Forskjell på dieselpumpe på 1HD-T og 1HD-FT?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
jansigu
Innlegg: 97
Ble med: man mar 16, 2009 2:34 pm
Lokasjon: Porsgrunn/Asker

Forskjell på dieselpumpe på 1HD-T og 1HD-FT?

Innlegg av jansigu »

Noen som vet om det er noen forskjell på pumpene på 12v og 24v motoren? Begge er mekaniske. På MUD så finner jeg kun:
I think the 1HD FT pumps at higher pressure.
Har fått tilbud om to pumper fra en fyr i Nederland i forbindelse med at jeg kjøper inn litt wire-harness ting til 80en min. Den ene er orginalpumpen til 1HD-T motoren, den andre er en tunet utgave av FT utgaven. Prisen er tilnærmet lik. Selger mener det er plug-n-play og har brukt en 24v pumpe på 12 tidligere. Ettersom jeg på sikt skal gjøre litt med motoren (IC, 3" etc) så er i utgangspunktet en tunet pumpe kanskje ikke så dumt.

Innspill og erfaringer?
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: Forskjell på dieselpumpe på 1HD-T og 1HD-FT?

Innlegg av shoe »

Manualen sier at åpningstrykket på 1hd-t skal ligge på 180 - 190kg, og på 1hd-fte skal trykket ligge på 175 - 185kg..... og ja du leste riktig, lavere åpningstrykk på 1hd-fte. Dysene er forskjellig på de også selvom de ser like ut, litt mer leamikk på 1hd-fte.
Hvis du egentlig tenker på 1hz motoren så ligger åpningstrykket på 150 - 170kg.
Pumpene på 1hz og 1hd-t er ganske like, men 1hd-t har en trykk kompensator på toppen for ladetrykket fra turboen.
Hvis prisen er den samme hadde jeg valgt 1hd-t pumpa.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
jansigu
Innlegg: 97
Ble med: man mar 16, 2009 2:34 pm
Lokasjon: Porsgrunn/Asker

Re: Forskjell på dieselpumpe på 1HD-T og 1HD-FT?

Innlegg av jansigu »

Takk for svaret. Tenkte på 1hd-ft og ikke 1hd-fte. Den fte ble vel først brukt på 100 serien og har mer leamikk og elektrisk? Men er kanskje best å gå for den fra 1hd-t uansett...

:)
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Forskjell på dieselpumpe på 1HD-T og 1HD-FT?

Innlegg av beaas »

Nå vet jeg om flere som har mer peiling på dette en meg. Så skal ikke si så mye. Men det er forskjeller, antagelig så vil det virke uansett. 1HD-T motoren har en kvassere respons og det er vel noe mer vakumstyring på FT pumpen.

Men uansett, tror jeg ville gått for ei pumpe som ikke var rørt. Så justerer du til den selv ettersom hvordan du ønsker å ha det istedenfor å begynne med ei pumpe som man ikke vet hva har blitt gjort med og som kanskje vil gi for mye ift din motor, turbo, turbo trykk osv.

Og er pumpen gammel så har den kanskje godt av en overhaling? Ikke sikkert den er i nærheten av trykket den skal gi?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
trracing
Innlegg: 374
Ble med: ons mar 14, 2007 8:21 am
Lokasjon: Stjordal

Re: Forskjell på dieselpumpe på 1HD-T og 1HD-FT?

Innlegg av trracing »

Tror nok du kommer mer enn langt nok med og benkkjøre/lett overhaling på din gamle. I utgangspunktet så er det samme pumpa, men det er mulig det er noen små forskjeller. Men jeg tviler på at du klarer og få noe mere ut av den pumpa en din orginale. Det er iallefall 12mm hode på pumpeelementet på begge. Skulle den klare mere, så må det isåfall være en annen kamskive, og det koster ikke mange kroner. Du kan spørre han om hvor mange ccm hans pumpe leverer. En godt kjørbar orginalpumpe som er benket ligger på ca 27-28ccm på 200slag eller 140ccm på 1000 slag.

Mvh Tommy :D
Svar

Tilbake til «Motor 8x»