slik deg gamle er. Det går visst å snu det feil vei (180 gr) slik at du må ta ut det nye. Og noen har ødelagt den elektriske tilnoblingen i bunnen ved å snu staget. Så pass opp.
//Janp
Jeg har et reservestag, men kan ikke sende det enda da jeg er borttreist noen dager. Så da vil du ikke få det før tidligst onsdag.
At de bytter alt er jo bare tull, det er kun den knekte biten som må byttes. Og det bør et verksted klare på maks 1,5 t. Og om du må bruke verkstedet så si at de kun skal bytte det knekte staget, det har Hell Bil gjort her lokalt. Ikke godta noe annet, det er bare noe som er totalt bortkastet penger på å gjøre.
Om du ikke får det til selv. Og hvis ikke så bør det være noen i nærområdet som hjelper en LC-eier i nød. Og for all del følg med på at det nye staget settes inn nøyaktig slik deg gamle er. Det går visst å snu det feil vei (180 gr) slik at du må ta ut det nye. Og noen har ødelagt den elektriske tilnoblingen i bunnen ved å snu staget. Så pass opp.
//Janp
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Jan nå minner dette meg om Min kamrat Erlend i fra bergen og hvor mye det ble kostene for han tilslutt var jammen nokJanP skrev:Et annet tips er å betale for hele staget, og bruke bare den biten som er knekt. Du bør få det til ca 4500 om du får en rabatt slik vi får hos Hell Bil i Trondheim.
Jeg har et reservestag, men kan ikke sende det enda da jeg er borttreist noen dager. Så da vil du ikke få det før tidligst onsdag.
At de bytter alt er jo bare tull, det er kun den knekte biten som må byttes. Og det bør et verksted klare på maks 1,5 t. Og om du må bruke verkstedet så si at de kun skal bytte det knekte staget, det har Hell Bil gjort her lokalt. Ikke godta noe annet, det er bare noe som er totalt bortkastet penger på å gjøre.
Om du ikke får det til selv. Og hvis ikke så bør det være noen i nærområdet som hjelper en LC-eier i nød. Og for all del følg med på at det nye staget settes inn nøyaktig slik deg gamle er. Det går visst å snu det feil vei (180 gr) slik at du må ta ut det nye. Og noen har ødelagt den elektriske tilnoblingen i bunnen ved å snu staget. Så pass opp.
//Janp
Er nok noe med disse bilverkstede i bergen
Håper det ordner seg på en fornuftig måte

Skal Høre med erlend lurer jammen på om han har et stag liggende i bergen
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Erlend, ja. Ringte jo de på verkstedet og prøvde å forklare de. Men det satt langt inn, og enden på visa var at de byttet hele greia. Han var ikke særlig fornøyd etterpå. Og det er ikke rart, når et verksted ikke kan bedre. Med det som ligger på forumet så tror jeg at selv svigermor ville klart det, med litt oppmuntring underveis. 

Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Erlend har stag liggende i Bergen
Pm med meg om du fortsatt trenger så skal du få nr til Erlend
Pm med meg om du fortsatt trenger så skal du få nr til Erlend
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Har demontert og plukket ut det knekte staget men ser ut til at nytt stag ikke kommer før etter enda en uke. Estimert leveringstid EMS/E-bay er dessverre bare bløff.. Et nytt stag fra Bergen hadde vært fantastisk. Sender deg en PM.
Verkstedet var villige til å bytte kun staget om jeg skaffet et. Men siden jeg ikke får jobben på fastpris kan det fort bli dyrt. Like greit å skru selv. Fikk ut det gamle i løpet av en liten time så bør være grei skuring og montere de nye også
Verkstedet var villige til å bytte kun staget om jeg skaffet et. Men siden jeg ikke får jobben på fastpris kan det fort bli dyrt. Like greit å skru selv. Fikk ut det gamle i løpet av en liten time så bør være grei skuring og montere de nye også

-
- Innlegg: 7
- Registrert: ons mai 31, 2017 3:27 pm
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Noen som har liggende på østlandet et sted...? Henter ikveld om det ikke er alt for langt unna.
Fordømte rattlås....
Fordømte rattlås....
