Side 1 av 1
SLETTES
Postet: ons des 07, 2011 6:36 pm
av lj70_eier1
Kan noen hjelpe med råd?
Jeg har en 86 lj70 som jeg har satt inn en 2L-T2 motor fra en 97 hiace i.
Jeg regnet meg nå så ferdig med bilen at jeg kunne ta meg en tur på EU kontroll med den. Men NEIDA, 5 km fra verkstedet sluttet den å dra og kjølevannet lå utover hele vegen den siste halve kilometeren. Da jeg kom tilbake på verkstedet ved kjelp av slepetau og hiace fant jeg ikke ut hvorfor dette skjer.
Det jeg har funnet ut er at det nesten ikke er oljetrykk på motoren og temp måleren står på normal selv om motoren koker som et hel..e!
Dette er litt surt da jeg har kjøpt brukt motor og har gleda meg til å få igang vinterbilen helt siden jeg kjøpte den i juni/juli.
Kan noen si meg om det er noen vits i å grave seg nedover i motoren eller om jeg bare kan skrape hele bilen?

(begynner å bli lei nå)
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: ons des 07, 2011 6:56 pm
av lj73jon
Hvordan målte du oljetrykket? Originalmåleren er absolutt ikke til å stole på. Sjekket termostaten, evt tatt den ut. Luft i kjølesystemet?
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: ons des 07, 2011 6:58 pm
av lj70_eier1
Ja jeg leste av orginal måleren.
Kan det være så enkelt?
Synes dette er litt rart da den har gått fint på de små testrundene rundt verkstedet mitt.
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: ons des 07, 2011 7:03 pm
av lj73jon
Hvis det ikke er sirkulasjon så koker den veldig fort, jeg har greid å få en 2lt til å koke i -33 grader fordi jeg dekket for mye av radiatoren med papp
Oljetrykkmåleren er som sagt håpløs, så den må du ikke stole blindt på, med mindre du har målt ok nivå tidligere.
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: ons des 07, 2011 7:09 pm
av Bjerke
Termostaten er ofte litt seig og få åpnet. Og åpner gjerne ikke ved bare tomgangskjøring.... Når det blåser ordentlig varmt i varmeapperatet er det som regel bra nok luftet.
er slangene harde når dette skjer? er det samme radiator som før?
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: ons des 07, 2011 7:15 pm
av ole_kristian
Har du gjennomstrømming i radiatoren din da?
Kan være mye rart som forårsaker koking.
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: ons des 07, 2011 7:28 pm
av lj70_eier1
Jeg har som sakt ikke fått sjekket noe enda og er glad for alle hint jeg kan få!
Selv er jeg redd det er enten toppen eller motorras som er årsaken da jeg synes den fjusker litt også men får ikke bestemt meg og pga at jeg har brukt så lang tid på dette har jeg ikke lenger garanti på motoren heller tror jeg!

Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: ons des 07, 2011 11:58 pm
av lj70_eier1
Hva ville dere gjort? hvor begynne å lete etter feil?
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: tor des 08, 2011 9:26 am
av håvard
Du må seff sjekke, pumpe og luft, men det er syyykt vanlig at disse radiatorene som er 20 år og mer blir tette. Av en eller annen grunn så tror folk at radiatoren fungerer så lenge den ikke lekker- det er veldig feil.
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: tor des 08, 2011 12:05 pm
av Ronny123
Sjekk også tilstanden på radiatoren i seg selv. Hvis den smuldrer opp når du drar fingrene opp langs finnene så kan du bare kaste radiatoren.
Ikke unormalt på 25 år + gamle biler akkurat. Min var heller dårlig, så byttet den rett og seltt ut for å slippe å koke 2l-t2'n. De er jo ikke særlig glad i det!
Jeg byttet ut med fj40 alu radiator som du kanskje har sett i garasjen min? Det er ikke noe rett fram jobb, men absolutt verdt jobben