Kjell Larsen
Eier av LC 120
Eier av LC 120
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Kom over dette emnet på et annet form for Land Cruiser 100 series :
https://forum.ih8mud.com/threads/busted ... 050/page-1
Video: https://youtu.be/7X89V7jQZSI
https://forum.ih8mud.com/threads/busted ... 050/page-1
Video: https://youtu.be/7X89V7jQZSI
-
- Innlegg: 7
- Registrert: ons mai 31, 2017 3:27 pm
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Takk for god hjelp på dette forumet. Om det er noen på østlandsområdet som kommer ut for samme problem så har jeg nå ekstra del liggende i hanskerommet på Lcn. 

Kjell Larsen
Eier av LC 120
Eier av LC 120
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Byttet akselen i tenningslåsen på en 2005 LC GX
Fatter fikk problemer med tenningslåsen på bilen sin, så da fikk jeg også gleden av å prøve meg på denne oppgaven.
Askselen i tenningslåsen (Cylinder Barrel Rod) som sitter inne i Toyotas's originale tenningslås hus (delenummer 45280-60550 eller 45280-60560) selges ikke løs av Toyota men kan kjøpes løs på diverse nettsider/e-bay som ny original, brukt eller uoriginal del.
Bestilte delen (akselen) på Ebay ,med Ekspressfrakt fra Fraemma ,Las Palmas ,Gran Canaria. Pakken ble levert inn på posten dagen etter bestilling men måtte vente i 14 dager på den så posten/tollen har vel somlet litt underveis da!
OBS Viktig! Ta vare på de 2 braketene og den lille fjæra bakerst på den gamle akselen, du kan trenge en eller flere av disse delene senere!
Den lille fjære manglet på delen jeg bestilte,da var det greit å ha den gamle i reserve.
Har prøv å oppsummere hvordan jeg løste det til slutt, litt prøving og feiling ble det underveis.
Du må gjerne følge punktene under på eget ansvar, det er i hvert fall slik jeg husker det jeg gjennomførte nå etter at jobben er gjort.
(Tar forbehold om mulige feil, send i så fall en PM så kan jeg korrigere teksten.)
1. Koblet fra batteriet.
2. Løsnet dekselet over pedalene (1 skrue og tre klips).
3. Demonterte den lille pyntelisten på høyre side av rattet (klipset), for å få tilgang til en av skruene til det store dekselet under rattet.
4. Løsnet side deksel v/fothviler, dro det litt bakover (for å få det fri av klipsene) og bendte det til siden( uten å fjerne "fothvileren"), for å få tilgang til en av skruene til det store dekselet under rattet. (2 skruer og noen klips).
5. Fjernet plast ringen rundt tenningslåsen (vippes ut).
6. Demonterte alle koblinger til brytere og hendler til panser og tank lokk som sitter på det store dekselet under rattet og fjernet dekselet.
7. Fjern luftrøret/dysen som kommer ut fra varmeapparatet ved å løsne litt på klipset innerst mot varmeapparatet med en skrutrekker, vipp det litt frem og tilbake og dra det ut.
8. Fjernet den sorte plast enheten rundt tenningslåsen (nøkkel føler!), bend forsiktig ut nederst i bakkant å dra den forsiktig ned og bakover (vær forsiktig). Enheten sitter festet i et låsespor nederst på hver side, men løsner antagelig ved å løsne den på den ene siden!
9. Sett tenningslåsen i posisjonen ACC og Fjern tenningslåsen ved å presse ned låseknappen i hullet øverst på "låsehuset" (rett under instrumentene).
10. Ta ut den gamle akselen (første del av den), den er jo knekt så resten av den sitter igjen.(se pk.13)
11. Demonter tenningsbryteren i bakkant av tenningslåsen/huset ved å løsne 2 skruer den er feste med, bend den så forsiktig til siden så du ser hele bakparten av låsehuset og akselen som kommer ut av hullet på baksiden.
12. Tenningsbryteren står nå i posisjon ACC (pos.2) ta en skrutrekker å vri den tilbake til Tenning Av (pos1).
13. Vri akselen så låsetappen i akselen kommer til sporet som er på h/side av hullet (sett bakfra).
14. Nå er det på tide å fiske ut den lille biten av akselen som ligger igjen bakerst i huset med en ståltråd bøyd som en kok, eller andre kreative løsninger. Du må ha litt tålmodighet her, du får fisken den ut etter hvert, har du flaks går det fort.
15. Den nye akselen settes inn med den fjærbelastede braketten vendt nedover (i det brede sporet). du vil da ha den lille låsetappen bakerst på akselen på linje med sporet i bakkant av akselhuset på v/side (sett forfra) (klokka 9) (se punkt 13). Du må sikkert vri og lirke akselen litt på akselen for å få den helt inn og igjennom hullet på baksiden.
16. Når akselen med låsetappen er helt igjennom hullet bak ,vri akselen mot klokka (venstre,med en egnet tang) slik at den fjærbelastede braketten står på ca. klokka 11 sett fra framsiden, legg litt forsiktig press på tangen slik at du er sikker på at låsetappen i bakkant holder seg helt igjennom hullet på baksiden. (Sjekk bak når du er ferdig).
17. Nå skal du montere tenningslåsen, sett låsen i stilling ACC slik at låsetappen er frigjort og før den forsiktig inn i låsehuset. Møter den motstand må du små justere litt med nøkkelen eller ta ut tenningslåsen igjen å justere akselen litt til eller fra klokka 11 (den bakre braketten på akselen skal treffe sporet i tenningslåsen).
18. Når du ha fått tenningslåsen på plass vrir du den til Tenning Av (pos1).
19. Sjekk nå at rattlåsen er på når Nøkkelen er i Tenning Av (Pos1)
20. Vri Tenningslåsen til ACC (pos 2) å sjekk at rattlåsen går av.
21. Er punkt 19 og 20 OK. (hvis ikke må du sjekke over det du har gjort!).
22. Sett tenningslåsen tilbake til Tenning Av (pos 1), Monter tenningsbryteren i bakkant av låsehuset (sjekk at den fortsatt er i Pos 1, se punkt 12).
23. Monter forsiktig tilbake den sorte plast enheten rundt tenningslåsen (nøkkel føler!) og koble til ledningen til denne.
24. Koble til batteriet på bilen igjen.
25. Sjekk at tenningsnøkkelen virker som normalt og start bilen. (sjekk rattlåsen igjen når bilen går, for sikkerhet skyld!).
26. Er alt i orden nå så kan du montere tilbake ledninger og deksler (koble fra strømmen på batteriet hvis du ønsker det).
27. Prøvekjør bilen på et egnet sted med tanke på rattlåsen, igjen bare for å være på den sikre siden.
28. Godt Jobba!
Takk for mye fin informasjon og linker her på Forumet.
Fatter fikk problemer med tenningslåsen på bilen sin, så da fikk jeg også gleden av å prøve meg på denne oppgaven.

Askselen i tenningslåsen (Cylinder Barrel Rod) som sitter inne i Toyotas's originale tenningslås hus (delenummer 45280-60550 eller 45280-60560) selges ikke løs av Toyota men kan kjøpes løs på diverse nettsider/e-bay som ny original, brukt eller uoriginal del.
Bestilte delen (akselen) på Ebay ,med Ekspressfrakt fra Fraemma ,Las Palmas ,Gran Canaria. Pakken ble levert inn på posten dagen etter bestilling men måtte vente i 14 dager på den så posten/tollen har vel somlet litt underveis da!
OBS Viktig! Ta vare på de 2 braketene og den lille fjæra bakerst på den gamle akselen, du kan trenge en eller flere av disse delene senere!
Den lille fjære manglet på delen jeg bestilte,da var det greit å ha den gamle i reserve.
Har prøv å oppsummere hvordan jeg løste det til slutt, litt prøving og feiling ble det underveis.
Du må gjerne følge punktene under på eget ansvar, det er i hvert fall slik jeg husker det jeg gjennomførte nå etter at jobben er gjort.
(Tar forbehold om mulige feil, send i så fall en PM så kan jeg korrigere teksten.)
1. Koblet fra batteriet.
2. Løsnet dekselet over pedalene (1 skrue og tre klips).
3. Demonterte den lille pyntelisten på høyre side av rattet (klipset), for å få tilgang til en av skruene til det store dekselet under rattet.
4. Løsnet side deksel v/fothviler, dro det litt bakover (for å få det fri av klipsene) og bendte det til siden( uten å fjerne "fothvileren"), for å få tilgang til en av skruene til det store dekselet under rattet. (2 skruer og noen klips).