Kostnadsmessig var det MYE billigere enn å kjøpe ny original.
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: tor des 08, 2011 9:25 pm
av badboy68
har du sjekka om vannpumpa snurre rundt? holder en finger på at pumpa er kaputt alt sprukket topp...
Hvis den ikke fungerer blir det varmt.. har du koblet slangene rett på motoren?
oljetrykket har ikke noe med vannet å gjøre.
0 ljetrykk= skjært motor...
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: fre des 09, 2011 10:27 am
av lj70_eier1
Hei "guttær".
Takk for masse gode råd og tips.
Jeg har ikke fått sjekket så mye mer på motoren enda men etter å ha lest diverse innlegg og snakket med bilverkstedet jeg kjøpte motoren av så er vel konklusjonen at det er topp pakningen og/eller toppen som er defekt. Dette ut i fra andres erfaring med disse motorene og ut i fra symptomene på hvordan dette skjedde.
Jeg tror jeg trenger en topp etter hvert så om noen har en liggende som de VET er i orden må de gjerne ta kontakt om den er for salg.
Jeg har nå bestemt meg for at alt rundt motoren skal sjekkes og settes opp på nytt og alle "meter" skal byttes ut med andre løse instrumenter for at jeg skal få oversikt når dette settes sammen igjen. Jeg har ikke troen på at de originale er gode nok lenger.
Jeg ønsker meg fortsatt råd og tips da dette som "bare" skulle være et kjapt motorbytte virkelig begynner å ta gleden ut av hele prosjektet. Begynner å kjenne en skummel tanke om å gi opp og akseptere tapet.
Takk for all hjelp!
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: fre des 09, 2011 10:34 am
av lj70_eier1
Et bilde av bilen slik den ser ut i dag og som jeg håpet jeg kunne få brukt den i vinter.

- Hvit LJ70 - 1986.JPG (80.84 KiB) Vist 7339 ganger
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: fre des 09, 2011 10:50 am
av ole_kristian
Det er et ordtak blandt oss pessimister - som sier at det
aldri er for sent å gi opp, men jeg syns ikke du skal la en havarert topp ødelegge for deg - selv om det kan ta motet fra en.
Søk litt rundt etter brukte topper - eller evt hele motorer, her på forumet.
Det er i motbakke det går oppover!!
Edit: Link til annonse etter et kjapt søk på finn.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=16145074
Her er mere:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31499912
Enda mere
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31329887
En til:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31907728
Her er det noe
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31707785
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: fre des 09, 2011 10:56 am
av lj70_eier1
Er ikke lett å la dette IKKE ta motet fra en.
Kjøpte ny motor for 10000,- og har ikke engang fått skilter på bilen før dette skjer.
Fikk pris på brukt topp fra samme forhandler som solgte meg motoren - 5000,-
Har kosta på denne bilen mer en hva den er verdt alt og begynner å gå langt ut over hva budsjettet tilsier.
Men jeg får nå se hva jeg får til og hva som løser seg utover.
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: fre des 09, 2011 12:04 pm
av Ronny123
Når du har vann i radiatoren, radiatorlokket av og starter bilen, bobler det og holder et helvete i vannet?
En annen ting jeg kom på er jo den berømte slurevifta til radiatoren som sitter på vannpumpa. Bruker du den fra hiace motoren eller fra cruiser motoren? Jeg tror hiace vifta er litt kortere. Eneste du trenger å gjøre for å få over cruiser vifta er å bore opp de 4 hullene 1 eller 2 mm. Har du fortsatt vifteskoldet på?
Har du ikke skjold og vifte som sitter for langt unna radiatoren vil ikke vifta fungere som den skal da den ikke blir så varm som den skal.
Re: HJELP! 2L-T2 fosskoker for meg!
Postet: tor okt 11, 2012 8:43 pm
av lj70_eier1
Lenge siden sist jeg var her inne nå så da er det vel på tide å oppdatere litt igjen.
Min hvite 1986 modell LJ70 er nå kommet inn igjen i verkstedet etter å ha vært lagret "bak låven" en stund da jeg mista gløden etter å ha konstatert deffekt topp før jeg i heke tatt hadde fått skilter på bilen. Nå er den parkert pent inne i verkstedet ved siden av min delebil fra 1985 som skal hogges i løpet av nær fremtid for å gi plass til andre prosjekter.
Håper å få løst problemene med 86 modellen i løpet av vinteren så den kanskje kan gi litt glede til våren.
Kommer nok noen bilder i garasjen min etter hvert.