5. Fjernet plast ringen rundt tenningslåsen (vippes ut).
6. Demonterte alle koblinger til brytere og hendler til panser og tank lokk som sitter på det store dekselet under rattet og fjernet dekselet.
7. Fjern luftrøret/dysen som kommer ut fra varmeapparatet ved å løsne litt på klipset innerst mot varmeapparatet med en skrutrekker, vipp det litt frem og tilbake og dra det ut.
8. Fjernet den sorte plast enheten rundt tenningslåsen (nøkkel føler!), bend forsiktig ut nederst i bakkant å dra den forsiktig ned og bakover (vær forsiktig). Enheten sitter festet i et låsespor nederst på hver side, men løsner antagelig ved å løsne den på den ene siden!
9. Sett tenningslåsen i posisjonen ACC og Fjern tenningslåsen ved å presse ned låseknappen i hullet øverst på "låsehuset" (rett under instrumentene).
10. Ta ut den gamle akselen (første del av den), den er jo knekt så resten av den sitter igjen.(se pk.13)
11. Demonter tenningsbryteren i bakkant av tenningslåsen/huset ved å løsne 2 skruer den er feste med, bend den så forsiktig til siden så du ser hele bakparten av låsehuset og akselen som kommer ut av hullet på baksiden.
12. Tenningsbryteren står nå i posisjon ACC (pos.2) ta en skrutrekker å vri den tilbake til Tenning Av (pos1).
13. Vri akselen så låsetappen i akselen kommer til sporet som er på h/side av hullet (sett bakfra).
14. Nå er det på tide å fiske ut den lille biten av akselen som ligger igjen bakerst i huset med en ståltråd bøyd som en kok, eller andre kreative løsninger. Du må ha litt tålmodighet her, du får fisken den ut etter hvert, har du flaks går det fort.
15. Den nye akselen settes inn med den fjærbelastede braketten vendt nedover (i det brede sporet). du vil da ha den lille låsetappen bakerst på akselen på linje med sporet i bakkant av akselhuset på v/side (sett forfra) (klokka 9) (se punkt 13). Du må sikkert vri og lirke akselen litt på akselen for å få den helt inn og igjennom hullet på baksiden.
16. Når akselen med låsetappen er helt igjennom hullet bak ,vri akselen mot klokka (venstre,med en egnet tang) slik at den fjærbelastede braketten står på ca. klokka 11 sett fra framsiden, legg litt forsiktig press på tangen slik at du er sikker på at låsetappen i bakkant holder seg helt igjennom hullet på baksiden. (Sjekk bak når du er ferdig).
17. Nå skal du montere tenningslåsen, sett låsen i stilling ACC slik at låsetappen er frigjort og før den forsiktig inn i låsehuset. Møter den motstand må du små justere litt med nøkkelen eller ta ut tenningslåsen igjen å justere akselen litt til eller fra klokka 11 (den bakre braketten på akselen skal treffe sporet i tenningslåsen).
18. Når du ha fått tenningslåsen på plass vrir du den til Tenning Av (pos1).
19. Sjekk nå at rattlåsen er på når Nøkkelen er i Tenning Av (Pos1)
20. Vri Tenningslåsen til ACC (pos 2) å sjekk at rattlåsen går av.
21. Er punkt 19 og 20 OK. (hvis ikke må du sjekke over det du har gjort!).
22. Sett tenningslåsen tilbake til Tenning Av (pos 1), Monter tenningsbryteren i bakkant av låsehuset (sjekk at den fortsatt er i Pos 1, se punkt 12).
23. Monter forsiktig tilbake den sorte plast enheten rundt tenningslåsen (nøkkel føler!) og koble til ledningen til denne.
24. Koble til batteriet på bilen igjen.
25. Sjekk at tenningsnøkkelen virker som normalt og start bilen. (sjekk rattlåsen igjen når bilen går, for sikkerhet skyld!).
26. Er alt i orden nå så kan du montere tilbake ledninger og deksler (koble fra strømmen på batteriet hvis du ønsker det).
27. Prøvekjør bilen på et egnet sted med tanke på rattlåsen, igjen bare for å være på den sikre siden.
28. Godt Jobba!
Takk for mye fin informasjon og linker her på Forumet.
Sist redigert av kin den søn jan 20, 2019 11:09 pm, redigert 4 ganger totalt.
Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.
Snyggt! Bra beskrivning, den ska printas och läggas i handskfacket
.

Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013